Permalänk
Medlem

Primär disk

Hej, jag köpte ett nytt SSD idag och har kunnat klona rätt och allt, men jag har svårt att få de nya ssd:et att bli " main" hard driven. jag trycker f2 när datorn startas och den nya hårddisken kommer inte upp där man kan ändra på prioritering av boot eller vad det nu heter.

kan någobn hjälpa mig? köpte nytt ssd för att kunna uppgrader min w 8.1 till windows 10

***** Hej jag håller på att få panik.. nu vill inte den vanliga starta jag får meddelandet
” the boot configuration data for your pc is missing or contains errors ”

Det hände innan på det nya ssdet MEN NU HÄNDER DET Å MIN GAMLA... jag vet inte vad jag ska göra ************************

LÖSTE PROBLEMET på något vänster.. tror jag förstörde windows genom att göra min c:disk till aktiv partition.

nu vågar jag dock inte röra datorn om inte någon kommer med en noggrann förklaring hur jag byter main drive.

Permalänk
Medlem

@Bonquva:
Efter man har klonat en OS disk, så stänger man av datorn (om inte kloningsprogramet gör det åt en) och kopplar bort den gamla.

Kloningsprogramet bör ha visat en varning (speciellt om man väljer att även klona "boot sektorn") om att man inte bör ha båda inkopplade samtidigt efter att kloningen är klar.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: hmm, så jag ska formatera de nya ssdet igen. sen klona om den. när den klonat färdigt ska jag stänga av datorn, ta ut mitt gamla ssd och ha kvar de nya? var det de enda jag gjorde fel? att jag borde ha tagit ut de gamla??

Permalänk
Medlem

@Bonquva:
Fråga nummer 1,
Vad har du använt för kloningsprogram? Det är väl inte så att du kopierat alla filer från en disk till en annan?

Fråga nummer 2,
Finns det någon särskilld orsak till varför du vill klona systemdisken istället för att bara installera en ny Windows 10 på den nya disken?

Enligt din andra tråd så har du Windows 8.1. Kom datorn med 8.1 eller har du köpt det extra?
Hursom så bör Windows-nyckeln för denna vara kopplad till identiteten för moderkortet.
Som jag förstått det, så ska det bara vara att installera en ny version av Windows 10, och så kommer den automatiskt plocka upp Windows-nyckeln från UEFI och aktivera den.
En fräsh installation av Windows 10 är bättre än en uppgraderad version.

Permalänk
Medlem

@Viita: Jag har använt macrium för att klona

jag kan inte installera windows 10 utan att redan ha 8.1. Jag måste uppdatera 8.1 det går inte att hämta 10, sen vill jag också ha kvar allt som är på min C:disk redan. vill bara byta vilken min "main" drive är.

jag köpte datorn med w 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonquva:

@Belzader: hmm, så jag ska formatera de nya ssdet igen. sen klona om den. när den klonat färdigt ska jag stänga av datorn, ta ut mitt gamla ssd och ha kvar de nya? var det de enda jag gjorde fel? att jag borde ha tagit ut de gamla??

Ja, du ska bara ha kvar den nya, dock så beroende på hur bra programet är på att klona (vet inget om hur Macrium fungerar) så kan det hända att du måste köra en startup reperation på den nya disken.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Bonquva:
Du kan inte hämta Win10 för att du inte har tillräckligt med utrymme på disken? Men du har ju en hel extra disk? Du kan ju tillfälligt använda denna för hämta Win10.

Men men, klona hela disken, samtliga partitioner och byt sedan plats på den nuvarande primära disken och med den klonade.
Ha den ursprungliga disken utanför datorn medans du uppgraderar Window, så behöver du inte oroa dig över att innehållet på denna påverkas.

När allt sedan är i ordning, så kan du koppla in den ordinarie disken på en annan port i datorn och den bör dyka upp som sekundär disk utan problem.

Om det är så att du endast kan ha en disk, så förstår jag att du vill klona, annars hade alternativet varit att flytta över dokument och spel till den nya disken, och sedan upgradera windows på den ordinarie disken..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

@Bonquva:
Du kan inte hämta Win10 för att du inte har tillräckligt med utrymme på disken? Men du har ju en hel extra disk? Du kan ju tillfälligt använda denna för hämta Win10.

Det fungerar inte så, Windows använder OS disken för att spara installations-filerna och finns det inte tillräckligt med utrymme på den för dessa så kommer det inte att gå att uppgradera, dessutom så kopieras hela ens befintliga installation till en backup mapp under uppgraderingen, så man måste ha minst lika mycket utrymme ledigt på OS disken som redan används.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Viita:
alright, så nu ska jag sätta in de nya ssdet igen, först formatera (för att den har redan kloningen från förut), sedan klona den igen. När den klonat färdigt ska jag stänga av datorn, sätta de nya ssdet i SATA 1 istället för min originiella och ta ut den gamla ? sedan starta som vanligt?

Permalänk
Medlem

@Bonquva:
Jag skulle göra följande själv, utifall att jag skulle klona.

1. Börja med att klona den gamla disken till den nya.
2. Byta plats på den gamla disken med den nya, koppla ut den gamla disken helt. (Orsak till att koppla ur den gamla? Om något går åt fel kan man alltid koppla tillbaka denna och skapa en ny klon.)
-Eftersom man nu endast har en disk inkopplad, så bör denna väljas som standard bood-disk.
-Om det inte händer så beror det på någon inställning i UEFI/BIOS.
3. Uppgradera Win8.1 på den nya disken till Win10.
4. Verifiera att allt fungerar som det ska.
5. Koppla in den gamla disken på en annan sataport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det fungerar inte så, Windows använder OS disken för att spara installations-filerna och finns det inte tillräckligt med utrymme på den för dessa så kommer det inte att gå att uppgradera, dessutom så kopieras hela ens befintliga installation till en backup mapp under uppgraderingen, så man måste ha minst lika mycket utrymme ledigt på OS disken som redan används.

Det finns absolut ingenting som förhindrar att man tillfälligt skyflar över data till en sekundär disk för att frigöra utrymme. Jag är mycket väl medveten om att det krävs utrymme på system-disken vid uppgradering av OS.

Permalänk
Medlem

@Viita: Tack så mycket ! ska testa det, kan jag sätta in sata kabeln när datorn är på? är rädd att samma problem ska hända om jag har i båda samtidigt. igår fick jag panik då den originella slutade funka även fast jag bara hade original ssd:et inne. vet ej varför den slutade boota också. fick det här meddelandet om o om igen " ” the boot configuration data for your pc is missing or contains errors ”

jag köpte också datorn från webhallen klar och där fanns windows 8.1 med, kan de ha något med saken o göra? att windows är i moderkortet eller de gamla ssdet?

Permalänk
Medlem

@Bonquva:
Nej.
Såvida du inte har specifik "Hot-swap"-utrustning, så skall datorn stängas av när man kopplar ur och in interna diskar för att unvika att något går sönder.

Edit.
Om den nya disken redan har en klonad kopia av din nuvarande, och du inte redan har formaterat den. Varför inte prova att börja med att endast koppla in denna?

Permalänk
Medlem

@Viita: hmm. sant. kan nog testa det, är fortfarande nojjig över att ta ut min originella om den skulle förstöras elr något fast det kan nog inte hända eller?

Permalänk
Medlem

@Bonquva: Av flera skäl bör man vid kloning göra som Belzeder skrev.

I vissa fall är kloningen inte klar förrän man startat datorn från nya Windows disken så den kan fixa det sista. Då kontrollerar man också om man klonat rätt och minskar risken för problemet du hade.

Efter det kan man koppla in gamla igen om man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det fungerar inte så, Windows använder OS disken för att spara installations-filerna och finns det inte tillräckligt med utrymme på den för dessa så kommer det inte att gå att uppgradera, dessutom så kopieras hela ens befintliga installation till en backup mapp under uppgraderingen, så man måste ha minst lika mycket utrymme ledigt på OS disken som redan används.

Skrivet av Viita:

@Bonquva:
Jag skulle göra följande själv, utifall att jag skulle klona.

1. Börja med att klona den gamla disken till den nya.
2. Byta plats på den gamla disken med den nya, koppla ut den gamla disken helt. (Orsak till att koppla ur den gamla? Om något går åt fel kan man alltid koppla tillbaka denna och skapa en ny klon.)
-Eftersom man nu endast har en disk inkopplad, så bör denna väljas som standard bood-disk.
-Om det inte händer så beror det på någon inställning i UEFI/BIOS.
3. Uppgradera Win8.1 på den nya disken till Win10.
4. Verifiera att allt fungerar som det ska.
5. Koppla in den gamla disken på en annan sataport.

Skrivet av panpo98:

@Bonquva: Av flera skäl bör man vid kloning göra som Belzeder skrev.

I vissa fall är kloningen inte klar förrän man startat datorn från nya Windows disken så den kan fixa det sista. Då kontrollerar man också om man klonat rätt och minskar risken för problemet du hade.

Efter det kan man koppla in gamla igen om man vill.

TACK SÅ OERHÖRT MYCKET ALLIHOPA. det löste sig tillslut, jag följde dina steg viita och det funkade utmärkt.
Har dock inte vågat stoppa in det gamla ssdet. ska uppdatera till windows 10 alldeless strax