Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Det får stå för dig, själv skulle jag inte "smita" från ett bröllop pga av bacillskräck iallafall😉

Det är människor med din attityd som gör att spridningen fortgår. Känns det bra?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Det är människor med din attityd som gör att spridningen fortgår. Känns det bra?

Hur sprider jag sjukdomen tänker du?

Permalänk
Skrivet av Dimetikon:

Det får stå för dig, själv skulle jag inte "smita" från ett bröllop pga av bacillskräck iallafall😉

Ja, det är ju inte så smart, fast att organisera ett bröllop nu är ju inte vidare smart det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Ja, det är ju inte så smart, fast att organisera ett bröllop nu är ju inte vidare smart det heller.

Nu är ju just ett bröllop inget spontant man gör på en fredag utan något som varit planerat i kanske ett år, så att planera ett nytt bröllop nu kanske inte är så smart, fast å andra sidan så kanske detta blåst över till nästa vår så det är lugnt öndå🤔

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimetikon:

Hur sprider jag sjukdomen tänker du?

Du bör nog läsa den här artikeln...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0ny0p6/70-smittade-av-co...

Att arrangera ett bröllop är minst sagt mycket oklokt i nuvarande läge, du vet inte om någon är smittad samt är någon det så kan det bli en smittexplosion som artikeln visar.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det har du rätt i, är du ung och frisk har du ingen anledning att oroa dig för din egen hälsa. Men en del tar det ett steg längre och inser inte att man ändå har ett ansvar att inte sprida smittan vidare. Det är bra att du inte tillhör dem.

Det är inget trevligt virus även ifall man är ung och frisk. Så var försiktiga!

Permalänk
Medlem

någon nämnde "Trump har 100% rätt" tidigare i tråden.

Här är en intressant artikel om Trumps "Corona-bemötande"

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/K3mjdG/amerikanske-still...

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av kanskedet:

Om covid-19 är som vinterkräksjukan eller liknande, varför kan vi då inte bara använda samma åtgärder för vinterkräksjukan som för covid-19? Varför måste hela världen stängas ner?

Det finns ju uppenbarligen skillnader, och det är inte uppenbart hur dessa skillnader påverkas av de olika åtgärderna. Jag menar, som jag skrev, att det är svårt utifrån data gällande andra sjukdomar att utvärdera hur bra åtgärderna även hjälper mot covid-19.

Klart att vi kan använda samma åtgärder mot alla virus c19 är ju ett helt vanligt virus som funkar precis som alla andra.

Men de flesta vill nog träffa deras föräldrar, och behålla sina jobb, staten kan inte betala ut hundratals miljarder kronor varje år bara för att vinterkräksjukan går igen hos dem som inte är immuna. Vi ser att åtgärderna mot c19 har effekt då vi vet hur de andra sjukdomarna sprids efter som vi redan haft dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Hur sprider jag sjukdomen tänker du?

"Människor med din attityd" skrev jag.
Som negligerar Covid-19.

Du skriver så för att provocera bara förstår jag och övriga i tråden, utom möjligtvis en handfull. Det är bara anmäla dina inlägg som detta. Finns någon regel för det här på Sweclockers.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Lite mer goda nyheter: 80% av svenska patienter överlever intensivvården

Sen är ju dock en annan fråga hur många äldre sjuka som aldrig fick intensivvård till att börja med.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Lite mer goda nyheter: 80% av svenska patienter överlever intensivvården

Sen är ju dock en annan fråga hur många äldre sjuka som aldrig fick intensivvård till att börja med.

Jag tvivlar på att något lands sjukvård är annorlunda än Sverige och ger intensivvård till patienter som inte beräknas klara av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Det är inget trevligt virus även ifall man är ung och frisk. Så var försiktiga!

Har du själv haft det?

Jag själv har stark misstanke att jag hade skiten för 3-4 veckor sedan, två anledningar:
1. Själva sjukdomsförloppet var i stort sett exakt som beskrivet i media, hosta, feber för första gången på 12 år, "jobbigt" att andas(kändes typ som ett skärp runt bröstet, ingen fara alls), va sjuk ett par dagar sen frisk några dagar sen blev det lite värre än det var innan. Men i det stora som en helt vanlig förkylning.

2. Någon vecka senare sattjag och käkade med en som satt och hosta som satan och 2 andra, han som hostade fick tillslut åka in och testa sig, det var positivt, övriga 2 vid bordet fick hosta och feber några dagar senare medan jag inte känt mig så här bra sen i julas typ😛 han som fick tästa sig är i 65 års åldern och han fick åka hem efter provtagning, nu börjar hostan lägga sig och varit feberfri nån dag👍

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimetikon:

Det får stå för dig, själv skulle jag inte "smita" från ett bröllop pga av bacillskräck iallafall😉

Bättre att det blir så här?
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/70-blev-sjuka-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Var väl ingen som dog eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Var väl ingen som dog eller?

70 pers av 100 blev sjuka.
Hur många av dessa 70 spred smittan vidare?
Hur många kan spåra sin smitta tillbaka tillbaka till någon som var på denna festen och hur många har dött/kommer dö pga. festen?

Omöjligt att svara på, men bara några spridningar senare kan dessa 70 pers indirekt ha smittat tusentals.

https://www.svt.se/datajournalistik/social-distansering-simul...

TLDR: Jävligt korkat och själviskt att anordna fester och bröllop just nu.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

TLDR: Jävligt korkat och själviskt att anordna fester och bröllop just nu.

Plus av någon form av artighet att delta i "ryska rouletten".... hur tänker folk? Med en "axelryckning"?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Plus av någon form av artighet att delta i "ryska rouletten".... hur tänker folk? Med en "axelryckning"?

Nej, det är en försvarsmekanism bara. Rädsla uttrycker sig på lite olika vis

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

70 pers av 100 blev sjuka.
Hur många av dessa 70 spred smittan vidare?
Hur många kan spåra sin smitta tillbaka tillbaka till någon som var på denna festen och hur många har dött/kommer dö pga. festen?

Omöjligt att svara på, men bara några spridningar senare kan dessa 70 pers indirekt ha smittat tusentals.

https://www.svt.se/datajournalistik/social-distansering-simul...

TLDR: Jävligt korkat och själviskt att anordna fester och bröllop just nu.

Springer dom runt när dom är sjuka så är de väl inte festens fel? Är du sjuk stanna hemma, är du frisk kör som "vanligt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Springer dom runt när dom är sjuka så är de väl inte festens fel? Är du sjuk stanna hemma, är du frisk kör som "vanligt"

Vad i "man kan ha viruset utan att uppvisa några symptom" är det du inte förstår?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Springer dom runt när dom är sjuka så är de väl inte festens fel? Är du sjuk stanna hemma, är du frisk kör som "vanligt"

Vore det så enkelt så skulle vi ju inte vara i den här situationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Nej, det är en försvarsmekanism bara. Rädsla uttrycker sig på lite olika vis

Handlar inte om rädsla, som jag skrivit tidigare åker jag varje vecka ifrån o smittade värmland till Stockholm, har antagligen redan varit sjuk, är trött på folk som irrar runt och skrämmer upp folk helt i onödan. Tästa och skippa nyheter en vecka och gå ut och se verkligheten själv så ser du att det inte är så farligt ute

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Springer dom runt när dom är sjuka så är de väl inte festens fel? Är du sjuk stanna hemma, är du frisk kör som "vanligt"

Nu fattar jag att du mest är ute efter att provocera. Men det var ju just det med smittan som var själva grejen. Personen visste ju inte att hen var smittad när hen gick på festen. Det är EXAKT därför man inte ska "köra på som vanligt"..

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Vore det så enkelt så skulle vi ju inte vara i den här situationen.

Nej men det är ju inte festens "fel", snarare individen som blivit sjuk som brister

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Nu fattar jag att du mest är ute efter att provocera. Men det var ju just det med smittan som var själva grejen. Personen visste ju inte att hen var smittad när hen gick på festen. Det är EXAKT därför man inte ska "köra på som vanligt"..

Det är ju exakt samma sak under vintertid på dagis tex. Ska ja ha ungarna hemma hela vinterhalvåret för att dom eventuellt kanske kan få magsjuka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Vad i "man kan ha viruset utan att uppvisa några symptom" är det du inte förstår?

Men vi kan och ska inte stänga ner hela samhället pga att folk kanske kan bli sjuka, inte hållbart för nån och det börjar övriga länder inse nu när dom börjar släppa på reglerna. Om du inte ens uppvisar symptom så är det väl inget och vara rädd för?

Sen har vi regler som säger att vi inte ska umgås med äldre och inte va fler än 50 st på ett ställe, följ det! Annars är det väl bara o köra på, fattar inte vad det är som är så svårt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Nej men det är ju inte festens "fel", snarare individen som blivit sjuk som brister

Vad gör det för skillnad för dom som blir sjuka och dör? Ingen alls, givetvis.

Skrivet av Dimetikon:

Det är ju exakt samma sak under vintertid på dagis tex. Ska ja ha ungarna hemma hela vinterhalvåret för att dom eventuellt kanske kan få magsjuka?

Det är inte alls samma sak. Inte lika farligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Det är ju exakt samma sak under vintertid på dagis tex. Ska ja ha ungarna hemma hela vinterhalvåret för att dom eventuellt kanske kan få magsjuka?

Nej det ska du inte. Magsjuka är en annan sjukdom som inte alls är lika allvarlig. När senast ledde magsjuka till ARDS och att en rätt stor mängd människor behövde respirator?

Dina inlägg i den här tråden är som en sinusvåg som pendlar mellan ganska genomtänkta, väl stavade och intressanta till impulsartade med dåligt språk och argumentation som en treåring. Beror det på dagsformen, humöret eller något annat?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Vad gör det för skillnad för dom som blir sjuka och dör? Ingen alls, givetvis.
Det är inte alls samma sak. Inte lika farligt.

Finns garanterat många som dör av magsjuka/vinterkräksjuka också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Nej det ska du inte. Magsjuka är en annan sjukdom som inte alls är lika allvarlig. När senast ledde magsjuka till ARDS och att en rätt stor mängd människor behövde respirator?

Dina inlägg i den här tråden är som en sinusvåg som pendlar mellan ganska genomtänkta, väl stavade och intressanta till impulsartade med dåligt språk och argumentation som en treåring. Beror det på dagsformen, humöret eller något annat?

Haha😂 ja ibland så svävar inläggen i tråden iväg och då blir jag så jäkla less och skriver lite, tror ja skiter i detta helt nu och låter folk späda på sin egen rädsla ifred.

Permalänk

Orkar inte läsa hela tråden men, det diskuteras om att man smittar även utan symptom, ja om du lyckas sprida viruset till någonannans slemhinnor ja, men symptomfria Hostar och nyser inte, inte heller så vanligt att folk går omkring och slickar på handtag etc., således inte alls en lika stor smittspridare som nån hostande tant på konsum som inte har hjärnkapacitet nog för att stanna hemma.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|