Vad för relation har HZ på ljudegenskaper och hörlurar?

Permalänk
Medlem

Vad för relation har HZ på ljudegenskaper och hörlurar?

Vad är relationen mellan hörlurarnas "frekvensrespons" och samplingshastigheten i ljudegenskaperna?

(bild på kontrollpanelens ljudegenskaper)

(mina hörlurars specifikationer)

MVH Gurra.

Permalänk
Hedersmedlem

Skärmens frekvens har ingenting med ljudet att göra.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Det var inte det jag menade. Ursäkta mig om jag var otydligt. Jag söker vad relationen är mellan de två värdena är i bilderna jag bifogade, inget mer. Jag använde bara skärmars Hz och FPS som en möjlig analogi. Jag redigerade OPn för att förhoppningsvis förtydliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Skärmens frekvens har ingenting med ljudet att göra.

Det påstod han väl inte heller. Det var väl bara en jämförelse.

Man kan väl jämföra det också med om man har en bil som kan gå 200 km/h. Så kommer den ändå inte kunna gå snabbare än 90 km/h på en 90 väg (om man håller sig till lagen)

Permalänk
Medlem

Mäskliga hörseln brukar räknas sträcka sig mellan 20-20000Hz, över detta blir det ultraljud, och under räknas som infra-ljud. Beroende på ljudstyrka kan infraljud kännas i kroppen som vibrationer, men inte höras direkt av öronen

Jag tror ärligt väldigt få lurar som säljs har sämre räckvidd än så (beroende på vad som mäts och hur man gör det)

Mer avancerade högtalare brukar ange intervallet med platt/jämn återgivning och sedan hur många decibel per oktav som tappas utanför detta intervall.

Utöver detta har digitalt ljud en sample-frekvens, denna är orelaterad, men bör vara minst 44000hz flr att korrekt kunna återge 20000hz.

Permalänk
Medlem

Bild 1 beskriver ljudkortets konverteringsinställningar för ljudsignaler. Man kan säga att det är ljudets upplösning. https://www.masteringthemix.com/blogs/learn/113159685-sample-...

bild 2 beskriver mellan vilka frekvenser dina lurar kan arbeta. "bättre" utrustning brukar ha ett bredare deklarerat Hz-omfång och det betyder att "mer" av ljudet låter ur utrustningen, sen om du hör det eller inte är... debatterat.

Hz kan beskriva alla periodiska förlopp så bara för att det står Hz betyder det inte att dom har ytterligare relation utöver just periodiska förlopp

Permalänk
Medlem

@Hothep: Tack för svar. Det gör saker tydligare :). Några polare erbjöd liknande förklaringar så jag tror jag hänger med lite bättre i svängarna nu.

Permalänk
Medlem

Inställningarna i kontrollpanelen bör ha samma värden som på källmaterialet, annars riskerar man omsampling vilket påverkar ljudet negativt. Det har ingenting med själva hörlurarna att göra, alls. Windows använder normalt 16/48 som ljudformat, streaming som Spotify brukar ha 16/44.1. Sk high-res filer kan vara på 24/96, det är ingen mening att ställa in det om man inte har sånt material.

Hörlurarnas frekvensgång är mest en marknadsförings gimmick, för när man mäter på olika lurar är dom inte i närheten av angivna siffror. Inte ens high end lurar. Kan gott och väl ignoreras helt. Vi kan höra 20-20.000Hz allt utanför det är onödigt, då är det mer intressant hur rak frekvenskurvan är, men det anges sällan eller aldrig dessvärre. En hörlur låter definitivt inte bättre för att den har "högre siffror", det är helt andra parametrar som avgör hur bra slutresultatet blir.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

När en dator ska spela in en ljudvåg för att sedan kunna reproducera den så använder den vanligtvis ett format vi kallar för PCM(Pulskodsmodulation) och det funkar på precis samma sätt en videokamera spelar in en filmsekvens, Den tar små bilder på ljudvågen i ett X antal gånger per sekund, varje bild kallar vi för en sampling. På en vanlig CD skiva och nästan allt annat ljud vi hittar så har datorn vid inspelingen samplat detta 44100 gånger/sekund, förkortat 44,1khz. Varje sampling på en cd skiva är 16 bitar stor, sen finns det högre frekvenser som t.ex 44,48,88, etc. Man brukar utgå från två "basfrekvenser" nämnligen 44,1 och 48 khz som helt enkelt uppkommit av olika standarder som introducerades när CD skivan kom. Därefter dubblerar vi dessa och då får vi t.ex 48,96,192khz.

När man väljer samplingsfrekvens i windows så väljer du vilken frekvens som ska skickas ut till ansluten enhet, Dvs om du väljer högsta nivån så kommer ljudkortet dubblera frekvensen(sampla upp) till akutell frekvens. Hurvida det är bra eller dåligt beror helt på din utrustning.

Nu till frekvensomfång, det finns ett samband mellan dessa som har att göra med digital filtrering vid de olika samplingsfrekvenserna som sker innan ljudet konverteras till analogt . Men somsagt, kika inte så mycket på specifikationer då de endast säger vad en produkt är kapabel till men inte hur den presterar.

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare