Funkar alla telefon appar även på en platta (samma os)?

Permalänk
Medlem

Funkar alla telefon appar även på en platta (samma os)?

Kanske en dum fråga. Har en galaxy telefon och funderar på att köpa en billig lenovo platta, mest för att läsa böcker och kolla på nån film då och då. Båda har ju android som os och då även google play (antar jag?). Funkar apparna jag köpt på telefonen genom google play även på plattan eller är det olika typer av appar för telefon/platta? Tänkte telefoner kommer ju också i olika skärmstorlekar och med olika hårdvara, men det är kanske för stor skillnad mellan telefon och platta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaXia:

Kanske en dum fråga. Har en galaxy telefon och funderar på att köpa en billig lenovo platta, mest för att läsa böcker och kolla på nån film då och då. Båda har ju android som os och då även google play (antar jag?). Funkar apparna jag köpt genom telefonen på google play även på plattan eller är det olika typer av appar för telefon/platta? Tänkte telefoner kommer ju också i olika skärmstorlekar och med olika hårdvara, men det är kanske för stor skillnad mellan telefon och platta.

Loggar du in med samma google användare så ska det inte vara någon skillnad.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaXia:

Kanske en dum fråga. Har en galaxy telefon och funderar på att köpa en billig lenovo platta, mest för att läsa böcker och kolla på nån film då och då. Båda har ju android som os och då även google play (antar jag?). Funkar apparna jag köpt genom telefonen på google play även på plattan eller är det olika typer av appar för telefon/platta? Tänkte telefoner kommer ju också i olika skärmstorlekar och med olika hårdvara, men det är kanske för stor skillnad mellan telefon och platta.

Om utvecklaren av appen inte valt att ta bort stöd för plattor (och att din platta har tillräckligt hög Android-version för appen) så kommer det fungera.

Så ja, det är "samma" app för både mobil och platta.

// utvecklare som just nu jobbar med både plattor och mobiler

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

Loggar du in med samma google användare ska det inte vara någon skillnad.

Skrivet av Pamudas:

Om utvecklaren av appen inte valt att ta bort stöd för plattor (och att din platta har tillräckligt hög Android-version för appen) så kommer det fungera.

Så ja, det är "samma" app för både mobil och platta.

// utvecklare som just nu jobbar med både plattor och mobiler

Kanon, tack för svar!

Permalänk
Rekordmedlem

Det mesta funkar men kanske inta allt för enheterna har antagligen inte samma sensorer och det gör ibland att appar inte alltid går att använda om de behöver nån hårdvara som skiljer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.