Tips! AMD Ryzen kompatibilitet med standardminnen (öka volten)

Permalänk
Medlem

Tips! AMD Ryzen kompatibilitet med standardminnen (öka volten)

Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance LPX (CMK16GX4M2B3000C15)

Dessa minnen är rekommenderade på alla möjliga sidor som prisvärda ingångs-minnen till Ryzen-serien, även om de inte uttryckligen är AMD-kompatibla.

Jag hade ett par stickor över redan när jag uppgraderade från min Intel-burk. Men det var inte helt problemfritt!

Jag kör en Asus B450-E med senaste bios, och Ryzen 3700x. Fantastiskt moderkort förresten, samma kvalitets-delar för strömmen som de dyraste i serien, grymma ljudkretsar med trådlöst wifi.

Med lite trixande i bios kommer man på hur den ska läsa in inställningarna från XMP-profilen, men jag råkade ändå ut för problem efteråt. Den klarade inte att köra den förinställda latency-profilen med 15-17-17-35 på 3000MHz med 1,35v helt tillfredsställande. Jag ser att massor av användare i olika forum som har ställt ner minnena under 3000MHz för att få det helt stabilt, kanske helt i onödan.

Vad gick fel för mig? Ja, när jag gjorde omstarter frös allt och fläktarna gick på max, jag fick hålla in power-knappen i 5 sekunder för att stänga maskinen då. En lampa på moderkortet indikerade att det var minnenas inställning som strulade.

Jag läste av värdena i bios från mitt superstabila Corsair rm750x nätagg och såg att den undervolta på 12v och övervolta svagt på 5v (om jag kommer ihåg rätt). Det gav mig anledning att misstänka att minnena inte fick exakt 1.35v som de var specificerade för.

Jag ställde in minnena manuellt, Megatrends bioset verkade bugga lite att den inte ville spara allt, så det blev några försök tills allt blev rätt, samt att jag drog upp volten till 1,36v på minnena, viola! Stabilt!

Jag är rädd att detta kan vara en vanligt problem för många, detta var mitt lilla tips.