Permalänk
Medlem

Momentnyckel, bra eller billig?

Hejsan!

Jag har börjat grejja med bilen och det är riktigt kul. Nu vill jag investera i en momentnyckel så att alla muttrar och bultar blir glada. Detta är det enda forum jag är med i så jag chansar att det finns bilintresserade här.

Jag vill gärna ha en bra momentnyckel men vill heller inte betala allt för mycket. Jag har försökt att hitta testar på nycklar men har inte hittat allt för mycket information. Vad är det man ska ha koll på när man köper en momentnyckel? Hur mycket bör man spendera om man inte är professionell mekaniker?

/Linus

Permalänk
Medlem

Mina vänner som mekar med bilar brukar köpa Biltema / billigt och går den sönder så köper de sen en dyr.
Detta beror ju dock helt på vilken noggrannhet du måste ha på det.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

momentnyckel

Skrivet av Esrakuf:

Hejsan!

Jag har börjat grejja med bilen och det är riktigt kul. Nu vill jag investera i en momentnyckel så att alla muttrar och bultar blir glada. Detta är det enda forum jag är med i så jag chansar att det finns bilintresserade här.

Jag vill gärna ha en bra momentnyckel men vill heller inte betala allt för mycket. Jag har försökt att hitta testar på nycklar men har inte hittat allt för mycket information. Vad är det man ska ha koll på när man köper en momentnyckel? Hur mycket bör man spendera om man inte är professionell mekaniker?

/Linus

Hej ! jag använder Biltemas 40–210 Nm 499:- i 3 år. Den fungerar till våra 2 bilar. Kolla i bilens manual hur många Nm du skall dra.
En bil 120Nm en annan 140Nm och glöm inte att släppa på fjädern när du är färdig. Det är inte bra om den ligger med tex 140Nm tryck i månader.
Olle

Permalänk
Medlem

Det finns nycklar som klarar mellan 10 - 210, är dessa något att ha eller bör man ha en nyckel av varje?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KA52:

Hej ! jag använder Biltemas 40–210 Nm 499:- i 3 år. Den fungerar till våra 2 bilar. Kolla i bilens manual hur många Nm du skall dra.
En bil 120Nm en annan 140Nm och glöm inte att släppa på fjädern när du är färdig. Det är inte bra om den ligger med tex 140Nm tryck i månader.
Olle

Jag gjorde en service här om dagen och det lägsta jag kom var 15Nm (tändstift). Annars ligger väl det mesta över det antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esrakuf:

Det finns nycklar som klarar mellan 10 - 210, är dessa något att ha eller bör man ha en nyckel av varje?

För en vanlig Svensson som pillar på bilen nån gång då o då så räcker oftast en adaptiv från Biltema. Ska du vara helt 100 på att du har korrekt moment så kör du på specifikt mått och mät/kalibrerings-instrument. Alternativt dyrare momentnyckel som har mycket lägre toleranser.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Min rekommendation är en nyckel som inte är fjäderbelastad tex https://www.dinaverktyg.se/produkt/6699990020-momentnyckel127...
som "proffs" så tittar man på modeller som endast går att kalibrera då det är krav för vissa jobb
kolla den konstruktionen och försök hitta så billigt så möjligt, undvik lågbudget då kan du lika gärna dra fritt för hand efter att du använt den 6 månader eller glömt att nollställa den en vecka …

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Avstängd

Har en sån här efter biltemas variant som var helt kass:
https://www.clasohlson.com/se/Momentnyckel-Wera-Click-Torque-...

Permalänk
Medlem

Behöver du en sådan? jag kör på biltema och använder den väldigt sällan. diff bultar, växelåds bultar, oljetrågsbultar, ventilkåps bultar, insugs bultar funkar bra hittils. ska du byta topp eller liknande så kanske du ska investera i en bättre.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Håller du inte på med motorrenovering så brukar momentnyckel sällan behövas. Men swedol har ändå en som är rätt så bra och billig. Det viktiga är dock att alltid nollställa den för då blir det fel rätt så snabbt. Kommer du glömma detta så kan lika gärna skita i att köpa moment nyckel. Vi har momentnycklar för 20 000 på jobbet men det blir att vi kalibrerar dom rätt så ofta för det är alltid någon som ska glömma nollställa dem.

https://www.swedol.se/momentnyckelpg-1000532.html

Permalänk
Medlem

Biltemas med 10års garanti mellanpris och ganska så bra kvalité på dem grejerna faktiskt.
De billigaste verktygen är ofta junk går sönder eller man drar sönder en bult då man slinter och har sig.

Biltemas 10år är Prisvärda med bra kvalité visst kanske inte i klass med Bacho och det finaste märkena.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB