Finns det några i yngre ålder typ 10-16 år som byggt egen dator utan hjälp? hur gick det?

Permalänk
Medlem

Finns det några i yngre ålder typ 10-16 år som byggt egen dator utan hjälp? hur gick det?

Berätta gärna. Hur gick det? vad ska man tänka på?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av calinou:

Berätta gärna. Hur gick det? vad ska man tänka på?

Vilken ålder du är i borde ju rimligtvis inte påverka vad du behöver tänka på, att bygga en dator innehåller samma steg ändå.

Permalänk
Medlem

Du ska tänka på exakt samma sak som om du vore äldre. Fokusera på vad du ska göra och slutför arbetet.

Gick alldeles utmärkt när jag var yngre och idag finns det ännu mer resurser att tillgå.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Jag byggde min första dator när jag var 13-14 år gammal (2012), kollade en massa videor på youtube om hur man bygger datorer. Kan säkert säga att det finns många fler guider nu än tidigare. Resultatet var en fullt fungerande dator, pappa var orolig att jag skulle kortsluta och bränna något när jag ville visa den (den var redan igång).

Man ska ta det lugnt och inte stressa, tog minst 4 timmar att bygga min första dator så det är inget tävling. Manualen till moderkortet är bra att kolla igenom om man är osäker vart man ska koppla något.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Sweclockers har en datorbyggarguide som kan vara värd att ta en titt på om man är osäker på något.

Permalänk
Medlem

@Vzano: fantastisk duktigt! man måste väl ha tekniskt intresse? i varje fall veta vilka komponenter som är beprövade?

Permalänk
Medlem

@perost: Bra förklarat. Är det verkligen så enkelt.....

Permalänk
Medlem

Det är rätt stor skillnad på en 10-åring och en 16-åring.
En 16-åring bör klara att läsa manualen och googla vid problem men de flesta 10-åringar kan behöva lite support.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av calinou:

@Vzano: fantastisk duktigt! man måste väl ha tekniskt intresse? i varje fall veta vilka komponenter som är beprövade?

Måste och måste, lättare att läsa på sig om man tycket det är intressant. Kan man välja instruktioner så kan man bygga en dator utan teknik intresse.

En del vet hur man bygger en dator men vet inte vilka delar som passar, då finns det hela kit med alla delar som man behöver färdigt hos vissa butiker eller så kan man få köpråd här i forumet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@calinou: Jag byggde min första dator med min farbror när jag var 9 år gammal.
Byggde en helt ny, helt själv när jag var 15 år gammal.

Ett tips är att läsa moderkortsmanualen och se på SweClockers datorbyggarguide.

SweClockers datorbyggarguide

Känner du dig osäker kan någon på forumet hjälpa dig! Jag står personligen uppskriven ifall du bor i Västra Götaland eller om du vill ha hjälp på telefon eller videosamtal. Men det finns andra över nästan hela landet!
SweClockers Gratis hjälp vid montering av datorer

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Jag yolo'ade hårt när jag var 12 års åldern, var tvungen att få ihop delar från skroten i princip om jag ville ha en dator hemma. Det är lite som att bygga lego, passar det så funkar det. Speciellt idag, är det ännu lättare med all information på internet, samt lättare designade komponenter.

Det är som att bygga ihop en stol från Ikea, fast lättare. Bara gör!

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Byggde min första när jag var 14, nästan 20 år sen. I samband med det blev jag medlem här på Swec. Sprayade hela chassit metallic-grönt, tog med ena chassi-sidan till teknik-lektionen och borrade upp ett 120mm-hål för att sätta ett inblås direkt på grafikkortet. Teknikläraren blev faschinerad och jag fick ett gott betyg

Permalänk
Medlem
Skrivet av calinou:

Berätta gärna. Hur gick det? vad ska man tänka på?

Ett barn som kan följa lego-anvisningar bra kan nog följa datorbygges instruktioner minst lika bra.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

@sleepyoh: Vabra! Jag kan bygga vilken som helst möbel från ikea.

Permalänk
Medlem

Byggde min 486 dx 33 MHz i typ 14 års åldern, gick till biblioteket o lånade en bok. 1994 så hade jag inte mycket till Youtube

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.