Permalänk
Skrivet av AplAy:

Läkare visar hur man tvättar händerna korrekt. Behövs för jag känner vissa som bara sköljer av händerna efter de torkat sina bakdelar:
https://www.youtube.com/watch?v=1AGW3bbcb3Y

Tack! Detta är nog viktigast för att inte bli smittad av viruset. Jag blev själv infekterad av influensa förra året p.g.a. jag troligtvis inte hade tvättat mina händer ordentligt och sedan rört ögonen eller ansiktet. Kan redan nämna nu att det var inte särskilt roligt att hosta upp slem hela tiden och ha svårt att andas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Jag håller fullständigt med dig. Det är som att människor saknar konsekvenstänk helt och hållet. Fine att man kanske inte dör själv av viruset, men att aktivt bidra till att smitta det vidare så att folk som kanske är sjuka och hade klarat sig men att viruset gör så att de dör är för jävligt. Eller äldre, som kunnat ha många år med sina barnbarn osv. Kan man som människa inte tänka dessa steg framåt ja då är man dum på riktigt. Blir äcklad av mänskligheten under dessa situationer. Det är också spännande att se hur dum mänskligheten är, det vore ganska enkelt för ett ännu dödligare virus med denna smittsamhet att ta död på oss. (Ja lite irriterad kanske)

Håller helt med i det du skriver. Man tänker ju främst inte på sig själv i smittväg utan andra. Och man vet aldrig även om man är ung och frisk så kan det gå åt helvete.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Läkare visar hur man tvättar händerna korrekt. Behövs för jag känner vissa som bara sköljer av händerna efter de torkat sina bakdelar:
https://www.youtube.com/watch?v=1AGW3bbcb3Y

Skrivet av filidutten:

Tack! Detta är nog viktigast för att inte bli smittad av viruset. Jag blev själv infekterad av influensa förra året p.g.a. jag troligtvis inte hade tvättat mina händer ordentligt och sedan rört ögonen eller ansiktet. Kan redan nämna nu att det var inte särskilt roligt att hosta upp slem hela tiden och ha svårt att andas.

Tänk på allt godis kommande påsk. Det finns väldigt många som plockar godis och nötter med händerna istället för att använda spadarna som finns till hands.

Jag hade en polare som inte tvätta händerna efter han lagt en kabel. Jag trodde det var common sense för varje individ. Men tydligen också så verkar det va en kulturkrock också, där folk från andra kulturer gillar ta saker med händerna..

Aldrig mer att jag tar lösgodis eller nånting annat som ligger öppet att plocka för hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

En arbetskamrat till sambon ska till Norra Italien och åka skidor i helgen, 30 mil från coronautbrotten, går inte avboka men dom är i 20-30 års åldern så det blir nog som en vanlig förkylning ungefär om dom blir smittade.

Det är nackskott på såna människor. SAS har ställt in alla resor till norra Italien fram tills 14 Mars nu iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Uhh, det du skrev bekräftar ju det twit sa förutom att hans uppskattning var 5% istället för 20% (WHO skriver ju dessutom att ”mer än 80% av patienterna”). Vet inte riktigt vad du pratar om när din källa till och med säger att twit har rätt...

EDIT: I twits beräkning av 3% som behövde intensivvård användes ju dessutom 20%....

Twit tar bara upp SARS % och uppskattar bara Covid-19 % medans jag länkar till WHO som jag tar upp % för Covid-19 och som jag tolkar det så är % lika för SARS och Covid-19 men samtidigt att bara titta på % är extremt missvisande eftersom SARS smittade runt 8000 personer medans Covid-19 är uppe i 90,000 för tillfället och kommer att öka och håller % sig för Covid-19 så inser vem som helst att sjukhussystemet kommer att bra ihop....

Skrivet av anon190792:

Tänk på allt godis kommande påsk. Det finns väldigt många som plockar godis och nötter med händerna istället för att använda spadarna som finns till hands.

Jag hade en polare som inte tvätta händerna efter han lagt en kabel. Jag trodde det var common sense för varje individ. Men tydligen också så verkar det va en kulturkrock också, där folk från andra kulturer gillar ta saker med händerna..

Aldrig mer att jag tar lösgodis eller nånting annat som ligger öppet att plocka för hand.

Därför man bara plockar godis med papper på sig

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Twit tar bara upp SARS % och uppskattar bara Covid-19 % medans jag länkar till WHO som jag tar upp % för Covid-19 och som jag tolkar det så är % lika för SARS och Covid-19 men samtidigt att bara titta på % är extremt missvisande eftersom SARS smittade runt 8000 personer medans Covid-19 är uppe i 90,000 för tillfället och kommer att öka och håller % sig för Covid-19 så inser vem som helst att sjukhussystemet kommer att bra ihop....

Fast nu flyttar du målstolpen för det där handlade det inte om, twit sa ingenting om huruvida sjukhussystemet kommer kollapsa eller inte.

twit anmärkte på att 20% av de smittade inte alls behöver intensivvård, du häver då ur dig att det visst är så även fast du länkar till en källa som sa motsatsen. Både du och Dredd hade helt enkelt fel...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Fast nu flyttar du målstolpen för det där handlade det inte om, twit sa ingenting om huruvida sjukhussystemet kommer kollapsa eller inte.

twit anmärkte på att 20% av de smittade inte alls behöver intensivvård, du häver då ur dig att det visst är så även fast du länkar till en källa som sa motsatsen. Både du och Dredd hade helt enkelt fel...

https://link.springer.com/article/10.1007/s00134-020-05966-y

Citat:

About 15–20% of suspected and confirmed patients with SARS-CoV-2 infection in fever clinics developed severe hypoxemia (since the second week of disease course), and required some form of ventilatory support such as high-flow nasal cannula, and non-invasive and invasive mechanical ventilation.

Citat:

In addition, other complications might occur, including, but not limited to, shock, acute kidney injury, gastrointestinal bleeding, and rhabdomyolysis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Tänk på allt godis kommande påsk. Det finns väldigt många som plockar godis och nötter med händerna istället för att använda spadarna som finns till hands.

Jag hade en polare som inte tvätta händerna efter han lagt en kabel. Jag trodde det var common sense för varje individ. Men tydligen också så verkar det va en kulturkrock också, där folk från andra kulturer gillar ta saker med händerna..

Aldrig mer att jag tar lösgodis eller nånting annat som ligger öppet att plocka för hand.

Nu äter jag inte lösgodis av andra skäl, men lösgodis är inte en särskild bra värd för bakterier.

Nötter i en skål på en bardisk dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

https://link.springer.com/article/10.1007/s00134-020-05966-y

In addition, other complications might occur, including, but not limited to, shock, acute kidney injury, gastrointestinal bleeding, and rhabdomyolysis.

Ja, ännu en källa som säger att ni hade fel, tack!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Dredd:

https://link.springer.com/article/10.1007/s00134-020-05966-y
About 15–20% of suspected and confirmed patients with SARS-CoV-2 infection in fever clinics developed severe hypoxemia (since the second week of disease course), and required some form of ventilatory support such as high-flow nasal cannula, and non-invasive and invasive mechanical ventilation.

Låt mig översätta, utifall det är läs- eller språkförståelsen som brister:
"Ungefär 15-20% av misstänkta och bekräftade patienter med SARS-CoV-2 på feberkliniker..."
"på feberkliniker"
"på feberkliniker"

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jo visst ser den siffran hög ut.
Den baseras emellertid inte på hur många som fått sjukdomen - utan hur många som har diagnosticerats på sjukhus för denna sjukdom. Det reella antalet smittade med lindriga/typ inga besvär som inte testat sig är antagligen en hel del högre.
Skulle man få med dem i statistiken också så skulle dödstalet sjunka. Men det är inte så lätt att få med de som inte testat sig i det statistiska underlaget.

Jag har skrivit om det några vändor i tråden innan - men kan ta den igen som referens.
Jag kollade folkhälsomyndighetens samlade underlag för hur influensan slog i Sverige förra året.
13324 verifierat smittade
505 döda
Här är rapporten

Det ger en dödlighet på 3,8% av influensan förra året.
Men kan det verkligen vara så att influensan dödar ca 3,8% av de som smittas i Sverige?
Gissningsvis inte skulle jag säga. Rimligen är det lägre.
Problemet är även här att man bara utgår ifrån verifierat smittade och jämför med antal döda. De som blivit smittade utan att ha blivit diagnosticerade kommer inte med i statistiken.

*Jag vill förtydliga att folkhälsomyndigheten inte påstår att dödligheten för influensa är 3,8% i Sverige. Däremot finns i deras rapport av influensaläget förra året siffror för antal verifierade smittade och antal döda. Och det är ju den typen av siffror en del försöker använda sig av när de vill räkna fram dödligheten för covid19.

Så när man ser så höga procent här som 3,4% för covid19 så kan det bero på att underlaget som använt för att räkna ut dödligheten inte riktigt är fullgott material för ändamålet.

Med det sagt - rimligen gör större andel som tror sig ha covid19 till en provmottagning för att testa om de har smittan jämfört med vanlig säsongsinfluensa där gemene man inte går till doktorn utan bara stannar hemma några dagar. Det förbättrar det statistiska underlaget för covid19.

Men med hur mycket - ja det är väl en billion dollar question. I nuläget vill jag påstå att det är svårt att egentligen få fram bra siffror/underlag över faktisk dödlighet för sjukdomen. Det kommer vi ha längre fram. Men utgår man bara ifrån antal verifierade smittade och jämför mot antal döda så kan man alltså få fram siffror som visar för höga procentantal.

Edit:
Ja med ett utdraget sjukdomsförlopp där dödsfall sker långt efter insjuknandet kan det även vara så att döädligheten är ännu högre än vad man ser i början. Så det är inte uteslutet att sifforna även skulle kunna vara värre än vad de initialt verkar.
Poängen kvarstår emellertid. Det är väldigt svårt att få fram bra siffror på faktisk dödlighet så här tidigit. Det kräver bättre underlag än verifierat antal smittade kontra antal döda.

Jag hajar! tackar

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Då får de åka båt eller bil, flygen är inställda

Såg detta och frågade sambon och deras resebyrå hade ändrat så dom åker flyg till Österrike och sen buss in till Italien och hotellet.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av TimeCommando:

Det är nackskott på såna människor. SAS har ställt in alla resor till norra Italien fram tills 14 Mars nu iallafall.

Problemet är att UD inte avråder från Italien så dom får inte igen sina 40k för resan, nu hade resebyrån ordnat så dom flyger till Österrike och sen blir det buss till Italien.

Vad jag vet ska det inte vara någon corona fara i alperna men det kan ju förstås ändras, sen kommer dom gå i karantän på eget bevåg när dom kommer tillbaka.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Problemet är att UD inte avråder från Italien så dom får inte igen sina 40k för resan, nu hade resebyrån ordnat så dom flyger till Österrike och sen blir det buss till Italien.

Vad jag vet ska det inte vara någon corona fara i alperna men det kan ju förstås ändras, sen kommer dom gå i karantän på eget bevåg när dom kommer tillbaka.

Siffran ligger på över 2000 och stiger stabilt varje dag. Sen så är mörkertalet mycket högre säkert.
Att man frivilligt åker till ett av de mest drabbade områdena för att man inte får tillbaks pengarna för resan, haha..ja.
Är pengar så viktigt? eller hälsan? Njuter man verkligen av resan om man är orolig hela tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Såg detta och frågade sambon och deras resebyrå hade ändrat så dom åker flyg till Österrike och sen buss in till Italien och hotellet.

Och det här är ett mycket bra exempel på varför det inte fungerar att stoppa flyg från Italien. Finns fullt med folk som kommer att hitta andra vägar, vilket var vad jag skrev tidigare.

Samma sak gäller de svenskar som åkte till Italien innan det hela bröt ut. Hade vi vägrat låta dem få flyga direkt till Sverige så hade de bara tagit sig till ett grannland och sen flugit hem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Nu äter jag inte lösgodis av andra skäl, men lösgodis är inte en särskild bra värd för bakterier.

Nötter i en skål på en bardisk dock...

https://www.youtube.com/watch?v=G0f_TDHVvzA

ok, kunde dom inte ta någon som inte tvättat händerna efter toabesök och grävt runt i godiset innan dom analysera det. Väldigt dåligt test. Detta kunde ju berott på rng

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

sen kommer dom gå i karantän på eget bevåg när dom kommer tillbaka.

Tror ju på det som jag tror på tomten.

De kan tänka sig att åka till ett område där coronaviruset sprids okontrollerat.

De kommer komma fram till att de känner sig bra och de vill ju inte förlora pengar genom att vara borta från jobbet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

ok, kunde dom inte ta någon som inte tvättat händerna efter toabesök och grävt runt i godiset innan dom analysera det. Väldigt dåligt test. Detta kunde ju berott på rng

Sett andra tester med samma resultat. Hög sockerhalt. Skulle vara mer orolig över handtaget till kundvagnen, matkorgen, osv...

Eller om du får för dig att låna någon annans mobil. Det finns det även tester på.

Citat:

One in six mobile phones in Britain is contaminated with fecal matter, according to research made public Friday that cited poor hygiene as the cause.
"This study provides more evidence that people still don't wash their hands properly, especially after going to the toilet," Dr. Val Curtis of the London School of Hygiene & Tropical Medicine said in the report.
In the study, researchers in 12 cities took 390 samples from mobile phones and hands, then analyzed in a laboratory what they had found.
Londoners had the highest incidence of the E. coli bacteria, which are associated with fecal matter, on their hands (28%). The bacteria can result in food poisoning and, in extreme cases, can prove fatal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Håller helt med i det du skriver. Man tänker ju främst inte på sig själv i smittväg utan andra. Och man vet aldrig även om man är ung och frisk så kan det gå åt helvete.

Min stora tanke är mer hur ni som plötsligt blivit livrädda för att smitta andra gör när ni bli är magsjuka eller vanliga influensan? Strosar ni glatt runt och sprider dom sjukdomarna eller stannar ni hemma i "karantän"? Så jag ser inte vad det skulle vara för skillnad nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Min stora tanke är mer hur ni som plötsligt blivit livrädda för att smitta andra gör när ni bli är magsjuka eller vanliga influensan? Strosar ni glatt runt och sprider dom sjukdomarna eller stannar ni hemma i "karantän"? Så jag ser inte vad det skulle vara för skillnad nu?

Ens inställning bör ju beroende på hur smittsam man är och hur farligt det är vad man har.

Man kan ju sen ha en diskussion gällande karensdagar, folk som stannar hemma när de inte är sjuka, osv. Men då blir det lite väl mycket politik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Hej.

Med Irans 2,336 verifierade smittade och 77 döda, hur många tror du är smittade totalt? dvs icke verifierade. Samma med Italiens 2,036 och 53 döda, vad tror du totalen smittade kan ligga runt?

Samt hur många med vanlig influensa måste årligen vårdas på intensiven? med Corona ser vi c.a 20% av de verifierade fallen.

Problemet med att spekulera över sånt är att vi(?) inte har koll på demografin över de som smittats. Har för mig att det i Italien spreds på ett sjukhus där riskgrupperna lär vara kraftigt överrepresenterade (äldre, multisjuka osv). Om spridningen börjar där så kommer också dödstalen i början att vara högre än när ett mer representativt tvärsnitt av befolkningen har smittats. Motsatsen gäller såklart också, exempelvis så kan jag tänka mig att dödligheten här i Sverige bland de direktimporterade fallen från Italien kommer att vara lägre då de som reser dit antagligen(?) är yngre och friskare än medelsvensson. Fast här är det såklart mina fördomar om de som spenderar sportlovet i Italienska alperna som lyser igenom

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Ens inställning bör ju beroende på hur smittsam man är och hur farligt det är vad man har.

Man kan ju sen ha en diskussion gällande karensdagar, folk som stannar hemma när de inte är sjuka, osv. Men då blir det lite väl mycket politik.

Karensdag eller sjukdom spelar väl ingen roll, är du sjuk stanna för i hvete hemma!!!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Sett andra tester med samma resultat. Hög sockerhalt. Skulle vara mer orolig över handtaget till kundvagnen, matkorgen, osv...

Eller om du får för dig att låna någon annans mobil. Det finns det även tester på.

Ja ok, visst finns det värre saker, men det är samma sak om jag gick till en pizzeria och visste att bagaren inte tvätta händerna efter toalettbesök. Även om pizzan tillagas i högtemperatur så bakterierna förmodligen dör så hade jag aldrig beställt där.

Permalänk
Inaktiv

"En rapport från Världshälsoorganisationen, WHO, har experter analyserat data från coronautbrottet i Kina".

Ja litar man på WHO eller Kina så. Kina skulle kunna lika gärna avrätta folk innan dom dog av viruset, för att säga att det inte var viruset som tog dö på folk och att dom har det under kontroll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

"En rapport från Världshälsoorganisationen, WHO, har experter analyserat data från coronautbrottet i Kina".

Ja litar man på WHO eller Kina så. Kina skulle kunna lika gärna avrätta folk innan dom dog av viruset, för att säga att det inte var viruset som tog dö på folk och att dom har det under kontroll...

Haha, litar du ens på dig själv? Spelar ju ingen roll vad nån säger så stämmer det inte överens med din världsbild, antar att jorden är platt också eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

"En rapport från Världshälsoorganisationen, WHO, har experter analyserat data från coronautbrottet i Kina".

Ja litar man på WHO eller Kina så. Kina skulle kunna lika gärna avrätta folk innan dom dog av viruset, för att säga att det inte var viruset som tog dö på folk och att dom har det under kontroll...

Ja det är klart det är superdödligt och Kina dolt detta och vilken tur vi då haft som mot alla odds fått hit 24 milda fall till Sverige. Eller vänta nu! Dom har egentligen dött allihopa och våran regering är också med konspirationen. WHO har väl mutat Sydkorea och Italien och Iran också förstås?

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimetikon:

Haha, litar du ens på dig själv? Spelar ju ingen roll vad nån säger så stämmer det inte överens med din världsbild, antar att jorden är platt också eller?

Skrivet av Jaxione:

Ja det är klart det är superdödligt och Kina dolt detta och vilken tur vi då haft som mot alla odds fått hit 24 milda fall till Sverige. Eller vänta nu! Dom har egentligen dött allihopa och våran regering är också med konspirationen. WHO har väl mutat Sydkorea och Italien och Iran också förstås?

Vart tog läkaren vägen som upptäckte viruset och försökte varna?. Allt handlar om pengar och hur deras image ser ut. Dom är säkert kapabla att undanhålla väldigt mycket information bara det gagnar den styrande diktaturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Vårda gör vi givetvis på sjukhus, vart annars?

Här är citat från ett par av Sveriges största sjukhus om situationen innan coronaviruset:

Citat:

I slutet av sommaren sa överläkarna Kai Knudsen och Vitus Krumbholz att Intensivvårdsavdelningen (IVA), som vårdar de svårast sjuka patienterna, gick på knäna på grund av en för stor inströmning av patienter. De tvingades då flytta dödssjuka patienter till andra sjukhus i regionen. Enligt Kai Knudsen har ingen förbättring skett sedan dess.

– Jag skickade en patient som var i mycket dåligt skick till ett annat sjukhus i går kväll. Det gör vi varje dag, säger han.

Citat:

– Vi har stängda intensivvårdsplatser, från en redan låg nivå, eftersom vi har sjuksköterskebrist. Det gör ont i mig, det är inte patientsäkert. Vi tvingas välja mellan svårt sjuka patienter, säger Märit Halmin, specialistläkare på intensivvårdsavdelningen på Södersjukhuset i Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Vart tog läkaren vägen som upptäckte viruset och försökte varna?. Allt handlar om pengar och hur deras image ser ut. Dom är säkert kapabla att undanhålla väldigt mycket information bara det gagnar den styrande diktaturen.

Ja det gör dom säkert. Men detta har ju fått mer spridning än så och siffrorna ser liknande ut från samtliga länder. Så i detta fallet tror jag man kan lita på dom i stort iaf.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar