Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Utvecklare: "Playstation 5 ett rejält steg framåt för detaljrikedom"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Vad skulle den möjliga uppdateringsfrekvensen på skärmen ha med saken att göra?
Xbox One X har stöd för 120 Hz idag. Inte så konstigt i sig då alla grafikkretsar sedan Jesus gick på vatten har haft det...
Jag tror inte heller att 4k/60 FPS kommer vara normen utan snarare 30 FPS. Spel i 8k kommer knappast existera överhuvudtaget. Inte värt det.

Ganska lätt om man räknar antal pixlar per sekund

120hz på 1080p eller 60hz på 1440p eller 30hz på 2160p. 8k skulle då räcka till 7fps, men det vet vi väl redan från pc, finns inget magiskt med konsoller. Prestandan i dagens kisel räcker inte till 8k om det inte är quake3 eller minecraft

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@serverfel: Ja det finns en liten liiiiiiten risk Av alla de spelkonsoler som släppts under åren kan jag bara minnas att devkitet för Playstation 3 låg relativt nära den slutgiltiga designen, men inte ens då handlade det om exakt samma design. Oftast är devkits stora boxar till åbäken med femtielva portar och diverse paneler, som sedan kokas ned till en smäcker liten låda i slutändan.

Jag tror nog att Sony kan använda delar av den grundläggande designen här däremot, exempelvis de stora utgångarna för fläktarnas varmluft i den V-formade mittendelen kan säkert finnas med i någon form. Om Sony väljer en mer konventionell design i stil med PS4-designen kommer de ha en hel del varmluft som behöver knuffas ut, och det skulle kunna göras bra med den här devkit-designens upplägg. Microsoft kör ju på en helt annan ansats med Xbox Series X, där varmluft knuffas upp vertikalt i tornstrukturen och skickas ut på ovansidan. Om jag ska ta på mig spekulerarbyxorna tror jag att Sony håller sig till en mer konventionell design, men med en rejäl kylarlösning.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Nu har ju Puma somanvändes i PS4 helt annan arkitektur än excavator. Ingen delad FPU så riktiga kärnor! Puma är mer lik Zen än Excavator.

Inte för att vara sådan, men arkitekturen hette jaguar i konsolerna. Just jaguar är faktiskt inte lik någon annan som AMD har gjort. Puma, som kom innan, hade rätt mycket taget från K10, arkitekturen för Phenom II-linjen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av erikburk:

Inte för att vara sådan, men arkitekturen hette jaguar i konsolerna. Just jaguar är faktiskt inte lik någon annan som AMD har gjort. Puma, som kom innan, hade rätt mycket taget från K10, arkitekturen för Phenom II-linjen.

Jaguar kom före Puma, Puma är efterträdaren, sen kom Puma+

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det där tror jag inte stämmer. Jag tror utvecklarna har väldigt klart för sig vad det är som säljer spel, och jag tror imponerande screenshots väger tyngre för många konsumenter än att någon påtalar att det flyter bra. Den del av oss som tillhör entusiastskaran är nog rätt liten, som i de flesta branscher, och jag tror det bara är där man hittar folk som anser att 30 fps är ospelbart. Det är dock inte helt ovanligt att entusiaster glömmer hur världen utanför deras kretsar ser ut.

Nu tror jag dock att spelen kommer köras i mer än 30 fps, men grundargumentet kvarstår.

För att driva 4k i 60 fps på en pc får du betala 3 ggr så mycket som en konsol.
Så jag är skeptisk, skalning eller någon annan kompromiss måste göras isf.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

År 2020, behöver man skriva på maskinen att den innehåller en SSD då?
Känns som att SSD är standard sen ett tag och inte har någon skrytfaktor kvar längre, jag förstår att de vill få ut nyheten men det känns bara "meh".
Vad som vore mer intressant är om den går att byta ut utan att förverka garantin?4
Och hur stor disk konsollens moderkort har stöd för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasmusramen:

Solid State Drive Drive?

CD-skiva?

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

År 2020, behöver man skriva på maskinen att den innehåller en SSD då?

Jo det kan nog behövas, om det rör sig om en "det här är inte din mormors SSD"-lösning.

Huruvida Sony kommer skriva nått om SSD på fronten av lådan är det förstås ingen som vet än, dock....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Vill ju ha en Bluray-spelare också :/

Det kommer den ha.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Chockerande att den nya generationen är kraftfullare än den gamla.

Eller hur? Senaste nytt "Nintendo Switch ger mer detaljrikedom än Nintendo 64".

Skrivet av Spawnbadboy:

Tror mycket var på grund av cpun som var värdelösa i nuvarande generation

Gissar på allt 1080p/60fps eller 4k/30fps denna generation

Värdelösa? Njae. Däremot väldigt daterade. Inte heller är GPUn någon direkt kioskvältare idagsläget.

Skrivet av rasmusramen:

Solid State Drive Drive?

Ja. Däremot är kapaciteten okänd än så länge.

Skrivet av medbor:

Jag har aldrig hört om upplösning per virtuell kvadratmeter... är det inte texturerna som har en upplösning (tänk bilder) sedan kan de spännas upp över vilken mesh som helst, sedan skalas den till godtycklig storlek i spelvärlden, men jag kanske har fel...

En vanlig begränsning förr var 1024x1024 i upplösning på texturer, nu har dom alltså ökat den till 4096x4096 istället om jag läser rätt mellan raderna.

Annars är det ju max 32x32 (= 1024) i upplösning per virtuell kvadratmeter på den gamla vs 64x64 (= 4096) på nya vilket inte känns särskilt modernt enligt mig. Minecraft klarar ju mer än så utan problem @loevet

Aka.. upscaling. Vilket även gjordes med både PS4 och PS3.

Skrivet av serverfel:

Den kommer väl inte se ut som på den bilden?!?

Kort och gott. Med största sannolikhet inte. Devkits utseende är mer eller mindre bara något företag slängt ihop i all hast för att få ut dessa i tid till diverse developers. De går igenom mängder av olika förändringar innan den slutgiltiga kommersiella produkten lanseras.

Skrivet av serverfel:

Så det finns en risk, men troligen inte?!

Är sugen på en, men det vore synd att behöva gömma den.

Finns ju alltid en risk för vad som helst. T.ex att en Yeti ska traska fram till din dörr och bära iväg med dig.

Historiskt sett så har aldrig devkits motsvarat den slutgiltiga produkten ur ett estetiskt perspektiv. Här har du t.ex. hur Devkitet såg ut för PS4.

Skrivet av Megacrash:

Vill ju ha en Bluray-spelare också :/

Bluray-läsare hade väl både Xbox One och PS4?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Skulle vara bra förr oss som skyr konsoller pga av massiva frame drops om det fanns tex åtminstone 2 inställningar 30 fps med mkt godis och 60 fps med mindre.
Byggde nyligen en dator till min bror som är FD inbiten konsoll spelare. Han ville veta vad jag tjatat om och han är "blown away". Han ringer var och varannan dag och berättar om flytet på hans g syncade 144hz skärm och förstår nu vad jag menar. Samtidigt hatar han mig då han inte kommer kunna gå tillbaka till en 4k kronors konsoll utan måste nu med jämna mellanrum punga ut med 15k eller mer för ny dator. The witcher 3 är han riktigt imponerad över, som att spela ett annat spel.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sniglom:

Det är dags att vi börjar se 30fps som ett designval, inte ett resultat av hårdvaran.

Tekniskt är det inga konstigheter att bygga ett 60fps-spel på trött hårdvara, problemet är att utvecklare väljer att prioritera grafiska effekter och detaljrikedom över flyt. Istället för att beskylla hårdvaran för designval, bör vi gnälla på utvecklare som gång efter annan väljer att 30fps är good enough.

Det gick utmärkt att spela i 60fps redan på 90-talet. Några exempel:
Daytona USA (arkad) 1995
Tekken (PS1) 1995
Dead or Alive (Saturn) 1997
Smash Bros (N64) 1998
Quake 3 (PC) 1999

ÄNTLIGEN någon som fattar hur skiten hänger ihop.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

För att driva 4k i 60 fps på en pc får du betala 3 ggr så mycket som en konsol.
Så jag är skeptisk, skalning eller någon annan kompromiss måste göras isf.

Nja för runt 10 000 kr kan du driva 4K 60 FPS. 3600+B450+RX5700XT+1TB SSD+Chassi+PSU.
Sen säljer de ju konsoler utan nån större vinstmarginaler så kapa runt 30% av priset så har du utan mellanhänder, sen har de optimerat och tryckt allt i kostnads effektivt paket + RDNA2 som ger 50% mer prestanda per watt.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Eller hur? Senaste nytt "Nintendo Switch ger mer detaljrikedom än Nintendo 64".

Värdelösa? Njae. Däremot väldigt daterade. Inte heller är GPUn någon direkt kioskvältare idagsläget.

Ja. Däremot är kapaciteten okänd än så länge.

Aka.. upscaling. Vilket även gjordes med både PS4 och PS3.

Kort och gott. Med största sannolikhet inte. Devkits utseende är mer eller mindre bara något företag slängt ihop i all hast för att få ut dessa i tid till diverse developers. De går igenom mängder av olika förändringar innan den slutgiltiga kommersiella produkten lanseras.

Finns ju alltid en risk för vad som helst. T.ex att en Yeti ska traska fram till din dörr och bära iväg med dig.

Historiskt sett så har aldrig devkits motsvarat den slutgiltiga produkten ur ett estetiskt perspektiv. Här har du t.ex. hur Devkitet såg ut för PS4. https://miro.medium.com/max/960/1*KYK7NZZeo1PsrdiwQF1PiQ.jpeg

Bluray-läsare hade väl både Xbox One och PS4?

Texturupplösning har ingenting med upscaling att göra, upscaling gör man på redan färdigrenderade bildrutor som renderats i en upplösning som är lägre än skärmen eller bildsignalen

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att det är den slutliga designen för Playstation, det är ju trist om det bara är Nintendo som vågar ta ut svängarna. Hoppas även den kommer i ps1 grått.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orisons:

Hoppas verkligen att det är den slutliga designen för Playstation, det är ju trist om det bara är Nintendo som vågar ta ut svängarna. Hoppas även den kommer i ps1 grått.

Det är inte den slutgiltiga designen, glöm det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Nja för runt 10 000 kr kan du driva 4K 60 FPS. 3600+B450+RX5700XT+1TB SSD+Chassi+PSU.
Sen säljer de ju konsoler utan nån större vinstmarginaler så kapa runt 30% av priset så har du utan mellanhänder, sen har de optimerat och tryckt allt i kostnads effektivt paket + RDNA2 som ger 50% mer prestanda per watt.

Tungdrivet utan minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Inte en käft som vill ha 30fps ögongodis, flytet är absolut viktigast om det ska kunna ta PC användare.

För mig så beror det på typ av spel om det är viktigare med FPS eller ögongodis.

Spelar jag till exempel ett point & click äventyrsspel eller ett turn based RPG/strategispel så gör det inte så mycket om man offrar FPS för att få bättre grafik. Å andra sidan brukar ju inte point & click äventyrsspel vara de spelen som kräver all prestanda av hårdvaran men det var ju som sagt bara ett exempel att påpeka att alla typer av spel är inte lika beroende av FPS enligt min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är inte den slutgiltiga designen, glöm det.

Vadå, kommer det inte stå "LETSGODIGITAL" på den riktiga ps5:an?

Permalänk
Medlem

Corona-videon var välgjord, snygg grafik och stämningsfull!

Permalänk
Medlem

Hoppas på några intressanta spel den här generationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Vill ju ha en Bluray-spelare också :/

Vad ska man med det till i dagens läge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vad ska man med det till i dagens läge?

Det är det enda sättet att, på laglig väg, få hög klass på ljud och bild för film. Såklart bör det vara en UHD Blu-ray i dagens läge, men t ex streamingtjänsters 4k-material kan inte jämföra sig med ens standard-Blu-ray.

Att skicka in en sådan i konsolen kan eliminera behovet att köpa en dedikerad enhet för detta och bli en mer komplett mediaenhet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dem8n:

Vad ska man med det till i dagens läge?

Skrivet av Evil Peter:

Det är det enda sättet att, på laglig väg, få hög klass på ljud och bild för film. Såklart bör det vara en UHD Blu-ray i dagens läge, men t ex streamingtjänsters 4k-material kan inte jämföra sig med ens standard-Blu-ray.

Att skicka in en sådan i konsolen kan eliminera behovet att köpa en dedikerad enhet för detta och bli en mer komplett mediaenhet.

Självklart kommer de att ha en BR-spelare, och det finns ingen anledning att inte ha en UHD BR-spelare.

Och det är sant att UHD BR-kvalitet är det bästa man kan få tag i idag, men så stor är inte skillnaden mot streaming. Finns en film i 4K stream och jag har den på BR (inte UHD) så är kvaliteten inte sämre på streamen. I vissa situationer så är BR bättre tack vare den högre bandbredden och i andra så är den högre upplösningen på streamen avgörande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Självklart kommer de att ha en BR-spelare, och det finns ingen anledning att inte ha en UHD BR-spelare.

Och det är sant att UHD BR-kvalitet är det bästa man kan få tag i idag, men så stor är inte skillnaden mot streaming. Finns en film i 4K stream och jag har den på BR (inte UHD) så är kvaliteten inte sämre på streamen. I vissa situationer så är BR bättre tack vare den högre bandbredden och i andra så är den högre upplösningen på streamen avgörande.

Det beror främst på hur mycket som händer på skärmen, action och snabba klipp gör sig bättre med bandbredd, medan långsamma sekvenser är bättre med högre upplösning

Permalänk
Medlem

Både PS5 och XSX har UHD BD spelare, om nån hade missat det.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Dem8n @Evil Peter värt att tillägga är också att BD-enheten i PS5 stöder skivor om 100 GB kapacitet, upp från de 50 GB som PS4/Pro stöder.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vad ska man med det till i dagens läge?

Spela alla filmer jag har i bokhyllan såklart. Jag kommer även fortsätta köpa filmer på bluray varje månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Självklart kommer de att ha en BR-spelare, och det finns ingen anledning att inte ha en UHD BR-spelare.

Och det är sant att UHD BR-kvalitet är det bästa man kan få tag i idag, men så stor är inte skillnaden mot streaming. Finns en film i 4K stream och jag har den på BR (inte UHD) så är kvaliteten inte sämre på streamen. I vissa situationer så är BR bättre tack vare den högre bandbredden och i andra så är den högre upplösningen på streamen avgörande.

Jag föredrar överlag BD över streaming (tittaravståndet gör lätt att man tappar en del av fördelarna med 4k, men slänger man HDR så blir jämförelsen mer intressant) men det handlar inte bara om bild utan även ljud. T ex när Netflix höjde kvaliteten på sitt ljud så når de max 640 kbps, medan Dolby TrueHD har ett max på 18000 kbps (snittet på BD är väl runt 6000, så ca 10 ggr högre än Netflix max). Hur mycket nytta man drar av skillnaderna beror så klart på vilken utrustning man har, men den grundläggande poängen var att visa vad en spelare kan ge för film.

För att dra ett parallell poäng så önskar jag att någon sålde digitala kopior med riktigt hög bitrate. Jag förstår såklart att jag tillhör en väldigt liten skara som vill ha stora filer att ladda ner till sin egen mediaserver, så det lär förbli en utopi. Lyckligtvis är det åtminstone inte så svårt att hitta för musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Dem8n @Evil Peter värt att tillägga är också att BD-enheten i PS5 stöder skivor om 100 GB kapacitet, upp från de 50 GB som PS4/Pro stöder.

Och stöd för att faktiskt spela upp UHD filmer hoppas jag. Jag var extremt nära på att uppgradera min Ps4 till Ps4 Pro när den släpptes och hade den inte saknat det stödet så hade det nog blivit av.