Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Val vid köp av HD

Situationen har varit:
1st 80GB SSD för Windows
1st 2TB mekanisk för spel, program och filer
För ett tag sedan la den mekaniska hd:en av. Vad skulle ni byta ut mot?

Det enklaste vore väl att bara köpa ny mekanisk WD Blue 2TB

Alternativet är en SSD på 1TB Samsung 860 QVO 1TB
Men är det värt den extra slanten för hälften utrymme?

Hållbarhet är viktigt. Tacksam för råd!
(Handlar helst i butik, Inet eller Webhallen. Pengar spelar roll).

Permalänk
Medlem

@coae: Det beror på vad hur mycket du lagrar tycker jag. Känner du att du klarar dig på en 1tb ssd så tycker jag du bör köra på det.
Du är säkrare från data förluster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@coae: Det beror på vad hur mycket du lagrar tycker jag. Känner du att du klarar dig på en 1tb ssd så tycker jag du bör köra på det.
Du är säkrare från data förluster.

Sant frågan är om 1 TB räcker, kollade hur mycket utrymme mp3, bilder, filmer osv tog upp (säkerhetskopior på extern), 1TB äts upp ganska fort. Blir nog en 2 TB Mekanisk idag och en större SSD för operativ och vissa program vid senare tillfälle. hmm...

Permalänk
Medlem

Jag bytte ut alla diskar mot 2tb ssd för driftsäkerheten.

Men jag hade nog inte köpt qvo hellre 860 evo som har bättre minnen snabbare eller Crucial mx500 som är ungefär som 860 evo.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

@pompa_kumla: en 2TB SSD hade varit bäst (men dyrt), det blev en mekanisk 2 TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

@pompa_kumla: en 2TB SSD hade varit bäst (men dyrt), det blev en mekanisk 2 TB.

Okej jo det kostar tyvär en del köpte mina förr förra bf men fick dem för 2500 st vilket då var sjukt bra pris

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Skall det vara för arkivlagring - dvs. inte inkopplad mer än enstaka korta tillfäller per och varannan månad så använd snurrdisk - i dubbel upplaga och dubbel upplaga gäller förövrigt också med SSD-lagring.

SSD/Flashlagring är inte alls bra lagringsmedia för data som ligger ej ansluten långa tider mellan inkopplingstillfällena.

För TLC-flash lagring så kan de första felen börja visa sig inom 1 år, för QLC-flash så kan felen börja komma redan efter enstaka månaders liggetid och det är _väldigt_ beroende av temperaturen under förvaringstiden och just när datat skrivs i hur länge det i praktiken håller - ligger SSD-disken på en varm stero/hembioförstärkare eller fönsterbrädet i solsken så kan flash som håller normalt 1 år innan felen börja visas, ge fel inom antal veckor till enstaka månader.

En snurrdisk kan däremot ligga i 50 graders temperatur i 10 år innan data på skivorna börja ha så mycket fel att det börja ge läsfel.

Med andra ord använd rätt lagring till rätt uppgift - SSD som tillfällig förvaring i korta tider och man behöver snabb överföring mellan burkar och inte kan göra det via nätverkssladd - snurrdisk främst för långtidslagring/arkivlagring.

Se dagens snurrdisk som dagens moderna bandbackup-kassetter utan behov av någon bandmaskin.

Permalänk
Medlem

För lagring mekanisk disk för system SSD.

Dock så när vi förnyade san:et på jobbet så blev det SSD diskar i san:et just för att de är betydligt snabbare men där kör vi Raid 6 och där det körs databaser körs på raid 5 med ssd dock inte jätteintensiva databaser.

Mitt generella råd undvik Seagate diskar då de verkar ha sämre kvalité inom samtliga segment.
WD Bättre , Bäst kvalité skulle jag säga HGST (Hitatchi) har på sina diskar, Uppstickare är Toshiba som är nånstans emellan WD och HGST dock ofta väldigt prisvärda tex deras N300 för Nas eller P300 för Desktop bruk.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB