Permalänk

Ökade CPU temps efter gpuskifte

Hej! Innan jag hade ett RTX 2060 OC tidigare och mötte upp runt 35-40c Idle och runt 55 under gaming på min i9 9900k stock med noctua nh-u9b och 2x 140mm chassifläktar.
Bytte sedan till ett RTX2070 super och upplever dels drastiskt mer fluktuerande temps, pendlar friskt mellan 40-55-61-39 men ligger mestadels runt 60-65 under gaming load. Max uppmätt är nog runt 70-73c.

Frågan är, vad beror förändringen på?
Borde jag tänka på mer effektiv kylning av min CPU?

Permalänk
Medlem

Det nya grafikkortet drar mer= mer värme= högre temp på luft i chassit,
det nya kortet ger desssutom fler frames, mindre gpu bound än innan= mer belastning på cpu= mer temp.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem

73°C är ju ändå inget problem.

Permalänk
Medlem

Du klarar dig galant, dagens cpu'er klocker ner sig själva när dom når en "skadlig" temperatur.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@lorgix:
Exakt, det är rätt normal temp på den prollen om man har en törstigt graffe också som värmer chassit.

Permalänk
Medlem

Som tidigare har sagt så beror det kortfattat på att din nya GPU drar mer ström. Mer ström=mer värme, oavsett om din nya GPU inte visar högre temperaturer eller inte, skjuter du in mer ström (energi) så måste den ta vägen nånstans och vägen ut är genom ditt chassi och därav blir luften som CPU-kylaren använder för att kyla din CPU varmare och därav blir dina temperaturer på CPU'n högre

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa att din cpu inte gick för fullt med gamla kortet heller, så nya kortet kommer öka belastningen på cpu av den anledningen också

Permalänk
Medlem

9900K blir varm, inget ovanligt. Ställ en mer aggressiv fläktprofil eller skaffa bättre luftflöde till chassit.

Eller så låter du det vara, allt under 75c skulle jag klassa som acceptabelt på i9 9900K.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk

Tack för alla svar!