Permalänk
Medlem

Tips och råd cpu (AMD VS INTEL)

Så efter den senaste skandalen om ett crypterings hål i intel processorerna, är det värt att köra på intel eller ska man satsa på amd när man uppgraderar nästa gång? Intel är visserligen bättre på överklockning men amd är nog säkrare.

Permalänk
Medlem

Ska du spela eller köra program som kräver hög enkeltrådad prestanda så verkar de flesta köra på Intel. Ska man köra program som nyttjar flertrådsteknik effektivt så är det AMD som är mest prisvärd. Jag själv kör AMD och spelar inte utan behöver kraften till multitrådade bild, ljud och videoapplikationer.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

@stoffe_83: då jag mest spelar och en enstaka Stream då och då så är det där belastningen kommer ligga för det mästa. Men min tanke låg mest på säkerhets hålet som nyligen upptäckts i Intel’s cpu’er

Permalänk
Medlem

@XIZTA:
Är du världens viktigaste människa att någon ska spionera just personligen på dig?
Om inte så är kanske detta säkerhetshålet inget att oroa om?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk

Bortser vi från säkerheten så skulle jag säga att det helt beror på budget. Intel är verkligen inget självklart val längre (för spel). 9900K är väl det som är bäst i spel men då är det en processor för över 5K. Letar man istället för nånting runt 2-3K så är R5 3600 ganska svårslagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XIZTA:

@stoffe_83: då jag mest spelar och en enstaka Stream då och då så är det där belastningen kommer ligga för det mästa. Men min tanke låg mest på säkerhets hålet som nyligen upptäckts i Intel’s cpu’er

Okej, ja då kan jag inte komma med några råd alls. Jag har väldigt lite erfarenhet utav datorspel på datorer efter år 2000.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden då jag vill också göra en jämförelse. Mainprion är att jag spelar, men gör såklart annat på datorn samtidigt som youtube etc. Men vill vara säker för framtiden dessutom. Står mellan Ryzen 7 3700x och Intel i5-9600k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krejdn:

Lånar tråden då jag vill också göra en jämförelse. Mainprion är att jag spelar, men gör såklart annat på datorn samtidigt som youtube etc. Men vill vara säker för framtiden dessutom. Står mellan Ryzen 7 3700x och Intel i5-9600k.

I det valet, 3700X.
Och det hör du från en som absolut inte gillar Ryzen. Saker som youtube, videouppspelning etc har ingen påverkan på spelprestanda med varken AMD eller Intel. Det som kan påverka är två eller fler samtida Intensiva belastningar, så som spelande och rendrerande(streamande) samtidigt.

I andra ord, det du nämner påverkar varken eller när det kommer till spelprestanda.
Men 3700X kommer ut på topp här oavsett. Bortsett från barnsjukdomar i plattformen. Ryzen har en hel del fortfarande, där intel är en pansarvagn. Dvs till någon som äntrar PC spelande utan erfarenhet eller intresse i datorer vinner 9600K över Ryzen helt enkelt för pålitligheten av plattformen. Där max prestanda inte är huvudfokus. Vem vill köpa en bil man måste meka lite med efter 5 mil? Inte de flesta konsumenter.