Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

@anon173292: Men va fan?! Satans jävla dumheter!!! Ja, alltså inte det du säger, utan det du rapporterar om.

Av allt som hänt under denna krisen så är nog detta det första som framkommer i denna tråd som gör mig riktigt jävla förbannad. Visst ha kvar varslen för administrativ personal i den mån dom inte behövs i krisen, men resten av vårdpersonalen... Här skulle man bra gärna vilja utkräva lite ansvar...

Nä jag måste nog lugna ner mig lite och sen läsa på, för jag kan inte riktigt ta in att detta skulle vara sant.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag tror faktiskt att den globala dödligheten kommer att vara förhållandevis låg. En väldigt stor andel av världens befolkning är ung. Två tredjedelar är under 50 år, och i många fattigare, folkrika länder är befolkningen extremt ung. I Iran, t ex, är ungefär halva befolkningen under 30, och knappt 10 procent över 60.

Men i den rika delen av världen, där en stor andel är äldre, där kommer det att gå många liv i förtid.

Fattiga länder har inte tillgång till samma sjukvård, fler yngre kommer att dö i dessa eftersom deras sjukvårdssystemen kommer att totalkollapsa.

Permalänk
Medlem

För att fortsätta med urbota korkade saker: Nytt skydd mot Corona - Andas in varmluften från en hårtork!

(Videon avslöjar att detta är falskt)

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Vad jag förstått är man lite av en riskgrupp om man har övervikt, stämmer detta? Jag är 1,83 och väger 98 kg, jag har en last med att jag äter alldeles för mycket choklad. Jag äter 1 kg Marabou varje dag, 5st 200 gram, någon som har tips på hur man kan sluta? Har ätit så i många år, men vill börja leva ett lite sundare liv nu i och med viruset, är en bra orsak till att starta ett nytt bättre liv känner jag.

Det finns ju inte ett sätt fungerar för alla.

Kanske borde fundera på om du kan tänka dig något du hellre skulle göra med 30-40.000kr? Vilket är vad 1kg/dag kostar på ett år.

1kg Marabou Mjölkchoklad är 5500 kcal, 580 gram socker.... Varje dag.

Sätt dig själv i karantän, hitta någon som kan handla åt dig.

För dagbok på vad du äter.

Trappa ner mängden du äter eller gå cold turkey och sluta direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Jo det är jag med på men om jag inte träffar någon i riskgruppen vad är problemet?

Skrivet av Jaxione:

Nog ska man ha respekt för Covid 19. Vissa verkar knappt känna att dom blir sjuka och har väldigt milda symptom, vissa får 40graders feber, andningsproblem och extrem hosta och vissa dör. Ett lotteri man inte vill utsätta sig för i onödan även om risken att dö i det om man är ung och frisk är otroligt liten.

Det är otroligt tydligt att ålder och underliggande sjukdomar gör Covid 19 dödlig. Alla studier säger samma sak. Sen betyder ju inte det att man inte som yngre kan bli ordentligt sjuk av det.

De som inte tillhör riskgrupper kan också behöva vårdas i respirator, även de yngre. Får de inte tillgång till respirator så dör även de. Även de yngre.

Hamnar man i respirator så är det stor chans att ens lungor kommer skadas, så man kommer överleva men sen så kommer man tillhöra riskgruppen både för influensor och om och när det här viruset kommer tillbaka i ny form.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

När får man börja riktigt ifrågasätta hur det tänks? Fortsatt ska 250 läkartjänster och 350 tjänster för undersköterskor BORT!!!

Om man inte går igenom med varslet så skulle man indirekt erkänna att det inte går att lägga ut samhällskritisk verksamhet på privata aktörer och därmed även att Nya Karolinska är ett fiasko då det är byggt enligt det modellen med färre vårdplatser än tidigare. Och det är troligen världens dyraste sjukhus.

Här kan du läsa om politikernas planering för Stockholms sjukvård:

Citat:

Elva nya närakuter behandlar mer resurskrävande akuta skador och sjukdomar som inte är livshotande, det vill säga många av de sjukdomstillstånd och skador som patienter tidigare behövt vänta på akutmottagningen för att få hjälp med. De kan till exempel ta hand om buksmärtor, misstänkt propp i ben, akuta allergiska besvär, större sårskador, misstänkta arm- och benbrott eller hjärnskakning. Närakuterna har tillgång till både röntgen och laboratorium.
Struktur för akut vård

Men när du flyttar ut vården så minskar resurserna på akutsjukhusen (och närakuterna har inte avancerad utrustning):

Citat:

De tio vårdplatserna på intensivvårdsavdelningen på Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge står inte i proportion till det uppdrag som avdelningen har. Det skulle behövas det dubbla, framhåller två fackliga företrädare [...] – Det finns ingen överkapacitet överhuvudtaget. Det finns inga möjligheter till ”dragspelseffekter”, inget utrymme. Det blir en påfrestning och en stress, säger han.
24 september 2019

Citat:

– Så dåligt som det varit det senaste året har det aldrig varit förut. Det har dragits ner hela tiden på vårdplatser. Vi har alltså hamnat i ett läge, då det är helt normalt att patienter sitter på akuten hela natten. Och nu ska man på Södersjukhuset göra sig av med 25 läkare, 50 undersköterskor och 25 administrativa tjänster.
12 Januari 2020

På Nya Karolinska ville läkarföreningen öppna gamla lokalerna igen:

Citat:

Läkartidningen har tidigare berättat att läkarföreningen vid Karolinska universitetssjukhuset föreslagit att en »nygammal« akutmottagning med ett bredare uppdrag öppnas i de gamla sjukhuslokalerna i Solna. Tanken är att en sådan akutmottagning skulle kunna avlasta den pressade akutsjukvården i Stockholm och fungera som ett komplement till det smala uppdrag som den nya intensivakuten vid Nya Karolinska Solna har.
11 Januari 2019

Så ja, jag skulle inte rekommendera att bli sjuk nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av prpx:

Om man inte går igenom med varslet så skulle man indirekt erkänna att det inte går att lägga ut samhällskritisk verksamhet på privata aktörer och därmed även att Nya Karolinska är ett fiasko då det är byggt enligt det modellen med färre vårdplatser än tidigare. Och det är troligen världens dyraste sjukhus.

Här kan du läsa om politikernas planering för Stockholms sjukvård:

Men när du flyttar ut vården så minskar resurserna på akutsjukhusen (och närakuterna har inte avancerad utrustning):

På Nya Karolinska ville läkarföreningen öppna gamla lokalerna igen:

Så ja, jag skulle inte rekommendera att bli sjuk nu.

Rakt i hål i huvudet tänk att man inte stoppar, under en pågående pandemi.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Mateush:

Förstår dock inte vilken smartskalle påstår att man smittar inte efter 2 symptomfria dagar. Ibland virus eller bakterie kan sitta kvar ganska länge. Det är ju redan känt sedan stenålder.

Den tyngsta av dom alla Tegnell har sagt det. Han har troligen iallafall tekniskt sett aldrig sagt det men det är där gränsen går där ekonomin väger tyngre än smittrisken.

Skrivet av cyklonen:

Jag tror faktiskt att den globala dödligheten kommer att vara förhållandevis låg. En väldigt stor andel av världens befolkning är ung. Två tredjedelar är under 50 år, och i många fattigare, folkrika länder är befolkningen extremt ung. I Iran, t ex, är ungefär halva befolkningen under 30, och knappt 10 procent över 60.

Men i den rika delen av världen, där en stor andel är äldre, där kommer det att gå många liv i förtid.

I Sverige så är 37 av 200 intensivvårds patienter under 50.
Om Iran som har 7.6% döda är ett exempel på ett ungt land som då är mindre påverkade så ser det inte ljust ut för andra länder.
Globalt nu så har vi 4.3% döda med 3.4% i kritiskt tillstånd nu så även om 80% av dom tillfrisknar så är det 5% och då med mörkertal 10x så är det 0.5%. Om då 70% ska bli smittade innan vi har immunitet så är det 35000 i Sverige eller 39 miljoner globalt.

Skrivet av anon173292:

Herre jeklar..

Lol, herre min lilla skapare.. Vad ska man säga?!

"Trots att vården är hårt ansatt på grund av coronan och en vädjan om att sjukvårdspersonal ska gå upp i tid, ligger varslet från Karolinska universitetssjukhuset kvar.

– Det här blir man lite schizofren för, säger Carina Lenngren vid kommunal, som vittnar om att situationen är “katastrofliknande”."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0nAV16/trots-coronakrise...

När får man börja riktigt ifrågasätta hur det tänks? Fortsatt ska 250 läkartjänster och 350 tjänster för undersköterskor BORT!!!

Så, ska de som kämpar igenom krisen riskera att bli uppsägda i slutändan?

Dags att starta en gofundme för dessa stackare, jag skulle blitt galen om jag hade behövt arbeta under sådana förhållanden, samt sedan veta att man kanske blir uppsagd iaf..

Herregud.

I deras försvar så har dom faktiskt 5st fryscontainrar och det är på en gammal helikopterplatta så lär finnas gott om plats för flera.

Visa signatur
Permalänk

Om dödligheten för en somalier i corona i Stockholm är ca tio gånger den mot dödligheten för en genomsnittlig stockholmare, vad blir då dödligheten för somalier i Somalia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Om dödligheten för en somalier i corona i Stockholm är ca tio gånger den mot dödligheten för en genomsnittlig stockholmare, vad blir då dödligheten för somalier i Somalia?

Det statistiska urvalet är ganska begränsat och det är meningslöst att försöka dra slutsatser just nu, men man kan väl utgå från att dödligheten kommer att vara större i de länder där sjukvården och eller tillgång till sjukvård är usel.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

De som inte tillhör riskgrupper kan också behöva vårdas i respirator, även de yngre. Får de inte tillgång till respirator så dör även de. Även de yngre.

Hamnar man i respirator så är det stor chans att ens lungor kommer skadas, så man kommer överleva men sen så kommer man tillhöra riskgruppen både för influensor och om och när det här viruset kommer tillbaka i ny form.

Jo det är ju det som känns sådär, därför jag skrev att det verkar vara ett lotteri. I början tänkte jag nästan att det var lika bra att få det så man var av med det. Men dom tankarna har ju helt försvunnit de senaste veckorna även om de allra flesta inte blir särskilt sjuka.

Det är så mycket man inte vet det är det som är det värsta tycker jag.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Såg att någon skrev något i stil med "Nu dör även unga" Googla så hittar ni snabbt unga till synes friska människor som dött av influensan också, influensan är ingen barnlek, jag tror folk underskattar hur farlig den kan vara. Min mamma hade influensan som gick 2017-2018 som dödade över 1000 människor i sverige och hon var så dålig så hon på riktigt inte kunde resa sig ur sängen. Det var hemskt att se.

Innan folk hoppar på mig om att detta minsann inte är en influensa så slutar mina jämförelser där, detta är absolut ingen influensa, det är ett nytt virus som kan ge allvarliga komplikationer och som man ska passa sig för. Dock ska man inte läsa in för mycket i att även unga dör, det är såklart djupt tragiskt och påverkar en mer än att någon som är över 80 dör även om det också såklart är hemskt.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Lego Master

Lägesrapport från Skåne:
VI HAR IALLAFALL TUR MED VÄDRET.

Slut på rapporten.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Vad jag förstått är man lite av en riskgrupp om man har övervikt, stämmer detta? Jag är 1,83 och väger 98 kg, jag har en last med att jag äter alldeles för mycket choklad. Jag äter 1 kg Marabou varje dag, 5st 200 gram, någon som har tips på hur man kan sluta? Har ätit så i många år, men vill börja leva ett lite sundare liv nu i och med viruset, är en bra orsak till att starta ett nytt bättre liv känner jag.

Skulle vilja säga att du är i riskzonen för att få Diabetes.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Jag sa ju "vanligtvis". Vid virus eller annat har man ofta tjock slem och snor, det ofta ger en välbekant lukt eller smak då man vet att man blivit sjuk.

Alternativt kan ju vara något annat också t.ex. ont i halsen bara.

MEN, jag ville bara förklara hur man oftast kan skilja det från pollenallergi vid rinnsnuva och liknande.

Du har ju inte förklarat eller belagt något alls. Påståenden, det är vad jag ser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Lägesrapport från Skåne:
VI HAR IALLAFALL TUR MED VÄDRET.

Slut på rapporten.

Fast den jävla gräsklipparen vill inte starta

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Vad jag förstått är man lite av en riskgrupp om man har övervikt, stämmer detta? Jag är 1,83 och väger 98 kg, jag har en last med att jag äter alldeles för mycket choklad. Jag äter 1 kg Marabou varje dag, 5st 200 gram, någon som har tips på hur man kan sluta? Har ätit så i många år, men vill börja leva ett lite sundare liv nu i och med viruset, är en bra orsak till att starta ett nytt bättre liv känner jag.

Ett alternativ till att sluta tvärt är att byta ut chokladen till en mörkare variant 70% kakao och uppåt(inte smaksatta varianter). Iallafall för mig minskar det sötsuget efter 1-2 bitar.

Permalänk
Avstängd

Dela gärna denna video till era gamlingar som gillar Queen så de förstår allvaret:

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Lite nyheter angående tester är att Bosch utvecklar ett testkit som tar ungefär 2,5 timmar att analysera och kan även användas för att detektera 9 andra virus. Se länk nedan.

Vivalytic-rapid-test-for-COVID-19

Om man vill läsa vilka metoder som finns för att detektera viruset summeras det här:

Recent advances and perspectives of nucleic acid detection for coronavirus (1 mars)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

Den tyngsta av dom alla Tegnell har sagt det. Han har troligen iallafall tekniskt sett aldrig sagt det men det är där gränsen går där ekonomin väger tyngre än smittrisken.

Jag har läst på flera håll med nuvarande underlag så ter det sig som att smittrisken är störst de första dagarna för att sen avta rätt fort. 2 Nånstans får man väl dra en gräns och 2 dagar efter man tillfrisknat är väl det man brukar säga.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

@AplAy: Får kontra med denna. Jag vet att det är OT, men vi måste fan få dra på smilbanden lite nu.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Lägesrapport från Skåne:
VI HAR IALLAFALL TUR MED VÄDRET.

Slut på rapporten.

Ja, det har var riktigt fint denna veckan. Nästan lite synd att man inte blivit permitterad så man kunde njuta av det istället för att sitta framför datorn hela dagen

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MR8ALM/franska-julie-16-...

Usch nu börjar ångesten krypa fram igen.. tankar till hennes familj och vänner.

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Lego Master
Skrivet av e1m1:

Ja, det har var riktigt fint denna veckan. Nästan lite synd att man inte blivit permitterad så man kunde njuta av det istället för att sitta framför datorn hela dagen

Nu förstår jag inte riktigt. Utom....hus? Lixom, INTE inne?
Märkligt koncept.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MR8ALM/franska-julie-16-...

Usch nu börjar ångesten krypa fram igen.. tankar till hennes familj och vänner.

Med tanke på att det än så länge dött åtminstone 24000 personer så är det inte underligt att det är ett fåtal unga och friska människor som dött, precis som med en vanlig influensa. Däremot är uppenbarligen risken för det försvinnande liten, annars hade man läst om liknande fall hela tiden. Eller möjligen inte alls då det inte hade varit lika uppseendeväckande när någon ung dör. Som ung och frisk lär det vara betydlig högre risk att dö av att bli påkörd när man går över gatan än att dö av corona.

Permalänk
Lego Master

Förbud mot folksamlingar på mer än 50 personer.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Förbud mot folksamlingar på mer än 50 personer.

Vill bara tillägga att det gäller allmänna sammankomster.

Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Förbud mot folksamlingar på mer än 50 personer.

Dom här åtgärderna kommer alldeles för sent. Skrämmande hur mycket makt FHM har..man har varit tvåa på bollen i på tok för många avgörande frågor..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Dom här åtgärderna kommer alldeles för sent. Skrämmande hur mycket makt FHM har..man har varit tvåa på bollen i på tok för många avgörande frågor..

Det jag tycker är skrämmande är att en del människor inte förstår det utan att det kommer förbud och grejer. Det har varje tänkande människa förstått sedan 1 månad tillbaka ungefär.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Dom här åtgärderna kommer alldeles för sent. Skrämmande hur mycket makt FHM har..man har varit tvåa på bollen i på tok för många avgörande frågor..

Det är skrämmande att du (och många andra) som lekman tror att du har bättre koll än FHM som består av en hel drös med människor som har detta som yrke. Det är väl självklart att det är FHM som ska ha den makten OCH det ansvaret? Om inte experterna ska bestämma, vem ska göra det då? Skulle tro att FHM har både bättre tillgång till information samt bättre förmåga att analysera saker i dess kontext när det gäller detta.

Men varför tycker du att det är försent att göra detta nu? Vad tänker du dig att man hade undvikit om man gjort det tidigare? Vad hade det haft för negativa konsekvenser? Positiva konsekvenser? Kort sagt, vilka överväganden har du gjort när du kom fram till detta? Vilken information ligger bakom din åsikt? Gärna då både för och emot så man inte blir blind och bara letar efter argument för att styrka sin egen åsikt och blundar för saker som talar emot den.

Att det skulle komma kraftigare restriktioner har man väl flaggat för länge, men att man ville vänta så man lägger in bromsen i rätt läge. Vilket man uppenbarligen anser att det är nu.