Vilken upplösning skall man välja på 27"?

Vilken upplösning skall man välja på 27"?

Finns många "4K" upplösningar idag, Men det är svårt att veta vad man skall välja anser jag när det finns så många olika sorters upplösningar.
Vad är det man bör jaga om man vill köpa en ny monitor á 27" eller 32" ?
Rent spontant säger jag 3840 × 2160, då det är 4k standad enligt WiKi men det finns kanske upplösningar som är "bättre" för datortittandet/spelandet

1440p är sweetspoten på 27" har en 27" 4k också men är så pass tungdrivet, finns inte hög HZ om man inte vill betala multum.
Jag skulle säga 32" 4k 144hz är de bästa av alla världar
32" tycker jag är den bästa storleken, men alla är vi olika

Välj alltid högsta möjliga för det gör bilden bättre även om du behöver skala den så "tungdrivet" är inget större problem då det funkar bra att rendera i lägre upplösningar och skala upp.
Upplösningen är däremot inte allt så offra inte bildkvalitet bara för att öka upplösningen

27" minst 1440p.

Minst 1440 säger jag

Hade samma fundering och valde 1440p då jag gärna inte vill offra för mycket FPS. Nöjd med valet!

håller med ovanstående. minst 1440p som grundregel. givetvis finns det undantag beroende på omständigheter

tack för svaren. Så mao, kvalite framför upplösning. Minimum 1440P

1440p är de som gäller för 27" enligt mig steget till 4k i pris är enligt mig inte värt det dessutom tungdrivet!

@quopo_87:
Storleksskillnaden mellan säg 24-25" och 27" är större än de flesta tror. Två tum på diagonalen ger så mycket mer skärmyta.
Har haft flertalet olika skärmar av olika storleker genom tiderna.

Upp till 25" 1920x1080
Upp till 27" 2560x1440 , och även gränsen för spel i hög FPS, allt över denna upplösning blir extremt tungdrivet
Över 27" är mestadels ultrawides där 1440P på höjden är viktig imo och man kan fortfarande få OK prestanda i vissa spel.
4K är för en cinematisk upplevelse i ett vardagsrum på en stor skärm i spel där upp till 60FPS i bästa fall är målet.