Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Xiaomi Mi 365 PRO Scooter - Vad gäller?

Permalänk

Xiaomi Mi 365 PRO Scooter - Vad gäller?

Inet har ett dunderpris på den, men ser nu att det är massa om att den är olaglig att framföra. Har det skapats någon lösning för detta? Kan man begränsa hastigheten i firmware? Behövs trafikförsäkring osv? CoC-dokument?

Hittade den här: https://i01.appmifile.com/webfile/globalimg/Joy/Global-doc/Mi...
Kan man köra på att det är en moped klass 2?

Permalänk
Medlem

Så här tycker transportstyrelsen.

https://transportstyrelsen.se/sv/Press/Debattartiklar1/eldriv...

250w/20kmh = elcykel
Något annat = odefinerat fordon som troligen ej får framföras på allmän väg

För att ett fordon ska vara en moped klass två behöver en rad saker gås igenom och testas. Detta gör inte elspark tillverkarna.
De hoppas nog på en ny klass, något mellanting som går snabbare men inte behöver leva upp till moped regelverket.

Kör du inte som en dåre är dock sannolikheten ganska låg att du blir stoppad av polisen.

Permalänk
Medlem

@henkiii: nu har jag inte kollat länken men är det inte 25km/h för cykel?

Sen angående problem så tänk på att försäkringsärende kan bli problematiskt om du är vållande. .

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

@Nima2001:
IF verkar ju iaf försäkra dem för typ 50 kr månaden. Eftersom det finns ett CoC-dokument borde de ju klassas som moped klass ii?

Permalänk
Medlem

@FallenKnight:
Jag är ingen expert alls jag bara gav en headsup..

Nu vet ja inte helt vad du menar med att IF försäkrar dom...
Men ändå viktigt att man förstår skillnaden kanske på försäkring på om den blir stulen eller typ drulleförsäkring om du råkar kvadda den själv..

Men kör du in i någon eller t.ex. en annans bil och orsakar skada på den med ett olagligt framfört fordon, som t.ex. trimmad moped eller elcykel, så kan det bli stora problem med försäkring och du skulle kunna få stå för mycket kostnader på egen hand.

Nu har jag absolut ingen aning om det fordon ni pratar om räknas som det men ja vet att ja hörde detta när jag själv funderade på att olagligt trimma en elcykel.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Den har en inbyggd omställning av hastighet/effekt. 15/20/25 km/h.

Nu skiter jag i all moralpanik så jag säger bara, kör den som en cykel.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@henkiii: nu har jag inte kollat länken men är det inte 25km/h för cykel?

Sen angående problem så tänk på att försäkringsärende kan bli problematiskt om du är vållande. .

De stycken jag tänkte på.

Citat från första länken.

Citat:

Cykel eller moped?

För att få koll på vilka regler som gäller behöver du först vara klar över vad du har för typ av fordon, alltså vilken fordonsklass det tillhör. Elsparkcyklar kan klassificeras som en typ av cykel. Det stämmer om elsparkcykeln är konstruerad för en maxhastighet på 20 km/h med en motor på max 250 watt.

Transportstyrelsen om Klass2 Moped

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...

Citat:

Moped klass II är ett motorfordon på två, tre eller fyra hjul, som är konstruerat för en hastighet av högst 25 km/timmen och vars effekt inte överskrider 1 kilowatt.

* En moped klass II ska inte registreras, den saknar därför registreringsskylt. Mopeden är antingen typgodkänd enligt EU-gemensamma regler eller har godkänts vid en mopedbesiktning.
* En typgodkänd moped har en skylt och ett intyg (CoC-dokument) som visar att den omfattas av ett giltigt godkännande. En moped som har godkänts vid en mopedbesiktning ska ha en beteckning som är unik för fordonet.

Krav på moped klass II

Körkortskrav: Körkort, traktorkort, eller förarbevis för moped klass II. Om du har fyllt 15 år före den 1 oktober 2009 krävs ingen särskild behörighet.

Registreringsskylt: Nej

Kontrollbesiktning: Nej

Fordonsskatt: Nej

Trafikförsäkring: Ja (läs mer om trafikförsäkring)

Hastighetskrav: Konstruktiv hastighet högst 25 km/timmen.

Krav på hjälm: Ja, såvida inte fordonet har kaross och bilbälte används.

Passagerare: Om det finns avsedd plats.

Köra på cykelbana: Ja, om det finns. Ett undantag är om vägmärket för cykelbanan har tilläggstavlan "Ej moped". Då får moped klass II inte köras där.

fler krav moppe klass2

Jag har inte läst om några elsparkar som har CoC, men det var nog ett år sedan jag kollade runt så de kan ju har ändrats.

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats försäkra min genom IF som moped klass 2. Så det kan man iallafall göra om man är orolig.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@henkiii: nu har jag inte kollat länken men är det inte 25km/h för cykel?

Sen angående problem så tänk på att försäkringsärende kan bli problematiskt om du är vållande. .

Det är skillnad på elcykel som går på enbart el och sån som hjälper till. Den som hjälper till får göra det upp till 25km/h om jag inte minns fel och den som går på el utan hjälp får göra det upp till 20km/h.

Sen är det ett jäkla röra det här med regler för elcykel. Det är skrivet av folk som inte förstår sig på det här med effekt på elmotorer så det är lite luddigt.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Det är skillnad på elcykel som går på enbart el och sån som hjälper till. Den som hjälper till får göra det upp till 25km/h om jag inte minns fel och den som går på el utan hjälp får göra det upp till 20km/h.

Sen är det ett jäkla röra det här med regler för elcykel. Det är skrivet av folk som inte förstår sig på det här med effekt på elmotorer så det är lite luddigt.

Ahh just det. Så var det!
Håller med kan vara luddigt.. ja känner ändå för o trimma min elcykel lite - sån som hjälper till..
25km är lite för lågt alltså.. 28 - 32 hade verkligen vart bättre för nu känns det som den bromsar in när man cyklar på max och slutar paddla en sekund

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Den är laglig i de flesta meningar, se till att begränsa den till 20km/h om farbror blå får för sig att den minsan ska provas. Annars är det bara att tuta och köra då den uppfyller resten av kriterierna.

Sen är det luddigt med effekten då elmotorer inte riktigt har en konstant watt. Skulle man hårddra så den endast får använda 250w oavsett vad så skulle en sådan bli oerhört slö i starten.