Har jag rätt att reklamera telefonen?

Permalänk

Har jag rätt att reklamera telefonen?

Köpte min Google Pixel (första gen) December 2017. Nu börjar mikrofonen allt oftare sluta fungera på min telefon, den andra parten hör mig inte i andra änden (detta är ett allmänt fel på telefonen som Google erkänt). Har jag rätt att reklamera den hos CDON där jag köpte den från?

https://www.lifewire.com/fix-google-pixel-problems-4178480

Permalänk
Medlem

De har väl 3 försök på sig att fixa den sedan är det pengarna tillbaka

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Köpte min Google Pixel (första gen) December 2017. Nu börjar mikrofonen allt oftare sluta fungera på min telefon, den andra parten hör mig inte i andra änden (detta är ett allmänt fel på telefonen som Google erkänt). Har jag rätt att reklamera den hos CDON där jag köpte den från?

https://www.lifewire.com/fix-google-pixel-problems-4178480

Ja.

Skrivet av Spiffman:

De har väl 3 försök på sig att fixa den sedan är det pengarna tillbaka

Det är inte relevant när det gäller reklamationsrätten.

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

De har väl 3 försök på sig att fixa den sedan är det pengarna tillbaka

Skrivet av Andreaz1:

Ja.
Det är inte relevant när det gäller reklamationsrätten.

CDON ville inte ta in den sist, försökte för ett halvår sedan. Kan jag överklaga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

CDON ville inte ta in den sist, försökte för ett halvår sedan. Kan jag överklaga?

Enklast brukar vara om man får tag på någon att prata med. Nu har jag inte koll på CDON's rutiner, de kanske inte ens har telefonsupport?

Annars sätt det i pränt så du initierat ärendet i skriven form med, och nekar de dig igen så återkom med anledning till varför de säger nej. Nästa steg är väl ARN om de skulle neka osakligt.

:edit: om det är ett erkänt fel, finns det från någon officiell källa att så är fallet? Hänvisa till det. Vad sa de när de nekade dig förra gången?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

CDON ville inte ta in den sist, försökte för ett halvår sedan. Kan jag överklaga?

Vad sa de isf?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Vad sa de isf?

Jag har tyvärr inte kvar konversationen. De sa att garantin har gått ut och att jag ej har rätt att utnyttja garantin. Dumt av mig att inte försöka reklamera den redan då men jag gör ett nytt försök.

Mikrofonen blir bara sämre och sämre. Snart är telefonen obrukbar som telefon.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag har tyvärr inte kvar konversationen. De sa att garantin har gått ut och att jag ej har rätt att utnyttja garantin. Dumt av mig att inte försöka reklamera den redan då men jag gör ett nytt försök.

Mikrofonen blir bara sämre och sämre. Snart är telefonen obrukbar som telefon.

Garanti och reklamation är olika saker. Garanti är frivilligt från tillverkaren, reklamation har du rätt att göra i tre år och det enligt lag.

Permalänk
Medlem

Du har rätt att reklamera. De kan inte neka detta. Rätten innebär inte att du får nånting. De kan ju bara säga att felet inte är ursprungligt om de vill och kräva dig på 500 spänn endast för detta utan att egentligen göra nåt fel. Det är väldigt vanligt.
CDON kommer inte att ge dig rätt då deras garanti har gått ut och som de allra flesta företag så ger de inte en kund nånting mer om de inte måste eller om inte fallet är självklart. Du får gå via ARN om du vill komma nånstans med detta. Samla så mycket information du kan om felet eller be en oberoende servicefirma kolla på telefonen och ge dig en åsikt.
Frågan är om det är värt det för en så passa gammal telefon. Värdet är inte så högt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Garanti och reklamation är olika saker. Garanti är frivilligt från tillverkaren, reklamation har du rätt att göra i tre år och det enligt lag.

Visst men nu blir jag osäker om det är värt att göra det när killen härunder skriver att det ej är det.

Skrivet av killawife:

Du har rätt att reklamera. De kan inte neka detta. Rätten innebär inte att du får nånting. De kan ju bara säga att felet inte är ursprungligt om de vill och kräva dig på 500 spänn endast för detta utan att egentligen göra nåt fel. Det är väldigt vanligt.
CDON kommer inte att ge dig rätt då deras garanti har gått ut och som de allra flesta företag så ger de inte en kund nånting mer om de inte måste eller om inte fallet är självklart. Du får gå via ARN om du vill komma nånstans med detta. Samla så mycket information du kan om felet eller be en oberoende servicefirma kolla på telefonen och ge dig en åsikt.
Frågan är om det är värt det för en så passa gammal telefon. Värdet är inte så högt.

Skillnaden är ju att Google har erkänt problemet. Felet händer inte varje gång jag ringer men ofta, det går inte ens att ringa ut utan telefonappen hänger sig några sekunder, sedan får jag ett felmeddelande och när den andra parten svarar så hör denne inget från min sida. En oberoende servicefirma är helt onödigt att kontakta men jag ska definitivt kontakta ARN. I USA betalade Google ut böter men jag är tveksam i detta fall att jag kommer få någonting utav detta annat än en telefon som inte fungerar att ringa eller ta emot samtal med för det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Visst men nu blir jag osäker om det är värt att göra det när killen härunder skriver att det ej är det.

Skillnaden är ju att Google har erkänt problemet. Felet händer inte varje gång jag ringer men ofta, det går inte ens att ringa ut utan telefonappen hänger sig några sekunder, sedan får jag ett felmeddelande och när den andra parten svarar så hör denne inget från min sida. En oberoende servicefirma är helt onödigt att kontakta men jag ska definitivt kontakta ARN. I USA betalade Google ut böter men jag är tveksam i detta fall att jag kommer få någonting utav detta annat än en telefon som inte fungerar att ringa eller ta emot samtal med för det mesta.

Då bär du ta upp det med Google. Cdon har ju inget med det att göra.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det är inte relevant när det gäller reklamationsrätten.

Regeln är sedan 30 år tillbaka att man kan få pengarna tillbaka (häva köpet) efter två misslyckade försök och det har med just reklamationsrätten att göra. Tre försök hade med tiden innan dess att göra, alltså början av 80-talet och tidigare. Du behöver inte vänta tills du reklamerar för fjärde gången för samma fel för att häva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Då bär du ta upp det med Google. Cdon har ju inget med det att göra.

Nej, man reklamerar mot återförsäljaren. Sen får ÅF säga att Google snackar skit och neka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, man reklamerar mot återförsäljaren. Sen får ÅF säga att Google snackar skit och neka.

Jo men det är att göra det onödigt svårt för sig själv i ett sånt här fall där butiken redan har sagt nej.

Skrivet av Petterk:

Regeln är sedan 30 år tillbaka att man kan få pengarna tillbaka (häva köpet) efter två misslyckade försök och det har med just reklamationsrätten att göra. Tre försök hade med tiden innan dess att göra, alltså början av 80-talet och tidigare. Du behöver inte vänta tills du reklamerar för fjärde gången för samma fel för att häva.

Detta är ingen regel. Det är en praxis från ARN där de rekommenderar detta förfarande. Butiker behöver inte göra så här och som kund behöver man faktiskt inte följa praxisen heller om man inte vill, även om det blir väldigt svårt att försöka komma förbi det då det är så välanvänt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av killawife:

Då bär du ta upp det med Google. Cdon har ju inget med det att göra.

Skrivet av Petterk:

Regeln är sedan 30 år tillbaka att man kan få pengarna tillbaka (häva köpet) efter två misslyckade försök och det har med just reklamationsrätten att göra. Tre försök hade med tiden innan dess att göra, alltså början av 80-talet och tidigare. Du behöver inte vänta tills du reklamerar för fjärde gången för samma fel för att häva.

Skrivet av Petterk:

Nej, man reklamerar mot återförsäljaren. Sen får ÅF säga att Google snackar skit och neka.

Skrivet av killawife:

Jo men det är att göra det onödigt svårt för sig själv i ett sånt här fall där butiken redan har sagt nej.

Detta är ingen regel. Det är en praxis från ARN där de rekommenderar detta förfarande. Butiker behöver inte göra så här och som kund behöver man faktiskt inte följa praxisen heller om man inte vill, även om det blir väldigt svårt att försöka komma förbi det då det är så välanvänt.

Tack killawife! Vi får se vad CDON säger. Annars får jag vända mig till ARN. Jag köpte denna mobil för knappt två år sedan. Att den nu slutar fungera som telefon gör mig verkligen ledsen. Jag älskar den trots att den inte får några fler uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Jo men det är att göra det onödigt svårt för sig själv i ett sånt här fall där butiken redan har sagt nej.

Detta är ingen regel. Det är en praxis från ARN där de rekommenderar detta förfarande. Butiker behöver inte göra så här och som kund behöver man faktiskt inte följa praxisen heller om man inte vill, även om det blir väldigt svårt att försöka komma förbi det då det är så välanvänt.

Du kan inte reklamera till tillverkaren, det är omöjligt.

Det är också från rättsfall där de prövat KKöpL. Måste givetvis handla om något som är väsentligt för dig. Det om tre försök och hävning vid fjärde gången var med den gamla lagen som ersattes 1990.

Ytterligare så handlar ARNs rekommendationer om just reklamation, det har inget med garanti att göra.

Permalänk
Medlem

Nej det är inte alls omöjligt. Men det är faktiskt inte det jag menar. Om nu Google har erkänt detta som ett vanligt fel så kan man ju faktiskt vända sig till dem för att få ett utlåtande som man sen kan använda i sin vidare reklamationsprocess.

Och som jag skrev tidigare så har inte KKL något om två, tre eller fyra försök att göra, det existerar inte ens där utan är som jag skrev en praxis som ARN använder sig av.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Nej det är inte alls omöjligt. Men det är faktiskt inte det jag menar. Om nu Google har erkänt detta som ett vanligt fel så kan man ju faktiskt vända sig till dem för att få ett utlåtande som man sen kan använda i sin vidare reklamationsprocess.

Och som jag skrev tidigare så har inte KKL något om två, tre eller fyra försök att göra, det existerar inte ens där utan är som jag skrev en praxis som ARN använder sig av.

Det är omöjligt eftersom reklamation är något som handlar om KKöpL och enbart kan göras mot ÅF.

ARN har det som praxis p.g.a. rättsfall där KKöpL har tolkats i rätten och du kan ta det vidare dit. Vidare följer de flesta ÅF ARNs rekommendationer när du väl har ett eget beslut därifrån. Eftersom du reklamerar mot ÅF har inte detta något med tillverkaren och deras garanti att göra.