Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

GPU till Ultrawide 3440x1440 skärm 60Hz

Permalänk
Medlem

GPU till Ultrawide 3440x1440 skärm 60Hz

Behöver hjälp av er sweclockare då jag varit borta från hobbyn för länge

Har en 3440x1440 60Hz skärm utan G-sync som ska användas till att spela spel som
Shadow of the Tomb Raider, AC-Odyssey, AC-Origins, RDR 2, Witcher 3, Mass Effect 4 etc..

Är ett RTX2070 SUPER rätt kort för att driva denna skärmen i dessa spel?

Har spanat in KFA2 RTX 2070 SUPER EX GAMER 8GB som ligger på 5990kr i dagsläget (max budget)

inser att min 2600k ev. flaskar kortet lite, men hellre det än motsatsen
Spelar aldrig på Ultra men vill ändå kunna få det snyggt som tusan

Kommer troligtvis uppgradera riggen om 1-2 år
CPU: i7 2600k @ 4,5GHz
RAM: 16GB DDR3 1600
GPU: GTX770 4GB (driver witcher 3 hyfsat nära 60fps i 2560x1080 på skärmen i dagsläget med bra grafik)

Permalänk
Medlem

@omegasys: Det lättaste är att bara söka 3440x1440 vs (typ av grafikkort) på youtube så kan du lättare besluta själv vilket kort som kommer passa för dig.

Permalänk
Medlem

@omegasys: Efter lite snabbsökning på intarwebben så bör 2070 Super klara att köra den upplösningen du siktar på i relativt bra bildkvalitet utan att förlora för mycket prestanda. Räkna med 45-50 fps i runda slängar. Lite mera beroende på vilka saker du aktiverar/deaktiverar i grafikåtergivningen i spelen.

Visa signatur

I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by.

Permalänk
Medlem

@Axel95 Du har givetvis rätt.. jag har researchat enormt nu i 2v
Men alla tester görs med Ultra settings och då landar fps på 120 i vissa titlar och 50 i andra, misstänker det kan vara nån extremt krävande setting som gör att vissa titlar får så låg fps, liknande hairworks

Permalänk
Medlem

@Falkus: 45-50fps Det är just såna siffror som gjort mig lite osäker, men jag antar att det är med högsta settings, vilket ej är realistiskt att använda i gameplay ändå

Permalänk
Medlem

Ingen som har direkt erfarenhet av denna kombon?
vore intressant att få ett utlåtande

Permalänk
Medlem

Kör i den upplösningen med ett RX5700 och tycker att det fungerar bra.
Ligger runt 60 fps i RDR2 med sweclockers optimerade inställningar.
80+ fps i MW, Star Wars Jedi: Fallen Order och Doom eternal.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

@BengaBang: låter lovande..
RDR2 borde ju vara ett av de tyngsta spelen att driva.
2070 super har väl liknande prestanda

Permalänk
Medlem

@omegasys: RTX 2070 Super är ett bättre kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

@omegasys: Högsta settings, precis. Då bör du ligga runt 45-50. I runda slängar. Om du bara kör "high" med det kortet i den upplösningen så tar du dig nog till 60fps. Lite över, kanske. Sedan kan du säkerligen tweaka alla inställningar tills att du får exakt det du vill ha i upplösning gentemot prestanda.

Visa signatur

I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by.

Permalänk
Medlem

@BengaBang: ja det får nog bli ett sådant.
Känns som ett vettigt kort, det kommer nog åldras fort, men det gör ju alla grafikkort. :/

Permalänk
Medlem

@Falkus: ja man får vara beredd på att tweaka i varje spel, men det är ju lite av tjusningen också

Permalänk
Medlem

Jag har en 3440x1440 100hz skärm och har haft den i ett par år. Jag kör på ett 1070 idag och det fungerar i spel, men är inte att rekommendera. Nyare spel som division 2 får den att gå på knäna runt 50 FPS på medium. Min rekommendation är att du kommer behöva köpa ett nytt xx80 kort vartann generation för att ha en bra spelupplevelse. 2070Super är ju ett 2080 basically så det kommer bli bra. Räkna med att köpa nytt igen när 4080 kommer ut om ca 2-2.5år.

Permalänk
Medlem

@Chrisism8: låter rimligt, man ska inte vänta 4 generationer som jag gjort

Permalänk
Medlem

Kan inte låta bli att kolla rumours för nästa generation 30xx gpu's..
Det ryktas om release i sommar med prestandalyft upp emot 50%, men prislappen kan ju bli därefter också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omegasys:

@Chrisism8: låter rimligt, man ska inte vänta 4 generationer som jag gjort

Det beror ju på. En 1080p skärm drivs fortfarande ganska bra av ett 980ti som är typ 4 generationer gammalt alldeles strax. Men 5 miljoner pixlar är ganska duktigt tungdrivet.

Permalänk
Medlem

@Chrisism8: förvisso, 1080p har ju varit standard ganska länge. Tror inte spelutvecklarna hinner lägga så mkt tid på att optimera texturer och liknande för alla de olika upplösningar som nu används.
Väloptimerade spel som Witcher 3 är grymt snygga men går ändå få 60fps i med ett gtx770 i 2560x1080