Ny dator får stutter i OS efter ca 2-3 timmar

Permalänk
Medlem

Låter som klassisk minnesläcka, troligen någon av programmen som körs i bakgrunden. Testa att rensa helt på autostart

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Låter som klassisk minnesläcka, troligen någon av programmen som körs i bakgrunden. Testa att rensa helt på autostart

Gjorde nyss en systemåterställning. Installerade enbart grafikdrivrutin och League of Legends. Hade inge program som startade i bakgrunden. Kan det fortfarande vara ett program som "läcker"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenkzHD:

Gjorde nyss en systemåterställning. Installerade enbart grafikdrivrutin och League of Legends. Hade inge program som startade i bakgrunden. Kan det fortfarande vara ett program som "läcker"?

Om problemet återstår efter en total formatering och endast ett spel installerat, då hade jag börjat leka med minnena för att se om det är någon av dem som är dåliga. Ta ut och testa ett minne i taget, på samtliga minnesplatser.

Låter dock som mjukvaruproblem

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Om problemet återstår efter en total formatering och endast ett spel installerat, då hade jag börjat leka med minnena för att se om det är någon av dem som är dåliga. Ta ut och testa ett minne i taget, på samtliga minnesplatser.

Låter dock som mjukvaruproblem

Problemet återstår efter total formatering. Ska prova ta ut RAM minnen som du säger. Ska försöka få med mig datorn till min kompis i helgen för att byta ut hårdvara med han för att se var felet kan vara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HenkzHD:

Jag återställde allt till default förutom RAM speed i och med min återställning med datorn. Hade tidigare en överclock på processor. Men höjde upp processorns hastighet nu i efterhand då jag inte märkte någon skillnad.

Sätt tillbaks allt till default tills du har hittat problemet, inklusive RAM och CPU clock speeds. Är du säker på att du har RAM i dual channel?

Permalänk
Digital fyndjägare

Kanske problem p.g.a. senaste Windows 10?
Vissa upplever stutters i spel o andra upplever större problem t.o.m. i BiOS med svarta skärmar eller bluescreens o.s.v..

Testa med att köra en äldre Windows 10 version.

https://www.forbes.com/sites/gordonkelly/2020/03/07/microsoft...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Sätt tillbaks allt till default tills du har hittat problemet, inklusive RAM och CPU clock speeds. Är du säker på att du har RAM i dual channel?

Kan prova det. Ja de är i dual channel.

Skrivet av Bl4ckIce:

Kanske problem p.g.a. senaste Windows 10?
Vissa upplever stutters i spel o andra upplever större problem t.o.m. i BiOS med svarta skärmar eller bluescreens o.s.v..

Testa med att köra en äldre Windows 10 version.

https://www.forbes.com/sites/gordonkelly/2020/03/07/microsoft...

I artikeln du skickade pratade de specifikt om KB4535996. Men jag har ej den installerad verkar det som. Kanske redan är fixat. Hursomhelst tror du jag ändå ska nergradera?

Permalänk
Medlem

@HenkzHD: oerhört tråkigt att inga av standard lösningarna fungerade Förhoppningsvis kan du få nya och bättre (fungerande) förslag på lösningar.

Permalänk

Vet inte om du har uppdaterat generella drivrutiner?
Kan vara värt att kika på att uppdatera följande:

1: BIOS
2: Chipset

Även att ta ut allting som inte är nödvändigt ur datorn, så att du bara har skärm, tagentbord, mus inkopplat inga headsets eller något.

Permalänk
Medlem

Kan det möjligen möjligen ha något att göra med gpu eller gpu/skärm? Om gpu jobbar nära 100% har jag upplevt stutter och frysningar, och löst detta genom att sänka grafikinställningarna litet så gpu jobbar säg 90%. Hur mycket jobbar din gpu när det händer? Vet inte vad du har för skärm/teknik, kan det vara något med vsync som cappar till halva fps, eller att gsync aktiveras blandat med vsync när framerate når inställt värde (144 ex.). Ok, vet att detta kanske inte är det första man kan misstänka, men du har ju kämpat tappert, så det värsta som kan hända är väl att du kan bocka av även detta förslaget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

@HenkzHD: oerhört tråkigt att inga av standard lösningarna fungerade Förhoppningsvis kan du få nya och bättre (fungerande) förslag på lösningar.

Jo jag vet. Extremt störande. Ska fortsätta prova runt och eventuellt byta ut hårdvara.

Skrivet av Joelschub:

Vet inte om du har uppdaterat generella drivrutiner?
Kan vara värt att kika på att uppdatera följande:

1: BIOS
2: Chipset

Även att ta ut allting som inte är nödvändigt ur datorn, så att du bara har skärm, tagentbord, mus inkopplat inga headsets eller något.

Har uppdaterat båda. Senaste BIOS versionen och senaste AMD chipset driver. Kan prova att ta ut flera saker. Kan även byta ut tangentbord, mus och headset mot andra för att se om jag ser någon skillnad.

EDIT: Ingen skillnad vid byte av mus/tangentbord/headset

Skrivet av abc80piggyback:

Kan det möjligen möjligen ha något att göra med gpu eller gpu/skärm? Om gpu jobbar nära 100% har jag upplevt stutter och frysningar, och löst detta genom att sänka grafikinställningarna litet så gpu jobbar säg 90%. Hur mycket jobbar din gpu när det händer? Vet inte vad du har för skärm/teknik, kan det vara något med vsync som cappar till halva fps, eller att gsync aktiveras blandat med vsync när framerate når inställt värde (144 ex.). Ok, vet att detta kanske inte är det första man kan misstänka, men du har ju kämpat tappert, så det värsta som kan hända är väl att du kan bocka av även detta förslaget...

När jag kör LOL så har jag ungefär 30-40% användning av GPU och CPU. I det spelet upplever jag mest frysningar och lagg. I GTA V och RDR2 ligger GPU på 100% men där upplever jag mindre störningar. Min skärm är en AOC C24G1. Dvs 24 tum, 144Hz. Använder ej Vsync i spel. Har provat med och utan. Ingen skillnad mellan på och av. Tror inte min skärm har Gsync. Den har dock FreeSync men det är väl bara för AMD grafik? Jag har dock två skärmar. Den andra är en gammal philips 24 tum 1080p 60hz. Kanske är något fel med den? Ska prova köra utan den skärmen. Upplevde liknande stutter med den skärmen förut fast med en annan dator så kanske kan vara det. Har även en TV inkopplad till datan. Philips där med. Men problemet fanns även innan den var inkopplad så bör inte va något där. EDIT: Märker ingen skillnad utan andra skärmen inkopplad. Samma med TV.

När jag spelar så ligger alltid min FPS på höga siffor. I LOL runt 140, i GTA V runt 60 (max inställningar förutom MSAA) och RDR2 samma där. I LOL får jag stora fryslagg som varar en sekund. I GTA V och RDR2 är de inte lika intensiva. I Windows upplever jag fryslagg lite då och då. T.ex. nu när jag skriver detta svar. Skärmen fryser och allt jag knappar in på tangentbordet kommer upp efter 1-1.5 sekunder ungefär. När detta händer så hoppar användningen av CPU. Det känns nästan som att det är jämna intervall mellan varje fryslagg i OS. Medans i LOL så uppstår det nästan bara när mycket händer på skärmen (teamfight/öppna shopen osv).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Om problemet återstår efter en total formatering och endast ett spel installerat, då hade jag börjat leka med minnena för att se om det är någon av dem som är dåliga. Ta ut och testa ett minne i taget, på samtliga minnesplatser.

Låter dock som mjukvaruproblem

Har provat nu att ta ut varje ramsticka och prova varje i enskild plats på moderkortet. Det blir en viss skillnad i spel. Mindre lagg med en sticka. Men det är inte som natt och dag då fryslagget fortfarande är kvar. Får lägre FPS också vilket är förståeligt.

Skrivet av anon201296:

Sätt tillbaks allt till default tills du har hittat problemet, inklusive RAM och CPU clock speeds. Är du säker på att du har RAM i dual channel?

Har satt allt till default. Fryslagget är mindre omfattande men fortfarande där. Inga större ändringar. Börjar kännas mer och mer som något problem kring ram, moderkort och cpu. Då när ram och cpu clocks är högre blir det större utslag på fryslagget.

Permalänk
Medlem

Lånar ovanstående från en annan tråd finns även ett verktyg som heter empty standby list som gör samma sak. Ställ in i schemaläggaren att köra återkommande för att hålla den eventuella läckan stången. Jag har inte benchmarkat men får färre fryslagg etc. vid spel.

DPC latency checker / monitor kan också ge värdefull information om det är någon specifik drivrutin som krånglar.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Hittade nyss denna tråden om liknande problem. De skriver att de bytt ut grafikkort vilket löste problemet. Ska prova detta till helgen med en kompis grafikkort.

Permalänk
Medlem

Såg en annan liknande tråd där problemet var så enkelt att skrivbordsbakgrunden var satt till bildspel och gav precis det beteende du beskriver.

Long shot men värt att fråga

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Såg en annan liknande tråd där problemet var så enkelt att skrivbordsbakgrunden var satt till bildspel och gav precis det beteende du beskriver.

Long shot men värt att fråga

Har bildspel! kanske är det då. Ska prova ändra. Alltid värt att fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Lånar ovanstående från en annan tråd finns även ett verktyg som heter empty standby list som gör samma sak. Ställ in i schemaläggaren att köra återkommande för att hålla den eventuella läckan stången. Jag har inte benchmarkat men får färre fryslagg etc. vid spel.

DPC latency checker / monitor kan också ge värdefull information om det är någon specifik drivrutin som krånglar.

Har hört talas som den. Ska prova runna den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Såg en annan liknande tråd där problemet var så enkelt att skrivbordsbakgrunden var satt till bildspel och gav precis det beteende du beskriver.

Long shot men värt att fråga

Tror att du räddat mitt liv. Gjorde som du skrev och körde ett LOL game. Inget lagg alls. Nada. Fungerade hur bra som helst. Ska låta datorn stå på hela dagen och ha en överklock för att se om det ger samma utfall efter 6 timmar påtid och överklock. Så jag ska inte säga hej förens jag är över ån men tack ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenkzHD:

Tror att du räddat mitt liv. Gjorde som du skrev och körde ett LOL game. Inget lagg alls. Nada. Fungerade hur bra som helst. Ska låta datorn stå på hela dagen och ha en överklock för att se om det ger samma utfall efter 6 timmar påtid och överklock. Så jag ska inte säga hej förens jag är över ån men tack ändå!

Skönt om det fungerar. Håller tummarna att det är så pass enkelt

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenkzHD:

Tror att du räddat mitt liv. Gjorde som du skrev och körde ett LOL game. Inget lagg alls. Nada. Fungerade hur bra som helst. Ska låta datorn stå på hela dagen och ha en överklock för att se om det ger samma utfall efter 6 timmar påtid och överklock. Så jag ska inte säga hej förens jag är över ån men tack ändå!

xD så skönt om det visar sig vara lösningen, håller tummarna!

Permalänk
Medlem

Problemet Löst!

Skrivet av Oppna:

Skönt om det fungerar. Håller tummarna att det är så pass enkelt

Skrivet av [SmR]BMF:

xD så skönt om det visar sig vara lösningen, håller tummarna!

Problemet löst. Vill tacka för allas hjälp. I slutändan visade det sig att det var min bakgrund som körde bildspel vilket skapade lagget. Har utförligt testat datorn sen dess och inget lagg uppstår oavsett tid den står på. Man kan väl säga att det oftast är enkla lösningar till svåra problem vilket det verkligen var i detta fallet. Känner mig lite dum haha men ändå otroligt konstigt att Windows inte är bättre gjort för att dessa enkla processer ska fungera. Har haft liknande problem på tidigare dator där jag även där hade stutter. Men då det var en bärbar uteslöt jag felsökning då jag trodde att den bara var otillräcklig för att spela på. Kommer nog aldrig ha ett bildspel på min bakgrundsbild igen hahaha.

Ska eventuellt höra av mig till Microsoft och säga att detta är ett problem.

Glöm inte tvätta händerna. Mvh.

Permalänk
Medlem

Helt sjukt att Windows inte löst detta. Är ju nästan humoristiskt att en skrivbordsbakgrund ska ge noterbart lagg i en entusiastrigg. Undra hur illa det är i en liten duo core där cpu redan går på 90%.

Skönt att det löste sig i alla fall 🙂

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Helt sjukt att Windows inte löst detta. Är ju nästan humoristiskt att en skrivbordsbakgrund ska ge noterbart lagg i en entusiastrigg. Undra hur illa det är i en liten duo core där cpu redan går på 90%.

Skönt att det löste sig i alla fall 🙂

Exakt. Min laptop är 2 kärnig. Stog inte ut med lagget så köpte denna burk. Sitter i kö till deras tekniska support för att rapportera performance issues. Får se vad de säger.

Permalänk
Medlem

När en tänker efter har en u hört om det förr, nu gäller det bara att minnas det inför framtida problemlösningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

När en tänker efter har en u hört om det förr, nu gäller det bara att minnas det inför framtida problemlösningar

Haha precis

Permalänk
Medlem

@HenkzHD: Hahaha seriöst förjävligt när man sitter och felsöker allt möjligt sen visar det sig att problemet var något man absolut inte skulle tro kunde vara det

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB