"Ethernet saknar giltig IP-konfiguration" + Media disconnected

Permalänk
Medlem

"Ethernet saknar giltig IP-konfiguration" + Media disconnected

Hejsan,

Har senaste dagarna haft problem med min stationära dators nätverksuppkoppling (skriver från jobb-laptop), jag får ett felmeddelande som säger "Oidentifierat nätverk - Internetåtkomst saknas" och när man kör windows felsökningen på detta får jag upp "Ethernet saknar giltig IP-konfiguration". Har såklart googlat runt lite och testat lite olika förslag där man skulle skriva diverse saker i kommandotolken (som admin), men dessa fungerar inte då jag får antingen "Access denied" eller "Media disconnected". Här även testat att göra windows egna återställning av nätverk utan att det löst sig.
Har testat min laptop på sladden och får samma problem då. Har testat laptopen med sladden som kommer in i switchen (innan den går till datorn sen) och fungerar inte då heller. Konstigt nog fungerar min TV som är kopplad med ethernetsladd den med, fast annan port på routern.

Finns det något super tips på vad jag kan göra?
Tack så mycket!

Edit: Kör Windows 10, senaste uppdateringen
Startade om routern igår vilket hjälpte, tills jag startade datorn igen nu på morgonen...

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Låter som sladden inte är ansluten, kan vara fel i andra änden, eller att sladden är skadad

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Låter som sladden inte är ansluten, kan vara fel i andra änden, eller att sladden är skadad

Hej,

Tack för svaret,
Har testat byta sladd, det hjälpte tyvärr inte. Skulle kunna vara någon annan sladd mellan router och dator dock. Routern sitter i ett elskåp i hallen, därifrån går det sladdar i väggen till sovrummet, sen därifrån drar jag en sladd bakom/under garderober fram till en switch som sedan går till datorn.

Jag testar byta runt mellan de andra sladdarna osv

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Switch eller router kan vara avstängda också, men om du inte får ip-adress så kan inte datorn prata med routern i alla fall

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter mer som något i Windows än något fysiskt.
Testat detta?
https://www.windowscentral.com/how-regain-internet-access-aft...
Jag tänker speciellt på "How to reset network stack using Command Prompt" och "How to reset network adapter using Settings" ungefär på hälften av sidan.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

@medbor:
@johanruda:

Hittade problemet... var tydligen min extra ambitiösa städning av lägenheten två helger sen som är problemet, råkade tydligen då komma åt ethernetgrejen under garderoben... så har det tagit två veckor för den att glida ut tillräckligt för att det ska krångla.
Spännande att det fungerat ändå ibland, tex när jag startade om routern igår... Men detta kan ju förklara varför det varit kass uppkoppling till och från senaste veckorna....

Tack för svaren, jag ställer mig i hörnet och skäms en stund...

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

@medbor:
@johanruda:

Hittade problemet... var tydligen min extra ambitiösa städning av lägenheten två helger sen som är problemet, råkade tydligen då komma åt ethernetgrejen under garderoben... så har det tagit två veckor för den att glida ut tillräckligt för att det ska krångla.
Spännande att det fungerat ändå ibland, tex när jag startade om routern igår... Men detta kan ju förklara varför det varit kass uppkoppling till och från senaste veckorna....

Tack för svaren, jag ställer mig i hörnet och skäms en stund...

Hahaha skönt att det löste sig i alla fall! Trevlig helg!

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra