Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Ny artikel om dödligheten: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/expert-om-who-s-nya-corona...

Jag har inga belägg för det men skulle tro att i Italien, Sydkorea China och Iran där det är/har varit stora utbrott så är det otroligt många mer smittade än vad statistiken säger. Det ser man ju bara på våra importfall från Italien. Inte så troligt att 50-60 pers har haft sån otur att dom just råkat spendera tid med de 3848 smittade i norra italien. Italien har ändå 60.8 miljoner invånare

Jo, men det är säkert en hel del som dör som inte rapporteras som corona virus relaterade.

Permalänk
Medlem

Nu har en person på PostNord här i Skövde insjuknat i Corona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

En mycket positiv fördel med Coronaviruset för min del är att jag har slutat beställa hemkörning av snabbmat pga. den irrationella rädslan. Nackdel är att jag vägrar ta i färsk frukt och färska grönsaker utan kör endast fruset grönt som kokas länge.

Personligen har jag aldrig fattat grejen med restauranger och att äta ute. Det känns som något man endast gör utomlands i varmare länder. Det enda man bör göra på restauranger är att supa lagom!

Jag äter ute 7 dagar i veckan, ibland två gånger om dagen.
Kinarestaurang blir det idag

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Jo, men det är säkert en hel del som dör som inte rapporteras som corona virus relaterade.

En hel del tvivlar jag starkt på då du söker vård när du är så sjuk. Det gör du inte alltid om du är lite febrig

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Hur kommer det sig att irland bara har 1/4 smittade jämfört med Sverige? Ja just ja folkhälsomyndigheten är klåpare.

Utmärkt logik!

För visst håller vi alla med om att bl.a. Mozambique, Zambia, Somalia, Eritrea och i stort sett alla Afrikanska länder har en bättre motsvarighet till folkhälsomyndigheten än Sverige har?

Av någon anledning tvivlar jag på det...
Min poäng är att man inte kan titta på antalet smittade personer och dra slutsatser av enbart det över hur väl ett land arbetar med corona.

Skrivet av HenrikM:

Jo, men det är säkert en hel del som dör som inte rapporteras som corona virus relaterade.

Samtidigt törs jag sätta mitt ena finger på att det är betydligt fler personer som blir smittade men som inte förs in i statistiken vilket gör att dödligheten blir lägre än de officiella siffrorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag äter ute 7 dagar i veckan, ibland två gånger om dagen.
Kinarestaurang blir det idag

Gott Alla kan ju inte bara isolera sig pga detta. Då går ju samhället under. Dock så har jag trots att jag bor i en mindre stad där det inte finns några rapporter om corona börjat bli noggrannare med handsprit och tvätta händerna. Jag är frisk och kry i övrigt dock så borde klara en infektion bra. Men man vill ju inte gärna ha det, inte vanliga influensan heller för den delen. Men får man det tänker jag att det blir något i stil med Kjells

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kjell-i-karantan-mat-i-fry...

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Inaktiv

Kan tycka att det är bra att folk i allmänhet kanske blir bättre på att ha lite hyfs och hygien på allmänna platser. T.ex. så är det mer regel än undantag att det är någon förkyld person som sitter och hostar rakt ut utan att hålla för munnen med armen när man åker buss/tåg.
Förhoppningsvis får dessa personer en tankeställare och lär sig lite grundläggande hygien. Eller så blir det kanske mer "accepterat" i mes-sverige att säga ifrån till smittbärare som hostar rakt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Gott Alla kan ju inte bara isolera sig pga detta. Då går ju samhället under. Dock så har jag trots att jag bor i en mindre stad där det inte finns några rapporter om corona börjat bli noggrannare med handsprit och tvätta händerna. Jag är frisk och kry i övrigt dock så borde klara en infektion bra. Men man vill ju inte gärna ha det, inte vanliga influensan heller för den delen. Men får man det tänker jag att det blir något i stil med Kjells

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kjell-i-karantan-mat-i-fry...

Risken är väl att Kjell inte är så kry om en vecka det känns som ett inslag för att lugna, då många rapporter verkar vara lindriga symptom i början sedan går det snabbt utför efter en vecka ytterligare. Enligt WHO så blir 1 av 6 svårt sjuka och får svårigheter att andas, Man får nog räkna med att dödligheten till en början ökar fort då det är de gamla och tidigare sjuka som går bort först. När de fyllt vårdplatserna så tror jag dödligheten skenar säg att 1av6 utan vård kommer inte bli vackert oavsett. Ju fler som blir sjuka och är på sjukhus desto större risk för misstag och helt plötsligt så sprids det ohindrat på ett sjukhus och drar med sig personalen med. Sedan kommer materialbristen på det. Jag tror det är bättre att isolera tidigt än senare då alla är sjuka, Sverige har inte råd att ta hand om detta om det blir ett utbrott kanske inte så stort problem när material, mediciner och respiratorer/ecmo saknas och personalbrist slår till så blir det tungt.

I detta nu så känner inte jag mig trygg med informationen man får från Svenska politiker eller FHO. Jag hade haft lättare att ta till mig negativa nyheter att "det här skiter sig men vi gör så här" istället för skitsnack hemlighetsmakeri och lalla på och riskerar mer elände än nödvändigt. Jag tror nuvarande spår förvärrar hela situationen och gör det värsta scenariet möjligt, tycker inte man gamblear med sånt här. Jag bryr mig inte om jag har tomma konton, utan jobb hellre det än att se nära och kära gå bort.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dredd:

Läste en artikel på nätet som sa att äggen håller dubbelt så långt om man förvarar kartongen "upp och ner", vet inte om det stämmer men mina kartonger är iaf upp och ner nu.

Haha, det fånigaste jag hört 😂 (Men håll äggen i kylen så håller dom mycket längre än bäst före-datumet)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mistahh:

http://lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2020/03/Fullstandigt-felaktiga-rad-till-varden-om-risker-med-coronaviruset/

Livsfarliga råd till vården och samhället om risker med coronaviruset
Anders Jansson, överläkare, ansvarig för hjärt-MR och spirometri, fysiologkliniken, Danderyds sjukhus

jag tycker också det är helt åt helsike, dom som kommer från länder där smittan fått stor spridning kan lika gärna gå tillbaka och jobba på äldreboende, sjukvården eller inom hemtjänsten.
Det skulle ju överbelasta sjukhusen snabbare ju mer detta sprids i högre takt också. Kanske vore rimligt att begära att folk ska stanna hemma som sagt i 14dagar efter dom kommit hem.

Men att kritisera folkhälsomyndigheten så klassas man som domedagsprofet. Läkaren från tidningen riskerar säkert få sin karriär dödad för att tala sanningen. Ungefär för läkarna som talade sanningen om dom apatiska barnen.
Sanningen är inte Sveriges starka sida direkt, bara vi följer ett moralisk konsensus och ingen säger nått annat, oavsett konsekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Haha, det fånigaste jag hört 😂 (Men håll äggen i kylen så håller dom mycket längre än bäst före-datumet)

Vad jag läst så ska ägg förvaras med spetsen nedåt och det finns anledningar till det.

https://www.sciencefocus.com/science/should-eggs-be-stored-pointed-end-down/

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Risken är väl att Kjell inte är så kry om en vecka det känns som ett inslag för att lugna, då många rapporter verkar vara lindriga symptom i början sedan går det snabbt utför efter en vecka ytterligare. Enligt WHO så blir 1 av 6 svårt sjuka och får svårigheter att andas, Man får nog räkna med att dödligheten till en början ökar fort då det är de gamla och tidigare sjuka som går bort först. När de fyllt vårdplatserna så tror jag dödligheten skenar säg att 1av6 utan vård kommer inte bli vackert oavsett. Ju fler som blir sjuka och är på sjukhus desto större risk för misstag och helt plötsligt så sprids det ohindrat på ett sjukhus och drar med sig personalen med. Sedan kommer materialbristen på det. Jag tror det är bättre att isolera tidigt än senare då alla är sjuka, Sverige har inte råd att ta hand om detta om det blir ett utbrott kanske inte så stort problem när material och personalbrist slår till så blir det tungt.

I detta nu så känner inte jag mig trygg med informationen man får från Svenska politiker eller FHO. Jag hade haft lättare att ta till mig negativa nyheter att "det här skiter sig men vi gör så här" istället för skitsnack hemlighetsmakeri och lalla på och riskerar mer elände än nödvändigt. Jag tror nuvarande spår förvärrar hela situationen och gör det värsta scenariet möjligt, tycker inte man gamblear med sånt här. Jag bryr mig inte om jag har tomma konton, utan jobb hellre det än att se nära och kära gå bort.

Ja ingen sitter ju på facit just nu, det du skriver är ju också ett möjligt scenario. Det läskigaste av allt tycker jag är att det kom från ingenstans........Får mig att känna mig så liten.........

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Blir hemkörd pizza idag.För att det är fredag. Utmärkt mat. Nukear den i ugnen ändå och äter aldrig salladen. Gissar dock att lunchrestauranger etc får det svårt framöver.

Lidl har hela berg med äpplen från Italien. De tyska äpplena är nästan slut. Antar att det blir rea på äpplen snart, den hugade kan köpa och koka sylt. Överlag blir vissa varor dyrare, andra billigare, ska bli intressant att se hur det slår mot handeln.

Ska även bli intressant att se hur det går med andra sjukdomar, om influensan och kräksjukan blir mindre spridda. Det såg man ju under svininfluensan.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Jag äter ute 7 dagar i veckan, ibland två gånger om dagen.
Kinarestaurang blir det idag

Haha, det är bra att du bär restaurangbranchens ekonomi på dina axlar så vi andra slipper göra det!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Över 1200 nya fall i Iran rapporterade idag, bekräftar iaf experternas teorier om att dom inte har haft någon koll.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Antalet rapporterade allvarligt sjuka har minskat dramatiskt de senaste veckorna. För några veckor sedan var det 70% milda fall och 30% allvarliga/kritiska. Nu är det 85% milda och 15% allvarliga/kritiska. Det är en av anledningarna till att jag tror att det när detta är över inte kommer vara så hög dödlighet som det rapporteras i nuläget

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaxione:

Antalet rapporterade allvarligt sjuka har minskat dramatiskt de senaste veckorna. För några veckor sedan var det 70% milda fall och 30% allvarliga/kritiska. Nu är det 85% milda och 15% allvarliga/kritiska. Det är en av anledningarna till att jag tror att det när detta är över inte kommer vara så hög dödlighet som det rapporteras i nuläget

Tror man måste bryta ner statistiken land för land annars blir siffrorna missvisande imo, antar att det är Sydkoreas siffror som har fått påverkan som du nämner i ditt inlägg, men den realiteten behöver inte alls stämma överrens med läget i tex Italien & Iran.

Korea verkar dock vara det land som testar mest? och har förmodligen då även hittat fler milda fall? Sen kan läget ändras när sjukdomen är såpass lång som den är, vecka 1-2 av sjukdomen behöver inte vara samma som vecka 3-4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Tror man måste bryta ner statistiken land för land annars blir siffrorna missvisande imo, antar att det är Sydkoreas siffror som har fått påverkan som du nämner i ditt inlägg, men den realiteten behöver inte alls stämma överrens med läget i tex Italien & Iran.

Korea verkar dock vara det land som testar mest? och har förmodligen då även hittat fler milda fall? Sen kan läget ändras när sjukdomen är såpass lång som den är, vecka 1-2 av sjukdomen behöver inte vara samma som vecka 3-4.

Ja Sydkorea är dom som testar absolut flest, därför tycker jag deras siffror om några borde vara något man kan gå efter. Men jag håller med om att siffrorna inte säger allt. Jag bara tolkar de siffror som finns

Sydkorea har just nu i rapporterade siffror en dödlighet på 0.64%

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

jag jobbar som sjuksköterska med äldre, och jag är indirekt en fara för mina äldre patienter. chefen har bett oss att inte träffa folk som varit utomlands, flugit eller träffat andra människor som varit utomlands. jag spritar av ytorna vid mitt tunnelbane säte när jag åker kommunalt, har alltid ytdes, handsar och avtorkningspapper med mig.

en del läkare jag jobbar med är väldigt oroliga, med full förståelse. problemet med sverige idag är att även om vi är ett rent land så är folk mycket dåliga på basala hygien rutiner eller hur man undviker att kontaminera sig. ansiktsmasker funkar absolut men bara om man vet hur man sätter på och tar av sig dem, vilket civila inte förstår då de petar sig så mycket och rör vid masken. sen tar de sig i ansiktet hela tiden, hostar rakt ut och ej i armveck, dåliga på att tvätta händerna samt sprita. det är inte konstigt att det spridit sig så fort här i stockholm, vilket är jättesynd. Sjukhuset jag jobbar på har bunkrat upp på artiklar som masker, heltäckande dräkter etc. vi tar det på fullt allvar här.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

jag jobbar som sjuksköterska med äldre, och jag är indirekt en fara för mina äldre patienter. chefen har bett oss att inte träffa folk som varit utomlands, flugit eller träffat andra människor som varit utomlands. jag spritar av ytorna vid mitt tunnelbane säte när jag åker kommunalt, har alltid ytdes, handsar och avtorkningspapper med mig.

en del läkare jag jobbar med är väldigt oroliga, med full förståelse. problemet med sverige idag är att även om vi är ett rent land så är folk mycket dåliga på basala hygien rutiner eller hur man undviker att kontaminera sig. ansiktsmasker funkar absolut men bara om man vet hur man sätter på och tar av sig dem, vilket civila inte förstår då de petar sig så mycket och rör vid masken. sen tar de sig i ansiktet hela tiden, hostar rakt ut och ej i armveck, dåliga på att tvätta händerna samt sprita. det är inte konstigt att det spridit sig så fort här i stockholm, vilket är jättesynd. Sjukhuset jag jobbar på har bunkrat upp på artiklar som masker, heltäckande dräkter etc. vi tar det på fullt allvar här.

Låter tryggt. Det är otroligt viktigt att ta detta på allvar. Det gäller att skydda riskgrupperna om utbrottet skulle bli större. Det är så liv kommer räddas. Man ser ju hur illa det harblivit i Italien och USA när det spridits på ett sjukhus resp äldreboende. Läste att minst sju av de som dött i USA var från det äldreboendet.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Hur är det tänkt att man ska ”lösa” detta? Är tanken att om alla bara ställer in nog med event och väntar ut att smittade blir friska, så ska man alltså ”utrota” viruset?

Är inte risken att folk börjar resa igen ock dra med sig viruset hem igen och så börjar man om på ruta 0 med nya isoleringar, inställda event och stängda skolor/arbetsplatser?

En sak hade väl varit om man gör så tills man har ett vaccin, men det verkade väl realistiskt ligga år bort?

Edit: jag tycker absolut inte att det är fel som man gör, snarare tvärtom, borde fan haft en total lockdown av inresande direkt. Har bara svårt att förstå hur man ska lösa detta långsiktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Hur är det tänkt att man ska ”lösa” detta? Är tanken att om alla bara ställer in nog med event och väntar ut att smittade blir friska, så ska man alltså ”utrota” viruset?

Är inte risken att folk börjar resa igen ock dra med sig viruset hem igen och så börjar man om på ruta 0 med nya isoleringar, inställda event och stängda skolor/arbetsplatser?

En sak hade väl varit om man gör så tills man har ett vaccin, men det verkade väl realistiskt ligga år bort?

Edit: jag tycker absolut inte att det är fel som man gör, snarare tvärtom, borde fan haft en total lockdown av inresande direkt. Har bara svårt att förstå hur man ska lösa detta långsiktigt.

Tanken är väl att sänka tempot på spridningen så inte "alla" blir sjuka samtidigt och därmed bygga upp naturlig motståndskraft hos populationen (vi människor), detta virus kommer leva vidare sen precis som svininfluensan som tar en tur runt jorden emellanåt fortfarande, men där immuniteten på en nivå att inte särskilt många blir sjuka i den längre.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

jag jobbar som sjuksköterska med äldre, och jag är indirekt en fara för mina äldre patienter. chefen har bett oss att inte träffa folk som varit utomlands, flugit eller träffat andra människor som varit utomlands. jag spritar av ytorna vid mitt tunnelbane säte när jag åker kommunalt, har alltid ytdes, handsar och avtorkningspapper med mig.

en del läkare jag jobbar med är väldigt oroliga, med full förståelse. problemet med sverige idag är att även om vi är ett rent land så är folk mycket dåliga på basala hygien rutiner eller hur man undviker att kontaminera sig. ansiktsmasker funkar absolut men bara om man vet hur man sätter på och tar av sig dem, vilket civila inte förstår då de petar sig så mycket och rör vid masken. sen tar de sig i ansiktet hela tiden, hostar rakt ut och ej i armveck, dåliga på att tvätta händerna samt sprita. det är inte konstigt att det spridit sig så fort här i stockholm, vilket är jättesynd. Sjukhuset jag jobbar på har bunkrat upp på artiklar som masker, heltäckande dräkter etc. vi tar det på fullt allvar här.

Låter bra! Kommer du bära mask när du åker kommunalt? Detta virus är väldigt smittsamt.

Kommer bära mask kommunalt och i butiker och andra offentliga platser där man vistas när andra människor.

Hur länge kan man använda samma mask innan de bör slängas? Ju bättre maskerna filtrerar desto fortare börjar de lukta unket tycker jag.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tanken är väl att sänka tempot på spridningen så inte "alla" blir sjuka samtidigt och därmed bygga upp naturlig motståndskraft hos populationen (vi människor), detta virus kommer leva vidare sen precis som svininfluensan som tar en tur runt jorden emellanåt fortfarande, men där immuniteten på en nivå att inte särskilt många blir sjuka i den längre.

Det var någon virolog som sa att människokroppen kommer bygga upp en immunitet mot detta efter att man varit smittad, troligtvis livslång. Men det är ju ingen som vet säkert. Men man hade ingen anledning att tro något annat änsålänge iaf sa han.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

jag jobbar som sjuksköterska med äldre, och jag är indirekt en fara för mina äldre patienter. chefen har bett oss att inte träffa folk som varit utomlands, flugit eller träffat andra människor som varit utomlands. jag spritar av ytorna vid mitt tunnelbane säte när jag åker kommunalt, har alltid ytdes, handsar och avtorkningspapper med mig.

en del läkare jag jobbar med är väldigt oroliga, med full förståelse. problemet med sverige idag är att även om vi är ett rent land så är folk mycket dåliga på basala hygien rutiner eller hur man undviker att kontaminera sig. ansiktsmasker funkar absolut men bara om man vet hur man sätter på och tar av sig dem, vilket civila inte förstår då de petar sig så mycket och rör vid masken. sen tar de sig i ansiktet hela tiden, hostar rakt ut och ej i armveck, dåliga på att tvätta händerna samt sprita. det är inte konstigt att det spridit sig så fort här i stockholm, vilket är jättesynd. Sjukhuset jag jobbar på har bunkrat upp på artiklar som masker, heltäckande dräkter etc. vi tar det på fullt allvar här.

För oss som tillhör den civila delen av befolkningen, hur svårt kan det eg vara att sätta på och ta av ett munskydd? Speciellt om man typ tvättar händerna efteråt utan att först peta sig i näsan, något jag förmodar att man skulle göra även utan munskydd (i ett läge där man ens övervägde att sätta på sig munskydd och liknande)?

Permalänk
Medlem

På tal om att bära mask.. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2440799/

Argumentet emot som irriterar mig mest är att masken skapar en "falsk trygghet" och får folk att pilla mer på ansiktet för att den är obekväm.. Är folk verkligen så dumma? Kanske.. Personligen pillar jag för mycket på ansiktet ändå, så masken påminner mig att ge fan i det.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

För oss som tillhör den civila delen av befolkningen, hur svårt kan det eg vara att sätta på och ta av ett munskydd? Speciellt om man typ tvättar händerna efteråt utan att först peta sig i näsan, något jag förmodar att man skulle göra även utan munskydd (i ett läge där man ens övervägde att sätta på sig munskydd och liknande)?

Det är nog supersvårt för gemene man, var i spanien förra veckan på en ort där de satte hotell i karantän, var flera som sprang runt i masker därefter, de petade under masken (kliade väl), de lyfte på masken för att andas/torka svett (25+ grader så det blev varmt) m.m. och masken blir "mättad" med ansamlat virus/bakterier om man har den för länge.

...så nä, att tro att random "svensson" skulle kunna hantera en ansiktsmask är att tro för mycket om folk. Snarare mer sannolikt att de har masken på sig för länge, så den blir en smitthärd och att de sen petar runt virus/bakterier därifrån i ansiktet, d.v.s. att det ökar deras risk för att bli smittade än tvärtom.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det är nog supersvårt för gemene man, var i spanien förra veckan på en ort där de satte hotell i karantän, var flera som sprang runt i masker därefter, de petade under masken (kliade väl), de lyfte på masken för att andas/torka svett (25+ grader så det blev varmt) m.m. och masken blir "mättad" med ansamlat virus/bakterier om man har den för länge.

...så nä, att tro att random "svensson" skulle kunna hantera en ansiktsmask är att tro för mycket om folk. Snarare mer sannolikt att de har masken på sig för länge, så den blir en smitthärd och att de sen petar runt virus/bakterier därifrån i ansiktet, d.v.s. att det ökar deras risk för att bli smittade än tvärtom.

Fast att leva med en ansiktsmask och att ta av och på sig den är två olika saker. På samma sätt som det är en sak för en Statsepidemiolog att tala om att nysa och hosta i armvecket och en annan att göra det själv i alla lägen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Var det inte ett apotek i Stockholm som sålde munskydd för 900kr idag

Jag kör med T-röd (biltema) utspädd till 70% med kranvatten och sen ca 2% glycerol (apoteket, nätet) så inte händerna torkar ut sen har sambon många behåar och det är ju 2 munskydd i ett och sen är dom ju tvättbara också

https://i.imgur.com/K7Ri1kl.jpg

Jösses har iaf planerat om det kommer att balla ur ordentligt så får man låna hem sådan här från jobbet

batteriet klarar sig 8timmar så jag känner mig lugn för tillfället.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

För oss som tillhör den civila delen av befolkningen, hur svårt kan det eg vara att sätta på och ta av ett munskydd? Speciellt om man typ tvättar händerna efteråt utan att först peta sig i näsan, något jag förmodar att man skulle göra även utan munskydd (i ett läge där man ens övervägde att sätta på sig munskydd och liknande)?

Försvarsutbildarna har en hel del bra kurser.
https://www.forsvarsutbildarna.se/utbildning/kurser-for-dig-i...

Alltid lika roligt att se när tårgasen slår som en knytnäve mot de som fuskat med åtdragningen av skyddmasken

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701