Permalänk
Medlem

Ny användare av AMD, Ryzen 3700

Hej jag har alltid haft intel, 20 års tid av intel.
I tisdags blev jag ägare till en ryzen 7 3700X och jag bara undrar, är det verkligen normalt att den matas med ström såhär, jag känner inte igen det från tidigare processorer jag haft och jag är orolig att antingen mitt moderkort eller CPU är defekt.
Som videon visas så ändras det varje sekund, nästan oftare mellan 0.950V - 1,494V. Även när datorn bara står i idel-mode med skrivbordet hoppar det här runt.

Anledningen till att jag uppmärksammade det är för att CPU-kylaren hänger med på det hela och surrar upp och ner kraftigt redan vid 1-4% load på CPUN.

Redan dom första 20 sekunderna av videon ser ni vad jag menar till vänster.
02:00 in tror jag jag startade CS:GO vilket gör den lite mer konstant.

Anledningen till att jag frågar är för att ett defekt moderkort skulle förklara det här ljudet som jag inte riktigt vet vad jag ska säga till företaget som byggde ihop datorn, demokörde den och skickade iväg den.

Det här är en väldigt dyr affär så när man startar den och möts av det här är det nästan läge att göra återköp och aldrig gå nära det företaget igen.

Hårdvara i datorn är:
MB: Gigabyte X570 AORUS ELITE
CPU: AMD Ryzen 7 3700X
SSD: Samsung 970 EVO
CPU cooler: Noctua NH-D15
MSI geforce RTX 2080, Bitfenix Whisper M 750W, Phanteks P600S, G.Skill DDR4 3200 CL16

Permalänk
Medlem

Väldigt normalt att zen2 hoppar upp och ner. Min gör precis likadant.

Angående ljudet så är jag nästan säker på att det är pga hur du satt dina cpu fläktar. Det ser ut som om första tornet inte har någon fläkt alls och det andra har pull/push.

Jag fick liknande ljud när jag testade att köra pull/pull på min d15. Har du testat att köra push/push?

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

@Oppna: Innebär det att flytta den sista fläkten och sätta den längst fram på första kylflänsen över minnena (om den får plats där, jag tror jag har low profile)?

Jag har inte testat det nej men det är ett alternativ jag kommit fram till. Jag såg den här videon

men det är inte riktigt samma ljud jag har. Hans ljud är konstant, mitt går upp och ner och sen upp och ner igen, vilket skulle förklaras ifall den fick konstig matning av ström. Ljudet varierar nämligen väldigt mycket hela tiden även om temperaturen på CPUN inte ändras märkvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doz404:

@Oppna: Innebär det att flytta den sista fläkten och sätta den längst fram på första kylflänsen över minnena (om den får plats där, jag tror jag har low profile)?

Jag har inte testat det nej men det är ett alternativ jag kommit fram till. Jag såg den här videon https://www.youtube.com/watch?v=UdmmLj9A1qQ&t=1s
men det är inte riktigt samma ljud jag har. Hans ljud är konstant, mitt går upp och ner och sen upp och ner igen, vilket skulle förklaras ifall den fick konstig matning av ström. Ljudet varierar nämligen väldigt mycket hela tiden även om temperaturen på CPUN inte ändras märkvärt.

Ja sätt fläkten som i videon. Mina fläktar hoppar upp och ned en hel del också om jag inte ställer en Manuel kurva. Detta är som sagt ett vanligt fenomen på ryzen processorerna då de håller på att turboa upp och ner hela tiden.

I vilket fall är det ju väldigt enkelt att testa för att bli av med ljudet. Men har väldigt svårt att tro att det där är något ljud från något annat än en fläkt.

Enda andra jag skulle kunna tänka mig, är nog vrm fläkten, men svårt att tro att den låter så högt

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Fläktkurvan är onödigt aggressivt satt som standard i moderkotets BIOS. Justera den lite så att den inte får fläktarna att hoppa upp och ned vid trivselvärme

Permalänk
Medlem

Kör Ryzen Master sida vid sida med HWINFO64 om du är orolig för spänningen.

RM kommer troligen visa mycket lägre siffror. Jag vill minnas att AMD hävdade att det var mätfel i alla andra program än RM när 3000-serien var ny. Möjligen är inte alla program uppdaterade ännu.

Det är ett faktum att spänning och frekvens hoppar flera tusen gånger varje sekund för att optimera både prestanda och effektuttag. Det finns inga program över huvud taget som kan åskådliggöra det på ett bra sätt med ett enda värde, vad man än visar kan någon hävda att det är fel (och ha rätt i det).

Sedan instämmer jag om att justera fläktkutvan. Jag hade samma problem med ett Gigabyte-moderkort och 3700X.

Permalänk

@doz404:
#18333419
Jag byggde en liknande dator till en kollega, med Gigabyte Aorus Ultra moderkort och av någon anledning så har Gigabyte satt 100% på cpu fan vid 60 grader. Som du säger, det matas på friskt med volt för minsta lilla och då registreras en högre temperatur. Jävligt störande när fläkten låter när man bara är inne på steam och bara surfar som min kollega nämnde och det är för att processorn hoppar upp och ner i temperatur som en jojo direkt. Det tog ett litet tag innan jag klurade ut detta men det är tydligen så vanligt så Amd användare har glömt bort att det är standard med Ryzen.
Gigabyte gör även reklam för sin "Smart Fan 5" och "software", men där hittar man inget vettigt alls om detta, känns lite oseriöst.

Höj 100% till 80 grader i bios och en tystare fläktkurva(Silent Mode i CPU Fan Speed Control).

Någon nämnde även att nya chipset drivare kan sänka idle temperatur men det är inte säkert att det går att installera.
#18341223

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!