Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

FIBER leverantörer

Hej !
Har fått fiber till huset och undrar vilken internetleverantör ni rekommenderar ?
Ip only stog för anslutningen här strax utanför Vessigebro i Halland.

Tomaso

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Bahnhof!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Välj fritt mellan Bredband2, Bahnhof eller Ownit om dessa finns i ditt nät ta den av leverantörerna som är billigast 3st stadiga alternativ.

Min lista är:
1) Bredband2
2) Bahnhof
3) Ownit (att de hamnar längst ner för mig är för dem ägs av Telenor dock Privat åsikt)

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Bahnhof alla dar i veckan.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Ownit eller Bahnhof.

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av Bredband2 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomaso22:

Någon som har erfarenhet av Bredband2 ?

Ja jag sitter med Bredband2 idag.
Supporten och kundservicen hos Bredband2 har verkligen gjort ett lyft sen 2012-2013 när den var riktigt dålig idag hör de till de bättre.

Support / kundservice mässigt skulle jag ranka:
1) Ownit (Oftast dyrast men har också öppet längst av supporten)
2) Bredband2 med bra support men Ownit:s support är strået bättre. (Oftast billigast av dessa 3 operatörer)
3) Bahnhof är sådär supportmässigt faktisk det de fortfarande tjänar anhängare på är deras integritetspolicy.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

@Grabben_83a: Bra eller dåligt pris hastighet?

Permalänk
Medlem

Bahnhof är bra och stabilt, men deras kundservice är totalt bedrövlig

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomaso22:

@Grabben_83a: Bra eller dåligt pris hastighet?

Jag har förvisso bara 100/10 just nu men på bredbandskollen får jag ut 97/16 och i mitt nät är de näst billigast men de billigaste i mitt nät är Th1ng samt Aaardnet som är ganska dåliga både support och nätmässigt.

Gjort test hos bekant med 250/100 också Bredband2 får ut 239/117 på Bredbandskollen båda vi sitter i Openuniverse nät i Norra Stockholm.
Prismässigt näst billigast i nätet. Sällan man får ut mer då det är en viss overhead tycker det är bra hastigheter finns kanske vissa operatörer som trycker på lite extra men i öppna nät är det ändå kommunikationsleverantören (Openuniverse) eller annan tex Zitius , IP-Only med flera som låser portarna för tjänsteleverantören. De som ofta skiljer mellan leverantörerna är peeringen mot tex utlandet.

Så ja jag är nöjd med pris / prestandaförhållandena för Bredband2.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomaso22:

Någon som har erfarenhet av Bredband2 ?

Funkade bra när jag hade dem, dock fulade de sig med priset som alla andra operatörer, skickar ut information om prishöjning men höjer mer för mig som befintlig kund än de som tecknar nytt på hemsidan (givetvis ord. pris). Gällde bara 10 kr per månad men bytte av princip. Fick även kvartalsfaktura och gick inte att ändra på mina sidor, men det kanske går om man kontaktar dem.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Valfritt bolag som inte finns på utpressningskollen.se kan vara en idé. Inte för att förespråka något, men det finns ingen vits i att spara på uppgifter i icke brottsbekämpande syfte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Funkade bra när jag hade dem, dock fulade de sig med priset som alla andra operatörer, sänker priset för nya kunder men låter befintliga sitta kvar på ett högre pris. Då bytte jag. Fick även kvartalsfaktura och gick inte att ändra på mina sidor, men det kanske går om man kontaktar dem.

Kollar man till på Bredband2 sida emellanåt och sen ringer eller kontaktar dem på chatten så korrigerar de priset.
Ingen annan operatör jag har haft har meddelat när de har sänkts priset heller. Det sker dock väldigt sällan nån ändring på priset under tiden jag har haft sänkte de priset med 6:- var bara kontakta dem så korrigerade de priset.

Men om de däremot höjde din anslutning till mer än alla andras låter väldigt skumt de måste ha gjort något fel i ditt fall.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Kollar man till på Bredband2 sida emellanåt och sen ringer eller kontaktar dem på chatten så korrigerar de priset.
Ingen annan operatör jag har haft har meddelat när de har sänkts priset heller.

Ändrade mitt inlägg, skrev fel, det var så att de höjde priset från 299 till 319 för mig som befintlig kund, och när jag kollade på hemsidan så var priset vid nytecknande 309 kr. Nästan samma sak men det som förändrar det lite är att det inte rörde sig om någon prissänkning som jag skrev från början. Kom på det i efterhand.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Kör IP internetport när jag flyttade till nya lägenheten. Det går även beställa andra tjänster typ domäner, dedikerade servrar hos dem.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Ändrade mitt inlägg, skrev fel, det var så att de höjde priset från 299 till 319 för mig som befintlig kund, och när jag kollade på hemsidan så var priset vid nytecknande 309 kr. Nästan samma sak men det som förändrar det lite är att det inte rörde sig om någon prissänkning som jag skrev från början. Kom på det i efterhand.

Ok tycker det låter mycket mysko att de skulle ta 10:- extra av dig varje månad.
Men jag försvarar inte Bredband2 i frågan i ditt fall tycker jag att de har gjort fel.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Ownit för de har bäst support.
Jag får utan tvekan lägst ping med Ownit också.

BB2 fungerar dåligt här, när det fungerade bra så låg ms på 20 ex mot tptest, ligger på 3 med Ownit.
Mycket bättre routing med Ownit än med BB2 också.

Bahnhof har jag sjukt dåliga erfarenheter utav gällande strul med fakturor, lång support kö, urdålig support osv, kommer nog aldrig skaffa Bahnhof igen efter man fick huvudvärk varje månad i typ 7 månader och 40+ samtal med oändligt många timmar i kö.

Hade dock Bahnhof här först för det var redan igång vid boendet, men bättre hastigheter och ping med Ownit också över Bahnhof då.

Det var dock mindre skillnader när jag bodde i lägenhet i annan ort, men här med Telia Villa Fiber är det märkbar skillnad iaf mellan olika ISP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomaso22:

Någon som har erfarenhet av Bredband2 ?

jag hade både sämre hastighet och latens med bredband2 vs bahnhof oavsett vilka servrar jag spelade på eller när jag körde mätningar.
kundservice kan jag inte svara på då jag inte använt mig av den.

Jag har aldrig haft problem med bahnhof kundservice, jag fick problem med fibern för några år sedan när jag höjde hastigheten, det tog ett par dagar, sedan såg dom till att det drogs in ny fiber till mig när felet konstaterats ligga i själva fiberlinan, allt som allt tog det ca 1 vecka.
Jag inte använt mig av deras kundtjänst efter det. visst när dom byggde sin nya lina för några år sedan så var det lite skakigt ett tag men det var oftast sen natt det kunde bryta eller gå ner korta stunder under några veckor/någon månad.

Det jag tycker mest man hittar klagomål på är första gången man ska koppla på fibern eller när man ska byta leverantör
det många glömmer är att fiber ägaren är inblandad och måste göra sin del för att leverantören ska kunna leverera sina tjänster

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomaso22:

Hej !
Har fått fiber till huset och undrar vilken internetleverantör ni rekommenderar ?
Ip only stog för anslutningen här strax utanför Vessigebro i Halland.

Tomaso

Har Ip-Only och Bahnhof.

Troligtvis helt kassa på kundkommunikation och support, haft några driftstörningar, samtliga har varit i IP-Onlys nät. Informationen har funnits på deras hemsida men inte Bahnhofs. Skulle tippa att Bahnhof har bäst routing, har hört en hel del dåligt om Ownit av folk som spelar Halo online, jag tror iofs detta var bostadsdsrättsföreningar direktanslutna till Ownits nät.

Permalänk
Medlem

@Nivity: Lägst ping ? Vad menas med det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomaso22:

@Nivity: Lägst ping ? Vad menas med det ?

Lägst ping (ms) i tester och spel.
Kort ju lägre desto bättre.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att Telia öppen fiber är mycket dyrare per månad om man bor "på landet" till skillnad från större städer. Ljusstrålen kostar väl inte mycket mer för det...

Kommer nu betala 429kr för 100/100. Bekant I storstad har 500 för under 400kr?