Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Är då segt här i Västerbotten, 29 st smittade, för en vecka sen var de 22 om jag inte mins fel så de är inte precis någon explosion av nya fall.

Den egentliga siffrar kommer vi aldrig att få veta, för en vecka sedan trillade det väl in svar på tester som gjordes innan restriktionen att endast svårt sjuka testas.

Permalänk
Medlem

@KlyfftPotatis: Ja, det är ju inte säkert att det är så. Nu har det ju dukt upp militärbilar på väg till Uppsala så det kan ju vara något slags vapen istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alfs:

@KlyfftPotatis: Ja, det är ju inte säkert att det är så. Nu har det ju dukt upp militärbilar på väg till Uppsala så det kan ju vara något slags vapen istället.

Nej de ska till mässhallarna i Stockholm och bygga ett sjukhus.

"Från början var tanken att sjukhuset skulle uppföras vid den militära flygbasen Ärna i Uppsala, men på inrådan av Socialstyrelsen har de 40 lastbilarna fullastade med utrustning styrts om till Stockholm."

Källa:
https://www.dn.se/sthlm/militaren-bygger-faltsjukhus-for-coro...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

...
- Wash your phone for at least 20 seconds fully immersed in soapy water
...
Jag tycker att dessa rekommendationer är bra och rimliga.

Att mobilen är en smittrisk har jag också tänkt på, men det känns lite överdrivet att döda den bara för det. Den kan ju även vara till nytta om man t.ex. behöver ringa efter hjälp.

Skrivet av anon301768:

21 döda nu i Sverige, måste dö 279 st till för att vi ska uppnå samma nivå som de vanliga viruset som vi haft i flera år. Hoppas att de lugnar ner sig snart, duktigt less på denna hysteri.

Ha tålamod och ge det två veckor så är vi nog där. Sen kan man ju hoppas att på ökningen avtar tack vare de sociala avstånd många börjat praktiseras.

Bra av KAW, men är det verkligen pengar som är problemet? Om det är så, varför kan inte staten bara skjuta till några 100 miljoner kr, de lade ju 1 miljard kr på kultur- och sportbidrag? Det skulle ju vara en god investering.,

Skrivet av anon301768:

Är då segt här i Västerbotten, 29 st smittade, för en vecka sen var de 22 om jag inte mins fel så de är inte precis någon explosion av nya fall.

Svårt att säga, det kan ju också vara att man inte testar lika mycket där längre. Annars låter det ju förstås bra. Avstånden i Västerbotten kanske bidrar till att dämpa spridningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Bra av KAW, men är det verkligen pengar som är problemet? Om det är så, varför kan inte staten bara skjuta till några 100 miljoner kr, de lade ju 1 miljard kr på kultur- och sportbidrag? Det skulle ju vara en god investering.,

Bra fråga. Min gissning är att pengarna är signifikanta, för annars hade man inte gett dem. Dvs, jag skulle tro att stiftelsen har pratat med forskarna innan man bestämde sig för att ge pengar.

Permalänk
Avstängd

Tror fortfarande att detta blir väldigt tufft för Stockholm, att rekommendera att de som kan att jobba hemmifrån att göra det var dock ett bra drag, då det är otroligt tätt med folk på tunnelbana/pendel/buss vanligtvis. Känns som kollektivtrafiken är underdimensionerad för det antal som bor här. Iaf under rusningstid när folk ska till/från jobbet.

Dock när jag besöker mitt förortscentrum c.a 20 minuter utanför centrala Stockholm så har det inte direkt minskat med folk som är ute och rör sig, vi har väll 3 matbutiker, 5-6 restauranger och lite diverse butiker och det är fullt med folk, även äldre 70+ så jag tror inte folk generellt har tagit det här på allvar ännu.

Just nu rör jag inte mig runt så mycket, så jag är osäker på hur det ser ut på andra håll, men man misstänker att det är likadant i andra förorter, är lite intresserad av hur det ser ut i Centrala Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Dock när jag besöker mitt förortscentrum c.a 20 minuter utanför centrala Stockholm så har det inte direkt minskat med folk som är ute och rör sig, vi har väll 3 matbutiker, 5-6 restauranger och lite diverse butiker och det är fullt med folk, även äldre 70+ så jag tror inte folk generellt har tagit det här på allvar ännu.

Experterna säger att det är bra att röra sig utomhus, och så länge man inte är för närgången andra och drar ner på sina sociala kontakter så ska det inte vara någon fara. Det sämsta är väl om det blir trängsel inomhus (inkl. kollektivtrafik), så det ska man absolut se upp med.

Idag är det fint väder, så det är många som passar på att ta en promenad. Det är bra för hälsan (och därmed även för motståndskraften mot virus).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Allvarlig fråga här:
När kommer brytpunkten där de negativa effekterna av en långsam smittspridning helt enkelt blir värre än om vi hade sett till att så många som möjligt blev sjuka under så kort tid som möjligt?

Som det ser ut nu kommer många företag behöva ha stängt i flera månader, med risk för konkurser, massarbetslöshet, hemlöshet och depression som följd.
Alternativet hade varit att släppa viruset fritt (givet antagandet att man faktiskt blir immuniserad efter genomlevd sjukperiod) och stå ut med hög sjukfrånvaro i några veckor, SAMT det högre antalet dödsfall det skulle innebära på kort sikt.

När avgör vi vad som är "the lesser of two evil"? Jag förstår att sjukvården aldrig kommer hålla med om alternativ två, men politiskt och ekonomiskt bör det finnas en punkt där det får mindre långtgående effekter att faktiskt "ta smällen".

EDIT:
Och om jag bara ser till mig själv (på västvärldens största egotripp, jag vet), så ser jag hellre att mina barn har en framtid att se fram emot än att vi räddar 1000 multisjuka pensionärer i ett extra halvår. Jag är hemskt ledsen, men så måste jag rationalisera som småbarnsförälder just nu.

Så varför skall alla barnlösa och de vars barn nu är äldre bry sig om dina barn? De kanske hellre vill ha jobb och god utveckling på börsen? Så om något nytt illa kommer som dödar barn, då får vi väl offra dina och andras barn?

Har du små barn så kommer vi vara ur det här långt innnan de kommer ut på arbetsmarknaden. Det kommer vara klart värre för de som förlorat jobb nu och de som kommer att gå i pension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av codegear:

Att det sprider sig så ofantligt mycket i Italien beror mycket på att 40 % av befolkningen håller sig inte till restriktionerna. Se på Kina där de har kört med järnhand och folket vågar inget annat än att lyda och landet har därmed lyckats mycket bra. Säga vad man vill om diktaturstater men i sådana här situationer hjälper det.

Sydkorea är inte en diktatur och de ser ju att klara av det. Det behövs inte vara en diktatur för att få folk att lyssna och följa råd. Men en stor del av världen, inklusive Sverige, är fylld av egoister och idioter....

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Bekräftat av CDC och färsk ny studie för ett par dagar sedan: CoVid-19 kan "leva" upp till ett par timmar och ett par dagar
Källa: https://sciencebasedmedicine.org/more-covid-19-news/ (som i sin tur länkar till studien och övriga organ)

CoViD-19 "lever" cirka så här länge på följande vis:
- upp till 3 timmar i luften via partiklar som den "fastnat" i efter upphostning
- upp till 24 timmar på pappersförpackningar (rekommendation att vänta 1 dag när du fått ett paket i brevlådan)
- upp till 2-3 dagar på plast och rostfritt stål
(personligen skulle jag vilja veta hur länge det kan fastna på saker som kläder och oliika klädesmaterial så man vet hur man ska göra med kläder man vart ute med om man inte har möjlighet att tvätta dem direkt)

Heller dessa än upp till 9 dagar på ytor som hävdades tidigare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dem8n:

Den egentliga siffrar kommer vi aldrig att få veta, för en vecka sedan trillade det väl in svar på tester som gjordes innan restriktionen att endast svårt sjuka testas.

Är antalet som ligger på lasarettet här i Umeå just nu, hur många som är sjuka hemma får vi nog aldrig veta,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Alltså, nu är inte jag moderator eller kopplad till forumet rent allmänt mer än att jag skriver en del här, så du bör inte ta min uppfattning som en sanning för vad som gäller på forumet. Jag tror att det är här som källkritiken kommer in

Sedan så kan det vara bra att citera hela texten och inte bara välja ut en liiiiten del av det jag skriver. Jag skulle personligen klassa det som ganska dålig stil. Om du ska citera mig så får du gärna ta med helheten så du får med kontexten, annars är det rätt meningslöst.

Men jag ser positivt på det och väljer att citera dig:
Vad bra att du tycker det!

Du har helt rätt, jag ska sluta med det, ibland när folk skrivit väldigt långa inlägg kan det hända att jag klipper ut den delen jag vill kommentera men risken är att det blir väldigt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Du har helt rätt, jag ska sluta med det, ibland när folk skrivit väldigt långa inlägg kan det hända att jag klipper ut den delen jag vill kommentera men risken är att det blir väldigt fel.

Jo, det kan vara ett dilemma ibland hur mycket man ska ta med när man citerar. Jag kopierar helt fräckt det som jag sett en del andra göra - dvs att man tar med hela stycket man vill kommentera, men fetar och/eller kursiverar den biten som man är fokuserad på. Då får man med kontext men kan peka på just det stycket man vill kommentera.

Permalänk
Medlem

Folding@home verkar gå som tåget, jag vet inte hur mycket det hjälper, men det är ju kul att de fått sånt gensvar (en ökning med en faktor 12 sedan de lade till coronavirusforskning!)

Permalänk
Lego Master
Skrivet av filbunke:

Så varför skall alla barnlösa och de vars barn nu är äldre bry sig om dina barn? De kanske hellre vill ha jobb och god utveckling på börsen? Så om något nytt illa kommer som dödar barn, då får vi väl offra dina och andras barn?

Har du små barn så kommer vi vara ur det här långt innnan de kommer ut på arbetsmarknaden. Det kommer vara klart värre för de som förlorat jobb nu och de som kommer att gå i pension.

Men hur ska vi få en vettig börs utan arbetsplatser för man har fått stänga flera branscher helt i flera månader?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Så varför skall alla barnlösa och de vars barn nu är äldre bry sig om dina barn?

Rent cyniskt sett? För att samhället ska fungera och ekonomisk tillväxt fortsätta så behövs de barnen. Det finns en tydligen trend med att en åldrande befolkning förr eller senare påverkar tillväxten negativt. Så tom den extreme egoisten utan egna barn bör se någon nytta med att värna om och främja barn samt yngre, då man indirekt vinner på att samhället presterar bättre rent ekonomiskt på sikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Rent cyniskt sett? För att samhället ska fungera och ekonomisk tillväxt fortsätta så behövs de barnen. Det finns en tydligen trend med att en åldrande befolkning förr eller senare påverkar tillväxten negativt. Så tom den extreme egoisten utan egna barn bör se någon nytta med att värna om och främja barn samt yngre då ett man indirekt vinner på att samhället presterar bättre rent ekonomiskt på sikt.

Alla barn kommer inte dö.

Det andra är ju varför skall någon medelålders/äldre bry sig om klimatet, de kommer ju ändå vara döda innan vi drabbas av den fulla effekten. Bara att elda på med oljan!

Permalänk
Medlem

Märker inte av någon Covid-19 här ute i skogen. Kan röra mig fritt helt riskfritt. Men måste till Göteborg på torsdag och hoppas jag inte träffar på en corona på gatan där. Annars så stänger jag av mobilen och lämnar datorn har Corona aldrig funnits och jag slipper ha ångest över detta. Men får nog min beskärda del av denna ångest när jag börjar arbeta på fredag.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Men hur ska vi få en vettig börs utan arbetsplatser för man har fått stänga flera branscher helt i flera månader?

Världen har återhämtat sig tidigare från börskracher, krig, osv. Något skäl till varför det inte skulle ske den här gången?

Edit: och om inte så får vi väl göra som tex aztekerna, maya, och inka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Tror fortfarande att detta blir väldigt tufft för Stockholm, att rekommendera att de som kan att jobba hemmifrån att göra det var dock ett bra drag, då det är otroligt tätt med folk på tunnelbana/pendel/buss vanligtvis. Känns som kollektivtrafiken är underdimensionerad för det antal som bor här. Iaf under rusningstid när folk ska till/från jobbet.

Dock när jag besöker mitt förortscentrum c.a 20 minuter utanför centrala Stockholm så har det inte direkt minskat med folk som är ute och rör sig, vi har väll 3 matbutiker, 5-6 restauranger och lite diverse butiker och det är fullt med folk, även äldre 70+ så jag tror inte folk generellt har tagit det här på allvar ännu.

Just nu rör jag inte mig runt så mycket, så jag är osäker på hur det ser ut på andra håll, men man misstänker att det är likadant i andra förorter, är lite intresserad av hur det ser ut i Centrala Stockholm.

Ja, det är väl rätt i det nuvarande osäkra läget att så många som möjligt ska jobba hemifrån men samtidigt får det inte så stor verkan om inte hela familjen lever lika strikt, mitt intryck är att ganska många brister. Visst, man kanske skyddar just kontoret/arbetsplatsen från att smittas ner (vilket så klart är bra!) men frågan är hur stor skillnaden det gör för Corona smittningen i det stora hela om inte hela familjen är lika strikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Alla barn kommer inte dö.

Nu handlade ju dock den ursprungliga diskussionen om det ekonomiska argumenten och när kostnaden blev för stor, inte om barndödligheten. Min poäng var att det finns en mycket större samhällskostnad när barn dör än när någon i pensionsåldern och uppåt trillar av pin. En kostnad som berör oss alla oavsett om vi har barn eller inte. Hade dödligheten hos barn varit i den nivån som vi nu ser vid ålder av 80+ så hade hade hela samhället flippat. Och med all rätt ska tilläggas, då "kostnaden" hade varit astronomiskt mycket större även om antalet förlorade liv varit liknande.

Ett annat sätt att se på det är kostnaden i antal förvänta år man har kvar att leva, t.ex svininfluensan 2009 hade en större kostnad i "år" än en vanlig influensasäsong (trots den lägre dödligheten) pga att dom som dog framförallt var yngre.

Permalänk
Medlem

Fast det där stämmer väl inte? Vad jag kan läsa mig till är det inga planer på nedlåsning i Ryssland, men tror definitivt att Ryssland skulle kunna göra det precis som kina gjorde

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ja, det är väl rätt i det nuvarande osäkra läget att så många som möjligt ska jobba hemifrån men samtidigt får det inte så stor verkan om inte hela familjen lever lika strikt, mitt intryck är att ganska många brister. Visst, man kanske skyddar just kontoret/arbetsplatsen från att smittas ner (vilket så klart är bra!) men frågan är hur stor skillnaden det gör för Corona smittningen i det stora hela om inte hela familjen är lika strikt?

Jodå, det hjälper även om inte alla inom är familjen är strikta. Familjen kanske blir smittad, men den bidrar mindre till att smitta andra.

Permalänk
Medlem

I Wuhan svetsade de tydligen dörrarna för en del beonde så att de inte skulle kunna gå ut, kan bli svårt att realisera i Sverige.

Källa:
https://www.svtplay.se/video/25762164/coronaviruset

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jodå, det hjälper även om inte alla inom är familjen är strikta. Familjen kanske blir smittad, men den bidrar mindre till att smitta andra.

Ok, ja, det är klart, om man nu skulle få skiten, ju mindre människor man träffar ju mindre smittas. Men risken att man själv slås ut av viruset och får det tufft att jobba (även hemifrån) finns ju om inte övriga familjen är lika strikt, men man smittar dock inte övriga arbetskamrater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Fast det där stämmer väl inte? Vad jag kan läsa mig till är det inga planer på nedlåsning i Ryssland, men tror definitivt att Ryssland skulle kunna göra det precis som kina gjorde

Passar väl perferkt inför hans "omval" folkomröstning, om ingen är där för att rösta så kan han bli vald 12 år till framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Du verkar vara en av få här som isolerar sig föredömligt.

Av ren nyfikenhet, hur sköter du din mathantering?

Bor du ensam (?) då är det ju lite enklare.

Hitta någon som handlar åt dig, kan inte en släkting, bekant, eller granne göra det så finns det ju folk som erbjuder att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Hitta någon som handlar åt dig, kan inte en släkting, bekant, eller granne göra det så finns det ju folk som erbjuder att göra det.

Du lever själv så och idkar totalisolering? Kul att se att det finns folk som verkligen gör det även om ni tyvärr inte verkar vara så många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Experterna säger att det är bra att röra sig utomhus, och så länge man inte är för närgången andra och drar ner på sina sociala kontakter så ska det inte vara någon fara. Det sämsta är väl om det blir trängsel inomhus (inkl. kollektivtrafik), så det ska man absolut se upp med.

Idag är det fint väder, så det är många som passar på att ta en promenad. Det är bra för hälsan (och därmed även för motståndskraften mot virus).

New York (staden, inte delstaten) börjar få problem, det är för många som är ute och rör på sig i parker osv, vilket innebär att de inte håller ordentligt avstånd. Så där kan det mycket väl komma regler även för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Du idkar själv totalisolering? Kul att se att det finns folk som verkligen gör det även om ni tyvärr inte verkar vara så många.

Oberoende av vad jag gör så är det väl så man sköter det? Inte särskilt svårt.