Permalänk
Medlem

Goto tangentbordet år 2020?

Tjena,

har använt samma Microsoft trådlösa tangentbord sen tidiga 2000-talet det har fungerat perfekt och har dedikerare mediaknappar och allt man behöver. Det börjar dock se för jävligt ut och har mera baciller än en kinesisk våtmarknad.

Vad är goto tangentbordet eller det tangentbordet som "alla" köper år 2020? Typ tangentbordens motsvarighet till mx518 musen? Har ingen skillnad om det är med tråd eller trådlöst. Har aldrig prövat ett mekaniskt tangentbord.

Permalänk
Medlem

Finns nog inget längre då det finns en uppsjö olika och vi gillar alla olika. Det är ju inte bara tangentbordet numer, det är storlek: compact, tenkeyless, fullsize och brytartyp och... och... och... som ska väljas o.s.v. o.s.v. en djungel! (men en rolig sådan! )

Har själv snöat in på de minimala tangentborden.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

@Mindfighter: Okej där rök min plan då efter en snabbkoll verkar det också som att mediaknappar har försvunnit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldfan:

@Mindfighter: Okej där rök min plan då efter en snabbkoll verkar det också som att mediaknappar har försvunnit?

Mediaknappar som koncept har till stor del försvunnit till fördel för genvägar (knappkombination för play/pause osv) och makroknappar. Makroknappar helt klart bättre då du kan göra i princip vad som helst med dem!

Visa signatur
Permalänk

Jag kör på ett Ducky one 2 mini, helnöjd. Inga mediaknappar på den, dock så går det att använda mediaknappar genom att hålla inne alt + bokstav för att använda till exempel delete.

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att det inte finns längre, tidigare fanns det ju klassiker som Logitech ultra-flat eller deras tidiga gaming tangentbord som var populära. Tycker man inte ser några specifika modeller som dyker upp väldigt ofta. Skulle kanske vara något razer tangentbord.

Kanske är mer jämförbart med brytare, där t ex cherry mx-red är populära bland gamers, och mx-brown för allround-bruk.

Permalänk
Medlem

Lite små sugen på detta https://mountain.gg/everest-max/

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns gott om tangentbord med programmerbara knappar som man kan få att göra precis vad som helst. Logitech till exempel har många modeller med dessa sorters "G-knappar" i olika priskategorier.

Själv sitter jag med ett Das Keyboard Professional 4 med mekaniska MX Brown-switchar. Där har jag "mediaknappar" för nästa låt/föregående låt/pausa, knapp för att stänga av ljudet, volymratt, samt sleep-knapp. Det passar mig väldigt väl, och kanske dig också om du är ute efter ett icke-bakgrundsbelyst mekaniskt tangentbord med knappar specifikt för att styra en mediaspelare. Däremot inga programmerbara makroknappar på dessa. Dessutom lite dyrt om du inte specifikt är ute efter mekaniska keyswitches.

Men om ditt största problem med tangentbordet är att det är smutsigt och sunkigt, varför inte bara tvätta rent tangentbordet? Finns de som kör hela tangentbord i diskmaskinen (hade dock plockat ur batterierna först, och låtit torkat ordentligt. Inget jag själv har eller hade gjort p.g.a. dyrt tangentbord, men om du har ett 20 år gammalt membrantangentbord så är det ju uttjänt i det här laget, så kan det vara värt att googla på vad folk gör. Alternativt plocka bort knapparna och rengöra dem i såpvatten plus dammsuga under knapparna. (Det är så jag själv rengör mitt tangentbord.)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Beijing:

Kul med tenkey på vänster sida! Det kan ju vara en idé om man är högerhänt, det minskar avståndet mellan musen och skrivpositionen.

(Själv vänsterhänt så jag har inte detta problem med "normala" tangentbord med tenkey.)