Permalänk
Medlem

AMD ryzen 5 3600x för hög temp?

Tjenare!
kikar lite på HWmonitor och ser att min CPU ligger på runt 70-80 när jag spelar. Tycker det låter varmt och har ingen aning vad som är normalt och inte, kör med AMDs orginal kylare och undrar om jag borde köpa en ny? Och är det CPU socket temp man ska kolla på eller är det CPU tempen i HW?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 2060 SUPER ROG Strix EVO Advanced 8GB
Crucial P1 500GB M.2 SSD
AMD Ryzen 5 3600X
ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4
HyperX Fury RGB DDR4 2666MHz 16GB

Permalänk
Medlem

@Drakulla:

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 2060 SUPER ROG Strix EVO Advanced 8GB
Crucial P1 500GB M.2 SSD
AMD Ryzen 5 3600X
ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4
HyperX Fury RGB DDR4 2666MHz 16GB

Permalänk
Medlem

Är det något processortungt spel så låter det inte alls orimligt med stockkylaren. Det är Tdie-värdet som "gäller", kolla HWiNFO32 eller Ryzen Master.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

I recensioner av standardkylaren so jag hittat så ligger den mycket korrekt på runt 78 grader i load. Så det ser normalt ut för dig. När de testar med auto OC och PBO på så går den uppe i 86 grader i ett test.

Datorn blir tystare och kallare med en bättre kylare, men det är AIO vattenkylning i storleken av 240 och uppåt eller riktigt stora luftkylare som dark rock pro 4 eller noctua nh-d15 där du skulle se dramatiskt skillnad. ( 62 - 68c med t ex corsair h115i pro för 1400 kr och antagligen ganska nära där med luftkylningen för runt 900 kr)

Permalänk
Medlem

Jag förstår din oro. Jag byggde nyligt min första AMD pc och körde med Stock kylaren/Wrait prism cooler till Ryzen 7 3700x och det första jag kollar är temperaturen och i idle så hoppade den väldigt mycket, kunde ibland hoppa upp till 65c och sedan hoppa neråt. I spel som typ Battlefield v med allt på ultra, dx 11 1080p så kunde den hoppa upp till 85c men det var oftas i menyn, eller laddning.

I själva spelets gång så låg jag på samma temp som du, det är helt ok, faktiskt bra temps för en kylaren som medföljer. Jag bytte ut min kylare för några dagar sedan mot en fractal design s24 då jag störde mig otroligt på Wrait prism cooler var så högljudd, den varar upp ibland och lever jävel xD

Kort och sagt. Dom temperaturen du får är helt normala. Har även gjort en tråd angående detta då jag alltid kört med Intel.

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Fan man lär sig mycket här på Sweclockers, roligt! Tur man kan fråga och få seriösa och bra svar när man är helt ny att bygga datorer

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 2060 SUPER ROG Strix EVO Advanced 8GB
Crucial P1 500GB M.2 SSD
AMD Ryzen 5 3600X
ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4
HyperX Fury RGB DDR4 2666MHz 16GB

Permalänk
Medlem

@Whaea: tack för ditt svar då vet jag temperaturena stämmer, har också tänkt på att stock kylaren låter så kanske blir en ny för mig också!
Kan du länka den tråden så jag kan läsa den?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 2060 SUPER ROG Strix EVO Advanced 8GB
Crucial P1 500GB M.2 SSD
AMD Ryzen 5 3600X
ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4
HyperX Fury RGB DDR4 2666MHz 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drakulla:

@Whaea: tack för ditt svar då vet jag temperaturena stämmer, har också tänkt på att stock kylaren låter så kanske blir en ny för mig också!
Kan du länka den tråden så jag kan läsa den?

Fel av mig, jag skapade aldrig en tråd jag skrev och frågade i "AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd" tråden. Du kan hitta min fråga där på sida 419

Visa signatur

Punch a fish make a wish