Behöver hjälp med NES ljus-lampa blinkar rött

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med NES ljus-lampa blinkar rött

Ja tjena! Det är så att jag hittade mitt gamla NES i källaren och tänkte lira lite gamla spel på den.

Dock var det så att när jag satte på systemet så blinkade lampan rött. Efter lite research så förklarade youtube'arna att man var tvungen att ta loss NES skalet och göra rent eftersom det röda blinkande ljuste "innebär att något interruptar kommunikationen?".

Detta gjorde jag och använde lite 60% alkohol för att rengöra 75-pin grejen som det sades i youtube. Det såg relativt fräscht inuti och det var inte alls dammigt.

Dock lade jag ihop allt efter städningen och satte på det igen. Utan något resultat. Samma blinkade lampa.

Någon som har lite erfarenhet om detta? Vore tacksam om någon kunde ge lite rådgivning!

Tack!

Permalänk

Minns att när jag var yngre så blåste man som en dåre i kassetten för att få det renare, var troligtvis saliven som gjorde det.. inte att rekommendera idag.
Prova att dra ut kassetten 1-2mm eller något istället för att ha den helt intryckt, har för mig att det hjälpte. Lycka till!

Visa signatur

2500K + Noctua NH-U12P | ASRock P67 Extreme6 | Corsair XMS 2*2GB | Radeon 3870 512mb | Samsung 160GB + 1TB | Fractal R3 | Corsair AX750 | Samsung T220

Jag kan ha helt åt skogen fel, du är varnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lopphunden:

Minns att när jag var yngre så blåste man som en dåre i kassetten för att få det renare, var troligtvis saliven som gjorde det.. inte att rekommendera idag.
Prova att dra ut kassetten 1-2mm eller något istället för att ha den helt intryckt, har för mig att det hjälpte. Lycka till!

Jo tack men tyvärr hände inget Får ta den till en retrobutik och se vad problemet är.

Permalänk
Medlem

Öh...nu funkar det....den gillade inte externa power-kopplingar.

Edit: eller inte...nu kom samma problem

Edit2: hm...får gråskärm nu.

Permalänk
Medlem

externa power-kopplingar ?? hade samfört den med en brödrost ???

Permalänk
Medlem

Så här är det, när den röda lampan blinkar och det blinkar svart/grått eller blått på tvn så tar du tag i spelet fysiskt med handen och vickar det åt höger någon mm och sen vänster någon mm. Funkar inte detta så gör du så här. Du tar spelet under din TSHIRT, inte tjock tröja och så blåser du så hårt du kan från sida till sida. Du ska alltså blåsa in i kasseten igenom din tshirt. Låter helt cp jag vet men det funkar VARJE gång på alla mina ca 25st spel. Sen vickar du lite När du ser får bild men det blinkar fortfarande så trycker d bara RESET så stannar det

Citera ifall du vill ha mer hjälp!

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

rengör connector och rengör kassetten
tar knappt 20-30 min att fixa själv

http://www.lenneer.se/sida/undersidor/proj/nes/nes_renov.html

Där står hur du rengör connector.

Samt kassetterna öppnar du med en inverterstorx eller en såkallad gamebit.
Tops och elektronik rengöring så är saken klar.
sitter och gör detta med alla mina 55 lir

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Samma problem...

Jag klämmer in ett suddigumm som håller kassetten på plats. Man får dock be alla i huset att gå på tå (minsta tunga steg och det blir gråskärm)

Permalänk
Medlem

varför inte lösa det permanent?
och ha ett nes som fungerar som det ska.

Mitt nes var ruggigt fullt med skit, belägning på både kontakt ytorna innuit nes:et och kassetterna.
Fungerar nu utan några som helst blinkningar.

Att folk blåste på kassetterna och skit gjort saken värre då som sagt kontakt ytorna oxiderade.
Tops/suddigummi och elektronig rengöring (biltema har spray och apoteket har på flaska)
häll lite på ytorna, knugga tills dom är rena och fina.

I tyngre fall, ta en gul/grön tvättsamp och använd gröna delen och gnugga.
och connectorn, ta en bomullströja, ett plastkort (körkort eller dyligt) klä tröjan runt, dräng connectorn i rengöringen, i med kortet i springan och gnugga runt ett par omgångar.

samt rengör ytorna på nes:et.

Som jag sa tidigare, öppna kassetterna och rengör lika noga dessa.
i andra fall kan själva connector vara riktigt kass, så bara köpa ny för några hundringar på tradera.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag har öppnat hela NES-konsollen och rengjort allt från damm och gnuggat lite alkohol på 72pinnen. Sen som vanligt lade jag in Super Mario och kontakten i en förlängd el-supply kontakt. Sen funkade det inte, samma visa som vanligt.

Då testade jag att lägga elkontakten i en supply-kontakt fast som var närmare väggens kontakt. Då helt plötsligt gav det liv till spelet och Super Mario menyn kom fram. Kul tänkte jag. Men då hade jag inte ljud (dessutom var bilden lite dålig) så ja bestämde mig för att kolla med kontakterna i NES. Helt plötsligt dog den igen. Blinkade rött ljus som vanligt.

Efter lite pill (med hjälp av Kare) så fick jag visual, fast då visade den bara grå skärm. Stängde av konsolen och satte på den igen.

Blinkade rött ljus igen. Och nu sitter man här

Skrivet av Kare:

Så här är det, när den röda lampan blinkar och det blinkar svart/grått eller blått på tvn så tar du tag i spelet fysiskt med handen och vickar det åt höger någon mm och sen vänster någon mm. Funkar inte detta så gör du så här. Du tar spelet under din TSHIRT, inte tjock tröja och så blåser du så hårt du kan från sida till sida. Du ska alltså blåsa in i kasseten igenom din tshirt. Låter helt cp jag vet men det funkar VARJE gång på alla mina ca 25st spel. Sen vickar du lite När du ser får bild men det blinkar fortfarande så trycker d bara RESET så stannar det

Citera ifall du vill ha mer hjälp!

Har testat detta men funkar inte

Skrivet av Toivo83:

rengör connector och rengör kassetten
tar knappt 20-30 min att fixa själv

http://www.lenneer.se/sida/undersidor/proj/nes/nes_renov.html

Där står hur du rengör connector.

Samt kassetterna öppnar du med en inverterstorx eller en såkallad gamebit.
Tops och elektronik rengöring så är saken klar.
sitter och gör detta med alla mina 55 lir

Bra sida! Ska testa rengöra spelen en gång till.

Permalänk
Medlem

bara blåsa ur den ordentligt (hårfön,damsugare), se till att kassetten inte glappar och starta ditt nes,... blinkar det så kan du putta lite på kassetten för att se om du kan få bild på spelet. får du bild stäng av vänta lite o starta borde inte blinka längre

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Du ska ju inte behöva mixra med strömen för att den ska fungera.
Då är det connector som är kass om du rengjort både spelet och connectorn bra.

Kostar som sagt någon hundring på tradera.

EDIT: att man behöver vicka,röra,knuffa,slita spelet och alla väderstreck innebär att själva pins:en i connector antingen kan vara böjda,paj eller dyligt.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Som sagt, bytte ström och det funkade direkt (på något underligt sätt). Men nu funkar den inte alls

Jag fick ju visual först, och sen nothing, och sen grå screen, sen nothing.

Kan det tyda på att connectorn håller på och lägga av? (Rengjort allt i NES)

NOTERA: JAG HITTADE MITT NES I KÄLLAREN IDAG EFTER 14 ÅR!

Permalänk

Det verkar som om din connector är sliten alt ditt spel.. Jag bytte connector i mitt NES för några år sedan för att spelen kändes lite "slappa" när de satt i vilekt gjorde att man fick grå skärm om golvet skakade till.. Om det är samma för alla spel så är det nog connectorn, kostar väl 150-200 kr ellet något att köpa en ny.. Annars så är mitt Super Mario 3 extremt slitet vilket gör att det kan glappa lite extra

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av knorrrhane:

Det verkar som om din connector är sliten alt ditt spel.. Jag bytte connector i mitt NES för några år sedan för att spelen kändes lite "slappa" när de satt i vilekt gjorde att man fick grå skärm om golvet skakade till.. Om det är samma för alla spel så är det nog connectorn, kostar väl 150-200 kr ellet något att köpa en ny.. Annars så är mitt Super Mario 3 extremt slitet vilket gör att det kan glappa lite extra

Jo testat med alla spel, inga av dom funkar.

Permalänk

Bara att kila och skaffa en ny connector då, det är inte så svårt att byta själv. Du kan gå till din lokala NES-butik imorgon så har du en härlig kväll framför dig imorgon

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Ah får göra det, tack! Såg att det finns en retrobutik i närheten av där jag bor (Göteborg).

Får bjuda på en bild så länge då!

Permalänk
Medlem

bjuder på mitt första köp så du har motivationen uppe:
ett en drös liggandes nu efter denna.

förbannat skoj med nes

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

å herregud....

Permalänk
Medlem

Åh den gamla goda tiden ( är 16 år ), när man var 3-12 år gammal och spelade sitt NES och super mario 3 hela dagarna ut
Bästa tiden i mitt liv, tills NES gick sönder och farsan gav bort hälften av spelen
Jag känner att INGEN speldosa varken PC, PS, Xbox ,Wii, eller någon annan är minst lika bra som NES kontrollen :/

Ok nu till TS, ta den till en retrobutik som du sagt och kolla upp det.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

bjuder på mitt första köp så du har motivationen uppe:
ett en drös liggandes nu efter denna.

http://www.Vikeskar.se/wp-content/uploads/2012/03/IMG_5282.jp...

förbannat skoj med nes

Nes är riktigt trevligt. Vart köper du dina spel?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Nes är riktigt trevligt. Vart köper du dina spel?

tradera , blocket

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Skulle bara uppdatera tråden att NES'et funkar nu när man bytte ut connectorn!

Tackar så mycket för er hjälp! Nu är det dags att lira lite Super Mario!

Permalänk
Medlem

Sammy, finns en retro tråd nu du kan joina

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kare:

Så här är det, när den röda lampan blinkar och det blinkar svart/grått eller blått på tvn så tar du tag i spelet fysiskt med handen och vickar det åt höger någon mm och sen vänster någon mm. Funkar inte detta så gör du så här. Du tar spelet under din TSHIRT, inte tjock tröja och så blåser du så hårt du kan från sida till sida. Du ska alltså blåsa in i kasseten igenom din tshirt. Låter helt cp jag vet men det funkar VARJE gång på alla mina ca 25st spel. Sen vickar du lite När du ser får bild men det blinkar fortfarande så trycker d bara RESET så stannar det

Citera ifall du vill ha mer hjälp!

Det här var fan det sjukaste. Det funkade! Hittade ett gammalt NES på tjejens vind och har stått i en halvtimme och blåst och torkat av spelen med våtservetter och petat med en pensel därinne för att få bort damm, men NEJ! Den ville bara inte. Och sen: blåsa genom t-shirt, då funkade det. Plus resetknappen när det är bild men glappar. Genialiskt.

Var tvungen att damma av mitt gamla Swec-konto och återuppliva en 8 år gammal tråd bara för att skriva det.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka^:

Det här var fan det sjukaste. Det funkade! Hittade ett gammalt NES på tjejens vind och har stått i en halvtimme och blåst och torkat av spelen med våtservetter och petat med en pensel därinne för att få bort damm, men NEJ! Den ville bara inte. Och sen: blåsa genom t-shirt, då funkade det. Plus resetknappen när det är bild men glappar. Genialiskt.

Var tvungen att damma av mitt gamla Swec-konto och återuppliva en 8 år gammal tråd bara för att skriva det.

haha sjukt att man hjälper till efter 8 år

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!