Datorn hängde sig (kod 43)

Permalänk
Inaktiv

Datorn hängde sig (kod 43)

Min dator hängde sig innan så startade om den och då va grafik drivrutinerna borta så installerade dem igen men då märkte jag med också att nvidia kontroll panel är bort och nvidia geforce experiencé funkar inte som det ska säger att det finns ny uppdatering hela tiden. Ser i enhethanteraren att det står (KOD 43) på gpu. vad kan ha hänt alla tips önskas.
Även testat äldre drivrutiner.
Har ett asus gtx 780

Permalänk
Medlem

@anon245686:
Kan vara att grafik-kortet har blivit defekt.
Så om du har möjlighet prova med ett annat.
Om CPU'n har integrerad GPU kan du prova med den också, det kräver ibland dock att man tar bort grafik-kortet först för att det ska bli aktivt.

Sen ett tips till nästa gång lista gärna vilka resten av komponenterna i datorn är.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Belzader:

@Martin1999:
Kan vara att grafik-kortet har blivit defekt.
Så om du har möjlighet prova med ett annat.
Om CPU'n har integrerad GPU kan du prova med den också, det kräver ibland dock att man tar bort grafik-kortet först för att det ska bli aktivt.

Sen ett tips till nästa gång lista gärna vilka resten av komponenterna i datorn är.

har asus z97-a och i7 4790k 16 gb ram.
har nog tyvärr inget annat att testa med. Funderar om det kanske hjälper att ominstallera windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon245686:

Min dator hängde sig innan så startade om den och då va grafik drivrutinerna borta så installerade dem igen men då märkte jag med också att nvidia kontroll panel är bort och nvidia geforce experiencé funkar inte som det ska säger att det finns ny uppdatering hela tiden. Ser i enhethanteraren att det står (KOD 43) på gpu. vad kan ha hänt alla tips önskas.
Även testat äldre drivrutiner.
Har ett asus gtx 780

Code 43 betyder "Windows has stopped this device because it has reported problems". Det kan möjligen vara drivrutinen, men mest sannolikt är hårdvarufel - mest sannolikt GPUn, följt av nätenhet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon245686:

har asus z97-a och i7 4790k 16 gb ram.
har nog tyvärr inget annat att testa med. Funderar om det kanske hjälper att ominstallera windows

Din CPU har intergrerad GPU (HD Graphics 4600) så du kan prova med det, och nej om det handlar om att grafik-kortet har blivit defekt så kommer inte en ominstallation av Windows att hjälpa.

Men prova kan du alltid göra.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Kör DDU (Display Driver Uninstaller) och prova installa drivrutinerna igen.
Hjälper inte det.

Stäng av, ta ur grafikkortet och dess strömkabel och sätt sedan tillbaka det.
Om nätagget är modulärt, känn efter så att kabeln sitter på plats där också.
Hjälper det så var det något som hoppat ur lite. Det kan bero på diverse vibrationer.

Om inget av detta fungerar så kan du alltid prova installera om Windows, men det är ytterst tveksamt att detta kommer hjälpa, då ovan talare redan påtalat att det är stor sannolikhet att grafikkortret på något sätt gått sönder.

Jag hade ett gtx 570 som betedde sig på liknande sätt, det fungerade några dagar i vga-läge innan det till slut slutade ge någon vga-signal alls. Så fort man installerade drivrutiner så krashade dem.

Sist men inte minst, om du har möjlighet att prova grafikkortet i en annan dator, eller prova ett annat nätaggregat, så kan det hjälpa felsökningen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viita:

Kör DDU (Display Driver Uninstaller) och prova installa drivrutinerna igen.
Hjälper inte det.

Stäng av, ta ur grafikkortet och dess strömkabel och sätt sedan tillbaka det.
Om nätagget är modulärt, känn efter så att kabeln sitter på plats där också.
Hjälper det så var det något som hoppat ur lite. Det kan bero på diverse vibrationer.

Om inget av detta fungerar så kan du alltid prova installera om Windows, men det är ytterst tveksamt att detta kommer hjälpa, då ovan talare redan påtalat att det är stor sannolikhet att grafikkortret på något sätt gått sönder.

Jag hade ett gtx 570 som betedde sig på liknande sätt, det fungerade några dagar i vga-läge innan det till slut slutade ge någon vga-signal alls. Så fort man installerade drivrutiner så krashade dem.

Sist men inte minst, om du har möjlighet att prova grafikkortet i en annan dator, eller prova ett annat nätaggregat, så kan det hjälpa felsökningen.

Har provat med DDU. Funkade tyvärr inte

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Belzader:

Din CPU har intergrerad GPU (HD Graphics 4600) så du kan prova med det, och nej om det handlar om att grafik-kortet har blivit defekt så kommer inte en ominstallation av Windows att hjälpa.

Men prova kan du alltid göra.

Fösökte installera drivrutinerna till cpu men gick inte. Måste man plocka ut gpu för det ska funka

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon245686:

Fösökte installera drivrutinerna till cpu men gick inte. Måste man plocka ut gpu för det ska funka

Du måste antingen ta ut nvidia-kortet eller ändra inställningar i UEFI/(BIOS) för att aktivera den integrearade GPUn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viita:

Du måste antingen ta ut nvidia-kortet eller ändra inställningar i UEFI/(BIOS) för att aktivera den integrearade GPUn.

Okej tack för svar

Permalänk
Inaktiv

Testat med ett annat nu och det funkade med det andra. Men vad kan ha hänt med mitt då?

Permalänk
Medlem

@anon245686:
Mest troligt, komponent som gått sönder p.g.a. ålder eller värmeutveckling, men det kan också vara så som en spänningstopp/strömspik.
Orsaken till varför går nog inte riktigt komma fram till, om du inte har kunskaper eller känner någon med kunskaper och utrustning att undersöka kortet, så är det bara börja titta efter ett ersättningskort.
GTX 780 är ändå ett kort som börjar bli till åren.

Permalänk
Medlem

va fan... jag har exakt samma problem!!.. står i loggboken att display drivers har krashat och misslyckats att restarta... symptomen för mig är att bilden fryser men allt annat funkar (skype, musik, discord osv). Startar om datorn... inget händer.... inte det blekaste... datorn POST'ar inte ens. Måste vänta 15 min innan datorn kan starta upp igen.
Temps är inga problem, sitter på 32c idle 52 full load på CPU, gpu 40c idle och max var 78c.
Allt detta började igår efter en jävla microsoft uppdatering men hittar inte patchen i kontrollpanelen..
Sitter på en 2500k oklockad & 970

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Hmm, Om det är flera som har samma problem så kan det mycket väl vara relaterat till att microsoft trycker ut drivrutiner via windows update. Detta går dock att stänga av. Om det är temporärt eller permanent låter jag vara osagt.

https://support.microsoft.com/sv-se/help/3073930/how-to-tempo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Hmm, Om det är flera som har samma problem så kan det mycket väl vara relaterat till att microsoft trycker ut drivrutiner via windows update. Detta går dock att stänga av. Om det är temporärt eller permanent låter jag vara osagt.

https://support.microsoft.com/sv-se/help/3073930/how-to-tempo...

Det är bara temporärt, WU kommer automatiskt att installera drivrutiner igen nästa gång det finns någon.

För att stänga av det permament krävs att man inaktiverar funktionen via Grupp Principer (ej möjligt i Home dock eftersom det saknar Grupp Principer), eller via Registeret.

How to disable automatic driver updates on Windows 10

Att inaktivera något via Registeret kan dock mycket väl köras över av Microsoft vid uppdatering av Windows, vid inaktivering via Grupp Princper görs det väldigt sällan dock.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Inaktiv

@Selmalagerlöf: Kan inte ens se tempen på mitt kort för den hittar det inte

Permalänk
Medlem

Fick samma, felkod 43 på min rtx 2070, som är nu ett år gammalt.
Kortet har ej överklockats, och felet inträffade när jag tittade på youtuibe, dvs ingen hård belastning alls på kortet.
Försöker uppdatera drivrutiner via geforce expirience, men det hänger sig bara.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon245686:

@Selmalagerlöf: Kan inte ens se tempen på mitt kort för den hittar det inte

segt... verkar som nya bieffekter dyker upp för mig.. mitt blizzard bibliotek har blivit korrupt så var tvungen att reparera alla spel :/. Blev så för 2 dagar sedan när jag lirade Path of exile... datorn krasha och spelet där blev korrupt också.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Verkar som flera fått detta problem ungefär samtidigt.
För oss som kör virtualisering är Code 43 ett ganska vanligt fel när man kör Nvidia-kort. Nvidia vill inte alls att man kör deras geforce-kort i virtuella miljöer, utan man ska använda deras kort som är dedikerade till detta istället.
Så drivrutinerna försöker i allra möjligaste mån kolla om man kör i en virtuell maskin och märker drivarna av minsta antydan till detta så stängs kortet av med code 43 som följd.
Det finns givetvis tricks för att lura nvidia-kort (ganska enkelt också) att de inte körs i en virtuell maskin.

Med detta sagt, så börjar man ju fundera på om Microsoft råkat pytsa ut nån uppdatering som gör att Nvidia-kort på något vis tror att de körs i en virtuell miljö eller något? Code 43 kan man ju få i andra lägen också, men när flera fått det samtidigt känns det ju inte riktigt rimligt att det är hårdvaruhaveri. Det är ett långskott detta, men ett försök att ominstallera Windows utan senaste uppdateringar kan ju testas bara för att se om det är någon uppdatering som spökar eller om det faktiskt är hårdvarufel på korten.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |