Permalänk
Medlem

Allt i allo 10-15K budget

Hej,
Nu tänkte jag inte vänta längre utan fått en liten slant att lägga på ett nytt system.

Har spikat att jag vill ha en
Intel Core i9-9900K - 8 kärnor (jag kommer inte överklocka i första taget, men skillnaden var inte så stor)
ASUS ROG Strix Z390-F GAMING - ATX / Z390 (man får lite rabbat från Webhallen om man köper tillsammans)
Noctua NH-U12A (igen lite rabatt.)

RAM
ddr4 och 32gb men där sitter jag rejält fast. Så himla svårt med latenser, och mhz etc.
Eftersom jag kommer ha ett fönster i mitt chassi är det lika bra att det är lite RGB

Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (2x16GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 / CMW32GX4M2C3200C16 - Svart
CMW32GX4M2Z3600C18

M2 1 TB samsung
2080TI har jag redan i min burk så den flyttas över

PSU:
Corsair RM650 / 650W / 80+ Gold

Chassi
Phantec Evolv X eller något från Corsair, men vill ha bra kvalite först och främst.

Tack hoppas få lite input!
EDIT: Jag skall använda datorn till allt, då jag både spelar, kör photoshop, premiere etc. MEN det är enstaka tillfällen vilket gör att om det går 2 sekunder långsammare för en rendering etc. så byter jag nog inte hela systemet utan vill helt enkelt hitta en "sweatspot" utan att gå all över budget. Jag tycker en dyr datorn som denna ändå borde klara av allt egentligen...

Förtydligane av användande
Permalänk
Medlem

DDR5 blir nog förbannat svårt att få tag i om jag ska vara helt ärlig

Jag skulle ha valt amd 3900x då den är bra mycket mer alltiallo än 9900k

3600mhz cl16 är väl att rekommendera till 3900x..
Sitter på telefon på jobbet så kan komma med vettigare förslag senare.

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk

Har själv en i9-9900K och jag är på gång att köpa en aio kylare. Den pressar ut bra med värme den cpun...

Permalänk
Viking

Varför i9:a?, jag skulle köpt Ryzen av flera anledningar

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Vi vet att alla hatar Intel och älskar AMD men 9900K är fortfarande bästa valet i spel och har man ett 2080Ti så är det uppenbart att det inte är oviktigt. För att få ut den prestandan ur en Zen 2 propp krävs extremt dyra minnen och dyrt moderkort som följd. I slutändan kan du skryta om höga siffror i benchmarks som är extremt vältrådade, inget annat, varken bättre eller sämre än en 9900K.

Permalänk
Medlem

Ja alltså, jag vet att man kan få lite mer prestanda och kör med AMD på arbetet etc ibland för att ha lite variation. MEN för mig själv vill jag verkligen ha något jag känner mig trygg med.
OM man bygger 2 exakt likadan system och jämför och får säg 30% mer prestanda, då är det intressant. Men har inte sett någon sådan jämförelse där man bevisligen för 10fps mer i ett spel etc.
OM det är så skal jag tänka efter så klart..

Permalänk
Skrivet av wasabi:

Ja alltså, jag vet att man kan få lite mer prestanda och kör med AMD på arbetet etc ibland för att ha lite variation. MEN för mig själv vill jag verkligen ha något jag känner mig trygg med.
OM man bygger 2 exakt likadan system och jämför och får säg 30% mer prestanda, då är det intressant. Men har inte sett någon sådan jämförelse där man bevisligen för 10fps mer i ett spel etc.
OM det är så skal jag tänka efter så klart..

Fast han frågade om allt i allo dator och då är Ryzen helt klart bättre än Intel (i de flesta fallen), så jag förstår varför folk rekommenderar 3900X som inte är så pass mycket sämre i spel (med 3600 Mhz minnen), men presterar mycket bättre i andra applikationer. Ska han dock för det mesta spela så är 9900K ett bättre val helt klart. Vore kanske bättre om trådskaparen ger lite mer info om vad exakt han ska använda datorn till då det avgör mycket av CPU valet. T.ex. om han skapar mycket musik så ändras valet ganska snabbt.

Skrivet av wasabi:

Ja alltså, jag vet att man kan få lite mer prestanda och kör med AMD på arbetet etc ibland för att ha lite variation. MEN för mig själv vill jag verkligen ha något jag känner mig trygg med.
OM man bygger 2 exakt likadan system och jämför och får säg 30% mer prestanda, då är det intressant. Men har inte sett någon sådan jämförelse där man bevisligen för 10fps mer i ett spel etc.
OM det är så skal jag tänka efter så klart..

För spel är 3900X ungefär 5-6% långsammare (Hardware Unboxed test) men den är mycket snabbare i annat (p.g.a fler trådar och bättre multithread performance). Men som sagt det beror också på vilka spel du kör, t.ex. StarCraft 2 är 9900K mycket snabbare. Sen har AMD också ett plus att du lättare kan uppgradera din CPU i framtiden p.g.a AM4 platformen. Men i slutändan är det du som ska använda datorn så kör på det du känner dig mest trygg med.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Jag hade sagt 3700X. Men du verkar veta vad du vill ha, så jag skall inte argumentera.

Skrivet av wasabi:

Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (2x16GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 / CMW32GX4M2C3200C16 - Svart
CMW32GX4M2Z3600C18

M2 1 TB samsung

Corsair RM650 / 650W / 80+ Gold

Rean på nätaggregatet tar slut idag. 650W är redan slutsålt.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|