Är dataingenjör en svår utbildning?

Permalänk
Medlem

Är dataingenjör en svår utbildning?

Jag är intresserad av teknik och specifikt inom datorer. Men har E i både matematik och fysik. Tror ni att jag kan klara av utbildningen? Finns det studenter som hoppar av programmet pga svårigheten? Jag vill inte lura mig själv och säga att jag kommer kämpa när jag inte kommer göra det. Det är det, jag kanske inser det senare att det är svårt och jag kommer bara ge upp. Känner inte mig själv tillräckligt bra, så därför är jag lite osäker.

Permalänk
Skrivet av momme99:

Jag är intresserad av teknik och specifikt inom datorer. Men har E i både matematik och fysik. Tror ni att jag kan klara av utbildningen? Finns det studenter som hoppar av programmet pga svårigheten? Jag vill inte lura mig själv och säga att jag kommer kämpa när jag inte kommer göra det. Det är det, jag kanske inser det senare att det är svårt och jag kommer bara ge upp. Känner inte mig själv tillräckligt bra, så därför är jag lite osäker.

Om du inte känner dig tillräckligt bra för att veta kan vi omöjligen veta och känna dig bättre. Enda lösningen är att prova Intresse tar en långt, men om du inte har fallenhet och förlorar intresse när det inte går din väg kan det vara svårt. Det gäller ju dock inte bara utbildning utan allt.

Permalänk
Medlem

Det är rätt mycket matematik i datoringenjörsutbildningen. Både matematik i sig och inom ämnen som elektronik och så. Om du vill jobba med programmering och liknande så kan du läsa systemvetenskap eller om du absolut bli ingenjör leta upp en utbildning med mindre mattefokus än data (jag har förmig Infocom-programmet har något mindre matematik)

edit: Ca 50% hoppade av programmet när jag läste datorteknik, började 2000, så ja, många hoppar av. Det betyder inte att du kommer att göra det, men du får vara beredd på att slita en del. Själv tog det mig 7 år med lite sabbatsår i mitten för att ta mig igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av momme99:

Jag är intresserad av teknik och specifikt inom datorer. Men har E i både matematik och fysik. Tror ni att jag kan klara av utbildningen? Finns det studenter som hoppar av programmet pga svårigheten? Jag vill inte lura mig själv och säga att jag kommer kämpa när jag inte kommer göra det. Det är det, jag kanske inser det senare att det är svårt och jag kommer bara ge upp. Känner inte mig själv tillräckligt bra, så därför är jag lite osäker.

Jag har läst civilingenjör (5 år) och för vår del så är det väldigt mycket matematik/fysik/elektronik, nästen hälften av kurserna de första 3 åren. Det är ofta några av dessa man sedan har efter sig och antagligen orsak till att en del hoppar av/ej slutför utbildningen. Jag tycker att jag hade det ganska lätt för matte och fysik på gymnasiet (MVG eller VG i alla kurser), men fick desto mer problem på högskolan. Jag tror dock att dessa teoretiska ämnen är ett vanliga inslag på just civilingenjör, jämfört med högskoleingenjör (3 år). Sedan är (i vart fall på Chalmers) Data-teknik mer teoretiskt (alltså fokus på matematik, fysik, elektornik, etc.) än vad IT-utbildningen är. Så även där kan man ju försöka välja efter vad själva utbildningarna innehåller.

När du säger att du har E i matematik och fysik, innebär det att du ändå läst alla kurser så att du uppfyller behörighetskraven (Fysik 2 och Matte 4 enligt det nya "moderna" systemet)?
Har du haft problem med matten genom alla dessa kurserna eller gick det bättre i början och sämre i slutet?
Är anledningen till att det gick dåligt att du hade svårt att begripa matten även fast du pluggade, eller struntade du helt enkelt i att plugga?

Jag tror nämligen att om du hade svårt att begripa matematiken i de "högre" kurserna på gymnasiet, även fast du studerade, så kan en ingenjörsutbildning bli svår. Men om det var för att du inte brydde dig om att plugga, så finns ju i vart fall möjligheten att ändra ditt beteende och studera mer och på så sätt markant öka möjligheterna att klara även de svårare kurserna.

Permalänk
Medlem

Det är mycket matte i alla ingenjörsutbildningar, det är konstant mixat I de flesta ämnen mm men det är inte omöjligt.
Matte är inte lätt, matte är som allt annat, du måste öva, läsa, öva och inte ge upp. Det krävs ingen magisk förmåga att klara en ingenjörsutbildning, det krävs att inte ge upp.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Det kan vara en god idé att börja med att läsa dataingenjör på 180 hp, för att sedan läsa upp till en master om man orkar och vill. Jag gjorde så och vet att tempot var något lägre i början (jämfört med de som läste civilingenjör) och det vara bara positivt. Mycket matte, men med bra klasskamrater fixar man allt!

Att få en master tog mig en termin längre än de som började på civilingenjör direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av momme99:

Jag är intresserad av teknik och specifikt inom datorer. Men har E i både matematik och fysik. Tror ni att jag kan klara av utbildningen? Finns det studenter som hoppar av programmet pga svårigheten? Jag vill inte lura mig själv och säga att jag kommer kämpa när jag inte kommer göra det. Det är det, jag kanske inser det senare att det är svårt och jag kommer bara ge upp. Känner inte mig själv tillräckligt bra, så därför är jag lite osäker.

Gör högskoleprovet och se om du kommer in, om du gör det så kommer du antagligen klara utbildningen om du vill.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Överlag när man kommer till universitet/högskola är det en helt annan nivå än på gymnasiet. En del som kommer till universitet/högskolan och hade det lätt på gymnasiet får en käftsmäll, de är inte vana vid att slita. Räkna med minst 40 timmar plugg varje vecka, hamna på efterkälken är inget man har råd med.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@xWeender: Högskoleprovet är ingen vidare mätning på vad man klarar och inte klarar, vore bättre om det kastades i sopen och man går på betyg.

I vilket fall så brukar många hoppa av tekniska utbildningar, på Datavetenskap (master) när jag pluggade så hoppade nog 50% av efter ett till två år, sedan hälften igen, och igen. Sista året var det ett par stycken kvar som var med vid starten. Det beror inte bara på matematiken, men den är nog en stor del till att folk hoppar. Tänk på att de mesta studierna sker utanför skolan, det räcker inte med de få timmar man har i datasalen / på lektionen.

Visst kan man testa, men vet man att man har problem med studier, skjuter på grejer eller är lite små-lat så blir det nog tufft. Försöka hålla motivationen uppe hela tiden och göra det man ska, brukar hjälpa om man har några bra vänner så man kan ta ett bort på biblioteket och räkna lite tillsammans.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Dalton Sleeper:

Visst kan man testa, men vet man att man har problem med studier, skjuter på grejer eller är lite små-lat så blir det nog tufft. Försöka hålla motivationen uppe hela tiden och göra det man ska, brukar hjälpa om man har några bra vänner så man kan ta ett bort på biblioteket och räkna lite tillsammans.

Plugga på campus gör mycket, plugga med kompisar på campus gör ännu mer

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av momme99:

Jag är intresserad av teknik och specifikt inom datorer. Men har E i både matematik och fysik. Tror ni att jag kan klara av utbildningen? Finns det studenter som hoppar av programmet pga svårigheten? Jag vill inte lura mig själv och säga att jag kommer kämpa när jag inte kommer göra det. Det är det, jag kanske inser det senare att det är svårt och jag kommer bara ge upp. Känner inte mig själv tillräckligt bra, så därför är jag lite osäker.

Det går ju också att läsa en högskoleingenjör, då brukar man kunna komma undan med ca 5 matematikkurser endast. Jag tror du kommer klara dig galant så länge du är intresserad av resterande ämnen, på riktigt. Att påstå att man är intresserad av teknik och datorer är väldigt brett. Om du vill bli ingenjör inom datateknik så bör (måste) du vara intresserad av programmering.

Sen om du nu kommer in och misslyckas, eller inte gillar utbildningen så är det värsta som händer att du droppar ut efter ett halvår. Det ingår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JakeHimself:

Om du inte känner dig tillräckligt bra för att veta kan vi omöjligen veta och känna dig bättre. Enda lösningen är att prova Intresse tar en långt, men om du inte har fallenhet och förlorar intresse när det inte går din väg kan det vara svårt. Det gäller ju dock inte bara utbildning utan allt.

Jag har redan studerat i sjuksköterskeprogrammet i ca två månader och sen hoppade jag av eftersom det inte var min grej. Så jag har förlorat både td och pengar (CSN då). Vad är smartast att göra när jag inte vill slösa min tid och pengar? Jag tycker teknik är väldigt roligt men känns som att matematiken och fysiken som stoppar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Det är rätt mycket matematik i datoringenjörsutbildningen. Både matematik i sig och inom ämnen som elektronik och så. Om du vill jobba med programmering och liknande så kan du läsa systemvetenskap eller om du absolut bli ingenjör leta upp en utbildning med mindre mattefokus än data (jag har förmig Infocom-programmet har något mindre matematik)

edit: Ca 50% hoppade av programmet när jag läste datorteknik, började 2000, så ja, många hoppar av. Det betyder inte att du kommer att göra det, men du får vara beredd på att slita en del. Själv tog det mig 7 år med lite sabbatsår i mitten för att ta mig igenom.

Verkar som att utbildningen är väldigt svår. Jag tycker själv att jag inte är så smart. Jag vill söka till en bred utbildning eftersom jag inte vad jag ska jobba med inom datorer. Tror inte heller att jag kommer slita en hel del eftersom jag pratar mycket och gör lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

@xWeender: Högskoleprovet är ingen vidare mätning på vad man klarar och inte klarar, vore bättre om det kastades i sopen och man går på betyg.

I vilket fall så brukar många hoppa av tekniska utbildningar, på Datavetenskap (master) när jag pluggade så hoppade nog 50% av efter ett till två år, sedan hälften igen, och igen. Sista året var det ett par stycken kvar som var med vid starten. Det beror inte bara på matematiken, men den är nog en stor del till att folk hoppar. Tänk på att de mesta studierna sker utanför skolan, det räcker inte med de få timmar man har i datasalen / på lektionen.

Visst kan man testa, men vet man att man har problem med studier, skjuter på grejer eller är lite små-lat så blir det nog tufft. Försöka hålla motivationen uppe hela tiden och göra det man ska, brukar hjälpa om man har några bra vänner så man kan ta ett bort på biblioteket och räkna lite tillsammans.

Dom borde göra så att folk vet vad dom vill bli innan dom börjar sin utbildning

Permalänk
Medlem

Det finns många jobb inom support hos it-bolag, där krävs oftast inte så seriösa utbildningar och mycket prata med människor mer än att sitta och tänka

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@momme99:
Sverigesnittet är ca 25% tapp på ingenjörsstudenter första året.
Jag gick treåriga Högskoleingenjör Elektroteknik på Chalmers, vi tappade ca 50% på två år vilket är i högre kant.

Det är absolut inget omöjligt att lösa om du vill, men det är inget halvhjärtat beslut att gå ingenjörsutbildningarna utan var inställd på 40 timmars veckor åtminstone. Sedan om du klarar dig på lägre är det såklart bara positivt men oftast är det högre krav på eget initativ om man är svag i något ämne.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag har läst civilingenjör (5 år) och för vår del så är det väldigt mycket matematik/fysik/elektronik, nästen hälften av kurserna de första 3 åren. Det är ofta några av dessa man sedan har efter sig och antagligen orsak till att en del hoppar av/ej slutför utbildningen. Jag tycker att jag hade det ganska lätt för matte och fysik på gymnasiet (MVG eller VG i alla kurser), men fick desto mer problem på högskolan. Jag tror dock att dessa teoretiska ämnen är ett vanliga inslag på just civilingenjör, jämfört med högskoleingenjör (3 år). Sedan är (i vart fall på Chalmers) Data-teknik mer teoretiskt (alltså fokus på matematik, fysik, elektornik, etc.) än vad IT-utbildningen är. Så även där kan man ju försöka välja efter vad själva utbildningarna innehåller.

När du säger att du har E i matematik och fysik, innebär det att du ändå läst alla kurser så att du uppfyller behörighetskraven (Fysik 2 och Matte 4 enligt det nya "moderna" systemet)?
Har du haft problem med matten genom alla dessa kurserna eller gick det bättre i början och sämre i slutet?
Är anledningen till att det gick dåligt att du hade svårt att begripa matten även fast du pluggade, eller struntade du helt enkelt i att plugga?

Jag tror nämligen att om du hade svårt att begripa matematiken i de "högre" kurserna på gymnasiet, även fast du studerade, så kan en ingenjörsutbildning bli svår. Men om det var för att du inte brydde dig om att plugga, så finns ju i vart fall möjligheten att ändra ditt beteende och studera mer och på så sätt markant öka möjligheterna att klara även de svårare kurserna.

Får kolla upp det med IT utbildning. Jag vill söka till en bred utbildning eftersom jag vet inte vad exakt jag ska bli inom datorer.

Precis, jag fyllde alla behörighetskrav. Jag har nämligen fuskat mycket i fysik och en del i matematik. Har klarat matematik kurserna 1-2 + 4. Och jag hade faktiskt problem med att förstå uppgifterna och la mycket tid på det. Alla matematik kurser var i princip lika svåra, förutom ettan som var lättast av alla.

Permalänk
Medlem

Om 99 i ditt användarnamn är ditt födelseår, dvs om du bara är 21 år gammal, så varför inte vänta ett par år!? Om några år är du sannolikt mer motiverad att lägga ned det slit som krävs för framgångsrika studier, och då lär det mesta, även matten, gå bättre. Lite livserfarenhet (inklusive arbetslivserfarenhet) är sannolikt positivt, iaf tyckte jag att avhoppen verkade vara fler bland de yngre (de som kom i princip direkt från gymnasiet) än bland de som var 25+ när jag pluggade på universitetet.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av xWeender:

Gör högskoleprovet och se om du kommer in, om du gör det så kommer du antagligen klara utbildningen om du vill.

Har väldigt lågt betyg på HP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det är mycket matte i alla ingenjörsutbildningar, det är konstant mixat I de flesta ämnen mm men det är inte omöjligt.
Matte är inte lätt, matte är som allt annat, du måste öva, läsa, öva och inte ge upp. Det krävs ingen magisk förmåga att klara en ingenjörsutbildning, det krävs att inte ge upp.

Saken är att jag inte vet om jag kommer lägga mycket tid. Jag är inte van att göra det. Jag kanske säger nu att jag ska kämpa men när jag börjar utbildningen och inser att det är svårt så kommer jag kanske ge upp, jag vet inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Överlag när man kommer till universitet/högskola är det en helt annan nivå än på gymnasiet. En del som kommer till universitet/högskolan och hade det lätt på gymnasiet får en käftsmäll, de är inte vana vid att slita. Räkna med minst 40 timmar plugg varje vecka, hamna på efterkälken är inget man har råd med.

Och jag är inte van att plugga mycket. Mitt gymnasium anses inte vara svår jämfört med de andra gymnasierna, men trots det hade jag det svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Det går ju också att läsa en högskoleingenjör, då brukar man kunna komma undan med ca 5 matematikkurser endast. Jag tror du kommer klara dig galant så länge du är intresserad av resterande ämnen, på riktigt. Att påstå att man är intresserad av teknik och datorer är väldigt brett. Om du vill bli ingenjör inom datateknik så bör (måste) du vara intresserad av programmering.

Sen om du nu kommer in och misslyckas, eller inte gillar utbildningen så är det värsta som händer att du droppar ut efter ett halvår. Det ingår.

Dataingenjör som är 3 år är väl samma sak som högskoleingenjör?
Jag har inte gjort ett skit sedan studenten. Bara hoppat på sjuksköterskeprogrammet i två månader och sen hoppade jag av. Har nu skulder från CSN och slösat min tid.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas ni inte blandar ihop civilingenjör med dataingenjör. Civilingenjör är 5 år och dataingenjör/högskoleingenjör är 3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av momme99:

Saken är att jag inte vet om jag kommer lägga mycket tid. Jag är inte van att göra det. Jag kanske säger nu att jag ska kämpa men när jag börjar utbildningen och inser att det är svårt så kommer jag kanske ge upp, jag vet inte.

Jag rekommenderar starkt isf en kurs i akademiskt läsande och skrivande, det ger allmänt en bra överblick och kunskap för hur du måste lägga upp studier.
Vissa funkar även bättre i grupp och många pluggar så, det är jobbigt men det går 😊
Ge inte upp på en dröm.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Skulle nog rekommendera att läsa upp matte och fysik till minst ett C och se hur det känns efter det. Du är fortfarande ung, och det finns alla möjligheter att lära och utvecklas, men om du hoppar in på en ingenjörsutbildning med E i betyg så kommer du troligen vara bland de sämsta i klassen. Det finns en risk att du kan ha missat vissa grunder och viktiga tankesätt, och då blir en redan tung utbildning ännu tyngre.

Finns också studieförberedande kurser som man kan ta innan man börjar på högskola, var ett tag sedan för min del men vet att iaf KTH brukade ha en sådan kurs som gick över sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det finns många jobb inom support hos it-bolag, där krävs oftast inte så seriösa utbildningar och mycket prata med människor mer än att sitta och tänka

Jag vill söka till en bred utbildning eftersom jag vet inte vad exakt jag ska bli inom datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@momme99:
Sverigesnittet är ca 25% tapp på ingenjörsstudenter första året.
Jag gick treåriga Högskoleingenjör Elektroteknik på Chalmers, vi tappade ca 50% på två år vilket är i högre kant.

Det är absolut inget omöjligt att lösa om du vill, men det är inget halvhjärtat beslut att gå ingenjörsutbildningarna utan var inställd på 40 timmars veckor åtminstone. Sedan om du klarar dig på lägre är det såklart bara positivt men oftast är det högre krav på eget initativ om man är svag i något ämne.

Vilket år var det när 50% hoppade av?
Jag är inte van att plugga 40 timmar. Har inte lagt mycket tid på plugg i gymnasiet. Anser inte heller att jag är så smart, skulle vara kanske den minst smartast i klassen om jag hade börjat.

Permalänk
Medlem

Om du vill jobba inom it med en schysst utbildning så välj antingen.
1. Högskoleingenjör, det är matte i det programmet men typ bara 3 kurser och mycket enklare än civilingenjör.
Det är 3 år och räcker gott och väl. Matten kan man nöta in.
Jag hade betyg G i matte c,d,e och f samt G i fysik a+b. Det finns ingen fysik när jag gick nätverk+säkerhet.
2. Om man vill skippa matten helt så väljer man ett yrkets program på 2 år inom lämpligt området, nätverk, programmering etc.

Jag pluggade som sagt nätverk+säkerhet (Cisco etc) aldrig jobbat med det. Man ska bara ha en utbildning i botten så kan man jobba med typ vad som helst inom it, finns inte tillräckligt med folk att rekrytera som är bra oavsett.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av momme99:

Och jag är inte van att plugga mycket. Mitt gymnasium anses inte vara svår jämfört med de andra gymnasierna, men trots det hade jag det svårt.

Dags att förbereda dig och få in rutin, du behöver inte plugga som om du vore på universitet men om du har sovmorgon så vakna upp som om du började kl 8 ändå. Från min erfarenhet så finns det dagar då man har bara 2 timmar föreläsning och ledig resten av dagen, lär dig att hålla rutin och ha självdisciplin.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Du kanske ska kika på olika YH-utbildningar eller jobba några år. Det låter som att du inte är särskilt studiemotiverad för tillfället. Livserfarenhet från yrkeslivet kan ge en bra knuff i rätt riktning och ge en lite jävlar anamma för att palla 3-5 år på högskolan. Finns det möjlighet är det dessutom en klar fördel att spara pengar och hålla ned CSN-lånet framöver.

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.