Permalänk

Köpråd: Ducky mecha mini eller Mini one 2.

Är sugen på någon utav dessa två.
Någon som har testat bägge och kan ge sina omdömen? Fördelar/nackdelar mot varandra.
Tack på förhand!

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

Mecha är helt klart rejälare och känns mer premium.

Permalänk
Medlem

Har ett mini one 2 med silent brytare och är väldigt nöjd! Det ända jag saknar är en mjukvara för att justera RBG etc

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Skrivet av Eyeless1983:

Mecha är helt klart rejälare och känns mer premium.

Har hört att brytarna låter mer då keycapsen har en float design. Stämmer de?

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

Har hört att brytarna låter mer då keycapsen har en float design. Stämmer de?

Ja, det blir ett lite annat ljud beror säkert lite på materialet också. Kan dock tillägga att jag inte använder någon av dessa nu, föredrar Varmilo alla dagar i veckan 👍

Permalänk
Skrivet av Eyeless1983:

Ja, det blir ett lite annat ljud beror säkert lite på materialet också. Kan dock tillägga att jag inte använder någon av dessa nu, föredrar Varmilo alla dagar i veckan 👍

Hört dom är bra, men rgb nörden i mig vill ha just rgb. 8-)

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk

Nu blir man ju lite sugen också!

Jag sitter på ett gammalt Ducky Mini Year of the Horse Edition. Den med feta ramen... Om jag minns rätt så väger den runt 900 g. Jag älskar det med den, den sitter riktigt bra på skrivbordet och känns gedigen. Jag vet inte om jag skulle kunna gå tillbaka till ett plastigt lätt viktat tangentbord. (och absolut inget 100% hehe)

Så med mina erfarenheter skulle jag gå på Mecha endast pga vikten, (runt 300 g mer än Mini one 2)

Liten fråga bara! Om man skulle beställa någon av de från Inet.. Det står att det är Nordisk Layout (ÅÄÖ). Den stora frågan är då om Enter tangenten är den stora vanliga eller om det är den den lilla avlånga tangenten som finns på bilden. Bilden visar ju endast engelsk layout.

Permalänk
Skrivet av rasmusramen:

Nu blir man ju lite sugen också!

Jag sitter på ett gammalt Ducky Mini Year of the Horse Edition. Den med feta ramen... Om jag minns rätt så väger den runt 900 g. Jag älskar det med den, den sitter riktigt bra på skrivbordet och känns gedigen. Jag vet inte om jag skulle kunna gå tillbaka till ett plastigt lätt viktat tangentbord. (och absolut inget 100% hehe)

Så med mina erfarenheter skulle jag gå på Mecha endast pga vikten, (runt 300 g mer än Mini one 2)

Liten fråga bara! Om man skulle beställa någon av de från Inet.. Det står att det är Nordisk Layout (ÅÄÖ). Den stora frågan är då om Enter tangenten är den stora vanliga eller om det är den den lilla avlånga tangenten som finns på bilden. Bilden visar ju endast engelsk layout.

Faktist bra fråga! Undrar också om man får nordic layout. Alla bilder hos dem flesta återförsäljare visar engelsk layout.
Är de egentligen någon dealbreaker? Förutom man inte får åäö? Om man skulle få en engelsk.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Skrivet av Blackwizard:

Faktist bra fråga! Undrar också om man får nordic layout. Alla bilder hos dem flesta återförsäljare visar engelsk layout.
Är de egentligen någon dealbreaker? Förutom man inte får åäö? Om man skulle få en engelsk.

Jo då, åäö är den garanterat att man får. Det står det i specifikationerna på Inet. Men ta en extra titt beroende på var du beställer.
Jag har grävt lite. Så här såg min ut på bilden när jag beställde den. Då är nog Nordisk layout ihopkopplat med en stor Enter tangent eftersom jag har både det och åäö.

https://www.inet.se/produkt/6607331/ducky-year-of-the-horse-m...

Jag skulle personligen inte vilja gå från en stor till en liten Enter tangent. Men skriv gärna här när du bestämt dig vilken du skaffar och vad du tycker om den

Permalänk
Medlem

Utan att veta hur Mecha känns så jämför jag med de tangentbord jag har. Jag har ett Ducky Mini One 2 på jobbet och gillar det enormt mycket.

Med det sagt så har jag ett Pok3r hemma som är av betydligt seriösare material än plast som i Mini One 2. Så mitt pok3r känns betydligt bättre byggt och genomsyrar mer kvalité än duckys.

Du kommer bli nöjd med vilket av valen du väljer men om du vill ha något som känns lite mer kvalité så är det nog Mecha du bör välja (vad jag förstod det som på någon ovan så var det rejälare byggt).

Och som ovan skrev så är det nordisk layout med åäö trots att det visar amerikansk layout - men det brukar oftast stå i specifikationerna att det är just nordisk layout.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

Hört dom är bra, men rgb nörden i mig vill ha just rgb. 8-)

Finns Rainbow 2 om du kan tänka dig TKL, annars gå för Mecha om du vill ha Ducky.

Permalänk
Skrivet av Eyeless1983:

Finns Rainbow 2 om du kan tänka dig TKL, annars gå för Mecha om du vill ha Ducky.

Var inne på ett 60% inte nödvändigtvis ducky.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Skrivet av Forsgren:

Utan att veta hur Mecha känns så jämför jag med de tangentbord jag har. Jag har ett Ducky Mini One 2 på jobbet och gillar det enormt mycket.

Med det sagt så har jag ett Pok3r hemma som är av betydligt seriösare material än plast som i Mini One 2. Så mitt pok3r känns betydligt bättre byggt och genomsyrar mer kvalité än duckys.

Du kommer bli nöjd med vilket av valen du väljer men om du vill ha något som känns lite mer kvalité så är det nog Mecha du bör välja (vad jag förstod det som på någon ovan så var det rejälare byggt).

Och som ovan skrev så är det nordisk layout med åäö trots att det visar amerikansk layout - men det brukar oftast stå i specifikationerna att det är just nordisk layout.

Vilken pok3r har du hemma? Nyfiken:)

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

@Blackwizard:

https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/pok3r-rgb-mechani...

Det där fast utan silent. Gillar det väldigt mycket.

Permalänk
Medlem

Mecha mini är markant mycket högre kvalitetskänsla än ett o2m och prisskillnaden är såpass låg att det inte finns något som motiverar att köpa ett 02m, i övrigt är det exakt samma tangentbord, förutom just då att det ena är i alu och det andra är i plast.
Inget ont om o2m då det också är ett välbyggt tangentbord.

Permalänk
Skrivet av lyfali:

Mecha mini är markant mycket högre kvalitetskänsla än ett o2m och prisskillnaden är såpass låg att det inte finns något som motiverar att köpa ett 02m, i övrigt är det exakt samma tangentbord, förutom just då att det ena är i alu och det andra är i plast.
Inget ont om o2m då det också är ett välbyggt tangentbord.

Vad menas med 02m?

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

Vad menas med 02m?

One 2 Mini

Permalänk
Medlem

@rasmusramen: Iso Nordic är alltid stor enter, och då även åäö. Ansi är det med liten enter osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

Faktist bra fråga! Undrar också om man får nordic layout. Alla bilder hos dem flesta återförsäljare visar engelsk layout.
Är de egentligen någon dealbreaker? Förutom man inte får åäö? Om man skulle få en engelsk.

Det är reklambilder som de blir tilldelade, så det visas alltid på ANSI layout, men om du läser på tex, maxgaming så står det "Alla våra tangentbord säljs med nordisk layout."