Spotify VS Tidal (kvalitét)

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Inte olikt dig fick jag också upp öronen för Tidal, då jag lyssnar mycket på musik och har höga krav på bra ljud. Jag tycker absolut inte att jag märkte den teoretiska skillnaden mellan 320 och 1400kbps, men visst, placebon talade för att det möjligtvis kunde vara strået vassare och klarare ljud. Jag fortsatte dock aldrig använda Tidal av egentligen en stor dealbreaker - ingen Equalizer fungerar tillsammans med Tidal. Jag var inte ensam på internet om att sakna den funktionaliteten, kanske har det ändrats nu efter 8 månader? Lurarna jag använder är ett par QC35

Blir lite nyfiken på att du använder en equalizer. Vill inte låta otrevlig men är det inte lite bakvänt att köpa ett par hörlurar för ett par tusen och sen fippla med en EQ för att få det låta bra? Är det inte bättre att bara köpa ett par hörlurar som faktiskt låter bra?

Håller på med lite med musikproduktion och märker ju mer jag lär mig hur svårt det är att mixa/mastera en låt till en bra nivå på referenshögtalare. Har själv ett par Yamaha HS8:or och använder bara EQ på hela Windows för att korrigera mitt rums långt från perfekta akustiska egenskaper (så långt det går iaf).

Men antar att det bara är ett annat sätt att se det på kanske? Vad använder du EQ:n till egentligen?

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem

Jag kan tillägga att jag provade Tidal idag (Master veritionen eller vad det nu heter) och provade att A/B testa med Spotify och känner kanske en skillnad på kanske 5-15% kanske? Lite mer "Clean" på Tidal, om låten är välgjord dvs.

Gränsnittet på Windows är inte direkt dåligt men känns överlag lite mindre raffinerat än Spotify, mest småsaker men ändå. Något som jag dock gillar med Tidal är att den verkar finnas lite större utbud på vissa artister än Spotify, Deadmau5 t.ex. Sen är det kul med exlusive content som Tidal har. Typ behind the scenes på Joels(Aka Deadmau5) "Where is the drop?" album.

Sen fattar jag inte riktigt grejen med Master-veritionen av låtar, tycker mig inte höra en superskillnad mot lossless.

Update:
Efter 2s googlande hittade jag detta

Snakeoil eller?

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsmen:

Jag kan tillägga att jag provade Tidal idag (Master veritionen eller vad det nu heter) och provade att A/B testa med Spotify och känner kanske en skillnad på kanske 5-15% kanske? Lite mer "Clean" på Tidal, om låten är välgjord dvs.

Gränsnittet på Windows är inte direkt dåligt men känns överlag lite mindre raffinerat än Spotify, mest småsaker men ändå. Något som jag dock gillar med Tidal är att den verkar finnas lite större utbud på vissa artister än Spotify, Deadmau5 t.ex. Sen är det kul med exlusive content som Tidal har. Typ behind the scenes på Joels(Aka Deadmau5) "Where is the drop?" album.

Sen fattar jag inte riktigt grejen med Master-veritionen av låtar, tycker mig inte höra en superskillnad mot lossless.

Update:
Efter 2s googlande hittade jag dettahttps://i.imgur.com/G0CeTII.png
Snakeoil eller?

Tycker också det låter ganska mycket klarare i Tidal! Lite mer "fylligt"

haha perfekt marknadsföring, dock så är ju kvalitén bättre med Master version, så lite bättre blir det ju allt!

En vanlig CD Audio skiva ligger ju på samma bitrate som Hifi som jag fattat det som

"CD audio uses a sample rate of 44.1 kHz and for stereo audio this requires 176,400 bytes per second (or 1,411,200 bits per second – there are 8 bits per byte) of data storage. This equates to about 10.09MB per minute of audio in CDA format.

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsmen:

Blir lite nyfiken på att du använder en equalizer. Vill inte låta otrevlig men är det inte lite bakvänt att köpa ett par hörlurar för ett par tusen och sen fippla med en EQ för att få det låta bra? Är det inte bättre att bara köpa ett par hörlurar som faktiskt låter bra?

Håller på med lite med musikproduktion och märker ju mer jag lär mig hur svårt det är att mixa/mastera en låt till en bra nivå på referenshögtalare. Har själv ett par Yamaha HS8:or och använder bara EQ på hela Windows för att korrigera mitt rums långt från perfekta akustiska egenskaper (så långt det går iaf).

Men antar att det bara är ett annat sätt att se det på kanske? Vad använder du EQ:n till egentligen?

Trodde syftet med equalizer var självklart? Men ska absolut inte gå den vägen, och bli otrevlig!

Som du själv verkar vara lite inne på (om jag tolkar dig rätt) är att all musik produceras med en typ utav "referens"? Man kan ju inte få musik att låta som den verkligen ska låta, i alla världens högtalare. Jag finner musik väldigt platt när man spelar utan equalizer, om det så handlar om musik eller varför inte YouTube-klipp? Med "platt" syftar jag på att det saknas bra basåtergivning och diskanten är ofta väldigt grumlig och saknar det där klanget/krispigheten som man vill höra på t.ex. akustiska gitarrer, cymbaler eller sång.

Så vad jag har gjort i många år är helt enkelt att låta frekvenserna komma fram på bas och diskant-partierna, samt dämpa mellanregister ytterst lite. Se min bild för exempel:

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Trodde syftet med equalizer var självklart? Men ska absolut inte gå den vägen, och bli otrevlig!

Som du själv verkar vara lite inne på (om jag tolkar dig rätt) är att all musik produceras med en typ utav "referens"? Man kan ju inte få musik att låta som den verkligen ska låta, i alla världens högtalare. Jag finner musik väldigt platt när man spelar utan equalizer, om det så handlar om musik eller varför inte YouTube-klipp? Med "platt" syftar jag på att det saknas bra basåtergivning och diskanten är ofta väldigt grumlig och saknar det där klanget/krispigheten som man vill höra på t.ex. akustiska gitarrer, cymbaler eller sång.

Så vad jag har gjort i många år är helt enkelt att låta frekvenserna komma fram på bas och diskant-partierna, samt dämpa mellanregister ytterst lite. Se min bild för exempel:

https://i.postimg.cc/2Spwr1j2/Capture.png

Oj, det där var rätt rejäla ändringar över enormt breda frekvensområden, det går knappt att kalla det där för EQ utan det är mer likt en tonkontroll.
Du kan förbättra det där ganska mycket om du jobbar lite seriöst med en eq.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Oj, det där var rätt rejäla ändringar över enormt breda frekvensområden, det går knappt att kalla det där för EQ utan det är mer likt en tonkontroll.
Du kan förbättra det där ganska mycket om du jobbar lite seriöst med en eq.

Nog att ändringarna löper över många frekvensband, men så låter det förbaskat mycket bättre också

EDIT: Skulle inte säga att den är direkt felaktig, företaget själva verkar inte vara helt olikt min preset?
https://www.youtube.com/watch?v=7ojq_ST_xyo

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

@YamahaDGX630: Intressant! Jag menar om du tycker att det låter asnice så är det ju bara bra. Om du vill ha lite bra tips på hur man EQar så kan du kika här

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Nog att ändringarna löper över många frekvensband, men så låter det förbaskat mycket bättre också

EDIT: Skulle inte säga att den är direkt felaktig, företaget själva verkar inte vara helt olikt min preset?
https://www.youtube.com/watch?v=7ojq_ST_xyo

De visar ju bara hur man gör justeringar, de gör ju däremot ingen verklig justering elerl menar du att du tycker om såna där förvrängningslägen som har namn efter musikgenrer men som inte korrigerar nånting på riktigt ?
Du ska skapa en kurva anpassad efter din utrustning och ditt rum.
EQ är jättebra och nått nästan alla borde använda för de flesta kan få korrektare ljud genom det men det måste göras på rätt sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag la märke till att @YamahaDGX630 skrev att han använder Bose Quietcomfort 35 och jag kan tänka mig att detta kan vara en anledning till att han använder EQ för att justera hur det låter.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Jag måste ställa mig i skaran som föredrar Tidal över Spotify. Jag märker en liten men subtil skillnad, tex låtar innehållandes akustisk gitarr med Metallica. Där kan Tidal sträcka på benen imo.

Annars överlag tycker jag att det blir ett aningen fylligare, maffigare ljud till Tidals fördel, som märks i varierande utsträckning bland olika låtar. Men som sagt så måste det ju vara bra mastrat från början, det är svårt att förvandla silver till guld så att säga.

Jag föredrar också Tidals program för Windows mycket mer än Spotify - det känns mycket cleanare på något sätt och tilltalar mig mer. Dessutom något så basic som att välja utdataenhet finner jag bara i Tidal och inte i Spotify..? Ja, jag vet att det går att ändra i Windows 10 numera ganska smidigt (windowstangenten -> skriva "mix" -> enter) men det är definitivt att föredra att ändra direkt i programmet. För något år sedan eller så hade jag någon inofficiell mod som la till denna funktionalitet i Spotify, men den slutade fungera plötsligt. Förmodligen i samband med någon update. Men när jag betalar över 1500 kronor per år för tjänsten förväntar jag mig att sådana basic saker ska fungera utan trixande själv.

Slutligen så rekommenderar Tidal faktiskt bra musik och lär sig vad jag gillar mer och mer med tiden. Spotify är ljusår efter på den punkten.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Tidal Masters = snakeoil.

CD-kvalitet har ett frekvensomfång som är långt större än vad en människa kan höra så det finns ingen anledning att lyssna på något tekniskt bättre (som du ändå inte kan höra).

Blindtester mellan CD och 320 kbps mp3 är för majoriteten av lyssnare väldigt svårt att urskilja så Spotifys bästa kvalitet räcker utmärkt.

Eftersom ingen i denna tråd verkar ha gjort abx-tester med volymmatchade låtar från samma master (väldigt viktigt!) så är placebo och konfirmationsbias väldigt troliga faktorer till att Tidal låter mycket bättre än Spotify.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pYjamas:

Tidal Masters = snakeoil.

CD-kvalitet har ett frekvensomfång som är långt större än vad en människa kan höra så det finns ingen anledning att lyssna på något tekniskt bättre (som du ändå inte kan höra).

Blindtester mellan CD och 320 kbps mp3 är för majoriteten av lyssnare väldigt svårt att urskilja så Spotifys bästa kvalitet räcker utmärkt.

Eftersom ingen i denna tråd verkar ha gjort abx-tester med volymmatchade låtar från samma master (väldigt viktigt!) så är placebo och konfirmationsbias väldigt troliga faktorer till att Tidal låter mycket bättre än Spotify.

Njae, vettefan. Är ingen ljudnörd direkt, men gjorde ett blindtest där jag bad en polare spela 10 låtar på Spotify och Tidal Master.

Hör tydlig skillnad mellan dessa två och fick 10/10 rätt.
Dock så kan det ju vara så enkelt att jag är van vid Tidals EQ/Ljud eller att Tidal passar mina hörlurar bättre.
Kör med en Dragonfly och ett par Onkyo A800.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av pYjamas:

Blindtester mellan CD och 320 kbps mp3 är för majoriteten av lyssnare väldigt svårt att urskilja så Spotifys bästa kvalitet räcker utmärkt.

Förutom för de som inte tillhör den majoriteten.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Körde samma låt genom Spotify och Tidal (bägge inställda på högsta kvalitet) och märkte enorm skillnad, flickvännen med.
Men som tidigare skrivit det handlar inte bara om bandbredd/bitrate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Förutom för de som inte tillhör den majoriteten.

Sådana tester har jag också svårt för men mellan Spotify och Tidal hör jag stor skillnad.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pYjamas:

Tidal Masters = snakeoil.

CD-kvalitet har ett frekvensomfång som är långt större än vad en människa kan höra så det finns ingen anledning att lyssna på något tekniskt bättre (som du ändå inte kan höra).

Blindtester mellan CD och 320 kbps mp3 är för majoriteten av lyssnare väldigt svårt att urskilja så Spotifys bästa kvalitet räcker utmärkt.

Eftersom ingen i denna tråd verkar ha gjort abx-tester med volymmatchade låtar från samma master (väldigt viktigt!) så är placebo och konfirmationsbias väldigt troliga faktorer till att Tidal låter mycket bättre än Spotify.

Det är svårt att höra skillnad vid ett sånt test men grejen är ju ett Tidal distribuerar vissa spår som utgår från själva inspelningen före cdmastringen som är grunden till i princip alla andra musiktjänster samt cd/lp skivan.
Så det är faktiskt inte samma mastringsmix man strömmar så det finns alltså en skillnad på en del spår som inte har med komprimeringen att göra så i det här fallet kan vi alla ha rätt.
Det är svårt att höra skillnad på komprimeringsalgoritmerna men eftersom det handlar om olika mastringar så kan Tidal Masters låta annorlunda i vilket fall även om man skulle använt en signalkedja som inte använder nån typ av datakompression.

Kombinerar man faktumet att man utgår från ett icke "cd mastrat" originalspår och så lägger på MQA kodning på det så blir det en tekniskt lösning för distribution som ger en mer högupplöst överföring av en annan utgåva av originalspåret.

Jag kallar det originalspåret i brist på bättre ord för det handlar ju om att man tar musiken före lp/cd mastringen och applicerar MQA snålkodning och distribuerar det till de som har tjänsten Tidal hifi, det blir alltså ungefär samma skillnad i mastringsprocessen som den som Mobile Fidelity höll på med men du kanske inte har stött på deras skivor ? De tog i vart fall masterbanden och skippade den ursprungliga mastringen och gjorde också en ny hifimastring utan att ta hänsyn till att det skulle låta bra på dåliga återgivningssystem, man gjord även tekniskt bättre skivor både för cd och lp distributionen tex andra materialval, och så ändrades layouten på skivans omslag och så distribuerades resultatet till skivhandlarna, deras versioner låter också bättre på bra musikanläggningar än de vanliga skivorna.

Samma princip med olika tider, men man hoppar över den vanliga slutmastringen och gör en tekniskt bättre distributionskopia.
Tidal Masters och MQA är dagens motsvarighet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pYjamas:

(...) abx-tester med volymmatchade låtar från samma master (väldigt viktigt!) så är placebo och konfirmationsbias väldigt troliga faktorer till att Tidal låter mycket bättre än Spotify.

Nej, att det måste vara från samma master är helt ointressant i sammanhanget. Det är ju den bästa version tillgänglig på respektive plattform som ska ställas mot varandra. Jag struntar fullständigt i vilken master-version det är när jag njuter av musiken - jag föredrar det som låter bäst helt enkelt. Man behöver inte göra det krångligare än nödvändigt.

Sedan så förekommer det med största sannolikhet variationer på olika låtar där tjänst A låter bäst ibland och tjänst B ibland, jag påstår inte att den ena är bättre än den andra i alla lägen.

Och att Tidal skulle låta "mycket bättre än Spotify" håller jag inte med om. Dock att Tidal skulle vara lite bättre overall, ja det kan jag ställa mig bakom.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De visar ju bara hur man gör justeringar, de gör ju däremot ingen verklig justering elerl menar du att du tycker om såna där förvrängningslägen som har namn efter musikgenrer men som inte korrigerar nånting på riktigt ?
Du ska skapa en kurva anpassad efter din utrustning och ditt rum.
EQ är jättebra och nått nästan alla borde använda för de flesta kan få korrektare ljud genom det men det måste göras på rätt sätt.

Ska jag vara helt ärlig så är jag inte med dig i din poäng? Det klart att jag skapar kurvor utefter min utrustning/ rum. Alla situationer är unika, men grunden har alltid varit densamma vad jag än har använt för utrustning - bas och diskant ska lyftas upp en bra bit. Sedan gillar jag inte riktigt att du pratar om "förvrängningslägen" ? Allt är ju en förvrängning/ förändring när man ändrar i hur något låter?
Att göra det på rätt sätt är svårt då ljud kan vara väldigt subjektivt. Det enda "rätta" i sammanhanget skulle vara att få musiken att låta som musikskaparen vill att det ska låta, men det är i min mening en oerhört avancerad process och knappast genomförbart.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag la märke till att @YamahaDGX630 skrev att han använder Bose Quietcomfort 35 och jag kan tänka mig att detta kan vara en anledning till att han använder EQ för att justera hur det låter.

Stämmer, det är väl syftet med en EQ?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Stämmer, det är väl syftet med en EQ?

Jag tänkte bara lyfta fram dina preferenser så att folk inte blir skogstokiga och inte förstår varför du använder så "grov" EQ som du gör.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Ska jag vara helt ärlig så är jag inte med dig i din poäng? Det klart att jag skapar kurvor utefter min utrustning/ rum. Alla situationer är unika, men grunden har alltid varit densamma vad jag än har använt för utrustning - bas och diskant ska lyftas upp en bra bit. Sedan gillar jag inte riktigt att du pratar om "förvrängningslägen" ? Allt är ju en förvrängning/ förändring när man ändrar i hur något låter?
Att göra det på rätt sätt är svårt då ljud kan vara väldigt subjektivt. Det enda "rätta" i sammanhanget skulle vara att få musiken att låta som musikskaparen vill att det ska låta, men det är i min mening en oerhört avancerad process och knappast genomförbart.

En EQ använd normalt för att korrigera fel och inte för att påverka ljudet för att passa ens smak, en tonkontroll är mer lämpad för det och arbetar inte riktigt på samma sätt som en EQ vilket gör att den är lättare att manövrera i förhållande till hur hörseln fungerar och tonkontrollen arbetar över ett större frekvensområde eller i flera frekvensområden samtidigt men med olika påverkan, tex kan man tilta hela tonkurvan i stället för att bara påverka ett frekvensområde separat.
Hursomhelst så borde du inte höja nivåerna utan bara sänka så att du inte riskerar att överstyra nått om du ska utföra digital eq för att härma en tonkontroll, det finns ingen marginal att överstyra en digital eq utan den ger 100% distorsion direkt när bitarna tar slut för då får dess utsignal maximal utnivå med inverterad polaritet.

Den ljudpåverkan du verkar vilja ha är egentligen en loudnesskontroll.
Hade jag velat göra nått liknande så hade jag använt en eq för att åstadkomma en så rak frekvenskurva det bara går och sedan använt en loudnesskontroll utöver det för resultatet lär antagligen låta bättre i vilket fall än att bara göra nån loudnessliknande kurva med en för ändamålet olämplig eq.
Loudneskurvan ska nämligen variera med ljudnivån för att låta bra för den kompenserar ju för hur hörselns känslighet varierar beroende på ljudtrycket.
Man kan tycka en massa om din metod men tekniskt sett då går det alltså att uppnå högre ljudkvalitet om du separerar eq från loudness och använder rätt typ av signalpåverkan till rätt sak.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Inte alls något fel att använda EQ i efterhand eftersom låtar som produceras är tänkta att vara så neutrala som möjligt för att passa de flesta system. Det är en kompromiss som man är tvungen att göra helt enkelt.

Sedan används ju EQ extremt mycket under själva produktionen för att alla delar ska sammanfalla och inte ta upp för mycket plats i spektrumet, men det beror helt på kompositionen. Så jag vet inte vad folk menar när de hävdar att det mest hamnar om att korrigera fel. En EQ används utan tvekan för att forma ljudet för att passa ens smak.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag drar öronen åt mig lite när man påstår att man kan höra skillnad i bilen. Är det i stillastående bil med motorn av då? För när du kör har du ju så mycket bakgrundsjox att du egentligen inte lyssnar på musiken. Och drar man upp volymen för att få ett bra snr är så har man ju cappat vad öronen kan uppfatta i dynamiskt omfång.

Men förklaringen med Masters verkar logisk, och bara det faktum att slippa filtret som CD-mastringen innebär kan ju vara ett skäl att köra Tidal i min bok.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Helt ärligt så var jag faktiskt skeptisk i början, men nu efter jag lyssnat en stund och lärt mig hur man går in i kategorier osv smidigt o Tidal så funkar det grymt!

Du är inte sugen på Tidal igen?

Skrivet av YamahaDGX630:

Provade Tidal idag, efter att din tråd fick ordentlig snurr! Alltså, jag delar verkligen inte din entusiasm angående hur mycket bättre det är Är väl lätt att påstå att jag hör dåligt då, som inte känner skillnad? Men är det något jag har sinne för så är det detaljer i alla dess former Så jag vet inte vad det beror på? Jag kör som sagt equalizer till Spotify, så har redan per automatik bättre ljud än det grumliga skräpet som Spotify ursprungligen levererar. Jag sitter ändå på generellt bra utrustning, så jag borde höra skillnad, men kan inte vara mer ärlig än att hävda motsatsen till vad du hör

EDIT: Har även provat t.ex. med en Metallica-låt att byta från Master till typ standard, tycker mig inte höra enorm skillnad direkt?

Spotify 320 skiljer sig emot Deezers 320 t.ex. Tidal och Deezer HiFi kommer lika högt.
Sen något som står i Terms är att _alla_ låtar inte finns i BÄSTA kvalité, ingen kan förvänta sig t.ex. Elvis första låtar i en FLAC med bästa inspelningen från sin tid?
T.ex. kör denna låt:
Daniel Portman MantenidoDaniel Portman - Mantenido Original Mix
Annan som har stor skillnad på HQ Deezer och Spotify, vet ej om den finns på tidal:
https://open.spotify.com/track/3xDFqbJRZnIJay6FzUy6vp

Bästa förklarningen är:
En artist har lyckats få upp sina mixtapes på spotify - står att de är i 320kbit men en faktiskt inspelning över 256 har ALDRIG gjorts på hans mixtapes - så det är grovt uppsamplat av Spotify helt enkelt.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Spotify 320 skiljer sig emot Deezers 320 t.ex. Tidal och Deezer HiFi kommer lika högt.
Sen något som står i Terms är att _alla_ låtar inte finns i BÄSTA kvalité, ingen kan förvänta sig t.ex. Elvis första låtar i en FLAC med bästa inspelningen från sin tid?
T.ex. kör denna låt:
Daniel Portman MantenidoDaniel Portman - Mantenido Original Mix
Annan som har stor skillnad på HQ Deezer och Spotify, vet ej om den finns på tidal:
https://open.spotify.com/track/3xDFqbJRZnIJay6FzUy6vp

Bästa förklarningen är:
En artist har lyckats få upp sina mixtapes på spotify - står att de är i 320kbit men en faktiskt inspelning över 256 har ALDRIG gjorts på hans mixtapes - så det är grovt uppsamplat av Spotify helt enkelt.

Förutom det du skriver om att alla låtar inte finns i "master-sample" (vilket jag redan visste) så förstår jag tyvärr inte din poäng med att citera mig? Var det något av mina påståenden som var felaktiga?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsmen:

Jag kan tillägga att jag provade Tidal idag (Master veritionen eller vad det nu heter) och provade att A/B testa med Spotify och känner kanske en skillnad på kanske 5-15% kanske? Lite mer "Clean" på Tidal, om låten är välgjord dvs.

Gränsnittet på Windows är inte direkt dåligt men känns överlag lite mindre raffinerat än Spotify, mest småsaker men ändå. Något som jag dock gillar med Tidal är att den verkar finnas lite större utbud på vissa artister än Spotify, Deadmau5 t.ex. Sen är det kul med exlusive content som Tidal har. Typ behind the scenes på Joels(Aka Deadmau5) "Where is the drop?" album.

Sen fattar jag inte riktigt grejen med Master-veritionen av låtar, tycker mig inte höra en superskillnad mot lossless.

Update:
Efter 2s googlande hittade jag dettahttps://i.imgur.com/G0CeTII.png
Snakeoil eller?

Någon inbiten audiofil kan gärna rätta mina fel här. Men rent tekniskt så är det väl helt rimligt att man inte hör skillnad eller? Mänskliga hörseln sträcker sig väl bara upp till runt 20Khz, enligt då Nyquist samplingsteorin så räcker det med dubbla signalens frekvens för att återskapa den korrekt, dvs 44.1Khz räcker (det är ju även därför den frekvensen valdes i första början).

Sen har räcker ju 16bit PCM-ljud till en SNR på hela 96.33 dB (vilket i praktiken då blir det dynamiska ofånget), vilket inte lär vara en begränsing för de flesta, låter det dock vara osagt hur oversampling kan påverka här. Och igen kan ha fel här, men det betyder väl att om man har ett noisefloor i rummet på runt 30dB, så måste du alltså över 126dB innan du kan börja höra det där extra detaljerna som 24bit ljud teoretiskt kan innehålla.

Sen kan absolut "HD" ljud låta bättre, men det är i många fall beroende på att det är andra mastringar än CD-utgåvorna etc, eller att utrustningen beter sig annurlunda. Som sagt, någon får gärna rätta mig, men jag har pillat med digitalt ljud ganska mycket och samplat upp och ner, och komprimerat till höger och vänster, och gjort mycket A/B tester. Och förutom dålig eller för hård komprimering så gör de olika formaten väldigt liten skillnad i slutändan. Jag har dock aldrig varit intresserad av dyr utrustning och har nog inga guldöron heller, så kanske där felet är Men rent tekniskt, så ser jag inte riktigt varför inte CD-ljud räcker som slutformat.

Permalänk
Medlem

Om du ska bara lyssna på musik så är det inte värt det.

Spotify använder vorbis vad jag vet. Man brukar säga att Vorbis är transparent run 160kbps så 320kbps är väldigt bra kvalitet.

Sitter man och arkiverar musik för att sedan använda dessa filer för annat ändamål så ska man självklart köra lossless men för vanligt musiklyssnande räcker lossy.

*Skrev inlägget innan jag läste tråden men låter det stå....*

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Någon inbiten audiofil kan gärna rätta mina fel här. Men rent tekniskt så är det väl helt rimligt att man inte hör skillnad eller? Mänskliga hörseln sträcker sig väl bara upp till runt 20Khz, enligt då Nyquist samplingsteorin så räcker det med dubbla signalens frekvens för att återskapa den korrekt, dvs 44.1Khz räcker (det är ju även därför den frekvensen valdes i första början).

Sen har räcker ju 16bit PCM-ljud till en SNR på hela 96.33 dB (vilket i praktiken då blir det dynamiska ofånget), vilket inte lär vara en begränsing för de flesta, låter det dock vara osagt hur oversampling kan påverka här. Och igen kan ha fel här, men det betyder väl att om man har ett noisefloor i rummet på runt 30dB, så måste du alltså över 126dB innan du kan börja höra det där extra detaljerna som 24bit ljud teoretiskt kan innehålla.

Sen kan absolut "HD" ljud låta bättre, men det är i många fall beroende på att det är andra mastringar än CD-utgåvorna etc, eller att utrustningen beter sig annurlunda. Som sagt, någon får gärna rätta mig, men jag har pillat med digitalt ljud ganska mycket och samplat upp och ner, och komprimerat till höger och vänster, och gjort mycket A/B tester. Och förutom dålig eller för hård komprimering så gör de olika formaten väldigt liten skillnad i slutändan. Jag har dock aldrig varit intresserad av dyr utrustning och har nog inga guldöron heller, så kanske där felet är Men rent tekniskt, så ser jag inte riktigt varför inte CD-ljud räcker som slutformat.

Ligger nog något i det ja. Erfaren personal på gamla 4Sound lärde mig för många år sedan att om man över huvud taget ska uppleva någon skillnad på frekvenser över 44,1 respektive 48kHz så behöver man lägga betydligt mer pengar än bara "några tusenlappar" på utrustning.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Testade också Tidal i slutet av mars i år med anledning av ett "prova på"-erbjudande.
Jag blev först positivt överraskad av Tidals utbud av musik när jag loggade in första gången. Dock så visade det sig att när det kommer till utbudet av mer obskyra svenska akter så klarade Tidal inte av att riktigt leverera samma utbud som Spotify.

Nåväl, det kan ju vara värt att begränsa utbudet en smula om den allmäna ljudupplevelsen blir signifikant bättre så jag valde slumpmässigt tre låtar från olika musikgenrer och årtionden.

Döm om min förvåning när jag gjorde direkta A/B test på de tre låtarna och jag fann att Tidals uppspelning av dem kändes platt och mindre engagerande att lyssna på jämfört med Spotifys.
Jag kunde heller inte höra någon skillnad i nyanser eller detaljer till Tidals fördel på min utrustning vid testtillfället (Dell laptop med Sony MDR-1A inkopplade i hörlursuttaget).

Visst inte världens bästa utrustning för att utvärdera HiFi-kvalitet men det är den uppsättningen jag lyssnar mest på då Spotify mest används när jag jobbar.

Hursomhelst så var Tidal inte något för mig då både spelglädje och låtutbud var sämre, detta för 100kr mer per månad.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Niivpzi:

Spotify 320 skiljer sig emot Deezers 320 t.ex. Tidal och Deezer HiFi kommer lika högt.
Sen något som står i Terms är att _alla_ låtar inte finns i BÄSTA kvalité, ingen kan förvänta sig t.ex. Elvis första låtar i en FLAC med bästa inspelningen från sin tid?
T.ex. kör denna låt:
Daniel Portman MantenidoDaniel Portman - Mantenido Original Mix
Annan som har stor skillnad på HQ Deezer och Spotify, vet ej om den finns på tidal:
https://open.spotify.com/track/3xDFqbJRZnIJay6FzUy6vp

Bästa förklarningen är:
En artist har lyckats få upp sina mixtapes på spotify - står att de är i 320kbit men en faktiskt inspelning över 256 har ALDRIG gjorts på hans mixtapes - så det är grovt uppsamplat av Spotify helt enkelt.

Flac handlar om att inte "förlora nått på vägen" så det funkar oavsett originalets kvalitet

Skrivet av sKRUVARN:

Någon inbiten audiofil kan gärna rätta mina fel här. Men rent tekniskt så är det väl helt rimligt att man inte hör skillnad eller? Mänskliga hörseln sträcker sig väl bara upp till runt 20Khz, enligt då Nyquist samplingsteorin så räcker det med dubbla signalens frekvens för att återskapa den korrekt, dvs 44.1Khz räcker (det är ju även därför den frekvensen valdes i första början).

Sen har räcker ju 16bit PCM-ljud till en SNR på hela 96.33 dB (vilket i praktiken då blir det dynamiska ofånget), vilket inte lär vara en begränsing för de flesta, låter det dock vara osagt hur oversampling kan påverka här. Och igen kan ha fel här, men det betyder väl att om man har ett noisefloor i rummet på runt 30dB, så måste du alltså över 126dB innan du kan börja höra det där extra detaljerna som 24bit ljud teoretiskt kan innehålla.

Sen kan absolut "HD" ljud låta bättre, men det är i många fall beroende på att det är andra mastringar än CD-utgåvorna etc, eller att utrustningen beter sig annurlunda. Som sagt, någon får gärna rätta mig, men jag har pillat med digitalt ljud ganska mycket och samplat upp och ner, och komprimerat till höger och vänster, och gjort mycket A/B tester. Och förutom dålig eller för hård komprimering så gör de olika formaten väldigt liten skillnad i slutändan. Jag har dock aldrig varit intresserad av dyr utrustning och har nog inga guldöron heller, så kanske där felet är Men rent tekniskt, så ser jag inte riktigt varför inte CD-ljud räcker som slutformat.

Högre samplingsfrekvens gör det enklare att göra filter som inte hörs https://en.wikipedia.org/wiki/Anti-aliasing_filter man kan helt enkelt komma undan med sämre/billigare filter så det handlar inte så mycket om att öka frekvensomfånget utan att spara pengar på filtren.

Skrivet av JellyCow:

Inte alls något fel att använda EQ i efterhand eftersom låtar som produceras är tänkta att vara så neutrala som möjligt för att passa de flesta system. Det är en kompromiss som man är tvungen att göra helt enkelt.

Sedan används ju EQ extremt mycket under själva produktionen för att alla delar ska sammanfalla och inte ta upp för mycket plats i spektrumet, men det beror helt på kompositionen. Så jag vet inte vad folk menar när de hävdar att det mest hamnar om att korrigera fel. En EQ används utan tvekan för att forma ljudet för att passa ens smak.

En EQ används för att kompensera lokala avvikelser i återgivningen snarare än att anpassa nått till egen smak, man kan tex kompensera placeringen av högtalarna.
Det är faktiskt ganska bökigt att använda en eq i stället för tonkontroller för att anpassa nått till egen smak så använd kontrollerna till det de är designade till så blir det både enklare manövrering och bättre resultat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.