Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Micro-lag med nya riggen

Halloj,

Jag satte ihop nya datorn för en dryg vecka sedan. Körde öppet på köksbordet i nästan en vecka då jag väntade på chassi, RAM och CPU-kylare från en andra leverantör. (körde lite gamla grejer så länge) Allt fungerade bra.

I onsdags kom dom sista delarna som jag installerade. (utom chassit) Fungerade bra.

Igår (torsdag) monterade jag in allt i nya chassit. Spelade en del, och allt fungerade bra.

Idag (fredag) flyttade jag datorn från köksbordet till under skrivbordet (där den hör hemma), och den enda skillnaden (som jag kan komma på) är att jag då gick från WiFi till LAN. Och nu har jag micro-lag i WIndows - muspekaren hoppar mellan varven.

Har Googlat, men bara hittat artiklar/inlägg om lag/stutering i spel.

Har kollat aktivitetshanteraren om det är nåt som ligger högt CPU-mässigt, men jag ser inget som sticker ut.

För mig som hållit på med datorer i 30 år blir det här rent av pinsamt. Men jag är desperat.. hjälp?

PS. Kom på nu att jag inte uppdaterat min sidfot. Gör det på en gång.

Tack på förhand.

Tagit bort skrik på hjälp i rubrik /Mod
Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

Det låter spontant som att det är relaterat till nätverkskorten. Prova deaktivera det integrearade kortet i nätverksinställningar.
Hjälper det inte, kontrollera drivrutinerna.
Ibland petar windows in drivrutiner som fungerar sämre än de från tillverkaren.
Det kan även bero på inställningar i själva drivrutinen.
Sist men inte minst, även om det är mycket otroligt, men du kan alltid prova med en annan kabel.

Permalänk

Det är helt sjukt!
Jag tänkte testa att gå tillbaka till WiFi och dra ur nätverkskabeln, bara för att se. Jag hann bara sätta i antenn-anslutningarna så såg jag en skillnad. Jag lät dom sitta i (inkl LAN-kabeln) och.. japp, lagget är borta - peppar peppar.
Jag ropar inte "hej" än. Men nu sitter jag med LAN-kabel och antennerna i (självklart inte inkopplad på WiFi), och har inte haft lagg på över 10 minuter.
Tack Viita. Återkommer..

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB