Fractal Design lanserar chassit Era ITX

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Riktigt snyggt, påminner om ett knubbigt Xbox 360.

https://i.imgur.com/67S6hGk.jpg

Tänkte faktiskt att det såg ut som en spelkonsol.

Snyggt iaf! Nu har ju jag ett miditower och min cpukylare vill jag inte byta, så inget för mig ändå.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Varför har inte det här TG på sidan?
Knappt någon ventilation på sidan ändå ju.

Skrivet av Landelusen:

Jag har ett Fractal Design Define Nano S och kan varmt rekommendera det! Speciellt med ett SFX-nätagg Då får man plats med ett stort 2-slot eller en 3-slots-polygonputtare

  • Med SFX nätaggregat, ATX till SFX addapter och kabelförlängningar är det ett bra chassi.

  • För vattenkylning är det ett bra chassi.

Men för den som bara vill köpa ett vanligt SFF chassi och en vanlig PSU är det inte ett bra chassi.

Skrivet av Landelusen:

men storleken liten.

Nej, det är inte litet, speciellt inte för vad det rymmer för de som inte vattenkyler.
TU150 är betydligt mindre och rymmer längre grafikkort (315mm VS 320mm), tjockare grafikkort (2 slot VS 3 slot) och större luftkylare (160mm VS 165mm).
Streacom DA2 är betydligt mindre och rymmer också 280mm radiator.

Skrivet av Zeedarn:

Känns som att det saknas ventilation.
Jag önskar en Define Nano S med mesh front

Ett Fractal Design Meshify C Nano Dark TG med plats för DTX moderkort och 3 slots grafikkort hade varit något...

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Jag gillar utséendet på den. Plats för portar och på/av-knapp är optimalt för placering på ett skrivbord.
Den blåa påminner mig om Silicon Graphics arbetsstationer från förr, men ...

De kunde gott ha gjort den lite bredare. Nu är man tvungen att använda AIO-vattenkylning om man vill ha bra kylning.

Synd också att Fractal Design's designers inte hade koll på att datorchassin med luftintag i botten behöver höga ben för att få in tillräckligt med luft för luftkylning. Jag använder ett Jonsbo U3 som har samma problem (i grundutförande).

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Snygg låda,definitivt.
Praktisk?
-ICKE!

Bra luftflöde, nej inte om man vill få plats med saker som kräver bra luftflöde.
Skärbrädan vore nog bättre om den inte hade glipor för att ta in vätska i lådan, då hade man både kunnat ställa sin dryck på den och skära tomater.
Med dubbla AIO, en 240mm för CPU i toppen och en 280mm för GPU i botten, kan den nog vara helt ok, men varför i hela Hissingen måste man ha diagonala hål på sidan, de förstör alltihop.

För 1800:- borde GPU AIO ingå.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Ruskigt snyggt tyckte jag, men prislappen var några hundralappar för hög.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Vad gäller luftflöden så återstår det att se hur bra det är. Jag tänker mig att man kör mesh-panelen ovanpå som utflöde, vänder tornkylaren på CPU så att den blåser uppåt, låter GPUn hämta frisk luft i botten och använder fläkten i bakkant som inflöde. Det blir dock varmt i lådan på det sättet, och 120mm gör att de lite större tornen inte får plats, så man får hålla sig borta från att överklocka CPUn om man gör så.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Varför har inte det här TG på sidan?
Knappt någon ventilation på sidan ändå ju.

  • Med SFX nätaggregat, ATX till SFX addapter och kabelförlängningar är det ett bra chassi.

  • För vattenkylning är det ett bra chassi.

Men för den som bara vill köpa ett vanligt SFF chassi och en vanlig PSU är det inte ett bra chassi.
Nej, det är inte litet, speciellt inte för vad det rymmer för de som inte vattenkyler.
TU150 är betydligt mindre och rymmer längre grafikkort (315mm VS 320mm), tjockare grafikkort (2 slot VS 3 slot) och större luftkylare (160mm VS 165mm).
Streacom DA2 är betydligt mindre och rymmer också 280mm radiator.
Ett Fractal Design Meshify C Nano Dark TG med plats för DTX moderkort och 3 slots grafikkort hade varit något...

Haha, älskar hur du bara "vet" saker utan att lyssna in eller försöka förstå vad andra människor skriver ordentligt. "Så är det".För egen del tycker jag det funkar riktigt bra med Nano S, även om jag inte vattenkylt något (ännu).

Det nya chassit som artikeln handlar om känns mer design och mindre kylning, såhär på förhand, men det ska bli spännande att följa recensionen sedan

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Landelusen:

Haha, älskar hur du bara "vet" saker utan att lyssna in eller försöka förstå vad andra människor skriver ordentligt. "Så är det".För egen del tycker jag det funkar riktigt bra med Nano S, även om jag inte vattenkylt något (ännu).

Vilken del av det jag skrev syftar du på?
Jag läste det du skrev att det är bra med SFX nätaggregat.
Men jag vet att det med en normal konfiguration inte är ett bra generellt SFF chassi. Man måste skaffa ett speciellt 2 slots grafikkort, helst med radialfläkt för att få vettig kylning alternativt köpa en speciell strömförsörjning, en adapter till den och förlängningskablar. En massa extra pengar man lika gärna kan lägga på att uppgradera sig till ett Fractal Design Meshify C Mini Dark TG istället.
Jag vet det eftersom att jag kollade på alla recensioner av detta chassi som jag hittade eftersom att jag funderade på att köpa det.

Skrivet av Landelusen:

Det nya chassit som artikeln handlar om känns mer design och mindre kylning, såhär på förhand, men det ska bli spännande att följa recensionen sedan

Recensionerna är ute, föga förvånande var grafikkortstemperaturerna ännu värre än NZXT H1 och Fractal Design Define Nano S.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Riktigt snygga. Hade hoppats på ett nytt förbättrat Nano från Fractal. Tyvärr faller även denna burk, lika så många andra SFF, på luftflödet.
Ett Era meshify däremot hade nog kunnat bli riktigt bra. Man kan hoppas att även detta får mesh-behandling av Fractal framöver.

Visa signatur

Meshify C // Asus X470-f // Ryzen 5 5600X // Noctua NH-U12S // 16GB G.Skill FlareX 3200mhz CL14 // Sapphire Pulse RX 7700XT // Skärm: AOC Q24G2A/BK

Permalänk
Medlem

Gillar utseendet men kylningen verkar riktigt dålig:

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Gillar utseendet men kylningen verkar riktigt dålig:

https://youtu.be/zYZ_iMzozZ0

Skulle priset kunna sänkas hade iallafall jag haft svårt att låta bli. Gillar chassits utseende ju mer jag tittar på den faktiskt.

Moderkort och CPU är stora hinder för min del, inte direkt sugen på att köpa ett nyt X570 ITX moderkort. Än värre med grafikkort, blir svårt med ett 3080Ti eller motsvarande. Blir att fundera lite, finns nog pengar i budgeten för någon form av sidegrade i värsta fall.

Permalänk
Hedersmedlem

Riktigt tjusigt chassi.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Riktigt snyggt, påminner om ett knubbigt Xbox 360.

https://i.imgur.com/67S6hGk.jpg

Lol, var min första tanke också.

Permalänk
Medlem

Ogillar trenden att byta ut separat hörlursutgång och mikrofoningången mot en kombinerad port. Är ju i princip bara in-ear-lurar gjorda till telefoner som passar då, och hur många sitter och spelar med sådana? Låter helt ogenomtänkt enligt mig. Annars tjusigt chassi och jag gillar att atx-nätagg passar då man kan ta med sig sin befintliga nätdel, vill själv gå över till ett mindre chassi men ingen lust att köpa nytt nätaggregat när det befintliga är felfritt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Snyggt, men av vad jag sett av recensioner tyvärr inte bra alls ur temperatursynpunkt. Synd med i mina ögon väldigt tilltalande design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Vilken del av det jag skrev syftar du på?
Jag läste det du skrev att det är bra med SFX nätaggregat.
Men jag vet att det med en normal konfiguration inte är ett bra generellt SFF chassi. Man måste skaffa ett speciellt 2 slots grafikkort, helst med radialfläkt för att få vettig kylning alternativt köpa en speciell strömförsörjning, en adapter till den och förlängningskablar. En massa extra pengar man lika gärna kan lägga på att uppgradera sig till ett Fractal Design Meshify C Mini Dark TG istället.
Jag vet det eftersom att jag kollade på alla recensioner av detta chassi som jag hittade eftersom att jag funderade på att köpa det.
Recensionerna är ute, föga förvånande var grafikkortstemperaturerna ännu värre än NZXT H1 och Fractal Design Define Nano S.

Jag äger ju trots allt chassit, byggt olika setups i det, har läst alla möjliga recensioner och ÄNDÅ rekommenderar det. Visst är det konstigt och nästan rentav fel när du ju vet att motsatsen är sann? Jag tramsar förstås, men min poäng är att din åsikt är lika mycket värd som min och att det ibland kan vara värt att tona ner retoriken lite till förmån för diskussion och/eller lärdom.

Gällande "recensionen" jag syftade till - och fortfarande ser fram emot - är det ju SweClockers egen förstås! Tack dock för beskedet om att andra recensioner finns tillgängliga, ska kolla dem så småningom.

Permalänk
Medlem

Snyggt!! Lite halvdyrt dock.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk

Äntligen något nytt och stiligt från fractal igen! temperaturproblem går alltid att lösa! det här var ju riktigt fint! uppe där med resten av tillverkarna och brottas!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Riktigt tjusigt. Jag gillar att det finns lite lyx alternativ även för oss som kör pc istället för mac.

Skrivet av Bakgrund:

Ogillar trenden att byta ut separat hörlursutgång och mikrofoningången mot en kombinerad port. Är ju i princip bara in-ear-lurar gjorda till telefoner som passar då, och hur många sitter och spelar med sådana? Låter helt ogenomtänkt enligt mig. Annars tjusigt chassi och jag gillar att atx-nätagg passar då man kan ta med sig sin befintliga nätdel, vill själv gå över till ett mindre chassi men ingen lust att köpa nytt nätaggregat när det befintliga är felfritt.

Borde vara enkelt löst med en kabeladapter.
Sedan brukar det väl ofta gå att koppla headsetet direkt till moderkortet, blir även lite snyggare kabeldragning då.

Permalänk
Medlem

Snyggt helt klart och väldigt sugen på det för htpc/lan datorn.
Men blir nog att vänta på version 2 och hoppas dom fixar kylningen som sagt...

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Inaktiv

Ser ut som en bredare Xbox 360. Inte så imponerad av lådan eller dess pris

Permalänk
Moderator
Testpilot

Äntligen händer det nått nytt på denna marknaden!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Lite synd att den är så dyr och har så dålig grafikkortskylning, och inte var mer optimerad för låg ljudnivå. Väldigt snyggt annars och en väldigt lagom storlek för mitt nästa bygge.

Permalänk
Medlem

Snygg design men lite för stort för min smak.. Hade varit mycket intressantare för min del ifall det gick ner mot åtminstone 12L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Riktigt tjusigt. Jag gillar att det finns lite lyx alternativ även för oss som kör pc istället för mac.

Borde vara enkelt löst med en kabeladapter.
Sedan brukar det väl ofta gå att koppla headsetet direkt till moderkortet, blir även lite snyggare kabeldragning då.

Ja det mesta går att lösa med en adapter men lite bökigt att ta fram en adapter, dra ur hörlurarna, koppla in adaptern, sen koppla in hörlurarna och mikrofon-myggan i adaptern, för att sen göra om allt när man är klar med mikrofonen. Onödigt krångligt när det kan lösas med en enkel ingång som varit standard på alla chassin. Ja man kan koppla in det på baksidan men då måste du ju in och pilla i trånga utrymmen i mörker och träffa hålet. Och om du redan har högtalare kopplade till moderkortet och vill kunna ha separata strömmar till dessa och hörlurarna så måste du ha lurarna kopplade tll framsidan med många moderkort pga begränsningar i ljudkretsen. Så "använd en adapter" är en ganska dålig ursäkt för att ta bort något så enkelt som en mikrofoningång.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Ogillar trenden att byta ut separat hörlursutgång och mikrofoningången mot en kombinerad port. Är ju i princip bara in-ear-lurar gjorda till telefoner som passar då, och hur många sitter och spelar med sådana? Låter helt ogenomtänkt enligt mig. Annars tjusigt chassi och jag gillar att atx-nätagg passar då man kan ta med sig sin befintliga nätdel, vill själv gå över till ett mindre chassi men ingen lust att köpa nytt nätaggregat när det befintliga är felfritt.

Nu har jag absolut ingen data på det men så ovanligt är det väl inte. Mitt HyperX Cloud nånting headset har combinerad sladd och det är ju lite av en storsäljare när det kommer till gamingheadsets.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

Snyggt med trä på toppen!

Visa signatur

// Knatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av aToria:

Nu har jag absolut ingen data på det men så ovanligt är det väl inte. Mitt HyperX Cloud nånting headset har combinerad sladd och det är ju lite av en storsäljare när det kommer till gamingheadsets.

Det är nog framtiden, alla konsoler kör också på 2in1 lösningar när det kommer till kablar

Permalänk
Medlem

Snyggt chassi! Blir ju helt klart ett alternativ när jag bygger en ny dator.

Permalänk
Medlem

Gillart, kanske blir ett sådant för det mITX moderkort jag har liggandes!