Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

En bensinvärmare drar mellan 0,5-1 l/h (en hyfsad typisk, det finns större) i full effekt, en bensinvärmare som drar 1 l/h är på 8 kW du kommer inte köra en värmare i 8 kW (full effekt) i en timme, ställer du ner effekten drar den mindre. Kör du den kortare tid drar den mindre. Mer av bränslet blir till värme, du kan köra snålare än full effekt som sagt. Har du redan värmt upp bilen en bit över nollan kanske du tycker att det räcker med 850-900 W, då kan du köra värmaren på det till en förbrukning på drygt 0,10-0,11 l/h, du kan också då den har timerfunktion ställa in så den går igång under natten om du så vill. Du kommer inte ens installera en värmare som drar 1 l/h i en normalstor bil för den delen.

Webasto själva säger att deras enhet på 5 kW drar 0,71 liter per timme och rekommenderas för motorer på 1,8 till 3,0 liter slagvolym:
https://www.webastocenter.se/shop/product/webasto-thermo-top-...

Gör med den informationen vad du vill, är ganska trött på att käbbla om verkningsgrader i en tråd om krisberedskap.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Webasto själva säger att deras enhet på 5 kW drar 0,71 liter per timme och rekommenderas för motorer på 1,8 till 3,0 liter slagvolym:
https://www.webastocenter.se/shop/product/webasto-thermo-top-...

Gör med den informationen vad du vill, är ganska trött på att käbbla om verkningsgrader i en tråd om krisberedskap.

Och deras 4,2 kW-modell drar 0,56 l/h. Just Webastos vattenvärmare kan köras i 2,5-5,2 kW (upp till 4,2 kW för Evo 4 då), men de listar inte förbrukning vid lägre effekt. Enligt de siffror de själva ger så ger det en verkningsgrad på ca 77-78 % beroende på modell. Är inget jag behöver veta dock då jag redan är medvetna om dem. Deras fjärrstart/fjärrkontroll fungerar på upp till ca 1000 meters avstånd hur som helst, och den varianten fungerar utan internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Och deras 4,2 kW-modell drar 0,56 l/h. Just Webastos vattenvärmare kan köras i 2,5-5,2 kW (upp till 4,2 kW för Evo 4 då), men de listar inte förbrukning vid lägre effekt. Enligt de siffror de själva ger så ger det en verkningsgrad på ca 77-78 % beroende på modell. Är inget jag behöver veta dock då jag redan är medvetna om dem.

Och om du linjärinterpolerar de siffrorna får du att EVO 5 drar 0,34 liter per timme vid 2,5 kW. Interpolerar du med ett andragradspolynom tillsammans med siffrorna från EVO 4 får du 0,32 liter per timme vid 2,5 kW för båda modellerna. Det är något som inte stämmer med dina siffror om både verkningsgraden och minimiförbrukningen ska stämma samtidigt. Antagligen minimiförbrukningen eftersom verkningsgraden enligt mina beräkningar landar på 77% för EVO 5 respektive 79% för EVO 4 med siffrorna du har angett vid maximal effekt.

Verkningsgraden vid minimiförbrukningen du angav tidigare blir nämligen 231%. Då har jag ändå räknat optimistiskt med den högre extremänden av ditt intervall för EVO 4 och inkluderat de 35W el som Webasto anger att den drar (antagligen vid full effekt). Där kan vi snacka problem med termodynamikens första huvudsats.

Skrivet av Petterk:

Deras fjärrstart/fjärrkontroll fungerar på upp till ca 1000 meters avstånd hur som helst, och den varianten fungerar utan internet.

Vet fortfarande inte varför du tar upp detta, råkar du vara försäljare åt Webasto eller något?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Vet fortfarande inte varför du tar upp detta, råkar du vara försäljare åt Webasto eller något?

För att det passar med TS målbild, om man breddar det till att man ska vara bekväm den där längre tiden utan el. Andra tillverkare har sina egna motsvarigheter.

Skrivet av Djhg2000:

Och om du linjärinterpolerar de siffrorna får du att EVO 5 drar 0,34 liter per timme vid 2,5 kW. Interpolerar du med ett andragradspolynom tillsammans med siffrorna från EVO 4 får du 0,32 liter per timme vid 2,5 kW för båda modellerna. Det är något som inte stämmer med dina siffror om både verkningsgraden och minimiförbrukningen ska stämma samtidigt. Antagligen minimiförbrukningen eftersom verkningsgraden enligt mina beräkningar landar på 77% för EVO 5 respektive 79% för EVO 4 med siffrorna du har angett vid maximal effekt.

Verkningsgraden vid minimiförbrukningen du angav tidigare blir nämligen 231%. Då har jag ändå räknat optimistiskt med den högre extremänden av ditt intervall för EVO 4 och inkluderat de 35W el som Webasto anger att den drar (antagligen vid full effekt). Där kan vi snacka problem med termodynamikens första huvudsats.

900 W på 0,11 l/h diesel är cirka 82 % verkningsgrad. Det rimmar väl, då det handlar om en annan tillverkare (och en specifik modell) där verkningsgraden vid maxeffekt (3 kW) är cirka 79 %. Den modellen förbrukar 7 W el vid 900 W-läget, 24 W vid full effekt. Finns också en variant av den modellen med identiska specifikationer förutom att den går upp till 4 kW på 0,51 l/h och 40 W el. Finns en snarlik bensinmodell på 1,3-3,8 kW, 0,18 l/h vid lägsta effekt, 0,54 l/h vid högsta, 9 W effektförbrukning vid lägsta, 40 W vid högsta.

Sen ställer du troligen in en temperatur du vill ha så slår värmaren av när den uppnått detta hur som helst. Det är nog inte ofta de går längre än ~20 minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

... råkar du vara försäljare åt Webasto eller något?

Det råkar var du som upprepade gånger dragit upp just denna tillverkare. Jag nämnde de först i inlägget du citerade, och enbart för att du tog upp tillverkaren och en av deras produkter.

Svårare är det inte.

Permalänk
Medlem

Som någon som både upplevde Gudrun väldigt närliggande, samt som för inte alls längesedan var utan vatten i 2 veckor finns det en hel del grejer som alltid finns hemma.

Sen är jag lite av en vandringsfantast, så det kan bli en veckoutflykt när begäret måste stillas. Lite dual purpose kan man säga.

Men som det ser ut just nu;

1x Färdig 70L ryggsäck som innehåller:
- 6L vatten i "Hydropack"
- 10 x Frystorkade måltider
- 10 x Energibars
- Torkat kött (Ren, älg och vildsvin mestadels, men även vanligt beef-jerky om inget annat finns hemma)
- Kläder, alla basplagg (Tröja, tshirts, långkallingar, byxor osv) x3
- Underkläder och strumpor x6
- Handyxa
- Kniv
- Eldstål
- Kompass
- Karta över närområde
- Värmepack (Engångs 2 timmar) x8
- Nödsovsäck (Försluten, vattentät)
- Sovsäck
- Toalettpapper & Wetwipes
- Första hjälpen kit
- Tvåmanstält
- Extra tältpinnar
- Dryckpulver ("Sportdryck", Oboy för vatten, Kaffe, osv.)
- Stormkök, komplett kit
- Vattentäta påsar
- Tändstickor
- "Lifestraw" modell mindre, god för cirka 1000L vatten.
- 800ml Vattenflaskor x2

Totalvikt cirka 22 kg

Utöver detta har jag torr, hållbar mat för cirka 30 dagar på två personer. Samt runt en 70 liter rent kranvatten. Varav 50 finnes i dunkar i förrådet. (Skitbra att dra med sig i bilen om man vill ut på en kortrunda och använder parkeringen som utgångspunkt för en dagsvandring med lättare packning och inte vill dra med sig en 20 liters dunk vatten.)
Utöver det finns möjlighet till påfyllning av sjövatten bara 3 minuter bort med filter därtill.

Och nej, jag lovar. Är ingen galen prepper. Gillar bara att gå, och tyckte inte om att sitta fast i skogen i veckor för det låg cirka 40000 träd mellan mig och närmsta större väg.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

För att det passar med TS målbild, om man breddar det till att man ska vara bekväm den där längre tiden utan el. Andra tillverkare har sina egna motsvarigheter.

Då har vi helt olika uppfattningar av vad som är en "krissituation".

Skrivet av Petterk:

900 W på 0,11 l/h diesel är cirka 82 % verkningsgrad. Det rimmar väl, då det handlar om en annan tillverkare (och en specifik modell) där verkningsgraden vid maxeffekt (3 kW) är cirka 79 %. Den modellen förbrukar 7 W el vid 900 W-läget, 24 W vid full effekt. Finns också en variant av den modellen med identiska specifikationer förutom att den går upp till 4 kW på 0,51 l/h och 40 W el. Finns en snarlik bensinmodell på 1,3-3,8 kW, 0,18 l/h vid lägsta effekt, 0,54 l/h vid högsta, 9 W effektförbrukning vid lägsta, 40 W vid högsta.

Du tycker inte att det skulle ha varit relevant till din poäng att redovisa de siffrorna tidigare kanske? Oavsett har vi nu en rätt bra gissning på att genomsnittet inte är de 0,10-0,11 liter per timme som du tidigare antydde.

Skrivet av Petterk:

Sen ställer du troligen in en temperatur du vill ha så slår värmaren av när den uppnått detta hur som helst. Det är nog inte ofta de går längre än ~20 minuter.

Fast den kommer ju oavsett att ha en snittförbrukning per timme, kupén har ju inte perfekt värmeisolation. Problemet med att den inte laddar batteriet kvarstår också.

Skrivet av Petterk:

Det råkar var du som upprepade gånger dragit upp just denna tillverkare. Jag nämnde de först i inlägget du citerade, och enbart för att du tog upp tillverkaren och en av deras produkter.

Svårare är det inte.

Hur är en länk "upprepade gånger"? I förra inlägget besvarade jag de data som du angav. Frågan kommer dock huvudsakligen av hur hård linje du kör på för bensin-/dieselvärmare och deras lyxfunktioner.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Du tycker inte att det skulle ha varit relevant till din poäng att redovisa de siffrorna tidigare kanske? Oavsett har vi nu en rätt bra gissning på att genomsnittet inte är de 0,10-0,11 liter per timme som du tidigare antydde.

Nej det gjorde jag inte, jag antydde att den kunde vara mer flexibel bara.

Siffror och modeller är betydelselöst då de presterar snarlikt oavsett. En luftvärmares syfte är inte att underlätta kallstart, en vattenvärmare har gott om andra applikationer än att värma motorer och har alltid haft, vill man däremot inte ha någon värme när man sover i bilen så slipper man. Kondens är dock ett stort problem och vi snackar inte bara immade rutor. Ska det ändå inte handla om komfort kan du väl stoppa ett tält i bilen som du packar ur och använder vid en krissituation. Finns tält som är bättre eller sämre när det gäller kondens, ett bra tält är bättre än en bil som blir utkyld i det avseendet.

Permalänk
Medlem

Tält är något som saknas på listan. Ett tält, även ett billigt från tex Biltema, kan slås upp i vardagsrummet i en utkyld lägenhet och värmas av kroppsvärmen till en innetemperatur över 0an utan att fukt samlas i tältet.

Med ett bra tält och bra utrustning i övrigt går det att sova ute i alla fall kring -30. I bilscenariot som diskuteras ovan skulle jag nog hellre sova i tält och varmköra bilen endast till frukost (om alls), förutsatt varm nog sovsäck och tjockt liggunderlag.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Har inte läst allt men saknar en del, säkert mer också.
Men man måste ha en vedkamin installerad och drygt 1 m3 med ved någonstans nära så man kan hålla värmen även när krisen kommer i början av Januari. Då fungerar inte solpaneler alls på vissa ställen och vindsnurror brukar inte heller gå så braq.
En hink, minst 10 L för att hämta vatten från älven eller sjön till matlagning och disk.
En varm sovsäck om det blir långvarigt.

Permalänk
Medlem

Letar hus just nu då det är på g men har planer för att skaffa ett kitt till familjet vid eventuella hot helt klart mycket nyttigt i tråden. Självklart ska jägarlicens fixas också! Har fixat sprit och gasolkök samt en del torr mat men inte lönt och börja rejält föräns vi bor i hus

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

@Adnerhill: Rent krasst behövs inte ett hus för att vara redo.. Bor själv i lägenhet i form av radhus och jag har lagt upp en rätt lång lista här över. Absolut inget enormt heller. 60 kvadrat + 11 i förrådsutrymme.

Något som behövs är sikt framåt. Det största vid eventuell kris tror jag är folks oförmåga att planera framåt. Ska det lagas mat åker man och köper det dagen det behövs, inte någon dag innan, inte för flera måltider på samma gång. Så man kan undra hur det kommer se ut om nu logistiken bryter ner. Vägar och förbindelser osv. Eller för den delen: ett väldigt utbrett strömavbrott. På någon vecka har alla färskvaror och frysvaror i butikerna sinat. Om de inte redan tagit slut det vill säga.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem

Vatten skulle jag fixa genom att bara gå ned till ett vattendrag och destillera för att få drickbart vatten (skulle nog klara mig några dagar på den dryck som fanns hemma medan jag fixade det destillerade vattnet), mat har jag hemma för minst en månad och två personer bara på sådant som man använder i matlagning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Vatten skulle jag fixa genom att bara gå ned till ett vattendrag och destillera för att få drickbart vatten (skulle nog klara mig några dagar på den dryck som fanns hemma medan jag fixade det destillerade vattnet), mat har jag hemma för minst en månad och två personer bara på sådant som man använder i matlagning.

Dina 80'000 grannar inom 3km2 skulle göra det samma.

Stockholm är absolut den sämsta staden ur många perspektiv att befinna sig "when the shit hits the fan"

En hel del både vuxna och ungar som pissar och s**** i vattnet.

Förvara vatten hemma är nog bra

5st aka 20L hemma i förrådet kanske fungerar?
https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/vattend...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Dina 80'000 grannar inom 3km2 skulle göra det samma.

Stockholm är absolut den sämsta staden ur många perspektiv att befinna sig "when the shit hits the fan"

En hel del både vuxna och ungar som pissar och s**** i vattnet.

Förvara vatten hemma är nog bra

Vad är problemet om andra också hämtar vatten?

Men ja, storstäder är mindre bra om det blir stora problem, men man ska ju inte styra hela sitt liv utifrån en eventuell samhällskollaps.

Vattenförvaring har sina egna problem, inte minst att man måste ta hand om det och ha platsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Vad är problemet om andra också hämtar vatten?

Men ja, storstäder är mindre bra om det blir stora problem, men man ska ju inte styra hela sitt liv utifrån en eventuell samhällskollaps.

Vattenförvaring har sina egna problem, inte minst att man måste ta hand om det och ha platsen.

Problemet som jag skrev är inte om att hämta vatten utan allt annat som kommer ske i vattnet.

Folk pissar, skiter och tvättar sig. Kvaliten på vattnet kommer snabbt gå över till odrickbart.

Visst är det så, man kan inte styra hela sitt liv utifrån en eventuell samhällskollaps. Jag försöker bara visa på det du missat. Det vatten som du räknar så stark med kanske inte kommer bli vad du tror!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Problemet som jag skrev är inte om att hämta vatten utan allt annat som kommer ske i vattnet.

Folk pissar, skiter och tvättar sig. Kvaliten på vattnet kommer snabbt gå över till odrickbart.

Visst är det så, man kan inte styra hela sitt liv utifrån en eventuell samhällskollaps. Jag försöker bara visa på det du missat. Det vatten som du räknar så stark med kanske inte kommer bli vad du tror!

Och som jag skrev, destillering. Kommer göra det drickbart iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Och som jag skrev, destillering. Kommer göra det drickbart iaf.

Hur har du tänk att göra det, vad har du för utrustning?

Själv har jag 3st "Explorer Canteen 1.0 litre"

http://www.drinksafe-systems.co.uk/products.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Hur har du tänk att göra det, vad har du för utrustning?

Själv har jag 3st "Explorer Canteen 1.0 litre"

http://www.drinksafe-systems.co.uk/products.php

https://i.imgur.com/7kU7y0o.jpg

Bygga själv, allt som behövs är egentligen en slang av något slag, ett kokkärl och uppsamling.

Permalänk
Medlem

@Aktsu: Händer ibland att storstäder får problem, vid naturkatastrofer då. De som inte klarar av att hantera läget eller inte vill leva med bekymren beger sig då till andra städer. För att leva sitt liv kanske man måste ha annat än vatten, avlopp och mat också, så vid en kris kommer många vänta på att läget förbättras innan de kommer tillbaka. (I Västmanland brann ju elkablar av exempelvis, och då kan du t.ex. inte arbeta hemifrån direkt.) Vid krig kanske det inte går och man måste leva med situationen, men normalt sett kommer det fortfarande in bilar med vatten, flaskvatten och brunnar borras.

Vid en störning i Sverige är det betydligt enklare och de flesta skulle vänta på att vatten levereras, och köpa slut på det som finns i affärerna då. Dunkar/kärl så att man kan ta del av vattnet som distribueras är det viktigaste. Sen är det givetvis alltid bra att kunna rena/koka. Slås avlopp ut så kan de givetvis ställa upp bajamajor, torrdass osv. Folk kan köpa fritidstoaletter till hemmen, latrin kan samlas upp osv. Ska mycket till för att all avföring dumpas uppströms och vatten för att dricka tas nedströms, förmodligen skulle det hållas lite koll på vad som blir förorenat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zizoor:

Som någon som både upplevde Gudrun väldigt närliggande, samt som för inte alls längesedan var utan vatten i 2 veckor finns det en hel del grejer som alltid finns hemma.

Sen är jag lite av en vandringsfantast, så det kan bli en veckoutflykt när begäret måste stillas. Lite dual purpose kan man säga.

Men som det ser ut just nu;

1x Färdig 70L ryggsäck som innehåller:
- 6L vatten i "Hydropack"
- 10 x Frystorkade måltider
- 10 x Energibars
- Torkat kött (Ren, älg och vildsvin mestadels, men även vanligt beef-jerky om inget annat finns hemma)
- Kläder, alla basplagg (Tröja, tshirts, långkallingar, byxor osv) x3
- Underkläder och strumpor x6
- Handyxa
- Kniv
- Eldstål
- Kompass
- Karta över närområde
- Värmepack (Engångs 2 timmar) x8
- Nödsovsäck (Försluten, vattentät)
- Sovsäck
- Toalettpapper & Wetwipes
- Första hjälpen kit
- Tvåmanstält
- Extra tältpinnar
- Dryckpulver ("Sportdryck", Oboy för vatten, Kaffe, osv.)
- Stormkök, komplett kit
- Vattentäta påsar
- Tändstickor
- "Lifestraw" modell mindre, god för cirka 1000L vatten.
- 800ml Vattenflaskor x2

Totalvikt cirka 22 kg

Utöver detta har jag torr, hållbar mat för cirka 30 dagar på två personer. Samt runt en 70 liter rent kranvatten. Varav 50 finnes i dunkar i förrådet. (Skitbra att dra med sig i bilen om man vill ut på en kortrunda och använder parkeringen som utgångspunkt för en dagsvandring med lättare packning och inte vill dra med sig en 20 liters dunk vatten.)
Utöver det finns möjlighet till påfyllning av sjövatten bara 3 minuter bort med filter därtill.

Och nej, jag lovar. Är ingen galen prepper. Gillar bara att gå, och tyckte inte om att sitta fast i skogen i veckor för det låg cirka 40000 träd mellan mig och närmsta större väg.

Jag hade lätt slängt in multivitamin-kapslar för 90 dagar, C-vitamin och B12 är oerhört allvarligt att vara utan, och rätt så svårt att få tag på i det vilda.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jag hade lätt slängt in multivitamin-kapslar för 90 dagar, C-vitamin och B12 är oerhört allvarligt att vara utan, och rätt så svårt att få tag på i det vilda.

Fisk är ju lätt att fånga, och du klarar dig givetvis på kött också. B12 får du inte brist av på en kortar tid heller, det kan ju ta år. C-vitamin har du i granskott, så lättillgängligt. För att få skörbjugg måste du ju leva utan C-vitamin i födan i månader också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jag hade lätt slängt in multivitamin-kapslar för 90 dagar, C-vitamin och B12 är oerhört allvarligt att vara utan, och rätt så svårt att få tag på i det vilda.

Done and done. Funderade faktiskt på just vitaminbrister för någon vecka sedan p.g.a. denna tråden. Nu har jag i och för sig redan rätt mycket frusen mat i form av fisk, kött mm, men precis som jag själv nämnt. Går strömmen, går (en viss del av) maten.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Skrivet av Multithread:

Problemet som jag skrev är inte om att hämta vatten utan allt annat som kommer ske i vattnet.

Folk pissar, skiter och tvättar sig. Kvaliten på vattnet kommer snabbt gå över till odrickbart.

Visst är det så, man kan inte styra hela sitt liv utifrån en eventuell samhällskollaps. Jag försöker bara visa på det du missat. Det vatten som du räknar så stark med kanske inte kommer bli vad du tror!

Kan ju hoppas folk är utbildade nog, att veta att vi inte bör gå tillbaka till medeltiden i renlighet. Då man hade avlopp längs med varje gata och allt vatten var förorenat (fick dricka öl, för vatten var otjänligt, vad som sagts om historien runt den tiden).

Så något bör både civila och kommunen gå ihop om en lösning, om avloppet slutar fungera eller vattenförsörjningen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Så sent som förra året fick följande kris alla butikshyllor att gapa tomma på vatten innom några timmar.
https://www.krisinformation.se/nyheter/2018/augusti/viktigt-m...
Senaste stormen var jag utan ström, berodde på att Vattenfall vs lokala elnätsbolaget inte var synkade om vart problemet fanns.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem

Hur förvarar man vatten i dunkar bäst? Går det att köpa något likt detta, fylla på med vatten och ställa i ett mörkt förråd? https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv/Friluftskok-oc...
Hur ofta bör den bytas ut i så fall? Hur många liter bör man ha?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk

@Treant:
20liters dunkar blir väldigt svåra att hantera, 5 liter är bättre. Diska dem, och även gängorna/locket och kranen. Ställt svalt och mörkt. Har du plats i frys eller kyl så ställ någon där. På vintern kan du ställa dem ute. Byt vatten var 6:e månad, diska alla delar först.

Permalänk

Ha kontakter som har allt nödvändigt och problemet är löst.
Mina kontakter, hundratals ton potatis, vete, kött, olika grönsaker, självrinnande vatten, tusentals liter diesel, dieselkraftverk, vedeldade pannor, vedspis o.s.v.

Däremot är det inte fel att ha lite saker hemma ifall man blir sjuk. Nu har dock hemleverans av pizzor och annat både blivit mer populärt .
Vid större kriser så kan staten sätta undantagstillstånd och då kvittar det att man har bunkrat upp rejält, staten kan komma och ta över. Och ska man sätta upp ett försvar emot staten? hehe

Däremot är överlevnad som hobby roligt och om jag hade tid så skulle jag gärna vilja tälta i skogen och leva en stor del utan det. (såklart fuska med multivitamin)

Överlevnadtänkare får mig att tänka på denna Outsideravsnitt om en överlevnadsfanatiker eller vad de kallas, det kan vara en rolig hobby om det ej upptar för mycket tid. Dock bör alla ha en kort reserv för korta saker. https://www.youtube.com/watch?v=qvDn4vi6iMU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Whaat!

Kunde inte tro mina ögon att det var bilder från din källare.

Och det är det inte heller

Doritos bilden finns även på youtube:
https://i.ytimg.com/vi/q-0qc7u2F6o/hqdefault.jpg

Redbull bilden finns också på ebay:
https://i.ebayimg.com/00/s/MTAyNFg3Njg=/z/654AAOSwEaNa6dJG/$_...

Så att ehh..

Trodde du att han hade prislappar på hyllan i sin källare?

Edit: Herrejävlar vad gammal tråden var, trodde det var någon ny Corona-spinoff. Sorry,

Permalänk
Musikälskare

Har mat för någon månad nu (konserver) och 30 Liter vatten, något som man alltid borde ha extra av hemma är toalettpapper

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?