Ett tips på en billig grafikkortsstötta.

Permalänk
Medlem

Ett tips på en billig grafikkortsstötta.

Tänkte bara tipsa om en "ghetto" lösning på grafikkortsstötta. En mollyplugg (gipsankare) som man ställer upp, sen skruvar man in skruven från baksidan. Voila! Satt och funderade igår på vad jag skulle kunna använda, har ingen backplate på grafikkortet. Så det hänger sig rätt rejält.

En bild på styggelsen:
https://photos.app.goo.gl/gFAv8mcyJWwMwdtR7

Haha tycker det funkar riktigt bra iaf Bara en tejp under och på skruvskallen så det inte repar.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

@Pantsoff: Kreativt, bra där!

Visa signatur

Dagtid: Företagare inom Supportverktyg/Automation med hjälp av AI www.ticketbird.com. Kvällstid: skapande och moddande/optimering/överklockning av datorer. Fiskar och bygger aluminium båt. www.eaglecustoms.se Nattetid: Gamer, spelar Overwatch med sonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Tänkte bara tipsa om en "ghetto" lösning på grafikkortsstötta. En mollyplugg (gipsankare) som man ställer upp, sen skruvar man in skruven från baksidan. Voila! Satt och funderade igår på vad jag skulle kunna använda, har ingen backplate på grafikkortet. Så det hänger sig rätt rejält.

En bild på styggelsen:
https://photos.app.goo.gl/gFAv8mcyJWwMwdtR7

Haha tycker det funkar riktigt bra iaf Bara en tejp under och på skruvskallen så det inte repar.

Fan vad nice! Jag har nog ett paket med mollypluggar som jag också kan använda till detta. TACK!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Så löste jag mitt, 2x buntband är allt som krävs

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Att bryta av en glasspinne i lämplig längd funkar också

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem

Ser ju så hemskt ut... Har också haft det så, körde tidigare även en variant med fiskelina istället men har Lian Li GB001 numera.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Ser ju så hemskt ut... Har också haft det så, körde tidigare även en variant med fiskelina istället men har Lian Li GB001 numera.

vad gör det? du sitter väl ändå inte och glor in i burken utan på skärmen? för i så fall får meningen "kollar i datorn" en helt för mig ny mening.

även en ful lösning är en lösning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vad gör det? du sitter väl ändå inte och glor in i burken utan på skärmen? för i så fall får meningen "kollar i datorn" en helt för mig ny mening.

även en ful lösning är en lösning.

Jag skaffar inte sleevade kablar och drar dessa snyggt bara för att sedan behöva ha ett grafikkort som hänger på sniskan. Jag säger inte att det inte löser problemet men själv tycker jag inte det ser så kul ut med en massa buntband.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Om man vill spexa till det lite kan man ju spraymåla mollyn i valfri färg 😁

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Ser ju så hemskt ut... Har också haft det så, körde tidigare även en variant med fiskelina istället men har Lian Li GB001 numera.

Skrivet av Rouge of Darkness:

vad gör det? du sitter väl ändå inte och glor in i burken utan på skärmen? för i så fall får meningen "kollar i datorn" en helt för mig ny mening.

även en ful lösning är en lösning.

Skrivet av firstofmay:

Jag skaffar inte sleevade kablar och drar dessa snyggt bara för att sedan behöva ha ett grafikkort som hänger på sniskan. Jag säger inte att det inte löser problemet men själv tycker jag inte det ser så kul ut med en massa buntband.

Notera att detta är en dator utan både fönster och lampor, funktionalitet till max.
Så buntband fungerar galant, jag är för gammal för massa lampor och bröte.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Lägga datorn ner e inte att fundera på om man ändå inte ska se eländet:)

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Smart Här är min ghettolösning efter att ha hängt på en Accelero Xtreme III på mitt gamla 1070:

Ett par skarvmuttrar, M6 maskinskruv, muttrar, brickor och gummifötter. Eftersom kylaren bara är fäst runt GPU:n så körde jag på två stycken men hade säkerligen räckt med en.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Notera att detta är en dator utan både fönster och lampor, funktionalitet till max.
Så buntband fungerar galant, jag är för gammal för massa lampor och bröte.
https://i.imgur.com/QMh0ltt.jpg

Ursäkta mig nu, men måste fråga. Vad gör de om grafikkortet inte är helt rakt när du inte ens ser det?

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

Ursäkta mig nu, men måste fråga. Vad gör de om grafikkortet inte är helt rakt när du inte ens ser det?

Risken är att man knäcker PCI-E porten eller kortet själv av tyngden när datorn flyttas.
Risken är väl inte enorm men det är en billig försäkring.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Risken är att man knäcker PCI-E porten eller kortet själv av tyngden när datorn flyttas.
Risken är väl inte enorm men det är en billig försäkring.

Har hållit på med datorer sen 1997 och aldrig ens hört talas om att nått sånt skulle hänt så länge som man inte tappar datorn när man bär den. Men som du säger, en billig försäkring mot det. Skadar inte 🙂

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

Har hållit på med datorer sen 1997 och aldrig ens hört talas om att nått sånt skulle hänt så länge som man inte tappar datorn när man bär den. Men som du säger, en billig försäkring mot det. Skadar inte 🙂

Vanligast när du kör den stående i bil eller släpper den med lite kraft i golven.
Ju tyngre GPU ju större är risken. Inte jätte ovanligt med knäckta PCI-E slots på DH, några per event som lyckas.

Det är som sagt en Lanburk så den åker med till DH två gånger om året.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Vanligast när du kör den stående i bil eller släpper den med lite kraft i golven.
Ju tyngre GPU ju större är risken. Inte jätte ovanligt med knäckta PCI-E slots på DH, några per event som lyckas.

Det är som sagt en Lanburk så den åker med till DH två gånger om året.

Beror väl på hur man behandlar sin dator. Man ska aldrig bli förvånad över hur vissa gör med sina grejer.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

En del grafikkort hänger även om dom är lätta. Då funkar detta bra.
En kombination är det bästa för tunga kort.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

Ursäkta mig nu, men måste fråga. Vad gör de om grafikkortet inte är helt rakt när du inte ens ser det?

Det finns exempel på kort som dött eller börjat få problem efter en längre tid till följd av "sag". Har för mig att det var någon ASUS-modell för ett antal år sedan som var speciellt drabbad och ett riktigt skräckexempel på det. Har inte läst hållfasthetslära, men kretskort mår väl aldrig bra av att böjas och material som stressas med tyngd på det viset "tröttas ut" och ger efter mer och mer över tid. Till slut kan det börja påverka ledningsbanor m.m.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Notera att detta är en dator utan både fönster och lampor, funktionalitet till max.
Så buntband fungerar galant, jag är för gammal för massa lampor och bröte.
https://i.imgur.com/QMh0ltt.jpg

Nåja, då kommer ju ingen RGB-belysning till skada iallafall.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Såga av ett plexirör, typ PETG.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jag kör den här https://www.inet.se/produkt/5410367/deepcool-gh-01-a-rgb-gpu-...

Inte den bästa konstruktionen, men den fungerar. Dubbelhäftande tejp medföljer om man vill att den ska sitta fast under transport.

Jag lägger dock alltid mina datorer ner de få gånger de har transporteras, på så vis blir inte belastsningen på pci-platsen lika stor.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av Pantsoff:

Tänkte bara tipsa om en "ghetto" lösning på grafikkortsstötta. En mollyplugg (gipsankare) som man ställer upp, sen skruvar man in skruven från baksidan. Voila! Satt och funderade igår på vad jag skulle kunna använda, har ingen backplate på grafikkortet. Så det hänger sig rätt rejält.

En bild på styggelsen:
https://photos.app.goo.gl/gFAv8mcyJWwMwdtR7

Haha tycker det funkar riktigt bra iaf Bara en tejp under och på skruvskallen så det inte repar.

Innan jag såg bilden så tänkte jag - vad fult. Men såg ju inte så tokigt ut ändå, lite industridesign som jag gillar till viss gräns. Dessutom praktiskt när man kan justera.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

@Anonymous FTW: Haha Ja, att den skulle se snygg ut var inte tanken. Funderade på vad jag hade hemma och som skulle fungera bra som stöd. Då kom jag på att jag hade mollyplugg hemma! Undrar hur det hade sett ut med en vitmålad eller svart.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

@CubaCola: Snyggt med integrerad kabeldragning!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vet inte hur smart det är att stoppa in en metallbit som sitter löst i chassit (endast fastklämd mellan GPU och moderkort.

Om något händer som gör att datorn t.ex. välter när den är igång och pluggen i fråga börjar flyga runt i chassit så kan det ju orsaka någon slags korslutning i maskinen, och därmed orsaka en skada som aldrig annars hade uppstått.

Eller om den lossnar vid transport och man sedan glömmer bort detta och startar datorn med den lös i chassit.

Edit: Såg nu att du satt tejp på skallen och botten. Sätt gärna tejp runt resten också för att isolera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

@CubaCola: Snyggt med integrerad kabeldragning!

Jo, fast det fungerar inte med mitt RTX2060 Rog Strix, så kablarna går bredvid

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Jag vet inte hur smart det är att stoppa in en metallbit som sitter löst i chassit (endast fastklämd mellan GPU och moderkort.

Om något händer som gör att datorn t.ex. välter när den är igång och pluggen i fråga börjar flyga runt i chassit så kan det ju orsaka någon slags korslutning i maskinen, och därmed orsaka en skada som aldrig annars hade uppstått.

Eller om den lossnar vid transport och man sedan glömmer bort detta och startar datorn med den lös i chassit.

Edit: Såg nu att du satt tejp på skallen och botten. Sätt gärna tejp runt resten också för att isolera.

Därför borde PETG vara bättre. Är dock inte justerbar.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Kreativ lösning, men har aldrig lyckats bli helt bekväm med att ha lösa metallprylar i datorn, även om risken i praktiken är minimal. Hade klätt mollyankaret med en stump krympslang efter att ha ställt in det till rätt längd

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att jag spände strömkablarna lite uppåt, bara.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N