Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Latitude 7390

Funderar på att skaffa en latitude 7390 som jag kan få begagnad.
Är det någon med erfarenhet från de datorerna som kan komma med tips.
Har hört att fläktarna kan gå igång även när man inte gör något alls. Sen undrar jag också vad ni tycker om tangentbordet.
Jag har även kollat på en Thinkpad x390 men den hade sämre specs och sen tror jag sämre batteritid. Kanske är värt och ta thinkpaden ändå bara för att den är så mycket bättre kvalitet?

Permalänk
Medlem

Det är en bra basmodell för företag (hade ej köpt en privat) men de är prisvärda och generellt stabila.
Fläktarna kan varva upp ibland, speciellt vid laddning. Men det blir bättre genom att installera dell power manager och ändra lite inställningar.

Tangentbordet är ett av de bättre för vanliga business laptops, men absolut inte det bästa.

60-70 % av de datorer vi köper på jobb är Dell Latitude 7390 & 7490, numera 5300 och 5400.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Sötast

Har en Latitude 5580 privat och har tidigare haft en snarlik på jobbet och tycker att de allt som oftast är fantastiska.

Skärmen både på privata och jobb är IPS med riktigt bra panel.
Fläktarna går igång stundvis men sällan under kontor/surf

Den är passiv 99.9% av tiden när jag sitter och kodar webb hemma.
Men den var aktiv minst 50% av tiden på jobb, men då ligger oftast belastningen på 50% eller högre)

Tangentbordet är dreamy och är mitt #2 men det absolut bästa jag använt sitter på HP Elitebook 1030 vilket sitter i min nu primära jobbdator.

Dell Latitude, Lenovo Thinkpad, HP Elitebook etc är mycket hög kvalitet och har allt som oftast mycket tillänglig baklucka för självservice.

Permalänk
Medlem

Har inte provat just 7390, men däremot en del andra Delldatorer i Latitude 7xxx-serien (har bl.a. en e7270 själv). Gillar byggkvaliteten skarpt, chassina är riktigt stabila (stabilare än hos de Thinkpads jag provat, dock även lite tyngre). Tangentborden är alldeles utmärkta, helt klart i toppskiktet för laptop-tangentbord.

Fläktarna drar ibland igång lite lätt (särskilt när luftflödet begränsas, typ om de står i soffan), men är inte speciellt störande.

Det enda som egentligen stört mig är att de 7xxx-datorer jag testat haft ett ytmaterial som dragit till sig fingeravtryck till förbannelse.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

@Leyer:
Varför skulle du inte vilja äga en privat? Bara lite nyfiken.

Permalänk

Beror ju lite på vad du ska göra med datorn, har en 7490 som jobbdator just nu och gör det den ska och fläkten låter faktiskt mycket vid belastning men har ej kollat på om man kan förbättra det då det ändå skriks en hel del på kontoret så man ej märker av det

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Det enda som egentligen stört mig är att de 7xxx-datorer jag testat haft ett ytmaterial som dragit till sig fingeravtryck till förbannelse.

Japp, det är en nackdel. De har ändrat material från och med 7300 och 7400.

Skrivet av Marrox:

@Leyer:
Varför skulle du inte vilja äga en privat? Bara lite nyfiken.

Är finsmakare Nej men tycker att det är värt att betala lite extra för XPS och få bättre byggkvalitet, material, tangentbord, skärm och touchpad.

Det är även mitt val på jobb iofs.

Latitude (ej senaste 7000 serien) är väldigt tråkiga enligt mig, men duger till en som inte är speciellt datorintresserad.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Jobbet köpte in 7390 och jag gillade modellen så mycket så jag ersatte min gamla Zenbook med en 7390. Har bara två saker att klaga på, hade velat haft högre upplösning och locket har en yta som kan bli kass om man t ex drar något över locket. Håller med om att det blir en del fingeravtryck men vem bryr sig egentligen

Surfar dock mest med min burk än så länge och märker inte av fläkten och går den igång så är den inte jobbigt högljudd. Gillar också att man kan luta locket hela vägen så datorn blir helt platt, inte alla som kan det.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren!