Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

rippmaster13 kanske är en sån rysk/kinesisk troll/bot som vill ställa nuvarande regering i dålig dager inför nästa val?

Ja man börjar ju undra. Synd att vi inte har en Robinson funktion och kan rösta bort han från ön :D.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strangeattractor:

doktor = PhD
läkare = MD (medical doctor)

"Doctor" används både för att benämna de som har en doktorsexamen och de som har en läkarlegitimation.

Jag trodde det också men i England verkar man köra Dr för läkare och Mr för kirurger (historiska skäl). I USA är det MD som du skriver.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

Ja man börjar ju undra. Synd att vi inte har en Robinson funktion och kan rösta bort han från ön :D.

Jag undrar när moderatorerna ska börja slå ner på den här typen av inlägg, det börjar bli för mycket nu. Snacka om att ha fått slut på argument för sin egen sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matt76:

Svininfluensan hade dock bara en dödlighet på 0,02 procent i USA. Om Coronas dödlighet slutligen hamnar på 1 procent så snackar vi 600000 döda på 61 miljon smittade. Inte direkt tid att börja ”chilla”.

Värt att notera dock är att den långa dödligheten hos svininfluensan inte berättar hela historien. Dödligheten hos unga personer var mycket högre än hos äldre. Jag tror inte många har några argument att mot att man anser att det är mer tragiskt om någon som är 25 bast dör än när någon som är 8o+ trillar av pin.

En av studierna som publicerades angående dödligheten efter epidemin hade följande att säga.

"This study estimated that 80% of 2009 H1N1 deaths were in people younger than 65 years of age which differs from typical seasonal influenza epidemics during which 80-90% of deaths are estimated to occur in people 65 years of age and older. To illustrate the impact of the shift in the age distribution of influenza deaths to younger age groups during the pandemic, researchers calculated the number of years of life lost due to 2009 H1N1-associated deaths."

Notera speciellt nästa del.

"They estimated that 3 times as many years of life were lost during the first year of 2009 H1N1 virus circulation than would have occurred for the same number of deaths during a typical influenza season."

Då ska man ha i åtanke att svininfluensan hade lägre dödlighet än många andra vanliga influensavarianter (0,05-0,15~). Säger något om hur unga många som dog var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Litet intressant är att man har för USA listat just nu (John Hopkins) 5702 fall med 94 avlidna (nuvarande dödlighet relaterat till insjuknade 1,6%) och 17 tillfrisknade.

I Sverige är det 1190 insjuknade, 7 avlidna (nuvarande dödlighet relaterat till insjuknade 0,6%) och 1 tillfrisknad.
Har svenskar det svårare att bli friska?
https://www.bedug.com/pics/smiley/hide.gif

I Kina är det 81058 insjuknade, 3230 avlidna (nuvarande dödlighet relaterat till insjuknade 4%) och 68798 tillfrisknade.

I Italien är det 31506 insjuknade, 2503 avlidna (nuvarande dödlighet relaterat till insjuknade 7,9%) och 2941 tillfrisknade.

Om Kinas siffror verkligen stämmer så ligger vi på en dödlighet någonstans mellan 3 och 4%. Men det kan vara många faktorer som spelar in, bl.a. mängd luftföroreningar och rökning.

Jag såg något påstående om att blodgrupp skulle spela in för hur sjuk man blev också, och att de med blodgrupp A skulle ha störst risk. (men det är obekräftat), men om någon vill göra en djupare undersökning på blodgruppens relevans för dödlighet så har jag inte något problem med det

Verkar återkommande finnas en poäng att påpeka att dessa siffror inte handlar om insjuknade vs döda, det handlar om BEKRÄFTADE fall vs döda. Bekräftade fall =/= insjuknade. Det som som inte syns i dessa siffror är de rejäla mörkertal men människor som haft väldigt milda symptom och inte blivit testade.

Skrivet av ClintBeastwood:

Kan man bli tvingad att ta vaccinet när det väl kommer?

Har mycket svårt att tro det. Däremot lär det vara ett rejält socialt tryck på att man ska göra det.

Skrivet av Dredd:

Globala procenten för dödsfall är i min mening ganska ointressant när det skilljer så mycket mellan land till land, varje land kommer få en unik situation beroende på hur många som blir smittade samt hur vårdsituationen ser ut i respektive land.

Som redan skrivits så är det i första hand inte pga att det är ett mördarvirus som folk dör, utan folk dör för att det inte finns tillräckligt med vårdplatser samt ventilatorer/respiratorer.

Att det är så många äldre som dör är också till stor del att de väljs bort av läkare, de yngre får vårdplatserna på Intensiv vården framför de äldre.

Lite oroväckande i Sverige dock, 8 har dött, hur många har totalt vårdats på intensivvård? 10-talet? ruskig dålig statistik imo.

Är väl totalt 12 st som fått intensivvård om jag inte missminner mig? Men man kan ju lugnt säga att det statistiska urvalet är alldeles för litet för att dra några slutsatser alls egentligen. Du kan lika gärna säga att det vekar vara ovanligt få som behöver intensivvård till att börja med. 12 av drygt 1000 som bekräftats smittade? Det är långt under de siffror man sett från omvärlden. Men då ska man såklart ha i åtanke att majoriteten av de som initialt smittades var de som kom från sportlovssemester i Italien. Jag kan mycket väl tänka mig att riskgrupperna är klart underrepresenterade där vilket gör att siffrorna totalt sett blir ickerepresentativa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strangeattractor:

doktor = PhD
läkare = MD (medical doctor)

"Doctor" används både för att benämna de som har en doktorsexamen och de som har en läkarlegitimation.

Undantagna är nog "Dr Hook" och "Dr Alban".

Permalänk

@ehsnils: Haha! Jag vissa farhågor att det finns ytterligare några undantag som bekräftar regeln. Dr. Oetker - är hen verkligen doktor eller läkare? Dr Dre?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Undantagna är nog "Dr Hook" och "Dr Alban".

Dr Disrespect

Permalänk

@Implor: Aha ... det kände jag inte till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Jag undrar när moderatorerna ska börja slå ner på den här typen av inlägg, det börjar bli för mycket nu. Snacka om att ha fått slut på argument för sin egen sak.

Nu finns det en återkommande brist på saklighet i vissa inlägg så jag kan förstå att det triggar en del, mig själv inkluderad. Vilket iofs knappast kan ursäkta att man själv skriver osakliga inlägg

Men om man har synpunkter på inlägg så finns det som sagts tidigare av moderatorerna en knapp för att anmäla olämpliga inlägg. Skriver saker som du tycker är olämpliga eller onödigt aggressiva/ickekonstruktiva så är knappen "anmäl" och en vettig motivering bästa vägen att gå.

Hjälp moderatorerna moderera genom att anmäla, det gör i alla fall jag regelbundet när jag ser inlägg som antingen är flamebait, personangrepp, direkt osakligt eller bara rent allmänt otrevligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kan man bli tvingad att ta vaccinet när det väl kommer?

Det kan jag inte tänka mig, men det är nog möjligt att de flesta länder kommer att kräva vaccinationsintyg om du reser, exempelvis. Kanske får du inte komma in på sjukhus, vårdcentralen, etc utan vidare om det är Coronasäsong osv.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Jag kan mycket väl tänka mig att riskgrupperna är klart underrepresenterade där vilket gör att siffrorna totalt sett blir ickerepresentativa.

Om jag minns rätt så var majoriteten av våra fall från Italien vid nån tidpunkt i 40-65 spannet (dom drog upp en slide vid nån av presskonferenserna). Men ja, även om det inte är "ungdomar" som åkt till Italien i första fall så tvivlar jag också på som du säger att dessa människor har speciellt mycket allvarliga hälsoproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strangeattractor:

@Implor: Aha ... det kände jag inte till.

Nä jag trodde exakt som du men vet att det kan skilja sig mellan länder (till massiv förvirring ibland) så kollade lite närmare. Tydligen finns MD i England också men betyder något annat än i USA (inte grävt djupare).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

Låt mig presentera:

https://i.imgur.com/kfFcq4N.png

Alltid lätt att döma och ifrågasätter efteråt. Antagligen har dom gjort helt rätt efter den information och förutsättning man har.

Glöm inte hans tre sidekicks:
- Kunde
- Borde
- Skulle

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Sanna sak för universiteten

Ja lixom Högskola och Universitet är samma sak enligt mig så. Haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Glöm inte hans tre sidekicks:
- Kunde
- Borde
- Skulle

Jesus och de tre vise männen ;).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Implor:

Ja man börjar ju undra. Synd att vi inte har en Robinson funktion och kan rösta bort han från ön :D.

Ja då får man rösta bort merparten av intellektuell evidensbaserad internationell forskning och diverse proffesorer som motstrider fhvm "självmordsstrategi"

Tex rösta bort who, eller varför inte flera ledande proffesorer. Läs gärna.
https://www.gp.se/debatt/den-svenska-strategin-att-låta-coron...

Kallar strategin fruktansvärd i princip. Till och med britternas forskare har nu övergivit sin egen flockimmunitet/suicid strategin. Tycker bara det är extremt märkligt att folk applåderar fhvm när resten av världen försöker skydda sina medborgare. Hittils verkar folk ändå köpa linjen. Ingen opposition ypprat sig heller.

Brukar inte ge mig in i debatter men när 20.000 liv står på spel så är det kanske värt att få lite skit för att belysa verkligheten.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Äntligen en lösning på maskproblemet:

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Ja då får man rösta bort merparten av intellektuell evidensbaserad internationell forskning och diverse proffesorer som motstrider fhvm "självmordsstrategi"

Tex rösta bort who, eller varför inte flera ledande proffesorer. Läs gärna.
https://www.gp.se/debatt/den-svenska-strategin-att-låta-coron...

Kallar strategin fruktansvärd i princip. Till och med britternas forskare har nu övergivit sin egen flockimmunitet/suicid strategin. Tycker bara det är extremt märkligt att folk applåderar fhvm när resten av världen försöker skydda sina medborgare. Hittils verkar folk ändå köpa linjen. Ingen opposition ypprat sig heller.

Så du tror inte att FHM och regeringen, samt övriga partier i riksdagen försöker skydda de svenska medborgarna?

Och en tilläggsfråga bara, vad står fhvm för?

Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Skrivet av e-mad:

Så du tror inte att FHM och regeringen, samt övriga partier i riksdagen försöker skydda de svenska medborgarna?

Och en tilläggsfråga bara, vad står fhvm för?

Inte när de sagt att det är bra om många får sjukdomen ect. Då vill man inte skydda.
Läs länken ovan i min förra post, om du inte förstår så förklarar den helt.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Kanske.

Men ändå värt att påpeka igen att Italien är ett litet land med en folkmängd som är 6 gånger högre än Sverige, och en befolkningstäthet som är nästan 9 gånger högre än Sverige. England har också orsak att oroa sig då de har en liknande folkmängd men har en dubbelt så hög befolkningstäthet än Italien.

Absolut men det skadar inte att följa riktlinjerna utsatta av FHM, som iaktta social distansering och ha god hygien.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Inte när de sagt att det är bra om många får sjukdomen ect. Då vill man inte skydda.
Läs länken ovan i min förra post, om du inte förstår så förklarar den helt.

Faktum är att FHM har aldrig sagt att de ska följa britternas exempel med "folkimmunitet". Du får gärna bidra med en källa till det uttalandet.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Väldigt konstigt inlägg.

H1N1 dödade färre globalt under 2 år (uppemot 575.000) än vad vanlig säsongsinfluensa gör på ett år (uppemot 650.000).
Båda har en väldigt låg dödlighet på 0,3% respektive <0,1%.

CoV-2 närmar sig förvisso "bara" 7000 dödsfall än så länge, men det har bara härjat i en månad och ökningen är fortfarande exponentiell med väldigt få (relativt sett) hotspots. Det är mycket möjligt att det kommer lugna ner sig om någon månad med i backspegeln sett väldigt få dödsfall jämfört med vanlig säsongsinfluensa. Det är dock också väldigt möjligt att det fortsätter att sprida sig över lång tid och orsaka extremt många fler hotspots (tänk Italien-spridning i Sydamerika, Afrika, Indien etc.) med miljontals döda som följd, tack vare sin avsevärt högre dödlighet än både normal influensa och H1N1.

Är det dumt att drabbas av panik?
Absolut, men det är minst lika dumt att komma med siffror dragna ur röven och säga åt folk att "fake news, chilla".

Ja det är ingen som vet hur det kommer att se ut ett par månader framöver. Som du säger, antingen lugnar det ner sig eller så blir det ännu värre.

FHM, sjukvården och forskare arbetar för fullt och gör det bästa dom kan. Men jag menar för oss andra är det onödigt att gripas av panik. Man kan ta försiktighetsåtgärder givetvis men vi kan inte göra så mycket mer. Det var därför jag skrev ”chilla”.

Vi alla kommer dö förr eller senare. Så man ska ta vara på nuet och sluta oroa sig för ingen har något svar ändå. Själv smuttar jag på en härlig GT nu, haha. Skål

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Inte när de sagt att det är bra om många får sjukdomen ect. Då vill man inte skydda.
Läs länken ovan i min förra post, om du inte förstår så förklarar den helt.

Men vart står det att FHM har sagt att det är bra om många får sjukdomen?
Du länkade till en debattartikel...

I debattartikeln du länkade till står det till och med det motsatta, d v s att FHM inte har det som plan;

”Den nuvarande statsepidemiologen Anders Tegnell menade att detta inte är Folkhälsomyndighetens strategi men att "grunden i vår strategi är att försöka få smittan att gå så långsamt som möjligt".”

Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

återigen. fundera på febernedsättande "överhuvudraget" då feber motverkar virus.

Paracetamol borde fungera.Läste något om att man borde undvika Acetalylsyra dvs Treo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kan man bli tvingad att ta vaccinet när det väl kommer?

Jag kommer verkligen inte att göra det frivilligt. Troligen kommer jag att drabbas som av en vanlig förkylning om jag får Covid och isolerar mig då hemma för säkerhets skull. Men jag återsåg ganska nyligen kalla fakta om ungdomar som fick sina framtida yrkesliv och försörjningsmöjligheter förstörda av narkolepsi efter den förra stora vaccinationskampanjen mot en för de flesta harmlös sjukdom. Och de får inte i närheten av en rimlig kompensation för ett förlorat yrkesliv, de flesta av de svårt drabbade får leva kring existensminimum hela livet.

Permalänk
Medlem

22-nyheterna på Tv4, framåt slutet. Ta en titt alla ni som har panik över Corona.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kan man bli tvingad att ta vaccinet när det väl kommer?

Inte en chans. Inte i Sverige iaf. Möjligtvis i uländer som kina, ryssland osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Globala procenten för dödsfall är i min mening ganska ointressant när det skilljer så mycket mellan land till land, varje land kommer få en unik situation beroende på hur många som blir smittade samt hur vårdsituationen ser ut i respektive land.

Som redan skrivits så är det i första hand inte pga att det är ett mördarvirus som folk dör, utan folk dör för att det inte finns tillräckligt med vårdplatser samt ventilatorer/respiratorer.

Att det är så många äldre som dör är också till stor del att de väljs bort av läkare, de yngre får vårdplatserna på Intensiv vården framför de äldre.

Lite oroväckande i Sverige dock, 8 har dött, hur många har totalt vårdats på intensivvård? 10-talet? ruskig dålig statistik imo.

Sen frågan om Sverige kommer att sättas i total karantän eller inte, det är mer eller mindre oundvikligt, vi går just nu mot en global lockdown, majoriteten av länderna kommer stänga sina gränser, och sen inom länderna ytterligare karantän/lockdown.

"Flock" immunitet taktiken är nu kastad ut genom fönstret, självklart blir det fortfarande förmodligen det väldigt väldigt långsiktiga målet (vi pratar år), om inte ett vaccin kommer innan.

7st har väl ändå strukit med?

Och för stunden 12st som fått intensivvårdats.

Källa: https://omni.se/tolv-personer-i-sverige-har-intensivvardats-m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

7st har väl ändå strukit med?

Och för stunden 12st som fått intensivvårdats.

Källa: https://omni.se/tolv-personer-i-sverige-har-intensivvardats-m...

Tyvärr verkar det aktuella antalet vara 8 och förmodligen öka något de kommande dagarna.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3rdeA/coronaviruset-har...

Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS