Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Oberoende av vad jag gör så är det väl så man sköter det? Inte särskilt svårt.

Du har rätt men frågan är hur många som verkligen gör det? Väldigt, väldigt få gissar jag.

(Ingen källa, spekulerar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

New York (staden, inte delstaten) börjar få problem, det är för många som är ute och rör på sig i parker osv, vilket innebär att de inte håller ordentligt avstånd. Så där kan det mycket väl komma regler även för det.

Ja, det är klart, bor man så tätt som i New York kan det bli problem om alla får för sig att ta sig ut för en promenad i central park De får väl köra i skift.

Permalänk
Skrivet av Viochee:

Fast det där stämmer väl inte? Vad jag kan läsa mig till är det inga planer på nedlåsning i Ryssland, men tror definitivt att Ryssland skulle kunna göra det precis som kina gjorde

Vet ej vad hon fått det där ifrån, det lär nog komma fram förr eller senare om det stämmer. Ryssland är av tradition mer på Indiens sida så tyckte Pakistansk kändis kändes lite märkligt.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deltascu:

Ja, det är klart, bor man så tätt som i New York kan det bli problem om alla får för sig att ta sig ut för en promenad i central park De får väl köra i skift.

Än så länge är ju 30k smittade en fis i rymden, 2009 blev 60miljoner smittade i USA, sedan så tilllfrisknar ju 99% av de smittade så småningom, det glömmer ju folk.

Jag är mer facinerad av massmedias påverkan på folk, många verkar tro att världen nu ska gå under och vi kommer alla att dö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Nej de ska till mässhallarna i Stockholm och bygga ett sjukhus.

"Från början var tanken att sjukhuset skulle uppföras vid den militära flygbasen Ärna i Uppsala, men på inrådan av Socialstyrelsen har de 40 lastbilarna fullastade med utrustning styrts om till Stockholm."

Källa:
https://www.dn.se/sthlm/militaren-bygger-faltsjukhus-for-coro...

Va bra. Var lite orolig att vi i stan blir utan vård.

Permalänk
Permalänk
Medlem

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/kylcontaintrar...

Var det denna container ni i tråden menade?
Intressant och skönt att det inte är så många troll här som det är på Flashback.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

Lite oklart om detta även gäller på arbetsplatser? Isf. lär ju i princip varenda företag behöva stänga igen.

Permalänk
Medlem

Jaha då åker barnen ner i källaren👌

Permalänk
Medlem

Bara att hoppas på att Löfven har vett nog att meddela samma regler här. Vi får se ikväll.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av voro12:

Lite oklart om detta även gäller på arbetsplatser? Isf. lär ju i princip varenda företag behöva stänga igen.

Skrivet av Dimetikon:

Jaha då åker barnen ner i källaren👌

Ni slipper inte barnen, det gäller inte familjer. Oklart med arbetsplatser däremot

Gängkriminaliteten lär få sig en liten törn känner jag. Men det kanske är familjer?

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Ni slipper inte barnen, det gäller inte familjer. Oklart med arbetsplatser däremot

Gängkriminaliteten lär få sig en liten törn känner jag. Men det kanske är familjer?

Det va ett skämt.......

Permalänk
Medlem

Då vill jag bara veta en sak, kan man få dispens när man ska ha trekant.

Permalänk
Skrivet av Dimetikon:

Det va ett skämt.......

Jo jag var med på det. Det var mitt inlägg också.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/kylcontaintrar...

Var det denna container ni i tråden menade?
Intressant och skönt att det inte är så många troll här som det är på Flashback.

Precis, Karolinska Huddinge.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Storage Jar:

Bara att hoppas på att Löfven har vett nog att meddela samma regler här. Vi får se ikväll.

Vilket vansinne, men de som tycker att det är en bra lösning förstår nog inte vidden av det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Vilket vansinne, men de som tycker att det är en bra lösning förstår nog inte vidden av det hela.

Det gör nog ingen och kanske framför allt inte du...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag tycker vardagen är som vanligt här i Västerbotten (Umeå). Har inte märkt av något speciellt egentligen. Det va slut på toapapper en gång på vår lokala icabutik. That's it!

Hörde en teori om att ACE INHIBITORS som är en vanlig blodtrycksmedicin orsakar stor föredelse kombinerat med viruset. Nu verkar ju även chloroquine (Malarialäkemedel) vara effektivt mot Covid-19.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Än så länge är ju 30k smittade en fis i rymden, 2009 blev 60miljoner smittade i USA, sedan så tilllfrisknar ju 99% av de smittade så småningom, det glömmer ju folk.

Jag är mer facinerad av massmedias påverkan på folk, många verkar tro att världen nu ska gå under och vi kommer alla att dö.

Columbia University har gjort beräkningar på spridningen i USA beroende på om man inte gör något alls, och sätter in vissa återgärder, eller om man verkligen stänger ner.

Ja, 2009 så smittades 60 miljoner. Det kommer smittas ännu fler i USA nu.

Om man inte gör något, eller inte tillräckligt, så kommer många fler än 1% dö, då pga av att sjukvårdssystemet kommer att kollapsa.

Det här är saker som folk verkar glömma eller inte förstå ännu...

Permalänk
Inaktiv

ja, kanske 10% dör

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Då vill jag bara veta en sak, kan man få dispens när man ska ha trekant.

Har man det på offentliga platser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

ja, kanske 10% dör

Har du räknat på procenten..? Hur många kommer dö?

Kanske är en idé att försöka minska smittspridningen?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Columbia University har gjort beräkningar på spridningen i USA beroende på om man inte gör något alls, och sätter in vissa återgärder, eller om man verkligen stänger ner.

Ja, 2009 så smittades 60 miljoner. Det kommer smittas ännu fler i USA nu.

Om man inte gör något, eller inte tillräckligt, så kommer många fler än 1% dö, då pga av att sjukvårdssystemet kommer att kollapsa.

Det här är saker som folk verkar glömma eller inte förstå ännu...

Apropå USA så har de nu gått om Spanien i antalet smittade. Italien har idag färre döda än igår, vi får hoppas att toppen var igår.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av jJnte:

Har man det på offentliga platser?

Överallt hela tiden.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Johan Carlsson: "Kritiken mot Tegnell har varit ovärdig"

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/johan-carls...

Det är en bra poäng som jag tycker att många här på forumet borde ta till sig.

Helt plötsligt har vi här på forumet fått en stor mängd "experter" som uttalar sig självsäkert och kritiserar Folkhälsomyndigheten. Detta trots att de introducerades för de mest basala koncepten inom medicin/epidemiologi i år.

Permalänk
Medlem

Merkel är isolerad efter kontakt med en person som är smittad. Den amerikanska senatorn Rand Paul har blivit smittad. Den amerikanska senaten vägrar tillåta fjärr-röstning så förmodligen har fler senatorer smittats då det har rapporterats att Rand Paul har setts vara nära andra människor i senaten.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Hur man skiljer experter från "experter" enligt DNs krönikör Karin Bojs

Någon som brukar söka på PubMed? Någon här som sökt på någon som ska vara expert men som visat sig vara "expert"? Sedan kan man ju fortfarande vara kunnig och vettiga synpunkter, men det är ändå lite intressant

Permalänk
Skrivet av Otori:

Johan Carlsson: "Kritiken mot Tegnell har varit ovärdig"

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/johan-carls...

Tegnell var en ren klant i början, gjorde det felaktiga uttalandet efter det andra. Han har dock bättrat sig men det hjälper ju inte att Svenska folket fick felaktig information i början. Tegnell har säkert sin plats någonstans men det är inte att vara Svenska folkets informationskanal.

Björn Olsen däremot han låg rätt i det han sade. Han borde ha varit Svenska folkets informationskanal.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Då vill jag bara veta en sak, kan man få dispens när man ska ha trekant.

Behövs inte om du fortsätter hålla det inom familjen

Skrivet av anon910:

ja, kanske 10% dör

10% av vaddå? Enligt tillgänglig statistik är dödligheten ungefär 1% av konstaterat smittade. Om ingen får intensivvård som behöver det kan det bli 5%. Sen kommer ju inte alla bli smittade, max kanske 60%. Alltså totalt 3% som absolut övre gräns. Det är illa nog, men låt oss inte överdriva...