Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Sjukaste är att USA som har över 30x större befolkning bara har enligt statistiken just nu 338 smittade och Sverige så mycket mindre land bara har 161 smittade.

Skrämmande statistik enligt mig.

USA - 338 av 319 000 miljoner

Sverige - 161 av 10 Miljoner.

Vad är det som är skrämmande?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av nukethenick:

Jag slår ett slag för c-vitamin också, jag tar 10 gram om dagen. Det ger faktiskt en märkbar effekt, otroligt ren näsa och bihålor.

Det är inte ovanligt att överdosera C-vitamin i tron att det hjälper, men effekten är tyvärr istället att man
ökar risken för njursten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nukethenick:

Behöver och behöver, jag kan bara konstatera att skillnaden är markant. Det så kallade rekomenderade intaget är för litet för att se skillnad. Det ser jag snarare som en lägstanivå.

Du kissar du det mesta av C-vitaminet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Vad är det som är skrämmande?

Antagligen då USA har haft coronaviruset i minst 6 veckor tillbaka(i Washington) så finns det ett stort mörkerantal då de har ett system där dom i princip förlorar allt av att testa sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nukethenick:

Behöver och behöver, jag kan bara konstatera att skillnaden är markant. Det så kallade rekomenderade intaget är för litet för att se skillnad. Det ser jag snarare som en lägstanivå.

Vetenskapligt finns väl inte mycket att hämta genom att överdosera Cvitamin.

Det låter mer som en placeboeffekt. Vilket visserligen inte ska underskattas. Allt som får en att må bättre - and all that.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

"Experten" hade fel.

"Statsepidemiologen Anders Tegnell säger till SvD att han trodde att virusutbrottet skulle begränsas till Kina:

– Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. "

https://www.expressen.se/nyheter/minst-3-000-testade-for-coro...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Läget sedan den 26 februari

https://i.ibb.co/YkxdF8f/Capture.png

E: I Sverige alltså

Positivt att smittspårningen verkar göra sitt jobb.

Permalänk
Avstängd

Vad säger Italiens motsvarighet till Folkhälsomyndigheten just nu?, dödligheten samt antal som måste vårdas på sjukhus i Italien är ju extrem just nu...

Nån som har några bra Italien källor, typ nyheter, Privatpersoner som Vloggar ifrån Italien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av n4ight:

Positivt att smittspårningen verkar göra sitt jobb.

Ja. Tur vi har experter som sköter detta i vårat land
Tur det är väldigt ineffektivt på att smitta mellan människor.

"Smitta mellan människor
Enligt Anders Tegnell smittar det här viruset från djur till människor. Samtidigt ska det ha förekommit fall där människor inom samma familj smittat varandra.

– Om viruset kan smitta mellan människor, så är det väldigt ineffektivt att göra det. Någon mer omfattande smittspridning med det vi vet nu kan vi inte förvänta oss, säger statsepidemiolog Anders Tegnell som jobbar vid Folkhälsomyndigheten. "

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nytt-lungvirus-i-kina-spri...

"Under torsdagen fattade Japans premiärminister, Shinzo Abe, beslut om att stänga ner landets skolor under en månad för att undvika coronasmitta bland barn.

Att stänga skolor är inget förslag som finns på bordet i Sverige.

– Det man vet är att hittills har det dykt upp extremt få barn som varit allvarligt sjuka, säger Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten. "

https://www.expressen.se/nyheter/epidemiolog-sa-paverkas-barn...

Vi har i dagsläget 5,2ggr fler smittade än vad Japan har sett till befolkningsmängd.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dredd:

Vad säger Italiens motsvarighet till Folkhälsomyndigheten just nu?, dödligheten samt antal som måste vårdas på sjukhus i Italien är ju extrem just nu...

Nån som har några bra Italien källor, typ nyheter, Privatpersoner som Vloggar ifrån Italien?

Jag kan inte italienska men Aftonbladet har en i mitt tycke väslkriven artikel om varför det gick så illa.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/50487e/sa-blev-italien-c...

Man fick in viruset på ett sjukhus bland äldre och svaga sen blev det som det nu ser ut.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vetenskapligt finns väl inte mycket att hämta genom att överdosera Cvitamin.

Medan jag är förkyld så behöver jag extra C-vitamin för att inte få näsblod. Får ändå litet grand näsblod, men inte så allvarligt att jag måste ägna 10 minuter över handfatet för att vänta på att det skall sluta att rinna.

Permalänk
Avstängd

HUR kommer det sig att Italien exporterar så många fall världen över, om vi ser till Svenskarna som varit på Skidsemester, HUR har de blivit smittade? ser inte media ställa denna fråga någonstans....

Är det via mat på restauranger? Är det via kontakt med folk som jobbar i affärer, kypare, taxi/buss chaufförer, via andra turister, via smittade städare på hotell?, är det genom kontaminerade kontaktytor? Är det pga självaste resan, buss/flygplan dit och hem?

Tycker det görs OTROLIGT lite för att få fram bra fakta på det här Viruset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Ja. Tur vi har experter som sköter detta i vårat land
Tur det är väldigt ineffektivt på att smitta mellan människor.

Jag vet inte vart du vill komma med din misstro? Viruset är här!

Jag är själv mest oroad över hur Tyskland samt Frankrike klarar det här eftersom gör de inte det så har vi en riktig pandemi inkl att vi garanterat dras med.

Läget just nu
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.ht...

Sen verkar inte Belgien heller ha koll på vruset och där ligger EU-Bryssel....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Stockholmarna är flitiga..

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Avstängd
Skrivet av X-TroNiC:

Stockholmarna är flitiga..

Stockholm är kört, jag bor här, jag kan säga att Stockholm är heeeeelt kört när det gäller antalet som är/kommer bli smittade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Vi har i dagsläget 5,2ggr fler smittade än vad Japan har sett till befolkningsmängd.

Har du någon källa som ger säkra siffror angående antal smittade och hur rapportering samt testning sköts i praktiken i Japan?
Väldigt farligt att kasta ur sig en sån där siffra utan att ge exempel från säkra källor - alltså inte nyhetsblaskor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n4ight:

Har du någon källa som ger säkra siffror angående antal smittade och hur rapportering samt testning sköts i praktiken i Japan?
Väldigt farligt att kasta ur sig en sån där siffra utan att ge exempel från säkra källor - alltså inte nyhetsblaskor.

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.ht...

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Sen verkar inte Belgien heller ha koll på vruset och där ligger EU-Bryssel....

Vad föreställer du dig att ett utbrott där skulle ha för konsekvenser för oss här i Sverige?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Vad föreställer du dig att ett utbrott där skulle ha för konsekvenser för oss här i Sverige?

Ju fler länder som får okontrollerat utbrott ju sämre är det för Sverige, pga av att folk reser kors och tvärs. Min definition av Pandemi är när människor smittar kors och tvärs mellan nationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

...
Är det via mat på restauranger? Är det via kontakt med folk som jobbar i affärer, kypare, taxi/buss chaufförer, via andra turister, via smittade städare på hotell?, är det genom kontaminerade kontaktytor? Är det pga självaste resan, buss/flygplan dit och hem?
...

Japp

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Fast pandemier pågår ju konstant och har gjort så sedan långt tillbaka.
Det som är viktigt är ju att följa de råd som expertisen ger istället för att låta paniken ta över.

Många av de råd som ges nu är ju saker som vi borde ha i åtanke, som att t.ex. inte gå till jobbet när man är sjuk och stanna hemma.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Dredd:

Min definition av Pandemi är när människor smittar kors och tvärs mellan nationer.

Kan ju passa på att flika in en lite mer officiell definition av pandemi

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd

Såg precis den här intervjun, en av de bättre jag sett sen starten av det här, rekommenderar alla att titta/sprida.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Vad föreställer du dig att ett utbrott där skulle ha för konsekvenser för oss här i Sverige?

Jo det skulle nog bli en komplikation eftersom alla har sådana "viktiga" möten i Bryssel... *ironi*

Tyskland o Frankrike är värre eftersom vi har så mycket kontakt med länderna.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ja. Tur vi har experter som sköter detta i vårat land
Tur det är väldigt ineffektivt på att smitta mellan människor.

"Smitta mellan människor
Enligt Anders Tegnell smittar det här viruset från djur till människor. Samtidigt ska det ha förekommit fall där människor inom samma familj smittat varandra.

– Om viruset kan smitta mellan människor, så är det väldigt ineffektivt att göra det. Någon mer omfattande smittspridning med det vi vet nu kan vi inte förvänta oss, säger statsepidemiolog Anders Tegnell som jobbar vid Folkhälsomyndigheten. "

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nytt-lungvirus-i-kina-spri...

"Under torsdagen fattade Japans premiärminister, Shinzo Abe, beslut om att stänga ner landets skolor under en månad för att undvika coronasmitta bland barn.

Att stänga skolor är inget förslag som finns på bordet i Sverige.

– Det man vet är att hittills har det dykt upp extremt få barn som varit allvarligt sjuka, säger Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten. "

https://www.expressen.se/nyheter/epidemiolog-sa-paverkas-barn...

Vi har i dagsläget 5,2ggr fler smittade än vad Japan har sett till befolkningsmängd.

Tur att vi har "experter" på internet som inte har några problem att titta på artiklar/åsikter som baserades på den information som fanns tillgänglig precis i början av utbrottet. Skulle tro att den åsikten omvärderats sedan dess...har du själv modifierat din infallsvinkel efter hur saker utvecklats?

Sedan är det inte konstigt att Japan stänger ner verksamheter, dom har (till skillnad från Sverige) bekräftad okontrollerad smitta ute i samhället. Det är åtgärder man gör för att bromsa en redan okontrollerad spridning. Oavsett antalet bekräftade smittade så är läget annorlunda i Sverige då det verkar som man har någorlunda koll på smittspridningen och då kan isolera de som är smittade.

Sedan ska man ha i åtanke att Japan i betydligt högre utsträckning har hemmavarande kvinnor som kan ta hand om barnen när skolor stänger, gör man det i Sverige så kommer det garanterat att drabba en hel del arbetsplatser då någon förälder måste vara hemma med barnen. Ska man sedan gå på hur det brukar vara så kommer det troligen att vara flest kvinnor som är hemma. Samtidigt så är vård/omsorg kvinnodominerade yrken vilket i sin tur riskerar att spä på bristen på personer som ska ta hand om de som behöver just vård/omsorg. Något som jag tror man kommer att dra sig för i dagsläget, speciellt då det inte verkar finnas någon poäng att göra det i förebyggande syfte.

Skrivet av Dredd:

HUR kommer det sig att Italien exporterar så många fall världen över, om vi ser till Svenskarna som varit på Skidsemester, HUR har de blivit smittade? ser inte media ställa denna fråga någonstans....

Är det via mat på restauranger? Är det via kontakt med folk som jobbar i affärer, kypare, taxi/buss chaufförer, via andra turister, via smittade städare på hotell?, är det genom kontaminerade kontaktytor? Är det pga självaste resan, buss/flygplan dit och hem?

Tycker det görs OTROLIGT lite för att få fram bra fakta på det här Viruset.

Du tror alltså att ingen funderar på dessa frågor? Ingen som bryr sig?

Skulle tro att det ägnas ordentlig med resurser på att försöka klura ut var/när/hur alla som smittades i Italien blev smittade.

Men vad baserar du din åsikt på? - "det görs OTROLIGT lite för att få fram bra fakta på det här Viruset." Är det det faktum att du VET att det inte görs något, eller är det så att du inte uppfattar att det görs något? Om svaret är det senare, på vilket sätt har du sökt information om vad som görs? Gör du något för att ta reda på om din uppfattning stämmer med verkligheten?

Skrivet av Dredd:

Stockholm är kört, jag bor här, jag kan säga att Stockholm är heeeeelt kört när det gäller antalet som är/kommer bli smittade.

Återigen, vad baserar du det på? Väldigt många tycker väldigt mycket olika saker, vad gör att just din uppfattning är den korrekta? Skulle jag svara i samma stil så skulle det bli:

"FHM spårar alla som är smittade så det kommer inte att bli något utbrott! Bra va!"

Nu föredrar jag att faktiskt förklara varför jag tror saker och samtidigt ge folk en chans att värdera vad som ligger bakom mina åsikter, så jag svara istället:

Så länge man lyckas spåra alla som är smittade till källan och kolla de som de varit i kontakt med samt testar dessa så kommer man förhoppningsvis kunna hålla det under kontroll. Så länge man lyckas med spårningen så spelar antalet smittade i sig ingen större roll, men det gäller då bara så länge man har resurser att både spåra och testa alla som behövs spåras och testas. Det är möjligt att man börjar tänka på gränserna nu, men å andra sidan verkar det i nuläget inte finnas några vettigare alternativ att hantera det hela.

Permalänk
Avstängd

Vi har redan 101 verifierade fall i bara Stockholm, 161 totalt i Sverige, extremt mycket för ett så litet land på så kort tid, även om majoriteten blivit smittade utomlands, alla dessa personer har varit i kontakt med andra personer iaf under hemresa, de har varit i kontakt med kontaktytor.

Säg att en tredjedel av dessa smittade är smittade pga av kontakt med resenärerna, vilka har de i sin tur varit i kontakt med? det är omöjligt att spåra när det kommer till kommunala resor, affärsbesök (handla mat), jobb/skola, Bio mm.

Det här är nu släppt löst i vårt sammhälle, Jag bor och reser i Stockholm varje dag, Tunnelbana/Buss, när det gäller spridning av viruset så är Stockholm kört, tro mig, det är inte någon domedag, men om vi pratar spridning i sig, så är det heeeelt kört för Stockholm.

Hade det här varit en stad i Asien så hade gatorna varit tomma pga självisolering ifall de hade haft 101 smittade, men inte här, här ignorerar man och lever på som vanligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dredd:

Vi har redan 101 verifierade fall i bara Stockholm, 161 totalt i Sverige, extremt mycket för ett så litet land på så kort tid, även om majoriteten blivit smittade utomlands, alla dessa personer har varit i kontakt med andra personer iaf under hemresa, de har varit i kontakt med kontaktytor.

Säg att en tredjedel av dessa smittade är smittade pga av kontakt med resenärerna, vilka har de i sin tur varit i kontakt med? det är omöjligt att spåra när det kommer till kommunala resor, affärsbesök (handla mat), jobb/skola, Bio mm.

Det här är nu släppt löst i vårt sammhälle, Jag bor och reser i Stockholm varje dag, Tunnelbana/Buss, när det gäller spridning av viruset så är Stockholm kört, tro mig, det är inte någon domedag, men om vi pratar spridning i sig, så är det heeeelt kört för Stockholm.

Hade det här varit en stad i Asien så hade gatorna varit tomma pga självisolering ifall de hade haft 101 smittade, men inte här, här ignorerar man och lever på som vanligt.

Vart vill du komma?? Vad är "kört"?

Vad gör du själv för att minimera risken för att sprida virus eller att drabbas?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Nej. Men vi skall inte ha ett fösvar som är byggt för att tredje världskriget skulle starta imorgon.

Fast då har du nog missförstått vad ordet "beredskap" betyder. Det innebär att man förberett sig för något så man är beredd om det inträffar, det säger egentligen ingenting om HUR man agerar om det väl inträffar. I detta fall kan det lika väl vara att ha en plan för hur man ska göra sig av med 50 000 döda som man inte kunnat behandla och hur man ska kommunicera kring det. Vi har förmodligen även en beredskap för tredje världskriget för övrigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av plunn:

Vart vill du komma?? Vad är "kört"?

Vad gör du själv för att minimera risken för att sprida virus eller att drabbas?

Svaren finns i föregående inlägg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

Seriöst, vad är det som är så svårt med att försöka hålla det sakligt? Om ni nu måste ta till personangrepp så ta för sjutton åtminstone upp VAD det är som gör att ni tycker att han är "opålitlig och dum i huvudet". Annars är det bara allmänt tyckande från personer som garanterat inte har någon som helst koll på vilka kunskaper han sitter på, vilka befogenheter han har eller vad han gör för att hantera situationen på det sätt han tycker är bäst.

Personligen håller jag inte med, han är kanske inte den person som är bäst lämpad att stå framför en kamera, men det bör rimligen inte vara ett krav för en person som sitter på den posten. Jag tycker däremot att han till skillnad från många andra verkar försöka basera vad man gör på tillgänglig information och balansera det mot vilka resurser man har och vilka effekter det har på samhället i övrigt. Det är vad jag förväntar mig av en honom och FHM i övrigt. Sedan skulle jag inte bli speciellt förvånad om viruset förr eller senare sprids okontrollerat i landet ändå, men det är knappast deras fel. Det är liksom inte så att Sverige sticker ut som extremt oförberett jämfört med alla andra länder. Jag det är starkt att så emot alla som skriker "KARANTÄN!!!" och "STÄNG GRÄNSERNA!!!" utan att ha någon som helst insikt i hur eller det ens om skulle fungera samt vilka effekter det får på samhället i övrigt. Där litar jag mer på FHM än på tyckare på diverse forum...

Du inser att du med detta inlägg själv är en tyckare utan att ens vara inkvoterad? Och inte bara det, du är en tyckare som förringar och förminskar de som inte gör som du tycker de borde göra, troligen utan att egentligen ha någon koll? Men du kanske borde satsa på att bli politiker så du kan styra upp det hela? Det behövs alltid folk som helst är både kompetenta och kapabla att ta enorma mängder skit när man fattar beslut som inte alla håller med om. Vilket lär inträffa varje gång man fattar ett beslut...eller låter bli att fatta ett beslut.

Men på ett seriösare plan, vad anser du att man borde gjort istället? Hur vet du att man inte gör saker du inte vet om, exempelvis de saker som du efterfrågar? Har du någon insikt i hur kommun/region/stat och deras krishantering fungerar?

Men alla är väl tyckare i frågan, eller majoriteten iaf, eller har du själv en gedigen utbildning på hur detta ska hanteras och karantän inte har nån effekt och att Sverige är bra förberett jämförelse mot andra länder?

Utöver det så spelar det inte så stor roll vad FHM säger, folk är missnöjda och saknar förtroende, och det beror på den politik som förts i många år nu.
Har dom inte kompetens nog att förbättra nånting i landet sen 2014, så kan man väl inte begära att folk ska ha förtroende till dom beslut som fattas under en pandemi.
Det spelar ju ingen roll vad Tegnell har för utbildning, hela landet ser ju ut som det gör pgr av Ideologi får gå före kunskap/riskanalys om dom beslut som fattats hittills.