Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Surfplatta för spel

Jag funderar på att köpa en surfplatta till sonen 7 år. Tanken är Youtube och spel. Inte mkt annat. Pris omkring 3000:-. Har kollat på bl a Samsung Galaxy Tab A, 10.1" eller 10.5" Har inte riktigt kunnat se vilken som är mest lämpad för spel. Finns det någon annan ni rek. som skulle kunna vara ett alternativ? Tacksam för all hjälp.

Permalänk
Avstängd

Så mycket som det smärtar mig att säga det så är det nog Ipad som gäller om man vill spela. Jag köpte en Lenovo Tab A till min son och det funkar helt ok, men han är bara tre år så han har inte så höga krav. Vill du ändå köra på Android så är väl Samsungs plattor överlag väldigt bra, de är typ de enda som tillverkar plattor som inte är lågbudget.

Permalänk
Avstängd

Ipad är ju att föredra när det gäller sådant.
Apple iPad 10,2" (2019) 32GB ligger ju dock runt 4000:-

Annars är väl Samsung Galaxy Tab A ett ok val, men går ej jämföra om du vill spela något lite mer krävande tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldieOldie:

Ipad är ju att föredra när det gäller sådant.
Apple iPad 10,2" (2019) 32GB ligger ju dock runt 4000:-

Annars är väl Samsung Galaxy Tab A ett ok val, men går ej jämföra om du vill spela något lite mer krävande tyvärr.

Till Youtube är det ju inte särskilt bra med Ipad. För högtalarna är bara på en sida, skärmen är rätt kass och inte 16/9. I alla fall om årsmodell 2019 är hyfsat lik min 2018. Ipad Pro har bättre högtalare och bättre skärm men fortfarande inte 16/9 vilket är att föredra för video.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kör Galaxy A 10,5 till mina barn ( 6 och 8år) De använder dom till spel och film. Inga problem med något spel so far. Bra batteritid är det med.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Till Youtube är det ju inte särskilt bra med Ipad. För högtalarna är bara på en sida, skärmen är rätt kass och inte 16/9. I alla fall om årsmodell 2019 är hyfsat lik min 2018. Ipad Pro har bättre högtalare och bättre skärm men fortfarande inte 16/9 vilket är att föredra för video.

Det håller jag absolut med om.
Det närmaste vettig aspect ratio på Ipad är Ipad pro 11", den har inte 4:3 ratio som alla andra ipad (vilket även ipad pro 12,9" har).

Och samma med högtalarna.

Däremot gäller samma med Samsung Tab med 2 högtalare.
Däremot har Samsung S5E 4 högtalare vilket så klart är långt under Ipad pros prisnivå.

Permalänk
Medlem

Får gå mot strömmen och antingen rekommendera en iPad med senare processor eller en stor telefon på gränsen till phablet. Tablet som produkt är inte populärt och de flesta Androidvarianter jag sett är hyllvärmare med 3 år gamla processorer eller budgetmodeller som ersättare.

IPad kommer ha optimerade spel ett bra tag och kanske tom klarar fortnite även om minecraft kanske är mer aktuellt något år till.
Android-telefoner av förra årets bra modeller är oftast mycket bättre och billigare än den nyaste dyra tableten.

Bara en åsikt.
Jag skulle satsat på Ipad och köpt en del spel för att slippa annonshelvetet och gratisträsket på android,
det finns ju också en del kreativa appar som garageband och liknande som är unika för ios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Bara en åsikt.
Jag skulle satsat på Ipad och köpt en del spel för att slippa annonshelvetet och gratisträsket på android,
det finns ju också en del kreativa appar som garageband och liknande som är unika för ios.

Kör IOS ipad och android telefon upplever ingen större skillnad med annonser. Kör jag gratis appar så är det oftast annonser på båda operativsystem. Annonsblockerare kan man ju använda för webbläsaren om man vill.
Jag köper sällan spel till telefoner eller surfplattor men de gånger jag gjort det så har det varit reklamfritt vad jag kan minnas.
Var skiljer det menar du?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@lunaspice: Jag har själv barn med iPads. Jag testade Android en runda men nej. iOS är mycket lättare för barnen, nerdummat och härligt.

Jag rekommenderar att köpa en ny, begagnade är inte mycket billigare. Säljare har fan ingen koll alls på vad det säljer. Kräver liksom nypris för en 3 generation gammal iPad och sånt.

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle nog också luta åt iPad, trots att den kan vara dyr (beroende på vad du jämför med). Om du väljer iPad, här är köptips just nu:

https://buyersguide.macrumors.com/