Räddningspaket för studenter?!

Permalänk
Medlem

Räddningspaket för studenter?!

Har det talats något om hur man har tänkt göra med alla studenter som kommer ut från högskolan nu och inte ha byggt upp någon a-kassa? Alla som blir av med sommarjobbet och inte reder ut hyran mellan terminerna? Hur ser det ut för er andra som studerar?

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Hedersmedlem

Hmm. Det där är inge vidare kul sits.
Men det är inte heller nytt att det examineras folk ut i en lågkojuktur. Vid tidigare lågkonjukturer har det inte funnits specifika åtgärder för just nyutexade. Gissningen är att det blir samma även denna vända.
Det som gäller är att leva på päronen, eller sälja av tillgångar, eller socialbidrag försörjningsstöd.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag antar att arbetsförmedlingen omedelbart skalas upp, där behövs säkert folk, samt att praktikplatser med lön på max 10 000 dyker upp inom många områden. Jag fick själv praktikplats efter gymnasiet, de som inte gick till högskola gick överlag arbetslösa ett tag.
Tror jag tjänade 4000 i månaden kanske?
Jobbade på ett kommunkontor som praktikant. Genomsnittslönen på kontoret var kring 15000. Så min praktikantlön kanske var en 1/3 eller 1/4 av en normal lön. Motsvarar knappa 10000 idag. Innan skatt alltså.
Andra tider då, hyran kunde väl ligga på 1500 istället för 5000, men det var lägre än studielån, men högre än studiebidrag.

Kan tillägga att bättre utbildad McDonaldspersonal än vi hade på 1990-talet kommer vi aldrig att få, men kanske kan det bättra sig nu :-/

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Alla som blir av med sommarjobbet och inte reder ut hyran mellan terminerna?

Har man inget inplanerat i sommar eller riskerar att förlora sommarjobbet så kan det vara en idé att söka några sommarkurser och få CSN. Sista anmälningsdatum är idag. Missar man det så har man kanske tur med sen anmälan på någon kurs framöver.

Räddningspaketen nu handlar om att rädda företag med tusentals anställda från att gå omkull p.g.a. likviditetsproblem - trots att de vanligtvis är lönsamma. För enskilda individer så har samhället redan ett skyddsnät. D.v.s. a-kassa eller försörjningsstöd som nämndes ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Har man inget inplanerat i sommar eller riskerar att förlora sommarjobbet så kan det vara en idé att söka några sommarkurser och få CSN. Sista anmälningsdatum är idag. Missar man det så har man kanske tur med sen anmälan på någon kurs framöver.

Räddningspaketen nu handlar om att rädda företag med tusentals anställda från att gå omkull p.g.a. likviditetsproblem - trots att de vanligtvis är lönsamma. För enskilda individer så har samhället redan ett skyddsnät. D.v.s. a-kassa eller försörjningsstöd som nämndes ovan.

Jag har tänkt att försöka söka gymnasiekurser på distans. Har inte högskoledagar så att det räcker till om jag vill gå vidare till master.
Håller dock tummarna för att jag får arbete i sommar. 10 veckors sommarlov på eftergymnasial nivå är ett skämt. Det kommer nog bli en jobbig sommar för många studenter.

Permalänk
Medlem

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/OpAMOl/coronakrisen-d...

Nu har aftonbladet uppmärksammat problemet. Hoppas att det kommer någon lösning för alla studenter.

Permalänk

Jag tror naiviteten snart släpper. Det finns många som har kommit ut i lågkonjunkturer där de har fått söka akassa, alfakassa, socialbidrag olika bidrag från försäkringskassan osv.
Detta löses och det är inte det som är det stora problemet utan att stora mängder kommer få svårt att få jobb och staten borde underlätta för arbetsgivare att anställa.
Problemet för staten är att de nu både ska ösa extra miljarder på olika projekt samtidigt som de ska minska skatteintäkterna, det är svårt att få denna balans att gå ihop. Adolf Hitler löste det genom att pressa ut mer pengar och jag tolkar att regeringen med alla 8 partier i riksdagen tänker kör samma strategi.

Angående akassa så var det väl minst 15år sedan man fick söka det under sommarledigheten på högskolan?

Permalänk
Medlem

så var det för mig när jag var klar i skolan, satt hemma och spelade minecraft i 1,5 år hos mamma och sökte jobb.

betalade det lilla jag fick från försäkrningskassan till min mor för att klara hyran och matkostnaden, tror det var lite över 3000kr.

annars kan du nog skola om dig till undersköterska illa kvickt finns nog behov där nu.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

så var det för mig när jag var klar i skolan, satt hemma och spelade minecraft i 1,5 år hos mamma och sökte jobb.

betalade det lilla jag fick från försäkrningskassan till min mor för att klara hyran och matkostnaden, tror det var lite över 3000kr.

annars kan du nog skola om dig till undersköterska illa kvickt finns nog behov där nu.

Det sista så är det resursslöseri utan dess like, både för individen och samhället. Det finns hur många som helst som kan bli undersköterskor, där automatikseringen kan också minska ner arbetsbördan.
Nå för de som jobbar med jobb som "alla kan utföra" kan välja att utbilda sig till undersköterska, de andra med längre utbildningar är det bättre att vidareutbilda sig inom sitt område.

Permalänk
Medlem

Ja självklart löser det sig om man kan sitta hemma och löka hos sina föräldrar. Problemet är för dom studenter som inte har någon som kan försörja dom. Vid sommaruppehåll så finns det ingen akassa, alfakassa eller liknande. Jag tror också att socialbidrag är ett jävla meck att få. Vet inte exakt hur det fungerar men man måste ha varit inkomstfri eller med väldigt låg inkomst en tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Jag har tänkt att försöka söka gymnasiekurser på distans. Har inte högskoledagar så att det räcker till om jag vill gå vidare till master.
Håller dock tummarna för att jag får arbete i sommar. 10 veckors sommarlov på eftergymnasial nivå är ett skämt. Det kommer nog bli en jobbig sommar för många studenter.

Kan man alltså få pengar från CSN för gymnasiestudier fast man läser och har läst på högskola-/universitetsnivå? Så var det inte på min tid ivf. Och tycker det verkar väldigt konstigt om så är fallet. Sedan så är det väl inte synd om studenterna? De får väl göra som vi gjorde förr om vi inte klarade oss själva. Man får flytta hem till sina föräldrar helt enkelt. Du är väl medveten om att det har varit dåliga tider förr och det klarade dåvarande studenterna av så det bör väl dagens studenter klara av också. Sedan så är det tänkt att de där pengarna du får från CSN ska du spara en del av så du har att leva av dessa på 12 månader och inte 10 månader. Verkar som dagens studenter har curlats lite väl mycket.

Permalänk
Medlem

@lillaankan_i_dammen: Dock så har vi en fördel i Sverige, vi och våra grannar är några av de länderna i med relativt låg statsskuld inom Europa. Tittar man på länder som faktiskt har råd att ösa ut pengar för att lösa den här krisen så är vi ett av dom, tom om vår BNP skulle sjunka 10-15% så är det svår att se hur vi skulle skuldsätta oss som land till den grad som t.ex Italien har INNAN krisen har lösts.

Permalänk
Skrivet av SexMachine:

Ja självklart löser det sig om man kan sitta hemma och löka hos sina föräldrar. Problemet är för dom studenter som inte har någon som kan försörja dom. Vid sommaruppehåll så finns det ingen akassa, alfakassa eller liknande. Jag tror också att socialbidrag är ett jävla meck att få. Vet inte exakt hur det fungerar men man måste ha varit inkomstfri eller med väldigt låg inkomst en tid.

Visst har de sänkt nivån på högskoleutbildningarna, men söka socialbidrag borde de flesta klara: https://www.vastervik.se/Omsorg-stod-och-hjalp/Ekonomi-social...

Problemet jag ser är att antalet lär höga och det kan bli problem med handläggningstiderna. Så de får väl förenkla processen.

Det studenter borde göra nu är som oss andra och börja spara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Ja självklart löser det sig om man kan sitta hemma och löka hos sina föräldrar. Problemet är för dom studenter som inte har någon som kan försörja dom. Vid sommaruppehåll så finns det ingen akassa, alfakassa eller liknande. Jag tror också att socialbidrag är ett jävla meck att få. Vet inte exakt hur det fungerar men man måste ha varit inkomstfri eller med väldigt låg inkomst en tid.

Det är bara att söka jobb. Biståndet räcker till mat, i praktiken inte till mer. Problemet för föredetta studenter utan någon de kan bo hos är att de inte få bo kvar i studentlägenheterna och inte kan få hjälp med bostad när de har ekonomiskt bistånd. En del kommer alltså få bo på vandrarhem. Svarta hyror kan du inte betala med bistånd.

Sen måste man såklart gjort sig av med alla tillgångar som sparkonton, aktier, fonder och fordon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Kan man alltså få pengar från CSN för gymnasiestudier fast man läser och har läst på högskola-/universitetsnivå? Så var det inte på min tid ivf. Och tycker det verkar väldigt konstigt om så är fallet. Sedan så är det väl inte synd om studenterna? De får väl göra som vi gjorde förr om vi inte klarade oss själva. Man får flytta hem till sina föräldrar helt enkelt. Du är väl medveten om att det har varit dåliga tider förr och det klarade dåvarande studenterna av så det bör väl dagens studenter klara av också. Sedan så är det tänkt att de där pengarna du får från CSN ska du spara en del av så du har att leva av dessa på 12 månader och inte 10 månader. Verkar som dagens studenter har curlats lite väl mycket.

Ja men då så, då tar jag sambo, två barn och en hund och flyttar hem till mamma, eller så tar jag alla dom sparpengar som CSN genererar när man har villa och barn och lever på under sommaren👍

Jag själv har jobbat o 10 år innan jag valde att plugga vidare så jag har mitt på det torra vad gäller ekonomi, men vissa lär få det lite hett om öronen när sommaren kommer☹️ har även en A-kassa som jag valde att behålla under studietiden, glad för det nu, går ju alltid att göra uppehåll och registrera sig som arbetslös om det nu blir så illa som vissa befarar👍

Permalänk
Medlem

@Pirum: Finns inte praktikplatser med lön sedan många årtioenden. Arbetspraktik är oavlönat och du kan behöva använda flera ersättningar och bidrag för att kunna äta och praktisera samtidigt. Dessutom kommer Arbetsförmedlingen säga nej i de allra flesta fallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Ja men då så, då tar jag sambo, två barn och en hund och flyttar hem till mamma, eller så tar jag alla dom sparpengar som CSN genererar när man har villa och barn och lever på under sommaren👍

Jag själv har jobbat o 10 år innan jag valde att plugga vidare så jag har mitt på det torra vad gäller ekonomi, men vissa lär få det lite hett om öronen när sommaren kommer☹️

Har man sambo, två barn och en hund och bor i villa och inte ni tillsammans kan klara av 2 månader utan CSN/sommarjobb så skulle man helt enkelt inte börjat studera. Det är ditt ansvar att se till att du kan klara av det. Det har funnits andra perioder i Sveriges historia som det varit lågkonjunktur, t.ex 90-talskrisen och då klarade folk av det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Ja men då så, då tar jag sambo, två barn och en hund och flyttar hem till mamma, eller så tar jag alla dom sparpengar som CSN genererar när man har villa och barn och lever på under sommaren👍

Jag själv har jobbat o 10 år innan jag valde att plugga vidare så jag har mitt på det torra vad gäller ekonomi, men vissa lär få det lite hett om öronen när sommaren kommer☹️ har även en A-kassa som jag valde att behålla under studietiden, glad för det nu, går ju alltid att göra uppehåll och registrera sig som arbetslös om det nu blir så illa som vissa befarar👍

Har man inga tillgångar som man kan leva på får man väl socialbidrag utan några större problem? Inte så att CSN gör att man har så hög inkomst att man inte skulle kunna får socialbidrag.

Permalänk
Medlem

När jag pluggade förväntades man spara pengar resten av året så man kunde leva på sommaren om man inte jobbade, antar detsamma gäller nu. Att ta examen i en lågkonjunktur är ju aldrig skoj dock.

Permalänk
Medlem

@lillaankan_i_dammen: Försörjningsstöd kommer du troligen inte få något då de kommer räkna dina inkomster 3 månader tillbaka och om du då har haft ersättningar som hamnar över gränsen för försörjningsstöd så kommer det räknas av och anses att du skulle sparat pengar för att ha att leva på senare. Så ska man fortsätta sina studier i höst så kommer man inte få något försörjningsstöd och om du är klar med dina studier nu så kommer du får vänta på att få några pengar en 2-3 månader kanske. Men som sagt var, du får ersättning från CSN utbetald under 10 månader men det är tänkt att dessa pengar ska räcka 12 månader.

Permalänk
Medlem

@Kakann: Nej, det är inte så det fungerar. Har du några pengar alls sparade, eller har något av värde som kan säljas som t.ex en bil eller ett hus/lägenhet så ska detta avyttras först. Sedan så räknar de 3 månader tillbaka och har du då haft ett överskott kontra försörjningsstödets nivå så får du inget förräns detta belopp har "gjorts av med". Har du t.ex fått 12 000 varje månad i ersättning före dina studier avbryts för sommarlov så ska du alltså ha sparat 12000-8000=4000 varje månad och alltså ha 12 000 kr att leva på tills du kan eventuellt få försörjningsstöd. 8000 var ett belopp jag bara tog eftersom det är omöjligt att för mig att veta exakt vilken nivå på ditt försörjningsstöd hamnar på. Sedan kommer du troligen ändå inte få något under sommaren för det är så pass kort tid som blir kvar till du ska fortsätta dina studier i höst så då anses du kunna få tag i det genom att andra hjälper dig.

Kan ta en anekdot från tidigare under mitt liv när jag under en period bodde på en ort och mina föräldrar vill att jag skulle komma hem över jul. Fick då försörjningsstöd. De satte då in 500:- åt mig så jag kunde köpa biljett och komma hem, ToR. Månaden efter så minskades mitt försörjningsstöd med 500:-

Permalänk
Medlem

Jag var nyexad precis när IT-bubblan hade brustit och allting var i fritt fall. Då var det dessutom 3 månaders väntan innan man kunde få alfakassa, som i sin tur var väldigt låg. Fick göra som alla andra och söka alla jobb som gick att få. Bemanningsföretagen frodades, liksom de kommer göra efter den här krisen också. Slutade med att jag aldrig jobbade inom det jag var utbildad för, liksom många andra då det begav sig. Konkurrensen om jobben kommer bli stenhård inom populära yrken och lösdriveribranscher.

När landet börjar öppna upp igen kommer många företag initialt inte våga tillsvidareanställa, men på sina håll kommer behovet av personal ändå vara stort. Jobben omfördelas ganska abrupt i kölvattnet av stora kriser och färre arbetsplatser har råd med kontorspersonal som checkar av sociala medier 60% av sin arbetsdag.

De är många som kommer att få ett bryskt uppvaknande i höst. Inte minst politikerna.

Permalänk
Medlem

Studentboenden brukar köra 10 månaders hyra så tror dom flesta klara sig faktiskt. Vet man redan nu att det kan bli problem så lägg undan så mycket som som möjligt av det som betalas ut nu

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Arbetsförmedlingen fanns när jag gick ur gymnasiet, där kunde man gå på "kurser" (lära sig skriva CV och tänka positivt) och få en slant om man inte lyckades få jobb.
Om man har möjlighet kan man väl läsa någon extra kurs eller så tills det lugnat ner sig igen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Studentboenden brukar köra 10 månaders hyra så tror dom flesta klara sig faktiskt. Vet man redan nu att det kan bli problem så lägg undan så mycket som som möjligt av det som betalas ut nu

Men hur ska de då kunna köpa ny dator? Och inte kan de väl tvingas att inte köpa något roligt för skattepengarna som de får tillbaka?

Permalänk
Medlem

Vårdboenden kräver nog mycket personal nu. Kommunala har inget krav på uska utan går mer på personlighet. Är nog inga problem att hoppa in på något LSS boende då personal får gå hem för minsta lilla symtom. Personal vill ha semester, så sommaren brukar alltid kräva många vikarier. Kan tala från egen erfarenhet som tidigare platsansvarig på ett LSS boende.

Lönen är inte super bra, men det är ett givande jobb där man kan göra stor skillnad för människor som har det tuffare. Sen får man tänka att det är tillfälligt, bättre än att löka på soffan hemma.

Annars är alternativet att flytta hem till päronen och söka varenda jobb som kommer ut. Kontakter är ju givetvis viktigt också. Många jobb får man innan de ens annonserar tjänsterna.

Permalänk
Avstängd

Det stod idag att jordgubbsskörden var hotad då det inte kan komma hit några utländska hjälparbetare men då det gissningsvis kommer finnas många arbetslösa här i landet så borde problemet vara löst. Tyvärr är väl jobbet rätt tungt och säkert dåligt betalt men det är ett jobb.

Det borde gälla svampar, blåbär, lingon och hjortron också så möjligheten finns för mycke jobb ute i det fria.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag tog studenten från gymnasiet år 2009, mitt i efterdyningarna av finanskrisen. Tar min masterexamen nu i början av juni. Det här med tajming tycks inte vara min starka sida 🙈

Det var ett helvete att få jobb förra gången, och jag gissar att det kommer vara lika jävligt nu. Som tur är har jag A-kassa, men såvitt jag vet så får man bara denna under en begränsad tid?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

@Kakann: Du kan inte få CSN och bistånd samtidigt. För en ensamstående som bor själv är ekonomiskt bistånd hyra + a-kassa eller fack + hemförsäkring + 4160 kr. Alla tillgångar du har måste dock vara förbrukade innan du hamnar på den nivån.