Permalänk
Medlem

Byte av telia router?

Hej!

Har idag tg799vac v2 router som jag fick från telia, har idag ADSL.

Jag vill byta bort denna router mot något annat, vad jah förstått de som går de att byta router utan massa fix, enligt telia support.

Kan jag trycka dit en ubiquiti router rätt upp och ner och få igång mitt internet eller behöver jag något annat?

Telia routern har en DSL port som används, men inte UGS.
Om inte ubiquiti, kan någon tipsa om en vettig router att byta telias mot?

Tar tacksamt emot all hjälp jag kan få, hoppas frågan är klar. Är inte duktigt på detta.
Må gott,
Mvh

Permalänk
Skrivet av dixonk:

Hej!

Har idag tg799vac v2 router som jag fick från telia, har idag ADSL.

Jag vill byta bort denna router mot något annat, vad jah förstått de som går de att byta router utan massa fix, enligt telia support.

Kan jag trycka dit en ubiquiti router rätt upp och ner och få igång mitt internet eller behöver jag något annat?

Telia routern har en DSL port som används, men inte UGS.
Om inte ubiquiti, kan någon tipsa om en vettig router att byta telias mot?

Tar tacksamt emot all hjälp jag kan få, hoppas frågan är klar. Är inte duktigt på detta.
Må gott,
Mvh

Du behöver ett DSL-modem, vilket du säkert kan få på typ Kjell&Co eller Elgiganten för ett par hundralappar. Detta lämnar ifrån sig en vanlig Ethernetanslutning, i vilken du kan plugga in vilken vanlig brandvägg/router du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Du behöver ett DSL-modem, vilket du säkert kan få på typ Kjell&Co eller Elgiganten för ett par hundralappar. Detta lämnar ifrån sig en vanlig Ethernetanslutning, i vilken du kan plugga in vilken vanlig brandvägg/router du vill.

Försöker använda en applikation som heter "Parsec" som möjliggör streaming mellan en dator till en annan, i detta fall en laptop mot våra n gemensamma spel dator så min grabb kan spela spel i sitt rum utan en egen speldator. Men det laggar otroligt mycket och Enligt support så tappar jag packets, vad nu de betyder och härstammar från min router jag fått av telia. Detta är för lokalt nätverk men vill så klart få med mig internet vid byte! Båda datorer är inkopplade mot ethernet cat6 kabel.

I detta fall kan du tipsa om någon dsl router som de säljer eller kan jag på något sätt använda telias router utan att få med mig problemen som de säger den har från den till ny? Grabben vill jätte gärna spela!

Tack för hjälpen, mvh

Permalänk

@dixonk:
Jaha - men då behöver du inte byta något.
Kolla först så nätverkskablarna är OK: Köp en extra Cat6-kabel och testa att byta först den ena och sen den andra maskinens nätverkskabel för att se så det inte var så enkelt.
Om du fortfarande har problem, köp en liten gigabit-nätverksswitch (exempelvis denna: https://www.inet.se/produkt/5404723/d-link-dgs-1005d). Koppla in den i existerande router med en nätverkskabel, och anslut sedan speldatorn och laptopen till switchen. Den ska absolut orka med hastigheten som behövs mellan datorerna.

Permalänk
Medlem

Även om det är en ganska kass router borde den kunna hantera lite strömmande på lokala nätverket. Jag tycker att det låter som att anslutningen tar en omväg och går den via DSL-Internet är det så klart väntat med riktigt dålig prestanda. Kolla att anslutningen mellan datorerna verkligen är lokal, förutom den redan föreslagna sladdkollen, så klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Även om det är en ganska kass router borde den kunna hantera lite strömmande på lokala nätverket. Jag tycker att det låter som att anslutningen tar en omväg och går den via DSL-Internet är det så klart väntat med riktigt dålig prestanda. Kolla att anslutningen mellan datorerna verkligen är lokal, förutom den redan föreslagna sladdkollen, så klart.

Tack så mycket! Jag köpte en kabeltestare och tstade befintliga kablar och dessa var ok ebligt instrumentet. Även testat nya kablar i olika portar i routern utan lycka!

Googlade på routern och liknande fall hittades med folk som använt skrivare och hastighet har dippat.

Om jag köper en switch är jag inte bunden till routern ändå? Eller tar switchen hand om de som strömmar igenom den helt själv? Mvh

Permalänk
Medlem

Har du provat steams inhome streaming?
Parsec ser vid en snabb googling ut att vara en streama över internet tjänst. Vilket skulle kunna förklara lagget.

Permalänk
Medlem

I host delen av Parsec säger de att det behövs 10 Mbit/s per klient.
Hade en tg799vac v2 innan jag fick fiber. Den har 100Mbit/s portar så det borde inte vara ett problem.
Men skaffa en switch med gigabit portar så blir det bli bättre.
Sedan kopplar du alla dina prylar som har kabel till switchen. En port kopplar du till routern.
Inget av din lokala trafik kommer då att använda routern.

Av denna sidan framgår att den bara skall logga på via internet, resten skall gå lokalt:
https://support.parsecgaming.com/hc/en-us/community/posts/115...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Du kan köpa en ny router och använda Technicolor routern som modem. Du bryggar port 1 t.ex och ansluter din nya router där. Då är det den nya som styr nätverket och den får ett externt IP från din ISP genom TG799.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Har du provat steams inhome streaming?
Parsec ser vid en snabb googling ut att vara en streama över internet tjänst. Vilket skulle kunna förklara lagget.

Hej,

Deb gör en initial koll över internet men sen övergår den till lokalt ifall det är lokalt. I detta fall är det de! Har inte testat steam, men får göra det. Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Du kan köpa en ny router och använda Technicolor routern som modem. Du bryggar port 1 t.ex och ansluter din nya router där. Då är det den nya som styr nätverket och den får ett externt IP från din ISP genom TG799.

Med detta koncept så görs absolut ingeting förurom internet på telias router? Mer man söker om den mer dåliga recensioner hittar man! Kanske finns någon sanning i de supporten säger att jag tappsr packets i routern för det lokala!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dixonk:

Försöker använda en applikation som heter "Parsec" som möjliggör streaming mellan en dator till en annan, i detta fall en laptop mot våra n gemensamma spel dator så min grabb kan spela spel i sitt rum utan en egen speldator. Men det laggar otroligt mycket och Enligt support så tappar jag packets, vad nu de betyder och härstammar från min router jag fått av telia. Detta är för lokalt nätverk men vill så klart få med mig internet vid byte! Båda datorer är inkopplade mot ethernet cat6 kabel.

I detta fall kan du tipsa om någon dsl router som de säljer eller kan jag på något sätt använda telias router utan att få med mig problemen som de säger den har från den till ny? Grabben vill jätte gärna spela!

Tack för hjälpen, mvh

Är du säker på att kabeln används för en del laptops kan köra wifi även om kabeln är inkopplad så stäng av wifi på laptopen för att tvinga den att använda kabel.

Skrivet av dixonk:

Med detta koncept så görs absolut ingeting förurom internet på telias router? Mer man söker om den mer dåliga recensioner hittar man! Kanske finns någon sanning i de supporten säger att jag tappsr packets i routern för det lokala!

Om du bryggar smarten så uppträder den bara som ett modem sett till datatrafiken, den fungerar däremot också som tjänstefördelare för tv och som telefoniadapter om du har de tjänsterna.

Smartarna switchar i hårdvara likt "allt" idag så switchning sker i wirtespeed, dvs lika snabbt som om det bara fanns en kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

I host delen av Parsec säger de att det behövs 10 Mbit/s per klient.
Hade en tg799vac v2 innan jag fick fiber. Den har 100Mbit/s portar så det borde inte vara ett problem.
Men skaffa en switch med gigabit portar så blir det bli bättre.
Sedan kopplar du alla dina prylar som har kabel till switchen. En port kopplar du till routern.
Inget av din lokala trafik kommer då att använda routern.

Av denna sidan framgår att den bara skall logga på via internet, resten skall gå lokalt:
https://support.parsecgaming.com/hc/en-us/community/posts/115...

Är detta helt säkert? Ifall routern har problem och jag kopplar på en switch. Typ edgeroutern från unifi så försvinner ev. packet loss eller störningar?
Läser om mycket problem om just routern jag har så hade vart skönt att veta lm man lögger pengar på det så fixas förhoppningsvis problemet.
Billigast för mig är såklart en switch sen plugga resten av grejerna i den men då vill jag inte att allt går igenom switchen och routern ändå trixar till det!
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är du säker på att kabeln används för en del laptops kan köra wifi även om kabeln är inkopplad så stäng av wifi på laptopen för att tvinga den att använda kabel.

Om du bryggar smarten så uppträder den bara som ett modem sett till datatrafiken, den fungerar däremot också som tjänstefördelare för tv och som telefoniadapter om du har de tjänsterna.

Smartarna switchar i hårdvara likt "allt" idag så switchning sker i wirtespeed, dvs lika snabbt som om det bara fanns en kabel.

Jag har idag bryggat telias router, igenom dmz eller vad det heter. Kopplade på unifi ac pro på port4 enligt instruktionerna. I detta fall kan jag då koppla på en switch, sen ac pro i switchen och alla andra enheter så ska det teoretiskt funka bättre? För nu funkar ju fortfarande lan portarna på routern.. wifi är också avstängt på laptopen.. men funkar ytterst dåligt!
mvh

Permalänk
Medlem

@dixonk:
Edgerouter är ingen switch. Det är en router.
Vad vill ha är en billig Gigabit ports switch, typ Netgear GS105 eller Netgear GS108 beroende på hur många enheter du har i huset.

En switch jobbar på det som kallas Layer2. Så alla paket som går mellan två enheter i huset (LAN) använder bara de portar i switchen som dessa är kopplade till. Om någon enhet vill nå internet så skickas det ut på den port som telia routern är kopplad till.
Så all trafik mellan enheter på LAN går igenom switchen.
Detta gäller allt som är kopplad med kabel.

På Wifi så går det igenom Telias router eftersom det är den som står för Wifi.
Vill du förbättra detta så skaffa en Acesspunkt (AP).
Denna kopplas in i en port i switchen och man stänger av Wifi i Telia routern.
Då kommer också wifi att gå utan att telia routern är inblandad.

Innan jag fick fiber så hade jag samma router och körde VDSL 60 Mbit/s.
Denna hade wifi avstängt och var kopplat till en switch.
Har en AP och switch på nedervåning och samma på övervåningen.
Hade inga problem med prestanda i LAN och fick alltid 60 Mbit/s mot internet.

När jag fick fiber så bytte jag bara ut telia routern mot deras fiber router allt annat är samma.
Enda skillnaden är jag nu får 500 Mbit/s mot internet.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dixonk:

Jag har idag bryggat telias router, igenom dmz eller vad det heter. Kopplade på unifi ac pro på port4 enligt instruktionerna. I detta fall kan jag då koppla på en switch, sen ac pro i switchen och alla andra enheter så ska det teoretiskt funka bättre? För nu funkar ju fortfarande lan portarna på routern.. wifi är också avstängt på laptopen.. men funkar ytterst dåligt!
mvh

DMZ är inte samma sak som bryggning, jag är lite osäker på hur Telia hanterar sina ADSL prylar numera men tidigare gick det att brygga dem på riktigt genom att kontakta kundtjänst eller använda en Telia app.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dixonk:

Jag har idag bryggat telias router, igenom dmz eller vad det heter. Kopplade på unifi ac pro på port4 enligt instruktionerna. I detta fall kan jag då koppla på en switch, sen ac pro i switchen och alla andra enheter så ska det teoretiskt funka bättre? För nu funkar ju fortfarande lan portarna på routern.. wifi är också avstängt på laptopen.. men funkar ytterst dåligt!
mvh

Du skall inte brygga telias router, stäng bara av Wifi.
Om du bryggar den så måste du ha en annan router bakom den.
Som nu är kopplat misstänker jag att trafiken mellan LAN portarna och unifi ac pro routas och detta tar mycket kräm från en redan klen router.

Stäng av Wifi skaffa en switch och koppla in en av LAN portarna på router till switchen övriga LAN portar på routern använder du inte.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

DMZ kan i vissa fall förvärra din situation då det skapar ett nätverk utanför normala nätverket. Kan bli problem när dom ska prata med varann, utanför/innanför.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Du skall inte brygga telias router, stäng bara av Wifi.
Om du bryggar den så måste du ha en annan router bakom den.
Som nu är kopplat misstänker jag att trafiken mellan LAN portarna och unifi ac pro routas och detta tar mycket kräm från en redan klen router.

Stäng av Wifi skaffa en switch och koppla in en av LAN portarna på router till switchen övriga LAN portar på routern använder du inte.

Tusen tack för hjälpen då ska inte en ny router behövas utan bara en switch.
Men om jag tar bort min brygga, slutar inte min unifi ac pro att fungera då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

DMZ kan i vissa fall förvärra din situation då det skapar ett nätverk utanför normala nätverket. Kan bli problem när dom ska prata med varann, utanför/innanför.

Tack!! Jag ska testa utan att brygga min router! Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av dixonk:

Tack!! Jag ska testa utan att brygga min router! Mvh

DMZ är inte att brygga. Men du bör absolut inaktivera DMZ.

Du ska endast brygga ditt Telia-modem om du vill använda en egen router. Annars låter du Telia-modemet vara som det är och kopplar in en switch enligt tidigare rekommendationer.

Om du vill förbättra wifi så stänger du av wifi i ditt Telia-modem och införskaffar accesspunkter och placerar där det behövs.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

DMZ är inte att brygga. Men du bör absolut inaktivera DMZ.

Du ska endast brygga ditt Telia-modem om du vill använda en egen router. Annars låter du Telia-modemet vara som det är och kopplar in en switch enligt tidigare rekommendationer.

Om du vill förbättra wifi så stänger du av wifi i ditt Telia-modem och införskaffar accesspunkter och placerar där det behövs.

Tack för hjälpen, varför bör dmz inaktiveras? Det är så jag får funktion av min unifi ar pro?

Jag ska iallafall testa att stänga av dmz och se om de funkar bättre med de lokala nätverket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

DMZ är inte samma sak som bryggning, jag är lite osäker på hur Telia hanterar sina ADSL prylar numera men tidigare gick det att brygga dem på riktigt genom att kontakta kundtjänst eller använda en Telia app.

Jag hade själv haft bryggat Telia-modem i två år, som deras kundtjänst fixade åt mig, men efter att ha fabriksåterställt modemet var jag tvungen att brygga det igen.

Då sade deras kundtjänst att jag kunde göra det själv genom att aktivera DMZ och sätta min router i Port 4. De sade att de kunde sköta bryggningen om jag tyckte det var för komplicerat men att det var exakt samma sak som om jag själv aktiverade DMZ.

Jag tyckte själv det lät konstigt men diverse sidor jag läste på bekräftade att den separata routern ändå sköter säkerheten.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dixonk:

Tack för hjälpen, varför bör dmz inaktiveras? Det är så jag får funktion av min unifi ar pro?

Jag ska iallafall testa att stänga av dmz och se om de funkar bättre med de lokala nätverket!

Unifi ac pro är en accesspunkt så den påverkas inte av om du bryggat, använder dmz eller routat, det låter extremt underligt att du skulle behöva ansluta den som "DMZ"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Unifi ac pro är en accesspunkt så den påverkas inte av om du bryggat, använder dmz eller routat, det låter extremt underligt att du skulle behöva ansluta den som "DMZ"

Telias kundtjänst sa det. Får testa utan, hoppas bara jag får bukt på problemet jag har att de lokala nätverket ballar ur.

Permalänk
Medlem

Hade inte DMZ aktiverat verkar det som, kommer en switch verkligen hjälpa mig med detta nu? Usch, diggar inte att inte veta vad jag pysslar med!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dixonk:

Hade inte DMZ aktiverat verkar det som, kommer en switch verkligen hjälpa mig med detta nu? Usch, diggar inte att inte veta vad jag pysslar med!

Jag tror det är osannolikt att en switch påverkar och skulle den påverka så borde du ändå inte skaffat den utan kontaktat Telia för byte av smarten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror det är osannolikt att en switch påverkar och skulle den påverka så borde du ändå inte skaffat den utan kontaktat Telia för byte av smarten.

Hur menar du nu? Att det är osannlikt att switchen hjälper mig med detta? Telia har sagt att de byter inte ut den för den "verkar fungera" men uppenbarligen glr den inte det då jag inte kan använda en applikation som i detta fall körs lokalt utan en massa störningar.

För mig är de oklart hur jah ska gp tillväga
Köpa router och switch och brygga telias router med dmz vilket tydligen är deras bryggning.. eller bara köpa switch.. eller köpa nytt modem med dsl, sen router och switch?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dixonk:

Hur menar du nu? Att det är osannlikt att switchen hjälper mig med detta? Telia har sagt att de byter inte ut den för den "verkar fungera" men uppenbarligen glr den inte det då jag inte kan använda en applikation som i detta fall körs lokalt utan en massa störningar.

För mig är de oklart hur jah ska gp tillväga
Köpa router och switch och brygga telias router med dmz vilket tydligen är deras bryggning.. eller bara köpa switch.. eller köpa nytt modem med dsl, sen router och switch?

Felet behöver inte ha med smarten att göra, det kanske inte ens har med nätverket att göra utan kanske ett säkerhetsprogram eller nån underlig inställning i nån av datorerna.
Hur är belastningen på datorerna när det strular, cpun slår inte i taket ?
Switchkretsar brukar vara oerhört stabila och inte krångla så endera får du en länk elerl så är den helt död, det är inte som med routingen att man är beroende av cpun utan switchning sker normalt sett helt i hårdvara så det är osannolikt att switchkretsen i smarten bråkar utan det brukar vara allt eller inget.
Visar alla portar att du har Gbitlänk ?
Hur mäter respektive dator om du kör ett test mot bredbandskollen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Felet behöver inte ha med smarten att göra, det kanske inte ens har med nätverket att göra utan kanske ett säkerhetsprogram eller nån underlig inställning i nån av datorerna.
Hur är belastningen på datorerna när det strular, cpun slår inte i taket ?
Switchkretsar brukar vara oerhört stabila och inte krångla så endera får du en länk elerl så är den helt död, det är inte som med routingen att man är beroende av cpun utan switchning sker normalt sett helt i hårdvara så det är osannolikt att switchkretsen i smarten bråkar utan det brukar vara allt eller inget.
Visar alla portar att du har Gbitlänk ?
Hur mäter respektive dator om du kör ett test mot bredbandskollen ?

Alla mätningar jag gör mot tex bredbandskollen håller sig inom samma ramar, brukar få 9-10 i mätningar neråt och en 1 uppåt brukar inte skilja sig något mer om det inte är oväder då brukar alla gå neråt eller så funkar internet inte alls!

CPU i datorerna går inte i taket utan de håller sig okej, alla portar har gblänk också sen har jag testat med andra enheter sinsemellan också och de har samma problem. pratar man med andra som kör likadant kan de till och med ha värre datorer och de funkar för dem, tex en äldre platta som ansluter till en dator.
Även kört med kabeltestare och bytt mina ethernet kablar utan bättre resultat. Igår så tog jag dock bort min unifi AP, min smarta hem hub och lite annat gojs och då var anslutningen mellan datorerna mer stabil.. man kunde tex använda "host" datorn utan krånligheter i några minuter sen började de lagga ett tag och gick tillbaka till normalt och fortsatte så!

Verkade som de funkade bättre när jag bara hade 2 datorer inkopplade på router och inget annat. Vad kan de bero på?

Tack för all informativ hjälp än så länge!