Permalänk
Medlem

Monitor switch - för gaming och arbete

Hej,

Nu när man rekommenderas att jobba hemifrån hade det varit smidigt att fixa om gaminghörnan så att jag kan koppla in jobblaptopen och sen smidigt byta mellan privata stationära och då laptopen.
Skulle alltså behöva nån sorts Switch för skärmarna (och USB om möjligt) MEN, viktigt att denna inte stryper prestandan, har i dagsläget en ASUS XG32VQR, dvs 1440p, 144hz och freesync. Jag vill alltså inte tappa upplösning eller refreshrate när signalen går genom switchen.

Har ni något tips på en bra switch som klarar av detta? ("Gaming"skärmen körs via Displayport)

Tack så mycket

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Sök på KVM

Permalänk
Rekordmedlem

Är det bara för att klara den här temporära krisen hade jag satsat på en mjukvarulösning som inte kostar något, dvs konfat upp fjärrskrivbordet i win, det lär funka utmärkt att jobba via det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bildmässigt är det väl bara att koppla in bägge maskinerna med lämplig sladd (vilket beror på vad din laptop har för utgångar för bild), det ser ut att iaf finnas tillräckligt med ingångar.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Tänkte säga samma som @whisky, det är väl bara koppla laptop med Hdmi och använda monitorns ingångsväljare för att växla?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jag kör Aten CS782DP. Den funkar upp till 4K@60Hz, dvs vad DisplayPort 1.2 klarar. Jag har aldrig kört den i högre uppdateringsfrekvens med lägre upplösning, men en snabb googling visar att det fungerar i diverse recensioner.

Själva switchen är lite halvpillig att jobba med, speciellt om man behöver uppdatera firmware på den, men det går att lösa. Se bara till att sätta mus och tangentbord i rätt USB-uttag (de är märkta) och läs manualen så ordnar du det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Bildmässigt är det väl bara att koppla in bägge maskinerna med lämplig sladd (vilket beror på vad din laptop har för utgångar för bild), det ser ut att iaf finnas tillräckligt med ingångar.

Skrivet av Starric:

Tänkte säga samma som @whisky, det är väl bara koppla laptop med Hdmi och använda monitorns ingångsväljare för att växla?

Absolut såklart , men det är mycket cleanare och smidigare med att dra allt in i en låda jag bara trycker en knapp på
Så slipper jag byta med USB hubben o dra hålla på med röriga sladdar osv. varje gång jag byter. Men det är absolut en lösning.

Skrivet av mpat:

Jag kör Aten CS782DP. Den funkar upp till 4K@60Hz, dvs vad DisplayPort 1.2 klarar. Jag har aldrig kört den i högre uppdateringsfrekvens med lägre upplösning, men en snabb googling visar att det fungerar i diverse recensioner.

Själva switchen är lite halvpillig att jobba med, speciellt om man behöver uppdatera firmware på den, men det går att lösa. Se bara till att sätta mus och tangentbord i rätt USB-uttag (de är märkta) och läs manualen så ordnar du det.

Tack, ska kolla in den!

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

@Neeon123: Men, om du använder skärmens ingångsswitch (den är väl så clean det går då det inte ens är en extra låda?) så räcker valfri USB-switch för mus och tangentbord. Det blir om inte annat mycket billigare än att hitta en DP+USB-switch som klarar bandbredds- och latens-kraven du har

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@Starric: Jo det får väll bli så, laptopen har bara en port för skärmar (har två) så får hitta nån docka till den isf.
Men jo, om det nu blir dyrt/jobbigt med en switch så får jag köra det "manuellt" och bläddra runt i monitor menyerna istället.
Tack

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Intressant att en skärm som denna inte har något enkelt sätt att välja källa. (Läs snabbknapp på skärmkanten.)
För mig är det oförståligt, särskillt som det är just en "gamingskärm" där det kan tänkas vara både dator och konsol inkopplat samtidigt.
Alla skärmar jag har och har haft, har haft "käll-väljare" på kanten.

Men tack för upplysningen, då vet jag att det är ytterliggare en faktor att titta på vid skärmköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Intressant att en skärm som denna inte har något enkelt sätt att välja källa. (Läs snabbknapp på skärmkanten.)
För mig är det oförståligt, särskillt som det är just en "gamingskärm" där det kan tänkas vara både dator och konsol inkopplat samtidigt.
Alla skärmar jag har och har haft, har haft "käll-väljare" på kanten.

Men tack för upplysningen, då vet jag att det är ytterliggare en faktor att titta på vid skärmköp.

Har faktiskt inte koll på om just denna skärm har möjlighet för snabbknapp att välja källa. Men min sekundära skärm har definitivt inte det.
Ska kolla upp det.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9