Värt 12 000 kr extra för 75 tum Sony Q70R?

Permalänk
Medlem

Värt 12 000 kr extra för 75 tum Sony Q70R?

Hej!

Dags för ny TV. Jag har spanat in tre modeller i olika prisklasser. Min fråga till er som kan är om skillnaden är värd 12.000:- extra? Som ni hör jämför jag mycket med Samaungs TV.

https://www.prisjakt.nu/product.php?j=5075012,5061159,5154985

De tre modellerna ovan är alla 75" och har bakbelyst dioderplacrring. Personligen så har jag inget behov av mer än 60hz panel då den kommer att användas som TV ett Switch kommer nog att kopplas in. Smartfunktionerna är också ointressant.

Har Samsung verkligen så mycket bätte bild än de övriga två? Sony kör VA och Philips IPS. Så där har vi svärta kontra betraktingsvinkel.

Jag vill inte vara dumsnål när jag köper en TV. Men frågan är om ytterligare 12.000:- är befogat? Kom gärna med egna erfarenhet eller tips.

Tack!

Förtydligade rubriken från "Är skillnaden 12.000:- stor?"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

Båda finns hos t.ex. Elgiganten, Power och Mediamarkt, så du kan kanske gå och ta dig en titt in person? Inget kan ersätta den subjektiva upplevelsen.

Men ärligt talat tror jag nog inte att Samsungen är värd prisskillnaden. Det är ändå praktiskt taget dubbelt upp, och de pengarna kunde du istället investera, köpa en dator eller åka på en resa för.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@ch1ppo: om du funderar på Samsung q70r så är q85r för 1000kr extra ett bättre val https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5075862

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

@ch1ppo: QLED är enligt Wikipedia typ OLED på steroider. Jag har svårt att se att du inte skulle uppleva en stor skillnad på de tre apparaterna du länkat.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

@Dracc: QLED är ledbelyst LCD med kvantprikar, inte OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

@ch1ppo: QLED är enligt Wikipedia typ OLED på steroider. Jag har svårt att se att du inte skulle uppleva en stor skillnad på de tre apparaterna du länkat.

Det är verkligen inte OLED på steroider. QLED är en vanlig LED med lite hokuspokus.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

@Dracc: QLED är ledbelyst LCD med kvantprikar, inte OLED

Skrivet av Shrudder:

Det är verkligen inte OLED på steroider. QLED är en vanlig LED med lite hokuspokus.

"Emissive quantum dot displays can achieve the same contrast as OLED and MicroLED displays with "perfect" black levels in the off state. Quantum Dot displays are capable of displaying wider color gamuts than OLEDs with some devices approaching full coverage of the BT.2020 color gamut." - https://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_dot_display
"OLED på steroider" för att det inte bygger på organiska material som bryts ned över tid.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

"Emissive quantum dot displays can achieve the same contrast as OLED and MicroLED displays with "perfect" black levels in the off state. Quantum Dot displays are capable of displaying wider color gamuts than OLEDs with some devices approaching full coverage of the BT.2020 color gamut." - https://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_dot_display
"OLED på steroider" för att det inte bygger på organiska material som bryts ned över tid.

Det är fortfarande inte en OLED på steroider. QLED är en förbättrad LCD-TV. OLED är en helt annan teknologi med oöverträffad svärta.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

"Emissive quantum dot displays can achieve the same contrast as OLED and MicroLED displays with "perfect" black levels in the off state. Quantum Dot displays are capable of displaying wider color gamuts than OLEDs with some devices approaching full coverage of the BT.2020 color gamut." - https://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_dot_display
"OLED på steroider" för att det inte bygger på organiska material som bryts ned över tid.

Här kan du se att det är stor skillnad på OLED vs QLED i vissa scenario, pga av att QLED fortfarande använder en backlight för hela skärmen så går det inte nå samma "oändliga" kontrast som OLED. Alltså inte direkt "OLED på steroider"

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

@ch1ppo: om du funderar på Samsung q70r så är q85r för 1000kr extra ett bättre val https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5075862

Jo, såg det. Så om det skulle bli en Samsung är det klart ett alternativt. Just nu känner jag mig en aning osäker om det är värt pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Båda finns hos t.ex. Elgiganten, Power och Mediamarkt, så du kan kanske gå och ta dig en titt in person? Inget kan ersätta den subjektiva upplevelsen.

Men ärligt talat tror jag nog inte att Samsungen är värd prisskillnaden. Det är ändå praktiskt taget dubbelt upp, och de pengarna kunde du istället investera, köpa en dator eller åka på en resa för.

Det har du helt rätt i. Jag misstänker att om jag skulle ställa dom tre TV-apparaterna bredvid varandra så skulle jag säkert se en skillnad, annara vore det knepigt. Skulle jag se skillnaden lika tydligt om jag ser dessa individuellt?

Permalänk
Medlem

Jag har erfarenhet av såväl Philipsen som Samsungen du länkade.
Philipsen åkte tillbaka till återförsäljaren och Samsungen blev uppsatt på väggen.

Är fruktansvärt nöjd med den, svärtan är inte lika bra som på min LG C8 (OLED), men det är inte långt ifrån. Något som kan störa mig lite är det faktum att det kan räcka med en textremsa för att göra hela nederdelen en aning ljusare när det är mörka scener. Enda sättet att komma undan det helt är väl dock att köpa en OLED, en viss prisskillnad om du ska ha en 75" OLED dock.

Kollar man inte på svartbjörnar som slåss i mörkret hela dagarna kan jag klart rekommendera den.

Som svar på din sista fråga så, ja, du skulle se skillnad tydligt även om du såg dom individuellt. Philipsen har en klart "dassigare" bild än Samsungen. I alla fall det exemplar jag hade hemma.

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk
Medlem

@ch1ppo: Att alla de tre modellerna har bakbelysta paneler säger inte nödvändigtvis något om huruvida de är bra. Sonyn vad jag uppfattar har inte någon Full-Array Local Dimming vilket inte är förvånande heller då den är i en lägre budgetklass för sin storlek.

Om 75 tum är ett måste så hade jag åkt till en MM eller Elgiganten, bett om att få dosorna till de modellerna du är sugen på och så har du med dig en USB-sticka med något demo-material du känner till och så testar du helt enkelt.

Så har jag gjort varje gång jag letat TV och har inte blivit missnöjd än.

Om du kan nöja dig med 65 tum så hade jag tittat på någon av LG OLED modellerna istället, B9 65 tum ligger på 17000 just nu och är ett bra köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

@ch1ppo: QLED är enligt Wikipedia typ OLED på steroider. Jag har svårt att se att du inte skulle uppleva en stor skillnad på de tre apparaterna du länkat.

QLED och OLED är två helt vitt skilda tekniker och har inget med varandra att göra. Det är absolut inte som du säger. Att Samsung valde att kalla tekniken QLED är ju enbart för att utnyttja okunskapen hos konsumenter som hört att OLED är bra och QLED har ju samma bokstäver fast med en liten svans på O:et "facepalm".

QLED är fortfarande en helt vanlig LCD display och lider till stor del av samma problem som vanliga LCD displayer gör.

Permalänk
Medlem

@PsyCor: Bra tips, tack. Som far till ett par yngre barn är inte OLED, just nu, ett alternativ om jag inte vill ha "Nickelodeon" inbränd i vänstra hörnet efter ett par månader

Full-Array Local Dimming. Brukar det framgå i specifikationerna för en TV mer än i löptext? Har inte sett det på någon modell som jag har titta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Det är fortfarande inte en OLED på steroider. QLED är en förbättrad LCD-TV. OLED är en helt annan teknologi med oöverträffad svärta.

Skrivet av zather:

https://youtu.be/226kWMOVGGc?t=199

Här kan du se att det är stor skillnad på OLED vs QLED i vissa scenario, pga av att QLED fortfarande använder en backlight för hela skärmen så går det inte nå samma "oändliga" kontrast som OLED. Alltså inte direkt "OLED på steroider"

Skrivet av Chrisism8:

QLED och OLED är två helt vitt skilda tekniker och har inget med varandra att göra. Det är absolut inte som du säger. Att Samsung valde att kalla tekniken QLED är ju enbart för att utnyttja okunskapen hos konsumenter som hört att OLED är bra och QLED har ju samma bokstäver fast med en liten svans på O:et "facepalm".

QLED är fortfarande en helt vanlig LCD display och lider till stor del av samma problem som vanliga LCD displayer gör.

Ja, nä, ur ett teknik-perspektiv är det korrekt att OLED och QLED är helt olika.
Det Wikipedia hävdar är att QLED har liknande eller bättre prestanda, vilket var vad jag hängde upp mig på. Tycks som att Wikipedia-artikeln drar lite för stora växlar. Artikeln som användes som referens för påståendet att samma svärta kan uppnås med Quantum-Dot nämner inte svärta alls vad jag kan se. Däremot är färgåtergivningen presenterad i sagda artikel och tycks vara något över vad en fin OLED klarar av.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Fick hem min QE75Q70R igår, bara hunnit testa ytterst lite. Men väldigt väldigt nöjd. Gick från en 10år gammal Sony 55" samt 90" proj. Bilden är ju betydligt mindre än projjen men trycket i bilden gör det värt det.
Har lagt ner så otroligt mycket tid på att läsa inför köpet, kolla tester mm. Känns som att Q70R är en bra kompromiss mellan pris och prestanda (betalade 17 000kr för sen som fyndvara på netonnet).

OLED hade gett bättre bild, men 75" är DYRT. Q85R och Q90R hade också varit bättre, men tyckte även att de var bra mycket dyrare. Där är lite blooming runt text i mörka partier men det är när jag verkligen letat och endast fåtal fall, tror inte det kommer vara problem. Svärtan är ju brutal jämfört med vad jag är van vid - känns "inc black". Många diskuterar "black crush", dvs att detaljer i mörka partier försvinner till förmån för bra svärta. Tror andra kan vara bättre på att hantera detta men inte sett något direkt problem. Ganska nojjig kring rörelsehantering och därför varit inne på Sony (men valde bort XG95 pga mkt mera blooming). Även här är jag nöjd, såg först några konstiga artifakter när någon vinkade med handen i ett TV-program på SVT-play. Har nu satt rörelsehantering på off och än så länge känns det bra.
Svårt att avgöra hur den skulle vara med reflektioner, enligt alla är ju Q85/Q90R och LG C9 bättre pga bättre filter - men tänkte att denna måste ju vara bättre än min 10 år gamla Sony... Det verkar den inte vara, snarare betydligt sämre... Får se om jag överlever

Visa signatur

[ P4 3.2HTI 1024 PC3200 I 2x 200gb S-ATA Barracuda IV @ RAID0, 200gb Barra IV S-ATA 80gb barra IV IDE I NEC3510A I Gainward 7.1 I 9700 Pro I Samsung 17" 757DFX]

Permalänk
Bildexpert 📺

@ch1ppo: Sony Q70R är helt klart den bättre TV:n av de två. Högre ljusstyrka, en FALD och påtagligt bättre HDR-återgivning jämfört med de andra två. Detta utöver 120 Hz- och spelkapaciteten (som du dock inte värderar högt) är vad du betalar för. Q70R är Samsungs instegsmodell till toppklass

Talar vi mer om SDR-prestanda snarare än HDR blir skillnaderna mindre. Då skulle du också kunna titta in Samsung Q6xR-modeller som ett alternativ.

Permalänk
Bildexpert 📺

QLED = LCD med kvantpricksbaserat/quantom dot förstärkning av lysdioderna för högre ljusstyrka och större färgomfång. Hårt marknadsfört av Samsung men det är fler än Samsung som använder QLED-begreppet, till exempel TCL. Säga vad man vill om Samsungs marknadsföring: de är i alla fall öppna med vad det är mer exakt tack vare Nanosys, företaget som tillverkar kvantprickarna.

QLED är dock fortfarande LCD med allt vad det innebär med den typen av styrkor och svagheter. Andra tillverkare kan ha varianter med LCD-teknik som uppnår ungefär samma resultat även om det inte är just kvantprickar eller tydligt med vad de exakt gör. Men det är snarlika slutresultat i form av högre ljusstyrka och större färgomfång.

Och framför allt: det är fortfarande en skillnad på produkter. Q60-serien är också QLED men inte i närheten av nivån hos de bättre Samsungmodellerna eller andra tillverkares produkter som håller en jämförbar kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@ch1ppo: Sony Q70R är helt klart den bättre TV:n av de två. Högre ljusstyrka, en FALD och påtagligt bättre HDR-återgivning jämfört med de andra två. Detta utöver 120 Hz- och spelkapaciteten (som du dock inte värderar högt) är vad du betalar för. Q70R är Samsungs instegsmodell till toppklass

Talar vi mer om SDR-prestanda snarare än HDR blir skillnaderna mindre. Då skulle du också kunna titta in Samsung Q6xR-modeller som ett alternativ.

Snyggt, tack. Tittade på 60-modellen men då är det kantbelyst. Har dock inte jämfört dessa tvä i verkligen men antar att det finns en anledningen att Q70 är så pass mycket dyrare.

Permalänk
Bildexpert 📺

@ch1ppo: Q70R skiljer sig ganska ordentligt från Q60R. Jag går igenom utbudet i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/28511

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@ch1ppo: Q70R skiljer sig ganska ordentligt från Q60R. Jag går igenom utbudet i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/28511

Det var en ordentlig genomgång! Tack för den, ska definitivt läsas.

Permalänk
Medlem

@ch1ppo: Q70 har som Laxpudding säger Full-Array Local Dimming. Den är definitivt den bästa av de tre.

Jag stod länge och väl och tittade på att köpa 65 tummaren av Q70 under julen då den låg på 12990 kr. Riktigt bra pris för den TVn. Och vad jag fått indikerat av en säljare så kommer det priset nog att kunna återkomma vid tillfällen. Så om 75 tum inte är något du är låst vid så kanske halva priset för en 65 tum av Q70 kan vara ett bra val