Permalänk
Medlem

Endast 4,4% ökning mot förgående dag. 3 dagar i rad under 5% visar att det vi gör räcker mer än väl för att få ner spridningshastigheten. Frågan är vad man anser som rimlig hastighet?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag tänker att en variabel till är väl vilka grupper som smittas. I Sverige är det väl ganska många äldre som smittats? En hel del av dessa skulle nog inte klara sig trots intensivvård = inget behov. Då får dom inte det och därmed ser siffrorna ut som dom gör. Jag har svårt att tänka mig att man aktivt väljer bort folk som skulle haft en chans att klara sig när det fortfarande finns intensivvårdsplatser kvar.

Dock, det är en sak som gnager lite. Alla dom som dör på vårdhem/äldreboenden utan att ens tas in på sjukhus, om dom hade fått intensivvård i ett tidigt skede undrar jag om inte fler av dessa hade överlevt.

Skrivet av Hurtigbullen:

Jo det finns lite som oroar; typ 900 vårdas eller har vårdats på IVA, 20% dör, dvs typ 180 personer. Samtidigt har drygt 900 personer avlidit, så cirkus 700 personer som dött har alltså inte vårdats på IVA. Känns rent intuitivt som en hög andel som inte får IVA vård.

Detta är också en fråga man kan ställa gällande behandling under influensatider. Resurser måste hanteras, och frågan är om inte detta kommer avspeglas i statistisk överdödlighet?

Jag är hemskt ledsen för den som tar illa upp av följande: men vad är den praktiska poängen med att behandla t.ex. en 85-årig person från ålderdomshem, kanske med vaskulär demens eller som kommer utveckla det, och som samtidigt har den typen av åkommor som kan beröva personen om livet vilken dag som helst. Jag har personligen jobbat med dessa människor. För vissa räckte det med att falla i köket för att de skulle ge upp livet, och man fick en vecka senare bevittna dem ta sitt sista andetag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jo det finns lite som oroar; typ 900 vårdas eller har vårdats på IVA, 20% dör, dvs typ 180 personer. Samtidigt har drygt 900 personer avlidit, så cirkus 700 personer som dött har alltså inte vårdats på IVA. Känns rent intuitivt som en hög andel som inte får IVA vård.

Intressant iaktagelse!

Skrivet av sesese:

Endast 4,4% ökning mot förgående dag. 3 dagar i rad under 5% visar att det vi gör räcker mer än väl för att få ner spridningshastigheten. Frågan är vad man anser som rimlig hastighet?

Ja, eller bäst är kanske att vi tar helg resten av året och hoppas att även viruset gör det. Påskhelgen har gjort att Sverige nu kan andas ut med nästan ensiffriga inrapporterade dödsfall

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

Endast 4,4% ökning mot förgående dag. 3 dagar i rad under 5% visar att det vi gör räcker mer än väl för att få ner spridningshastigheten. Frågan är vad man anser som rimlig hastighet?

Om du sett på presskonferensen som startade 14.00 så har Wallensten förklarat att de inte går att dra några slutsatser för de senaste dagarnas statistik, imorgon ser man nog tydliigare, när det är vardag för alla och rapporteringen blir fullständig.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Intressant iaktagelse!

Ja, eller bäst är kanske att vi tar helg resten av året och hoppas att även viruset gör det. Påskhelgen har gjort att Sverige nu kan andas ut med nästan ensiffriga inrapporterade dödsfall

Men antal döda i vanlig influensa har minskat så frågan är om vi har någon skillnad i antal döda. Jag hoppas att man inom sjukvården kan klara 500-1000 patienter/ dag så vi så snart som möjligt kan starta upp Sverige det vi håller på med nu är extremt skadligt för samhället i stort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Om du sett på presskonferensen som startade 14.00 så har Wallensten förklarat att de inte går att dra några slutsatser för de senaste dagarnas statistik, imorgon ser man nog tydliigare, när det är vardag för alla och rapporteringen blir fullständig.

senaste dagarn Skillnad mot förgående dag. som man kan se så minskar det snabbt nu
11,54% 1 April
12,55%
10,11%
5,09%
6,01%
5,51%
6,76%
9,44%
8,58%
5,95%
4,81%
3,27%
4,44%

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Jag är hemskt ledsen för den som tar illa upp av följande: men vad är den praktiska poängen med att behandla t.ex. en 85-årig person från ålderdomshem, kanske med vaskulär demens eller som kommer utveckla det, och som samtidigt har den typen av åkommor som kan beröva personen om livet vilken dag som helst. Jag har personligen jobbat med dessa människor. För vissa räckte det med att falla i köket för att de skulle ge upp livet, och man fick en vecka senare bevittna dem ta sitt sista andetag.

Du har nog rätt såklart. Jag har verkligen NOLL kunskap kring dessa personer och har aldrig ens varit på ett äldreboende. I mitt huvud ser jag en massa pigga pensionärer som dör i onödan. Verkligheten ser säkert rätt annorlunda ut. Lite som att min mamma tror att det händer magiska saker i hennes dator och för mig som har full koll är det fullt logiskt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Om du sett på presskonferensen som startade 14.00 så har Wallensten förklarat att de inte går att dra några slutsatser för de senaste dagarnas statistik, imorgon ser man nog tydliigare, när det är vardag för alla och rapporteringen blir fullständig.

Ja, imorgon lär det hoppa upp till runt 30-50+ konstaterade fall per dag (median för senaste 14 dagarna är ~32 - Genomsnitt är 48)

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

senaste dagarn Skillnad mot förgående dag. som man kan se så minskar det snabbt nu
11,54% 1 April
12,55%
10,11%
5,09%
6,01%
5,51%
6,76%
9,44%
8,58%
5,95%
4,81%
3,27%
4,44%

11,54% 1 April
12,55%
10,11%
5,09%
6,01%
5,51%
6,76%
9,44%
8,58%

Så, korrigerad för påsken. Ser du fortfarande någon tydlig minskning?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Endast 4,4% ökning mot förgående dag. 3 dagar i rad under 5% visar att det vi gör räcker mer än väl för att få ner spridningshastigheten. Frågan är vad man anser som rimlig hastighet?

Han sade ju typ att man kan inte säga nåt om dessa siffror för det rapporteras så dåligt på helger.

Närmaste dagarna kommer det dimpa in siffror för hela påsken. Domedagsprofeterna i tråden kommer få panik som vanligt.

Det är alltså helt väntat att typ antalet dödsfall förmodligen kommer vara några hundra imorgon, som då är spridda över påsken men inte kommit in ännu.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Många tycks "ropa hej" lite väl tidigt.
På fredag lär det mesta av påskens påverkan på inrapporteringen vara borta.
För att se hur påsken påverkat själva spridningen får vi nog vänta typ två veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Du har nog rätt såklart. Jag har verkligen NOLL kunskap kring dessa personer och har aldrig ens varit på ett äldreboende. I mitt huvud ser jag en massa pigga pensionärer som dör i onödan. Verkligheten ser säkert rätt annorlunda ut. Lite som att min mamma tror att det händer magiska saker i hennes dator och för mig som har full koll är det fullt logiskt.

Min erfarenhet
Då det är kö och du måste vara dålig för att få en plats på hem så är vistelsen där kort. Min mormor han med 16 dagar på hem. Kändes som vi knappt han flytta in hennes saker innan all skulle ut igen för en ny "kund"

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Du har nog rätt såklart. Jag har verkligen NOLL kunskap kring dessa personer och har aldrig ens varit på ett äldreboende. I mitt huvud ser jag en massa pigga pensionärer som dör i onödan. Verkligheten ser säkert rätt annorlunda ut. Lite som att min mamma tror att det händer magiska saker i hennes dator och för mig som har full koll är det fullt logiskt.

Jag tror den enklaste förklaringen för att ge en bild av äldreboenden är denna:

Människor som bor på dessa hem kan inte längre ta hand om sig själva, av en eller annan orsak. För vissa är det sinnet som sviktar, men för de flesta är det fysiska hälsan.

En brasklapp redan här: att uttala sig gällande om dessa äldre människor vill leva eller inte ser jag som helt uteslutet. De flesta jag kommer i kontakt med ser inte sin egen död utan fortsätter leva på, vilket jag tycker är ett mentalt sundhetstecken. Vi vet att äldrevården har kraftiga utmaningar, men det påverkar inte alla pensionärer överallt, utan snarare är det en minoritet.

Den andel som 'gett upp' och lider enormt är liten; det är sorgligt att den finns överhuvudtaget. Jag vill ändå hävda att det argumentet inte ens bör presenteras i denna mer pragmatiska diskussion. Det skulle stå på för svaga och subjektiva ben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Min erfarenhet
Då det är kö och du måste vara dålig för att få en plats på hem så är vistelsen där kort. Min mormor han med 16 dagar på hem. Kändes som vi knappt han flytta in hennes saker innan all skulle ut igen för en ny "kund"

Ja, äldreboende är i princip där man hamnar när man är så dålig att hemtjänst inte räcker längre. Vore intressant att veta snitt-tiden innan man dör.

Det närmaste jag hittar är denna artikel.
https://www.svt.se/nyheter/val2014/allt-farre-far-plats-pa-al...

20% dör inom en månad.

Tror mao inte dessa personer hade varit särskilt behjälpta av IVA när de åker på Corona.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke91:

11,54% 1 April
12,55%
10,11%
5,09%
6,01%
5,51%
6,76%
9,44%
8,58%

Så, korrigerad för påsken. Ser du fortfarande någon tydlig minskning?

1-10dagar 45%ökning/dag
11-20dagar 49%ökning/dag
21-30dagar 12,7%ökning/dag
31-40dagar 9,88%ökning/dag
41-50dagar 7,48%ökning/dag (dag 50 11 april)
Jag tycker mig se en trend

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd

De flesta jag har kontakt med i min omgivning har nu börjat leva på som vanligt, går ut och äter etc. Fick igår höra att ”om två veckor är viruset som borta”.

Jag själv stödjer inte detta och tycker att det jag hörde om att viruset är borta om två veckor är det dummaste jag hört, snäll som jag är så sade jag inte så till personen, men det kanske jag borde gjort.

Några fler här som börjar leva på som vanligt igen? Känns som att Sverige nu börjar återgå till det normala, sakta men säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

De flesta jag har kontakt med i min omgivning har nu börjat leva på som vanligt, går ut och äter etc. Fick igår höra att ”om två veckor är viruset som borta”.

Jag själv stödjer inte detta och tycker att det jag hörde om att viruset är borta om två veckor är det dummaste jag hört, snäll som jag är så sade jag inte så till personen, men det kanske jag borde gjort.

Några fler här som börjar leva på som vanligt igen? Känns som att Sverige nu börjar återgå till det normala, sakta men säkert.

På ett rent mentalt plan har oron släppt. Däremot fortsätter jag leva enligt rådande rekommendationer. Och jag ser inte att seriösa företag, som inte omedelbart håller på att gå omkull, kommer ändra sig förrän mot slutet av april.

Anledningen till varför människor börjar tro detta kan vara för att rapporteringen delvis ändrat ton.

Permalänk
Medlem

Här kommer en sammanställning av utvecklingen för avlidna i samband med covid-19. Vi vet nu rapporteringen skiljer sig åt mellan länder när det gäller dödstal, vilket nämnts flera gånger i tråden, men absolutvärden har trots det sin plats för att se magnituden i olika länder.

Först ett diagram i linjär form och därefter ett med logaritmisk y-axel. Båda har sina för- och nackdelar, men det är viktigt att man förstår hur ett logaritmiskt diagram förändras över tid.

Notera att tillväxten i dessa diagram inte är exponentiell, utan följer närmare en logistisk funktion. Skillnaden är viktig efter ett tag då ökningen börjar avta och sakta ned. Vanlig exponentiell funktion ger direkt missvisande resultat på många av de europeiska ländernas utveckling sedan en tid tillbaka.

Vi ser emellertid att USA, Frankrike och UK kanske nyss lämnat den fas man ibland slarvigt kallar "exponentiell", trots att det egentligen är en logistisk funktion (https://en.wikipedia.org/wiki/Logistic_function). För att bedöma mer krävs annan analys.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Detta är också en fråga man kan ställa gällande behandling under influensatider. Resurser måste hanteras, och frågan är om inte detta kommer avspeglas i statistisk överdödlighet?

Jag är hemskt ledsen för den som tar illa upp av följande: men vad är den praktiska poängen med att behandla t.ex. en 85-årig person från ålderdomshem, kanske med vaskulär demens eller som kommer utveckla det, och som samtidigt har den typen av åkommor som kan beröva personen om livet vilken dag som helst. Jag har personligen jobbat med dessa människor. För vissa räckte det med att falla i köket för att de skulle ge upp livet, och man fick en vecka senare bevittna dem ta sitt sista andetag.

Klart att man måste göra en bedömning, men om 7/9 av de som avlider skulle vara så dåliga att det inte är lönt att sätta in intensivvård så ter det sig för mig som en förvånansvärt hög andel. Dock är siffrorna rätt grovhuggna och jag har ingen aning om varför dom ser ut som dom gör. Däremot blir jag lite orolig när man då läser att vi har en dödlighet på 20% för de som får IVA behandling, medan andra länder ligger på 50%. Så för min del så vill jag gärna hitta en förklaring.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag tänker att en variabel till är väl vilka grupper som smittas. I Sverige är det väl ganska många äldre som smittats? En hel del av dessa skulle nog inte klara sig trots intensivvård = inget behov. Då får dom inte det och därmed ser siffrorna ut som dom gör. Jag har svårt att tänka mig att man aktivt väljer bort folk som skulle haft en chans att klara sig när det fortfarande finns intensivvårdsplatser kvar.

Dock, det är en sak som gnager lite. Alla dom som dör på vårdhem/äldreboenden utan att ens tas in på sjukhus, om dom hade fått intensivvård i ett tidigt skede undrar jag om inte fler av dessa hade överlevt.

I ett anständigt samhälle tycker jag knappast att "inte klara sig trots intensivvård == inget behov" kan likställas. Alla bör ändå ha rätt till den vård man behöver. Allt annat är bara bortprioritering. Även om detta till slut bara handlar om att göra den sista tiden så dräglig som möjligt.
Något som jag däremot undrar (då man gärna drar in just äldreboenden i diskussioner likt denna) hur många av dessa som faktiskt kommer med i statistiken. Har ju ändå nämnts från många håll att personer som inte blivit diagonostiserats med Covid-19 inte heller kommer med i siffrorna, och just i fallet äldreboenden så är det ofta de inte ens kommer till vården. (Lyssnade på svenska dagbladets ledarpodd i fredags, och där pratade Björn Olsen om att det sannolikt är stora mörkertal bland dödstalen då just de på äldreboenden inte kommer med)

Permalänk
Medlem

946 döda, 31 döda hittills i dag.

Källa antal döda

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

946 döda, 31 döda hittills i dag.

Källa antal döda

Som sagt ganska ointressant, då det är så hög eftersläpning under helgerna betyder den siffran i princip ingenting.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Som sagt ganska ointressant, då det är så hög eftersläpning under helgerna betyder den siffran i princip ingenting.

Det ska bli intressant att se hur det kommer bli i Danmark och Norge nu när dom ska börja öppna upp lite smått. Vi ligger ju sämst till i norden vad gäller antal dödsfall, kanske får Norge och Danmark det värre än oss, i annat fall har dom lyckats mycket bättre med sin strategi... time will tell.

Permalänk

Info från Sjuksyrra i Region Skåne: Är du under 70 och inte är sjuk är det ingen fara, Är du under/över 70 och har underliggande livshotande sjukdomar = sämre odds.
Har du KOL - så dör du.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det ska bli intressant att se hur det kommer bli i Danmark och Norge nu när dom ska börja öppna upp lite smått. Vi ligger ju sämst till i norden vad gäller antal dödsfall, kanske får Norge och Danmark det värre än oss, i annat fall har dom lyckats mycket bättre med sin strategi... time will tell.

Det ligger olika varianter bakom mätningarna. För att kunna jämföra länder behöver länderna mäta på samma sätt. Det görs inte idag.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det ska bli intressant att se hur det kommer bli i Danmark och Norge nu när dom ska börja öppna upp lite smått.

Jo, men det kommer dröja några veckor innan man ser effekten av det i statistiken över avlidna. Bekräftat smittade går snabbare.

Permalänk
Medlem

Här kommer en analys av de diagram jag beskrev i föregående inlägg, antal döda över tid, med både linjär och logaritmisk y-axel.

Här har jag i första diagrammet transformerat samma data från worldometer.info och Folkhälsomyndigheten, skalat om dem så att de visar per capita, med enheten Antal döda per 1 miljon invånare. Hur de har skapats i detalj har beskrivits i flera inlägg tidigare i tråden, här är ett av inläggen.

I det andra diagrammet visar Antalet döda per dag. Där har jag tagit lutningen (släpande), med ett fönster på 7 dagar, vilket också speglar en arbetsvecka, men också för att minimera slumpvisa variationer.

Nästa diagram är andraderivatan som visar var vi har uppåt och nedåtgående trender. Värden på y-axeln som är mindre än 0 visar nedåtgående trender, vilket är det vi vill ha. Ju längre från noll desto starkare trend, så att -0,2 är en svagt nedåtgående trend, medan -0,7 är en starkt nedåtgående trend.

Vi ser att många länder har rätt riktning om man får tro de här siffrorna. Det är endast UK och USA som har en bit kvar innan de också har en inbromsad situation. Vi ser att Sverige har kraftigast nedgång just nu, vilket egentligen anades redan i de två tidigare diagrammen.

Men, vi vet att Anders Tegnell sagt att det finns ett eftersläp i siffrorna och att vi egentligen bör avvakta tisdagens siffror som kompletterar påskhelgens värden. Tisdag, det är i morgon.

Hoppas, hoppas!

Notera att dessa trender inte påverkas av hur länder rapporterat, så länge de gjort på samma sätt hela tiden!!!

Ändrade "mindre än 1" till "mindre än 0"
Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

I ett anständigt samhälle tycker jag knappast att "inte klara sig trots intensivvård == inget behov" kan likställas. Alla bör ändå ha rätt till den vård man behöver. Allt annat är bara bortprioritering. Även om detta till slut bara handlar om att göra den sista tiden så dräglig som möjligt.

Håller med om att alla ska ha den vård man behöver. MEN, som en som har erfarenhet av ett par dagar på intensivvårdsavdelning, om en läkare med stor säkerhet sa att jag skulle dö oavsett intensivvård så skulle jag hellre slippa det och dö snabbare.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Antal döda tycker inte jag säger någonting då det "endast" är äldre som dör. Det jag vill att vi uppnår är att ha så hög smittspridning som möjligt med den sjukvård som vi har. Skulle vi kunna nå 60-70% smittade innan alla ska gå på semester så skulle det vara fantastiskt. För då vet vi att efter semestern så kan hjulen rulla igång på 100% igen

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Förlåt för om jag missat detta tidigare i tråden. Men finns det jämförelser på hur många fler som dör per vecka/månad jämfört med året tidigare för de aktuella länderna?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW