Magnetiska laddare, någon som testat?

Permalänk
Medlem

Magnetiska laddare, någon som testat?

Hej!

Har på mina två senaste telefoner haft problem med usb type-c porten att de slits onormalt svårt så har börjat fundera på denna lösningen, undrar om det är någon här på forumet som provat och som vet hur man kan gå över till detta på ett billigt sätt? tänkte börja med 2 kablar på cirka 2 meter + 1 usb type-c adapter och sen uppgradera befintliga enheter med 1x usb type-c adapter 1x micro usb adapter samt 1 till kabel.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Hej!

Har på mina två senaste telefoner haft problem med usb type-c porten att de slits onormalt svårt så har börjat fundera på denna lösningen, undrar om det är någon här på forumet som provat och som vet hur man kan gå över till detta på ett billigt sätt? tänkte börja med 2 kablar på cirka 2 meter + 1 usb type-c adapter och sen uppgradera befintliga enheter med 1x usb type-c adapter 1x micro usb adapter samt 1 till kabel.

Vilken produkt pratar du om? Svårt att diskutera generellt för mig i alla fall, kan tänka mig att det skiljer mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Oliver91: Enl. en kollega så tar det längre tid att ladda. Men det sparar ju kontakten...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vilken produkt pratar du om? Svårt att diskutera generellt för mig i alla fall, kan tänka mig att det skiljer mycket

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/kablar-adaptrar/usb...

sån här lösning.

Skrivet av Dr.Mabuse:

@Oliver91: Enl. en kollega så tar det längre tid att ladda. Men det sparar ju kontakten...

Hmm.. står ju att dom har stöd för snabbladdning borde det inte fungera då?

eller ska man kanske helt enkelt bara förlänga abonnemanget och sälja sin nuvarande telefon och fixa en med trådlös laddning?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Dröet kanske är damm i kontakten om den laddar dåligt. Testa att blåsa i kontakten. Det brukar jag få göra då och då med både samsung o iphone då laddar de som normalt igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/kablar-adaptrar/usb...

sån här lösning.

Hmm.. står ju att dom har stöd för snabbladdning borde det inte fungera då?

eller ska man kanske helt enkelt bara förlänga abonnemanget och sälja sin nuvarande telefon och fixa en med trådlös laddning?

Jag skulle gärna köra det på min macbook, men vem vet om det fungerar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Menar du Qi och liknade så är det det bästa som hänt på telefonerna just för att det är jättesmidigt och ett viktigt steg för att kunna få bort kontakterna (läs: hålen som släpper in vatten) på telefonerna.
Ikea har billiga Qi plattor, rent Ebaypris på Livboj (49kr) om du vill prova men de har ju även plattor för inbyggnad och sina "laddlampor"
https://www.ikea.com/se/sv/cat/tradloes-laddning-tillbehoer-4...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Menar du Qi och liknade så är det det bästa som hänt på telefonerna just för att det är jättesmidigt och ett viktigt steg för att kunna få bort kontakterna (läs: hålen som släpper in vatten) på telefonerna.
Ikea har billiga Qi plattor, rent Ebaypris på Livboj (49kr) om du vill prova men de har ju även plattor för inbyggnad och sina "laddlampor"
https://www.ikea.com/se/sv/cat/tradloes-laddning-tillbehoer-4...

tyvärr har jag en oneplus 7 pro i dagsläget där de snålade in på trådlös laddning men funderar på att byta mot en S10 i förlängning av abonnemanget.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Hmm.. står ju att dom har stöd för snabbladdning borde det inte fungera då?

eller ska man kanske helt enkelt bara förlänga abonnemanget och sälja sin nuvarande telefon och fixa en med trådlös laddning?

Tyvärr andrahandsuppgifter och jag vet inte mer. Kan skilja mellan tillverkare men oavsett kanske något att ha i bakhuvudet och leta efter omdömen innan köp.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Menar du Qi och liknade så är det det bästa som hänt på telefonerna just för att det är jättesmidigt och ett viktigt steg för att kunna få bort kontakterna (läs: hålen som släpper in vatten) på telefonerna.
Ikea har billiga Qi plattor, rent Ebaypris på Livboj (49kr) om du vill prova men de har ju även plattor för inbyggnad och sina "laddlampor"
https://www.ikea.com/se/sv/cat/tradloes-laddning-tillbehoer-4...

Nej, det handlar om adaptrar man monterar i den ordinarie kontakten och på laddarsladden för att få en funktion liknande Apples tidigare Magsafe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Menar du Qi och liknade så är det det bästa som hänt på telefonerna just för att det är jättesmidigt och ett viktigt steg för att kunna få bort kontakterna (läs: hålen som släpper in vatten) på telefonerna.
Ikea har billiga Qi plattor, rent Ebaypris på Livboj (49kr) om du vill prova men de har ju även plattor för inbyggnad och sina "laddlampor"
https://www.ikea.com/se/sv/cat/tradloes-laddning-tillbehoer-4...

Vad hindrar en från att köpa den billigaste (Livboj) och bygga in i bordet? Såg att den dyrare som verkar anpassad för det var lite dyrare, 150 kr, men att den bara var 5w vilket gör att den inte är så billig längre...

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

@Red Beaver: Vad som hindrar dig får du nog svara på själv. Som du ser på produktsidan så säljer t om IKEA en hålsåg ämnad för ändamålet

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Funderat på den där ett tag med men det får bli vid nästa sovrumsrenovering när det köps lite vettigare nattduksbord, dock har jag nog funderat mest på lampvarianten.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Red Beaver:

Vad hindrar en från att köpa den billigaste (Livboj) och bygga in i bordet? Såg att den dyrare som verkar anpassad för det var lite dyrare, 150 kr, men att den bara var 5w vilket gör att den inte är så billig längre...

Det är väl inget som hindrar dig men du får själv lösa hur du ska få fast den i borsskivan och ansluta den, på de som är gjorda för infällt montage har de ju löst de "småsakerna" från början men jag skulle vara förvånad om det skiljer på själva laddspolarna och kretsen för det men det mekaniska utförandet på höljet är ganska olika för att göra det enkelt att bara såga ett hål och stoppa i den infällda versionen så är det i princip klart.
Nordmärke har ju en "sarg" och inga kontakter på sidan vilket lär förenkla monteringen rätt rejält men inget hindrar ett man löser det själv.
Nordmärke på bilden

https://www.ikea.com/se/sv/assembly_instructions/nordmarke-tr...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl inget som hindrar dig men du får själv lösa hur du ska få fast den i borsskivan och ansluta den, på de som är gjorda för infällt montage har de ju löst de "småsakerna" från början men jag skulle vara förvånad om det skiljer på själva laddspolarna och kretsen för det men det mekaniska utförandet på höljet är ganska olika för att göra det enkelt att bara såga ett hål och stoppa i den infällda versionen så är det i princip klart.
Nordmärke har ju en "sarg" och inga kontakter på sidan vilket lär förenkla monteringen rätt rejält men inget hindrar ett man löser det själv.
Nordmärke på bilden
https://www.ikea.com/se/sv/images/products/nordmaerke-wireless-charger__0737593_PE632356_S5.JPG?f=xxxl
https://www.ikea.com/se/sv/assembly_instructions/nordmarke-tr...

Jo, syftade på om det ingick något i den dyrare varianten som underlättade inbyggnationen. Gick inte direkt att utläsa från bilderna men tänkte inte på att kolla instruktionen. Tack!

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB