Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Eftersom virus hela tiden muterar, så finns det 2 scenarior, antingen blir det mindre farligt, eller mer farligt.
Jag tolkar hennes inlägg som att det inte blir farligare.

Det är inte det jag fann roligt. Läkarna gör ju ett jättejobb och kämpar ju i motvind mot våra myndigheter, däremot har väl knappast Anders och FHM gjort annat än spridit en massa information som går helt emot många av övriga världens expertiser.

Jag tolkar hennes svar att ja virus muterar, men om en variant är väldigt lyckad är det den varianten som sprids. Hon utesluter varken det ena eller det andra - antagligen baserad på hur virus och influensa virus sprids. (Corona är ju inget "nytt" virus som sprids utanför kända mönster, utan ett nytt virus för våra kroppar).

Men det du skrev initialt tolkade jag som att du tyckte hon inte erkände att ett virus kunde mutera. Men då är vi iaf överens att hon tycker att virus kan mutera, men vi tolkade det väldigt annorlunda. Då är jag nöjd.

Permalänk
Medlem

Denna va rätt intressant https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1456531?programid=5188
Kan ju tyckas märkligt att just i Wuhan har Kina 2 anläggningar för just Sars och Corona virus.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Läste senast om en läkare ifrån Australien som kommit hem ifrån USA som visat sig vara smittad av Corona.
Om nu även läkare blir smittade, som borde veta hur man ska agera i en sådan här situation blir smittade, så får vi anta att
det är väldigt smittsamt och kan nog överleva på många olika sätt.

Även om dom själva gärna vill förneka det ibland så är även läkare vanliga människor också, och umgås med andra människor som vanliga människor. Det är ju knappast givet att någon blivit smittad bara för att dom haft dålig hygien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Det är inte det jag fann roligt. Läkarna gör ju ett jättejobb och kämpar ju i motvind mot våra myndigheter, däremot har väl knappast Anders och FHM gjort annat än spridit en massa information som går helt emot många av övriga världens expertiser.

edit : hittade den här till exempel :

Professorn Agnes Wold, 65, är van vid att säga saker som går emot den allmänna bilden.
När det handlar om det nya coronaviruset innebär det att försvara myndigheterna och det smittspårningsarbete som kommit henne nära. Det innebär också att hålla sig lugn.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/agnes-wold-kan-inte-f...

Så jag tar henne som lite partisk i detta ärende.

Nu kan inte jag läsa den då den är bakom en betalvägg, men man ska nog tolka det faktum att hon är van att gå emot den allmänna bilden som att hon är van att säga vad kon tycker, även om det är obekvämt då det går emot gängse uppfattning. Eller var det något annat i artikeln som man ansåg gjorde henne partisk?

När det gäller FHM och Anders Tegnell så tror jag dels att det är väldigt få som egentligen är insatta i vad de gör och inte gör, dels så är jag övertygad om att de sitter på bättre och pålitligare information än allmänheten i stort, samt har bättre kompetens att bedöma och värdera denna information. Utöver det så har de garanterat bättre koll på vilka resurser som finns att tillgå och då också bättre koll på var man bör lägga dessa resurser för att få ut maximal effekt.

Självklart kommer även de att göra fel och tolka information fel, de är också människor. Samtidigt tycker jag att det är lite lätt stötande att så många rackar ner på dom kategoriskt för att dom inte gör exakt det som man själv tycker vore rätt väg att gå, oavsett vilka kunskaper och insikter man själv har. Jag har mycket svårt att tro att det är speciellt många som funderar speciellt långt över konsekvenserna av de saker de tycker man borde göra och än mindre behöver ta ansvar för dessa konsekvenser. Hur man än gör måste ändå målet vara att samhället i stort ska orsakas så lite skada som möjligt. Någonstans når man ett vägval där effekterna av att stänga ner delar av samhället kommer att orsaka större skada än de positiva effekter man får av minskad spridning. Detta gäller oavsett om man tänker ekonomi eller mänskligt lidande.

Detta måste vara ett av det mest otacksamma jobbet i världen just nu - oavsett vad man gör kommer man inte att kunna leva upp till folks förväntningar, dvs stoppa viruset helt.

Permalänk
Avstängd

Jag tror vi är inne i Pandemi fasen nu, "Bland annat har Örebro rapporterat tre nya fall, där en person smittats efter en USA-resa – och sedan smittat två familjemedlemmar." Finns även en rapport om en Svensk smittad som varit någonstans i Europa, dvs inte Italien och blivit smittad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dredd:

Jag tror vi är inne i Pandemi fasen nu, "Bland annat har Örebro rapporterat tre nya fall, där en person smittats efter en USA-resa – och sedan smittat två familjemedlemmar." Finns även en rapport om en Svensk smittad som varit någonstans i Europa, dvs inte Italien och blivit smittad.

Vänta tills imorgon när alla oaktsamma sportlovsresenärer återvänder... Den kommande veckan kan vi se en närmare exponentiell ökning i värsta fall. Tekniskt talat är vi redan i en global pandemi, frågan är hur omfattande den blir.

En annan fråga är hur många sportlovsresenärer som varit bakom flötet för de lär ju knappast ha hållit undan sig från sina smartphones så de bör ha fått information om ett virusutbrott på platsen de befinner sig vid. Vissa bryr sig inte medan andra gör det. Alla bör dock arbeta hemifrån minst en vecka för att se om åtminstone något symtom uppstår.

En fråga jag funderat länge på är hur viruset skall smittas utan symptom om det replikeras inuti lungcellerna men inte får personen att hosta som då skulle transportera en andel av viruset. Skall man anta att en del av de replikerade virusen flyger ut i och med utandningen? Det är ju inte så att viruset replikeras och byggs uppåt längs lungorna och halsen, eller är så fallet? Hm.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Jag tror vi är inne i Pandemi fasen nu, "Bland annat har Örebro rapporterat tre nya fall, där en person smittats efter en USA-resa – och sedan smittat två familjemedlemmar." Finns även en rapport om en Svensk smittad som varit någonstans i Europa, dvs inte Italien och blivit smittad.

Jag tror inte att det är en pandemi.

”En pandemi är när en infektionssjukdom sprids över stora delar av världen och drabbar en stor andel av befolkningen i varje land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Jag tror vi är inne i Pandemi fasen nu, "Bland annat har Örebro rapporterat tre nya fall, där en person smittats efter en USA-resa – och sedan smittat två familjemedlemmar." Finns även en rapport om en Svensk smittad som varit någonstans i Europa, dvs inte Italien och blivit smittad.

Det är absolut en pandemi enligt gammal benämning. Numera verkar ordets betydelse ha mer att göra med hur vi ska handskas med situationen. Är det en "pandemi" i modern benämning, som jag förstår det, så har man i stort sett kastat in handduken och fokuserar nu helt på vård och att hålla folk friska. Medan i en epidemi hoppas man fortfarande kunna stoppa utbrottet.. Jag tror inte någon tror det går att få stopp på det nu, men förmodligen är det för allas bästa att fortfarande försöka hålla det tillbaka, som om vi försökte stoppa det helt. Därför kallas det fortfarande en epidemi, för det är i allas bästa för stunden om vi kan hindra spridningen så gott det går för nu, även om det är ett hopplöst fall.. Makes sense? Det är bilden jag fått åtminsone. Sen kan man väl prata om nedvattnande av ord och allt..

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Det är absolut en pandemi enligt gammal benämning.

Enligt Wikipedia så är den gamla benämningen ”farsot”.

Permalänk
Medlem

En sak som jag tror kommer att hända på grund av den kommande pandemin: President Trump förklarar "national emergency" och får då all makt. Han har ju redan visat att han anser att presidenten står över lagarna. Gissa vem som inte vill ha ett val i november. Hjäääälp!!!
USA
Det gäller förstås också andra regeringar, t ex Ungern, Polen med flera.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Otori: Oj, vilket år pratar vi då? Jag håller mig till detta sekel..

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Jag tror landsbygden i Sverige är rätt safe så länge man inte inte åker till de stora städerna och hämtar hem det.

I Värmland så blev de ju smittade i utlandet och inte i Sverige.

Nu har vi fått ett utbrott i Stockholm. Hur det är i Göteborg och Malmö vet jag inte.

Storstäderna går säkert att likna lite med Wuhan (som har fler invånare än hela Sverige). Mer trängsel i lokaltrafik, resturanger och i butiker.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

@Otori: Oj, vilket år pratar vi då? Jag håller mig till detta sekel..

Tyckte att du skrev gammal

I skrivande stund 43.247 aktiva (kända) fall.
Och 60,924 friskförklarade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag tror landsbygden i Sverige är rätt safe så länge man inte inte åker till de stora städerna och hämtar hem det.

I Värmland så blev de ju smittade i utlandet och inte i Sverige.

Nu har vi fått ett utbrott i Stockholm. Hur det är i Göteborg och Malmö vet jag inte.

Storstäderna går säkert att likna lite med Wuhan (som har fler invånare än hela Sverige). Mer trängsel i lokaltrafik, resturanger och i butiker.

Men har vi verkligen ett bekräftat utbrott i Stockholm ännu? Av de som är smittade där nu är det bekräftat att 110 av 115 är smittade utomlands och man håller på att spåra de övriga vart de kan ha fått det vilket vi antagligen får svar på relativt snart.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av OSkar000:

Men har vi verkligen ett bekräftat utbrott i Stockholm ännu? Av de som är smittade där nu är det bekräftat att 110 av 115 är smittade utomlands och man håller på att spåra de övriga vart de kan ha fått det vilket vi antagligen får svar på relativt snart.

Har inte sett att dom har testat några som inte varit utomlands än. Det sades att dom skulle testa dom som var inlagda på intensiv avdelningar med samma symptom men vet inte om det gjorts än.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Ung doktor på 31 bast snackar vett om Sars-CoV-2:

Jag håller starkt med om just punkten om, "Vad sjutton bövlar har hänt med dagens digitala massmedia?". Den har verkligen hamnat i en tragisk fälla där de måste skrämma folk för att få folk att fortsätta läsa, istället för att ha högkvalitativ journalistik redan från början.

Samtidigt tror jag oxå att dagens samhälle har gjort fler till "stimuli-junkies" som blivit lite beroende av negativa nyheter för de har redan plöjt igenom all underhållning på YouTube och det finns redan för mkt att välja från så känslan uppstår, "Det finns inget att se på".

Dessutom om jag tar ett ytterligare steg tillbaka så undrar jag, "Varför säger deras annonsörer inte ifrån?" Borde bojkotta annonsörer på sidor som Aftonbladet, Expressen, och dylikt som bara sprider massa smörja även om de brukar vara "snabbast med att vara först ut med nyheten".

Ännu mer kräkframkallande faktum kan vara att det ligger i viss massmedias intresse att folk får panik och även dör för då kan de skriva om detta och även späda på den redan onda nedåtgående spiralen. Usch för blaskande massmedia säger jag bara...!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sir Hitman:

Har inte sett att dom har testat några som inte varit utomlands än. Det sades att dom skulle testa dom som var inlagda på intensiv avdelningar med samma symptom men vet inte om det gjorts än.

Fritt ur huvudet så började de testa tidigare i veckan men hittills verkar inte mycket eller ens något ha kommit fram den vägen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Förutsätter ju dock att dom ska bli smittade också, just nu är den chansen 1:62857, antagligen rejält lägre för dom som inte vart o rest i Italien eller övriga smittländer. Så det är långtifrån 55% sannolikhet att man förlorar någon närstående.

Under de förutsättningar jag skrev så är det 55%. Men det finns antaganden i det jag skrev.

Det är 18% på hela åldersgruppen, av då de i Kina.
Tittar man på enskilda individer så gäller ju inte 18%, kan vara högre eller lägre.
Det kan visa sig vara skillnad mellan Kina och Europa.

Dock, det jag är minst tveksam om är hur många som kommer smittas. Som jag skrivit tidigare, finns fullt med idioter och egoister i det här och andra länder, som inte kommer att lyssna när man blir rekommenderad att gå i självkarantän. Så det kommer att sprida sig.

Permalänk
Medlem

Media snackar ju som att mänskligheten kommer dö ut? I realitet lär väl bara en jävla massa människor dö, speciellt äldre, och sedan kommer det vara som någon sorts permanent influensa som går tills vi bygger ett vaccin eller liknande? O_o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Media snackar ju som att mänskligheten kommer dö ut? I realitet lär väl bara en jävla massa människor dö, speciellt äldre, och sedan kommer det vara som någon sorts permanent influensa som går tills vi bygger ett vaccin eller liknande? O_o

Var hävdas det det? Att hela mänskligheten skulle dö ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacoman:

Man kan känna sig lugn nu när "experten" Anders Tegnell säger att toppen kan vara nådd nu hans plan nu är att hålla viruset borta från Sverige tills spridningsrisken är som lägst.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRpj0A/statsepidemiologe...

Inte utan att det ibland känns som litet Baghdad Bob över en del uttalanden. Vi kan inte vara säkra på att toppen är nådd ännu och skulle det vara så att man slappnar av så kan det ta ny fart.

Att vara extra försiktig är inget som skadar. Att ha tråkigt ett tag är det ingen som dött av.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Inte utan att det ibland känns som litet Baghdad Bob över en del uttalanden. Vi kan inte vara säkra på att toppen är nådd ännu och skulle det vara så att man slappnar av så kan det ta ny fart.

Att vara extra försiktig är inget som skadar. Att ha tråkigt ett tag är det ingen som dött av.

Vi kan väl vara minst 99% säkra på att toppen inte är nådd nu om man vill ligga lite i underkant.

Om vi talar om toppen av smittade människor och ingen annan top.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Var hävdas det det? Att hela mänskligheten skulle dö ut?

Permalänk

Några tankar.

Lyssnat på två forskare som pratat om hur vi människor hanterar en möjlig framtida kris. Generellt så tycker vi att vi själva agerar rationellt och att det är de runt omkring oss som får panik. I själva verket så underreagerar de flesta och en liten andel får panik.

Faran är ifall tillräckligt många får COVID-19 samtidigt. Då kommer vi inte kunna ta hand om alla. Dödligheten reflekterar också hur patienter har omhändertagits - innan riktiga studier gjorts så är det en siffra man får ta med en nypa salt.

Största kritiken mot FHM handlar om deras oförmåga att kommunicera till en befolkning med tillgång på annan information. Se t ex hur peter wolodarski jämför Israel och Sverige i en krönikan från idag(?).

Det är enormt svårt att kommunicera statistik och vi människor är väldigt dåliga på att förhålla oss till det.

FHM verkar utgå från att de som är sjuka tar sig till sjukvården och att smittspårningen fungerar som metod för att hindra allmän smittspridning. Det innebär en hel del antaganden som riskaverta personer inte accepterar.

Permalänk
Medlem

@Chromatic: Den var bra! Vad står det på nedersta raden?

Permalänk
Medlem

Kan du klara av att hitta en riktig artikel där det hävdas? Eller löp?

Permalänk
Medlem

Denna person som kom på det måste vara rädd på riktigt eller tro på djävulen lol XD
Heil Lucifer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Men har vi verkligen ett bekräftat utbrott i Stockholm ännu? Av de som är smittade där nu är det bekräftat att 110 av 115 är smittade utomlands och man håller på att spåra de övriga vart de kan ha fått det vilket vi antagligen får svar på relativt snart.

Det har väl inte sagts rakt ut. Och då räknar jag inte med fall där en eller flera familjemedlemmar kommer hem och smittar andra i familjen.

5/3 14 pers som man fortfarande inte vet var de smittats.
7/3 21 pers "utredning pågår"
8/3 13 pers "nya fall bekräftade" anger inte var de smittats.

Ledsen om jag skrämmer upp någon i Stockholm nu.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gheyrippir:

Några tankar.

Lyssnat på två forskare som pratat om hur vi människor hanterar en möjlig framtida kris. Generellt så tycker vi att vi själva agerar rationellt och att det är de runt omkring oss som får panik. I själva verket så underreagerar de flesta och en liten andel får panik.

Faran är ifall tillräckligt många får COVID-19 samtidigt. Då kommer vi inte kunna ta hand om alla. Dödligheten reflekterar också hur patienter har omhändertagits - innan riktiga studier gjorts så är det en siffra man får ta med en nypa salt.

Största kritiken mot FHM handlar om deras oförmåga att kommunicera till en befolkning med tillgång på annan information. Se t ex hur peter wolodarski jämför Israel och Sverige i en krönikan från idag(?).

Det är enormt svårt att kommunicera statistik och vi människor är väldigt dåliga på att förhålla oss till det.

FHM verkar utgå från att de som är sjuka tar sig till sjukvården och att smittspårningen fungerar som metod för att hindra allmän smittspridning. Det innebär en hel del antaganden som riskaverta personer inte accepterar.

Fast det handlar också om hur mottaglig befolkningen är för informationen. Israel lever med ett pågående extensiellt hot. Sverige? Senaste krig? 1800-talet. Man kan skrämmas lite med Ryssland, men hur många tror att de kommer att få för sig att invadera Gotland annat i ett skede där vi har en nytt världskrig?

Men han har en poäng att det hela riskerar få folk att vilja ha mer auktoritärt ledarskap. "Titta på Kina, där kunde man allt svetsa in de sjuka!"