Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Sänka fläktfart under vad bios vill utan att flasha?

Permalänk
Medlem

Sänka fläktfart under vad bios vill utan att flasha?

Hej kära community!

Jag har lagt lite energi/pengar på att min sub-12 litersdator med mATX (yes, det går!) ska vara tyst med Noctua och sådant gött. Nu är mitt problem att mitt grafikkort, ett Gigabyte GFX 1650 ITX (jag vet, utskrattat) med sin 90mm-fläkt rullar på, ironiskt nog, 1650 rpm (56%) även när det idle:ar och ligger då på 30-32c. Jag kan styra fläktkurvan på allt över 1650 rpm men går inte att få under. Vet inte vad Gigabyte har tänkt här över huvud taget, men så är det.

Jag har googlat på att flasha om till ett bios som tillåter komplett fläktstyrning men läst om flertalet som har försökt och bara fått svart skärm och då jag inte har något mer grafikkort så skulle det vara väldigt jobbigt.

Därför funderar jag på en annan lösning - motstånd. Det jag tänker är att köpa en hona och hane av samma lilla 3-pins-kontakt som fläkten har och sätta på en motstånd (får kanske testa mig fram hur mkt motstånd det ska vara) och på så sätt få ner farten. Det som oroar mig är att bios:et är lite ”Nu går det visst lite trögt - och bara trycka på mer för att få upp till sin längstafart iaf, eller vet ni hur sådant brukar fungera? Eller finns det någon annan vettig lösning som inte blåser garantin (inte återställningsbart så att säga) på kortet tro?

Stort tack på förhand!

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte nämner det så måste jag fråga; har du testat med MSI Afterburner?

Permalänk
Medlem

Japp - enklast lär nog vara att köra med mjukvara från tillverkaren, när kortet annars skulle agera som de" hårdkodat" det till.

PWM-fläktar rapporterar RPM, och därmed skulle nog resultatet bli kontraproduktivt med resistor/varistor... ("Oj vad långsamt fläkten snurrar, måste varva upp den").

Tror du skulle få samma meningslösa resultat med annan mjukvara för fläktstyrning, ex.vis SpeedFan (som jag inte använt på länge, och därför inte vet om just det numera kan styra även GPU'ns).

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Eftersom du inte nämner det så måste jag fråga; har du testat med MSI Afterburner?

Det hade varit det naturliga att testa om jag körde Windows - jag kör Linux (Pop!_OS). Har ett program att styra fläktkurvan där men fungerar bara över 56% - kan ställa lägre i mjukvaran men fläkten vägrar gå längre.

Skrivet av m1k3_dd:

Japp - enklast lär nog vara att köra med mjukvara från tillverkaren, när kortet annars skulle agera som de" hårdkodat" det till.

PWM-fläktar rapporterar RPM, och därmed skulle nog resultatet bli kontraproduktivt med resistor/varistor... ("Oj vad långsamt fläkten snurrar, måste varva upp den").

Tror du skulle få samma meningslösa resultat med annan mjukvara för fläktstyrning, ex.vis SpeedFan (som jag inte använt på länge, och därför inte vet om just det numera kan styra även GPU'ns).

Det är ju inte PWM då det är 3-pins - om jag har förstått det rätt.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Det hade varit det naturliga att testa om jag körde Windows - jag kör Linux (Pop!_OS). Har ett program att styra fläktkurvan där men fungerar bara över 56% - kan ställa lägre i mjukvaran men fläkten vägrar gå längre.

Det är ju inte PWM då det är 3-pins - om jag har förstått det rätt.

Är det 3-pin är det inte PWM, nej. Rent teoretiskt borde det ju gå med motstånd men ska du har ner 56% till en rimlig nivå kommer ju maxvarvtalet sänkas rejält. Finns det utrymme för det? Kortet kommer väl fortfarande dynamiskt ändra spänning till fläkten efter behov eftersom det är temperaturmål snarare än fast spänningskurva gissar jag.

Finns ingen möjlighet att koppla fläkten med adapter till ett fläktuttag på moderkortet istället? Borde väl finnas något Linuxprogram som kan du kan ställa in en egen fläktkurva med.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Är det 3-pin är det inte PWM, nej. Rent teoretiskt borde det ju gå med motstånd men ska du har ner 56% till en rimlig nivå kommer ju maxvarvtalet sänkas rejält. Finns det utrymme för det? Kortet kommer väl fortfarande dynamiskt ändra spänning till fläkten efter behov eftersom det är temperaturmål snarare än fast spänningskurva gissar jag.

Finns ingen möjlighet att koppla fläkten med adapter till ett fläktuttag på moderkortet istället? Borde väl finnas något Linuxprogram som kan du kan ställa in en egen fläktkurva med.

Jag tror det finns utrymme för att sänka en del, och att få ner fläkten från 1650 rpm till typ 1200 rpm hade gjort enorm skillnad för ljudet. Det sitter en 140 mm Noctua-fläkt precis under grafikkortet som blåser upp (testade att köra enbart men - tog bort hela fläktanordningen på grafikkortet men det dök dock inte i kylprestanda).

Det är inte en dum idé - dock har jag slut på fläktuttag på moderkortet.

Jag undrar om grafikkortet har X varv som minimum eller minimum spänning i vbios. Det vore oerhört intressant.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Kan vara så att fläkten inte kommer fungera under 56% då fläktarna kräver en viss minimum-spänning för att de skall snurra över huvud taget.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

Kan vara så att fläkten inte kommer fungera under 56% då fläktarna kräver en viss minimum-spänning för att de skall snurra över huvud taget.

Det tror jag inte ska vara någon fara - faktiskt.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har labbat med att inte driva fläktar från grafikkortet eller andra ställen där de ansluts och ger en varvtalssignal och ibland går det bra, ibland inte men skulle det inte gå bra så kan det gå att lura kortet genom att mata på varvtalspulser så det tror att fläkten ändå är inkopplad där. det kan ju även gå att verkligen plocka bort fläkten och använda nån egen fläkt och man kan också styra luft med nån kanal, det viktiga är ju tempen och inte "originalfläkt"
En krets som simulerar varvtalspulser från en fläkt kan se ut så här

Det är ingen stor eller dyr krets som behövs, 25 kr för delarna...
https://www.electrokit.com/produkt/el-lyt-1uf-50v-85c-o5x11mm...
https://www.electrokit.com/produkt/lm555cn-dip-8-timer/
https://www.electrokit.com/produkt/trimpot-3266y-5k-502-12-va...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har labbat med att inte driva fläktar från grafikkortet eller andra ställen där de ansluts och ger en varvtalssignal och ibland går det bra, ibland inte men skulle det inte gå bra så kan det gå att lura kortet genom att mata på varvtalspulser så det tror att fläkten ändå är inkopplad där. det kan ju även gå att verkligen plocka bort fläkten och använda nån egen fläkt och man kan också styra luft med nån kanal, det viktiga är ju tempen och inte "originalfläkt"
En krets som simulerar varvtalspulser från en fläkt kan se ut så här
https://www.techidiots.net/pictures/projects/fake-fan-sensor/fake_fan_diagram.png/@@images/b2ad04cc-a647-4a9c-a4ff-9dce769eb24d.png
Det är ingen stor eller dyr krets som behövs, 25 kr för delarna...
https://www.electrokit.com/produkt/el-lyt-1uf-50v-85c-o5x11mm...
https://www.electrokit.com/produkt/lm555cn-dip-8-timer/
https://www.electrokit.com/produkt/trimpot-3266y-5k-502-12-va...

Intressant! Simulerar den en höjning eller sänkning eller bara valfritt varvtal?

Det jag inte vet (har skickat frågan till Gigabyte) är om grafikkortets bios bara har en längstaspänning för fläkten - då skulle ett enkelt mostånd fungera eller om den har en min-rpm. Tänker att det första alternativet är mer troligt - right?

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bimbim:

Intressant! Simulerar den en höjning eller sänkning eller bara valfritt varvtal?

Det jag inte vet (har skickat frågan till Gigabyte) är om grafikkortets bios bara har en längstaspänning för fläkten - då skulle ett enkelt mostånd fungera eller om den har en min-rpm. Tänker att det första alternativet är mer troligt - right?

Man vrider på potten för att andra pulsfrekvensen så valfritt värde är väl bästa svaret, en sån krets kan i vart fall simulera varvtalsgivaren på fläkten så man kan koppla bort den verkliga fläkten och kyla med nått man själv totar ihop.
Fläktar och övriga motorer kommer inte att starta om spänningen är för låg och jag har ingen aning om hur originalfläkten uppför sig utan det är sånt man får upptäcka själv när man håller på med sånt här.
Bättre fläktkontrollers brukar starta fläktarna på höga varv så att de garanterat orkar börja rotera och sedan kan de regleras ner till en lägre spänning än det som krävs för att starta dem, varvtalet brukar övervakas och skulle fläkten stanna så kommer den att sparkas igång med full spänning för att sedan återgå till låg spänning och varvtal.
Ett motstånd kommer inte att ge den funktionen, hur avancerat du väljer att göra det är upp till dig men det finns diverse projekt att bygga mer eller mindre avancerade fläktstyrningar med olika typer av enkortsdatorer och microkontrollers om du söker efter det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

...
Det är ju inte PWM då det är 3-pins - om jag har förstått det rätt.

Alright, då är väl läget bättre... varför inte laborera med en thermistor då - istället för bara en enkel resistor...? 🤓

Enda krånglet blir väl att komma underfund med optimal thermistor + placering?

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

Alright, då är väl läget bättre... varför inte laborera med en thermistor då - istället för bara en enkel resistor...? 🤓

Enda krånglet blir väl att komma underfund med optimal thermistor + placering?

Jag tvekar på att kortet skulle klara sig med att stänga av fläkten helt - det jag vill göra är att sänka varvtalet vid idle till typ 1000 rpm. Tror det hade haft en enorm effekt på ljudnivån utan att grafikkortet hade blivit för varmt och sedan kan jag sätta en aggressiv fläktkurva som kickar in när jag gör något gpu-intensivt.

Min nästa plan är att hitta rätt kontakter (en hane och en hona) så kan jag lägga in en motstånd för att få ner varvet vid idle - verkar dock finnas många varianter av JST-kontakten och desto färre ställen där man kan köpa. Några tips där?

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bimbim:

Jag tvekar på att kortet skulle klara sig med att stänga av fläkten helt - det jag vill göra är att sänka varvtalet vid idle till typ 1000 rpm. Tror det hade haft en enorm effekt på ljudnivån utan att grafikkortet hade blivit för varmt och sedan kan jag sätta en aggressiv fläktkurva som kickar in när jag gör något gpu-intensivt.

Min nästa plan är att hitta rätt kontakter (en hane och en hona) så kan jag lägga in en motstånd för att få ner varvet vid idle - verkar dock finnas många varianter av JST-kontakten och desto färre ställen där man kan köpa. Några tips där?

Skit i rätt kontakt och använd kabel med kontakthylsor.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/elektronik/elek...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skit i rätt kontakt och använd kabel med kontakthylsor.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/elektronik/elek...

Svårt för hanen som har små hål där piggarna ska in dock.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bimbim:

Svårt för hanen som har små hål där piggarna ska in dock.

Tror du inte det passar ? Jag har inte misslyckats med att koppla men om du har krav på nån speciell design är det en annan sak men det finns ju dupontkablar med både stift och hylsor i ändarna så funktionen bör inte vara nått problem

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tror du inte det passar ? Jag har inte misslyckats med att koppla men om du har krav på nån speciell design är det en annan sak men det finns ju dupontkablar med både stift och hylsor i ändarna så funktionen bör inte vara nått problem

Ah, jag var lite blind där. Jag testar!

Farsan ska skicka över ett gäng dioder för att sänka volten jämnt över hela spektrumet så kan jag labba fram något. Testat lite mer och fläkten går aldrig över 2000 rpm utan landar på typ 1950 rpm vid maxload ett tag och då cirka 65c. Ställer jag in manuellt in max på fläkten så går den upp till 3000 rpm så om det är någorlunda linjärt så borde jag kunna sänka idle-fläktfarten till runt 1000 rpm (från 1650) och fortfarande kunna ha en fläktkurva som drar upp den till 2000 rpm vid gejming. Det hade nog gjort stor skillnad på ljudnivån vid idle och samtidigt kunnat hantera fulload på GPU:n utan problem.

Återkommer! (ja, jag fattar att detta är mer intressant för mig än för alla er - men kan vara bra att veta vad som fungerar då jag har sett flera som har liknande problem på internet)

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.