Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Utvecklare uttrycker oro över Google Stadia

Permalänk
Melding Plague

Utvecklare uttrycker oro över Google Stadia

Oroade utvecklare menar att lågt spelarantal och brist på tilltro till Googles satsning gör stora satsningar på tjänsten tveksamma.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lär nog hamna här snart:

https://killedbygoogle.com/

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Man får väl anta att Google redan pumpar in pengar i spelutveckarna för att de ska utveckla till Stadia utan att ta någon risk. Alla som utvecklar specifikt för stadia tar en otrolig risk annars.

Permalänk
Medlem

Fullt förståeligt. Google hanterar ju alla sina sidoprojekt oerhört oprofessionellt och lägger ner grejer innan de ens haft en chans att få fäste. Lär hända precis samma sak med Stadia.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Hedersmedlem

Värst vad spelutvecklare verkar vara oroliga på sistone.

Först oroliga över att GOG har en 30-dagars returpolicy ifall spelet inte visar sig fungera, och nu detta.

Permalänk
Medlem

stadia kommer nog aldrig slå igenom i större skala tyvärr

Permalänk
Medlem

Jag är inte särskilt orolig. Streaming av spel är framtiden, även om det säkert kommer att existera parallellt med spel på lokal hårdvara under lång tid.

Det ska släppas minst 120 spel på Stadia under året, så det kommer att finnas många spel innan året är slut.

Permalänk
Medlem

Jag kör Stadia och är väldigt nöjd. Har två Chromecast och en dator (gammal) som jag kör det på utan problem.
Tror att detta är framtiden i någon form.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twk:

Jag är inte särskilt orolig. Streaming av spel är framtiden, även om det säkert kommer att existera parallellt med spel på lokal hårdvara under lång tid.

Det ska släppas minst 120 spel på Stadia under året, så det kommer att finnas många spel innan året är slut.

Problemet är att spelutvecklarna till de där 120 spelen har börjar tveka.

Permalänk
Medlem

Något jag är nyfiken på är hur mycket resurser som krävs för att optimera spelet för Stadia och vad är det egentligen som behöver justeras jämfört med den versionen spelutvecklarna släpper på Steam?

Permalänk
Medlem

Är förvånad att Stadia är kvar med tsnke på de få tvspelsforum jag läser på så är det i princip inga som tycker det är en bra ide.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HULTAS:

Något jag är nyfiken på är hur mycket resurser som krävs för att optimera spelet för Stadia och vad är det egentligen som behöver justeras jämfört med den versionen spelutvecklarna släpper på Steam?

Stadia kör sina spel i en Linux miljö så ifall det inte finns Linux stöd från början så är det en hel del som måste göras för att det ska fungera bra.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

Kan inte Coronaviruset hamna där oxå så har Google gjort nått bra för en gångs skull!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

På tiden att Google's policy att lägga ner saker hela tiden börjar straffa sig. De har kommit undan med det alltför länge.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Om inte ens Google med ett så stort kapital och med rekryterade nyckelpersoner i spelbranschen kan lyckas så kanske inte games as a service går att få ihop nu.
Betalningsmodell, teknik och samarbeten där inte alla vill köra sin egen plattform verkar inte vara så lätt att få ihop.

Visst det kommer in mer pengar när folk betalar lite varje månad, men vem ska bestämma vem som ska få vad och hur mycket?

Jag har svårt att se hur streaming skulle vara bra för konsumenten eller mindre företag.

Permalänk
Medlem

"Googles svar på kritiken är att företaget upplever positiv attityd och stöd från utvecklare och utgivare."

Är väl lite här problemet ligger också. De har frågat utvecklare och utgivare, men har de frågat användarna? Företagets reklam är ju missvisande, flera utlovade funktioner existerar inte och prestandan är instabil. Låt gå att det kan vara under teststadiet men då ska Google inte ta betalt för tjänsten utan bara ev hårdvara, alternativt en engångsbetalning för tillgång till tjänsten. Och de utlovar saker de inte levererat.

Så fråga användarna också och lyssna på dem, för det är de som betalar för det. Så jag förstår utvecklarnas oro då Google är väldigt ensidiga här och lyssnar bara med ena örat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Problemet är att spelutvecklarna till de där 120 spelen har börjar tveka.

Är det verkligen dessa utvecklare?

Jag tolkar det som att det är andra utvecklare, som ännu inte valt att satsa på Stadia som tvekar inför det.

Permalänk
Medlem

Mycket oro på senaste tiden från utvecklare.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Kan förstå spelutvecklar som inte vill satsa på Stadia. Som konsult/utvecklare sliter man håret ibland när Google helt enkelt inte kan låta bli att konstant ändra eller skrota sina tjänster. Google går helt enkelt inte att lita på när det gäller något annat än deras "core" produkter.

Senast var det Google App Maker som de skrotar efter typ 1½ år i allmän tillgänglighet. Pga. lågt användarintresse. Tro fan det när ingen vågar bygga en företagsidé baserat på nån av Googles nya tjänster då de mitt i allt kan stänga ner dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Vill påpeka på den här sidan att många av produkterna har fått uppföljare eller ersättare så det är i många fall missvisande att utgå från den här sidan för produkter Google skrotat. AngularJS är nästan lite av en lögn då det är direkt ersatt av Angular, skiten var ändå över 10 år gammalt så det är ändå kudos att Google haft support så länge.

Visa signatur

Razer Book 13 - i7/16gb | Xiaomi Pad 5 | PS5 | Xbox Series X | Steam Deck 256gb | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Inte det minsta förvånad, exakt i linje med vad jag själv sa och funderade kring vid release.

Däremot undrar jag om någon insatt kan förklara vad det är som är så tidskrävande? Det är alltså inte en windowsplattform (Alt. en plattform där Google sköter allt?) där man ”bara” installerar spelen? Det kräver alltså någon typ av aktiv utveckling från utvecklarnas håll för att få det att lira?

Så urbota dumt.

Nä fy fasen, det här verkar tyvärr mer dödsdömt för varje dag som går.

Nvidias tjänst verkar ju vettigare, men där verkar utvecklarna istället grina för att folk kan spela sina befintligt inköpta spel och därmed inte leder till någon dubbelintäkt...

Permalänk
Medlem

Det som skrämmer mig mest från att investera pengar i Stadia är Googles kärlek till att stänga ner sina tjänster. Om de hade en månadsavgift för att få tillgång till hela biblioteket så hade jag kunnat tänka mig att prenumerera på Stadia, men aldrig att jag köper ett spel för 600kr utan att Google kan lämna några garantier.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag är inte särskilt orolig. Streaming av spel är framtiden, även om det säkert kommer att existera parallellt med spel på lokal hårdvara under lång tid.

Det ska släppas minst 120 spel på Stadia under året, så det kommer att finnas många spel innan året är slut.

Trist att folk måste köpa om sina spel igen för att spela.
Hoppas jag mer på Geforce Now.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Trist att folk måste köpa om sina spel igen för att spela.
Hoppas jag mer på Geforce Now.

Mjo, men den tjänsten verkar ju tyvärr gå segt eftersom utvecklarna plockar bort sina spel därifrån då dom inte får några extra intäkter....

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Mjo, men den tjänsten verkar ju tyvärr gå segt eftersom utvecklarna plockar bort sina spel därifrån då dom inte får några extra intäkter....

Activision och Bethesda är ju inga större förluster.
Sen får dom intäkter ändå, bara utvecklare/utgivare som fattar trögt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Google Cloud Print och Google Reader är väll de värsta bak-smällarna. Nedläggningen av Google RSS Reader gjorde att jag gick över från Android till Windows Mobile men Microsoft visade sig inte vara bättre.

Google Cloud Print Floating belly up in 10 months, Google Cloud Print allowed users to 'print from anywhere;' to print from web, desktop, or mobile to any Google Cloud Print-connected printer. It was over 10 years old.

Så är det i Googles lekstuga och tröttnar de på en lek och du hoppat på lär du bli besviken.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför dom inte satsar stenhårt på en titel först. Typ EVE online, där man vill kunna vara 1000 tals på samma ställe, och få ihop en bas. Har aldrig spelat eve men detta verkar som en bra match.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Inte det minsta förvånad, exakt i linje med vad jag själv sa och funderade kring vid release.

Däremot undrar jag om någon insatt kan förklara vad det är som är så tidskrävande? Det är alltså inte en windowsplattform (Alt. en plattform där Google sköter allt?) där man ”bara” installerar spelen? Det kräver alltså någon typ av aktiv utveckling från utvecklarnas håll för att få det att lira?

Så urbota dumt.

Nä fy fasen, det här verkar tyvärr mer dödsdömt för varje dag som går.

Nvidias tjänst verkar ju vettigare, men där verkar utvecklarna istället grina för att folk kan spela sina befintligt inköpta spel och därmed inte leder till någon dubbelintäkt...

Ja detta förvånade mig mycket. Dåligt drag av Google tror jag. Att utvecklarna behöver lägga ner arbete. Här borde Google istället gått in och ordnat upp allting så att spelen fungerade på Stadia. Att basera det på linux verkar också idiotiskt. Det gick ju "sådär" bra för Valve.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Lol "Quantity has a quality all its own"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Trist att folk måste köpa om sina spel igen för att spela.
Hoppas jag mer på Geforce Now.

Se Stadia som en egen konsol, det är inte en PC i molnet. Dina PC-spel fungerar inte på Stadia. På samma sätt som dina spel på Steam inte kommer att fungera på PS5.