Köptips på telefon - rätt mycket krav

Permalänk
Medlem

Köptips på telefon - rätt mycket krav

Det börjar bli dags för en ny telefon och jag har egentligen inga jättekrav på telefoner och har de senaste åren lagt mig i mellansegmentet snarare än att kolla på flaggskepp och varit nöjd med det. Pengar styr inte helt köpet men jag tycker det känns aningen onödigt att lägga mer än 5 000-6 000 på en telefon och vill av principskäl inte ens komma i närheten av 10 000 kr. Enda grundkraven är att det ska vara Android samt att det - fånigt eller inte - ej ska vara några av de aningen dubiösa kinesiska märkena (Huawei, Xiaomi, ZTE, etc).

Övriga starka önskemål som dock inte är absoluta krav i mer eller mindre fallande relevansordning är:

  1. 3.5 mm-uttag för headset

  2. Bra batteritid

  3. Bra kamera

  4. Någorlunda cleant OS men framförallt regelbundna uppdateringar ett bra tag framöver (särskilt säkerhetsuppdateringar)

  5. Mer än 60 HZ på skärmen och mycket gärna AMOLED

Jag tyckte själv inte att det var så höga krav när jag började leta men det verkar omöjligt att checka av alla ens om jag går upp i pris. Det närmaste jag verkar komma är ROG Phone II där jag dock är tveksam till hur bra kameran är och jag ärligt talat måste medge att utseendet avskräcker något enormt. OnePlus 7 PRO/7T/7T Pro verkar alla komma nära men där går jag miste om hörlursuttaget som är det jag värderar högst. Hela Galaxy S10-serien är också nära förutom att skärmen bara har 60 HZ. Och om man trots priset sneglar mot S20-serien så blir jag återigen utan hörlursuttag.

Finns det någon mobil som jag missar som checkar av alla mina önskemål? Finns det någon som är på väg att lanseras i någorlunda närtid?

Eller måste jag helt enkelt gå med på en kompromiss?

Permalänk
Medlem

@Herr K:

Om du kan leva med 60 Hz skärm så är Google Pixel 3a eller 3a XL ett mycket prisvärt alternativ. Budgetmodell i och med att den inte har en "flaggskepps-CPU" men exakt samma kamera och mjukvara som Pixel 3 och 3 XL (och även 4/4 XL om jag minns rätt):

Skrivet av Herr K:
  1. 3.5 mm-uttag för headset

  2. Bra batteritid

  3. Bra kamera

  4. Någorlunda cleant OS men framförallt regelbundna uppdateringar ett bra tag framöver (särskilt säkerhetsuppdateringar)

  5. Mer än 60 HZ på skärmen och mycket gärna AMOLED

Finns att köpa från bl.a. CDON och Computersalg.se (kostar ungefär lika mycket som från tyska Google Store):

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5077002
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5077004

Recension:

Det ryktas f.ö. om en Pixel 4a XL men finns väldigt lite fakta om denna:
https://www.androidauthority.com/google-pixel-4a-xl-1047299/

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: Tack för snabbt svar, och väldigt bra tips som jag faktiskt inte alls hade tänkt på! Känns som att den serien lite har flugit under radarn i detta land.

Inser nu att jag glömde skriva att ett av mina krav också var att gärna ha minst 6 GB RAM då jag måste medge att jag vant mig vid att bakgrundsappar inte ska tvingas till avstängning titt som tätt, men sett till priset och alla andra funktioner som den erbjuder ska jag absolut kika närmare på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr K:

@Icte: Tack för snabbt svar, och väldigt bra tips som jag faktiskt inte alls hade tänkt på! Känns som att den serien lite har flugit under radarn i detta land.

Inser nu att jag glömde skriva att ett av mina krav också var att gärna ha minst 6 GB RAM då jag måste medge att jag vant mig vid att bakgrundsappar inte ska tvingas till avstängning titt som tätt, men sett till priset och alla andra funktioner som den erbjuder ska jag absolut kika närmare på den.

Det handlar väldigt sällan om hur många gb det är, utan mer minneshanteringen. Så stirra dig inte blind på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crewsom:

Det handlar väldigt sällan om hur många gb det är, utan mer minneshanteringen. Så stirra dig inte blind på det!

Om du säger så - ska som sagt kika närmare på den.

Tack för er expertis!

Permalänk
Medlem

Enkelt val:
https://www.comviq.se/erbjudanden/manadens-mobil

De flesta betalar ca 200 kr/månad för sitt abonnemang.
Här får du en mobil för 45 kronor extra. Är du student får du 50kr rabatt.

Dvs telefon + abonnemang för 195 kr/månad. Har flera vänner som slagit till -
grym mobil, GRYM kamera.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

@Herr K:
Är inte väldigt insatt i alla dagens telefoner och min Xperia 5 kanske inte tickar alla dina boxar, men jag är väldigt nöjd med den. Vill till och med påstå att jag gillar 21:9-formatet.

Finns ingen 3,5mm hörlursingång - men fick trådlösa brusreducerande hörlurar på köpet och har inte använt mina lurar sedan dess (men har en usb-adapter kopplade på mina trådbundna hörlurar ifall jag skulle behöva dem.

Permalänk
Medlem

@kwame: Tack för tips! Helt klart en intressant telefon men jag är, med risk för att verka som en foliehatt, lite skeptisk till Xiaomi. Ska dock överväga den.

@Zarlor: Tack även till dig, ska kika närmare på den också.

Vilken fantastisk feedback man får, tack alla!